Audi A3 1.8 5V Turbo Ambiente (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | A3 1.8 5V Turbo Ambiente |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 265.000 km |
KM-stand laatst | 271.500 km |
Daar is hij dan, mijn eerste auto.
Na ruim een jaar de auto van mijn ouders te hebben geleend was ik er dan eindelijk aan toe gekomen om mijn eigen auto te kopen. Ik zocht hierbij naar een niet al te zware middenklasser die redelijk snel en redelijk luxe was. Ik had hiervoor vooral gereden in een seat ibiza 1.4 met 101pk uit 2006, een ford focus station met 1.6 tdci in titanium uitvoering en een kia rio die een maand geleden nog gloedje nieuw is aangeschaft. Ik kan je meteen vertellen, vergeleken met deze auto's heeft de A3 een gigantische bak vermogen.
Ik zag deze specifieke auto staan op autoscout24 en werd in eerste instantie afgeschikt door de hoge km-stand, maar toen ik hoorde dat er net een nieuwe apk, distributie, waterpomp en banden op zaten, durfde ik de gok wel aan. Na een positieve testrit heb ik de auto na een tijdje onderhandelen voor 1500 meegekregen.
Wat betreft comfort ben ik ook zeer tevreden over deze auto. Hij is heerlijk stil, en dat gecombineerd met het voor zo'n kleine auto to flinke vermogen, resulteerd in vaak ongemerkt te hard rijden, waarna je snel wat gas moet minderen. Zoals ook te zien is op de foto, zitten er flinke sloffen onder de auto, 18". Ondanks dit is bandengeruis echter beperkt, en gaat de auto nogsteeds relatief comfortabel over hobbels heen. Dit is echter wel iets wat ik waarschijnlijk aan ga passen in in toekomst.
Verder zitten er de standaard boxen in met een nieuwere pioneer stereo, en na wat afstellingen te hebben veranderd in de equaliser klinkt dat niet slecht, al is het zeker niet zo goed als het bose systeem wat ik een keer in een paar jaar nieuwere A4 heb mogen testen. Zelfs voor een modern geluidssysteem uit je gemiddelde hatchback doet het echter niet onder.
Aangezien ik de auto pas een weekje heb, heb ik zelf nog geen nieuwe problemen veroorzaakt, maar de auto had gelukkig al wat probleempjes toen ik hem kocht, dus over de kosten hiervan kan ik jullie ook inlichten. Zo was de kabel van de deurklink naar het sluitingsmechanisme van de deur bijvoorbeeld gebroken. Toen ik hiervoor naar ABC-banden ging kreeg ik te horen dat een nieuw kabeltje bijna €50,-!!!! ging kosten, dus heb ik eerst maar even de sloop gebeld. hier heb ik voor 4 euro het kabeltje vandaan gehaald, spotgoedkoop dus. En zo lijkt het te zijn met al het onderhoud, het ligt er maar aan waar je het vandaan haalt.
Dit was het tot dusver, maar ik houd jullie up-to-date.
Het eerste onderhoud
- 265.800 km
Het eerste onderhoud aan de auto is ook een feit. Ik voelde al een kleine soort hobbel in de auto tijdens het rijden, en toen ik op een dag met een vriend terug reed van de stad, werd dit wel heel erg. De oorzaak? een lekke band. Dit vond ik niet zo schikbarend, omdat dit met een paar tientjes wel opgelost is. Toen ik echter bij ABC-banden kwam lieten zij mij zien dat het niet de band was die kapot was, maar de velg. Hier zat een klein scheurtje in. Deze moest dus naar de reparateur gestuurd worden en zou toch wat duurder uitvallen, omdat de band hierdoor ook beschadigd was en vervangen moest worden.
Verder heb ik ze toen meteen gevraagd om even te kijken wat het onrustige lopen veroorzaakte, en dit bleek (zoals hieronder al genoemd) een vacuüm slang te zijn, dus deze is ook meteen vervangen.
de kosten:
velg+band: +-€180,-
slang+instalatie: +-€60,-
totaal: €238,69
Dit was echter niet het enige waaraan ik geld heb uitgegeven. Nadat ik bij het terugrijden van de wintersport in mijn vaders auto heb mogen ervaren hoe ijzel op de weg voelt (zelfs al had hij winterbanden) heb ik de knoop doorgehakt en besloten om zelf ook een setje aan te schaffen. Na enig zoeken en onderhandelen heb ik bij een lokale dealer een setje orginele A3 8L velgen met Continental TS810 banden (195/65/R15) op mogen halen met nog ongeveer 7mm profiel, voor €200. Deze heb ik meteen eronder geschroefd en even opgepompt, en na er nu zo'n 200km mee gereden te hebben bevalt het erg goed. Al met al zijn mijn ervaringen dus erg positief tot dus ver. Als er weer wat te melden is, hou ik jullie op de hoogte.
Oef, de olie
- 266.800 km
Zoals in de reacties al vermeld was, is het blok van deze auto helaas erg sludge gevoelig, en dat ondervond ik toen ik laatst het gas eens intrapte en er een onheilspellend rood olielampje begon te knipperen. Na een telefoontje met de garage, waarbij ze mijn vermoeden bevestigde dat de oliepomp waarschijnlijk aan zijn einde was, besloot ik dat ik geen meter meer wou rijden met de auto om mogelijke schade te voorkomen, dus liet ik hem ophalen. Mijn vermoedens werden bevestigd toen ze het gingen onderzoeken, en dat was financieel gezien toch even een tegenvaller.
De kosten (inclusief €65 transport) waren namelijk €615, oef!!!
verder had ik besloten de remmen onder handen te nemen, dus had ik de onderdelen besteld en die gaan binnenkort onder de auto. Dit viel dan weer alles mee. Met alle onderdelen van bilstein was ik voor blokken en schijven voor en achter slechts €170 kwijt. Verder bevalt de auto nogsteeds goed, al hoop ik natuurlijk dat zulke verrassingen voortaan uit blijven.
Extra foto's
Ik heb ook nog even 2 fotos toegevoegd. Een van na een poetsbeurt, en een before en after foto van het opknappen van de velgen.
1 jarig jubileüm
- 271.500 km
Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik deze A3 heb aangeschaft, maar iedere keer dat ik in de knusse sportstoelen zit tovert de heerlijke motor gekoppeld aan de soepel schakelende versnellingsbak een lag op mijn gezicht. Dat ik tevreden ben over de auto betekent echter niet dat ik er niets meer aan veranderd heb.
Zo heb ik de koppeling laten vervangen omdat deze tekenen van slijtage begon te vertonen, en in overleg met mijn monteur heeft hij er meteen een geüpgrade Sachs koppeling in gegooid zodat een eventuele upgrade in PK's in de nabije toekomst geen probleem zou moeten zijn.
Verder heb ik zelf de vering onder handen genomen, en deze vervangen door een schoefset van SAS. Deze stond er namelijk om bekend dat hij redelijk veel veerweg heeft, en aangezien ik niet van plan was om de auto tot de grond te verlagen, en ook wat comfort wou, leek dit me een goede optie. Dit is nu een aantal maanden geleden en het bevalt me tot zover erg goed, en dat de auto iets lager is kan natuurlijk geen kwaad.
Verder moest voor de APK de CO-uitstoot iets omlaag. Ik heb daarom maar meteen de beste bougies die ik voor dit blok kon vinden erin geschroefd, waardoor het blok, wat ik al als erg soepel ervoer, zo mogelijk nog zijdenzachter ging lopen.
Als laatste kleine dingetje heb ik mijn winterbanden i.v.m. hun leeftijd (toch alweer bijna 10 jaar) vervangen met gloednieuwe Continental TS860's. Ik heb er slechts zo'n 600km op gereden, maar tot nu toe ben ik er erg tevreden mee, en dit gekoppeld aan de nieuwe vering maakt de auto echt heerlijk om lange stukken mee op de snelweg te cruisen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.