Audi A3 1.4 T FSI Attraction Pro Line (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | A3 1.4 T FSI Attraction Pro Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 144.000 km |
6,5 jaar en 144.000 km in deze auto mogen rijden,
- 144.000 km
Het voelt een beetje raar om deze review te schrijven. We hebben deze auto 6,5 jaar geleden nieuw opgehaald bij Century in Groningen, de eerste 5 jaar heb ik er mee gereden en de laatste 1,5 jaar mijn vriendin. Omdat mijn vriendin 4 dagen in de week naar Nijmegen op en neer rijdt (en de kilometerstand dus rap oploopt) besloten om de auto in te ruilen. Daarnaast is ze zwanger van de tweede en 2 kinderen in een driedeurs loodsen wordt ook wel erg lastig. Het is een Opel Astra 5 deurs uit 2011 geworden, een Audi uit hetzelfde bouwjaar met weinig km’s was helaas boven het budget. Daarnaast is de Opel royaal uitgerust met opties, bood de dealer een zeer goede inruilprijs en met een 1.4 Turbo met 140 pk kan hij qua prestaties meekomen met de Audi (hoewel de audi met ‘slechts’ 125 pk toch iets rapper aanvoelt). Rationeel een goede keuze maar emotioneel blijft het toch even slikken. Over 4 dagen is het zover en mogen we de Opel ophalen. Maar goed, eerst nog even de review van de Audi…
Comfort
De auto is erg comfortabel. De stoelen zit lekker en bieden in de bochten ruim voldoende steun. Ook een drempel nemen gaat prima alleen moet je dit niet te enthousiast doen. Ook stuurt de auto erg strak, hij duikt lekker enthousiast een rotonde in en heeft een weinig last van onderstuur (waar een A4 bijvoorbeeld wel last van heeft). Ook bezit de A3 standaard variabele stuurbekrachtiging (gek genoeg heeft de A4 deze optie niet standaard) welke erg goed is afgesteld; in de stad stuurt hij heerlijk soepel en op de snelweg ligt hij lekker strak, pas boven de 180 km/h merk je dat het toch stiekem wel een kleine auto is maar nog steeds heb je geen moment het gevoel dat je de controle kwijtraakt (alleen merk je dan dat een A4 de betere snelwegcruiser is). Onder de auto liggen Continental Sportcontact 5 banden welke erg veel grip hebben.
Prestaties
De 1.4 is een fantastisch blok qua prestaties, het koppel is bij zeer lage toeren beschikbaar en bij 80 km/h in zijn 6e versnelling kan je nog steeds prima versnellen. Schakel je terug dan merk je dat de motor er erg veel zin in heeft en trekt hij heerlijk door. Heb in vergelijkbare auto’s met gedownsizede turbomotoren gereden met vergelijkbare vermogens (Opel Astra, Renault Megane en Ford Focus) maar geen enkele auto pakt zo snel en soepel op als dit blok. Ook onze nieuwe Opel Astra (met 140 pk) is onderin toch net iets minder sterk als de Audi. Daarnaast is het verbruik ook redelijk gunstig: langlopend gemiddelde is 1 op 14,5, hierbij dient wel opgemerkt te worden dat dit 95% snelwegkilometers (120 km/h) zijn.
Betrouwbaarheid
Er is veel te doen geweest over de betrouwbaarheid van dit blok, op diverse fora lees je veel problemen over de ketting en de turbo van dit blok. Ons is deze ellende gelukkig bespaart gebleven. Behoudens regulier onderhoud geen extra kosten gehad, de enige mankementen die we hebben gehad zijn vocht in 1 van de knipperlichten (€ 10,- reparatie) en een defecte achteruitsproeier (€ 45,- reparatie). Voor 144.000 km vind ik dit een zeer goede prestatie, bewijst dus dat niet alle 1.4’s onbetrouwbaar zijn. Daar moet wel bij gezegd worden dat wij de motor altijd eerst rustig warm rijden en de motor altijd een paar seconden laten draaien alvorens de motor uit te zetten (voor de smering van de turbo). Na 10.000 km een keer olie bijgevuld, daarna bij 143.000 km voor de eerste keer de melding gekregen dat het oliepeil laag was (28.000 km na de laatste servicebeurt), ook het olieverbruik is dus zeer minimaal.
Gebruikskosten
De onderhoudsbeurt bij de Audi dealer is niet goedkoop; 400-500 euro en dat is dan inclusief 15% korting omdat de auto ouder dan 5 jaar is. Daar staat wel tegenover dat de auto maar eens per 2 jaar of elke 30.000 km een servicebeurt nodig heeft. Als je dus 15.000 km per jaar rijdt hoef je slechts eens per 2 jaar langs te komen. Daar komt bij dat je gratis mobiliteitsservice krijgt waardoor een apart ANWB abonnement niet nodig is. Voor de rest hebben we eigenlijk weinig onderhoudskosten gehad; de auto rijdt nog met originele remblokken (niemand geloofd het maar het is toch echt zo), nu moet ik hier bijzeggen dat ik met de auto elke week 1x op en neer van Groningen naar Amersfoort heb gereden en mijn vriendin 4x per week op en neer van Houten naar Nijmegen maar dan nog is 144.000 km op 1 set remblokken zeer goed te noemen. Ook zit er nog steeds de originele accu in. Wel een keer nieuwe banden eronder laten zetten en daarnaast een set winterbanden erbij gekocht maar dat waren dan ook de grootste gebruikskosten. De Continental Sportcontact banden zijn niet de goedkoopste maar gaan wel ongeveer 60.000 km mee.
Nadelen
Hoewel ik zeer positief over de auto ben zijn er toch een aantal nadelen te noemen. Ten eerste de navigatie unit. Standaard zat er in onze wagen de goedkope monochrome versie. Ongeveer 3 jaar geleden had in tweedehands een MMI (met kleurenscherm) gekocht. Na een half jaar werd deze gestolen. Wat bleek nou? De navigatie unit zit zeer makkelijk te verwijderen, voor 5 euro koop je op marktplaats 4 ‘sleuteltjes’ en binnen 10 seconden heb je de hele navigatie eruit liggen. Ook de beveiliging met diefstalcode is een wassen neus; deze schijnt zeer eenvoudig te kraken te zijn. Het is natuurlijk een voordeel dat je later achteraf een andere navigatie unit kan inbouwen maar als ze zo makkelijk te stelen zijn heb je hier ook niks aan. Toen maar gewoon weer de oude unit teruggeplaatst, in deze is het dievengilde gelukkig niet geïnteresseerd. Een ander nadeel van de auto vind ik de achteruit; als je hem te snel in de achteruit zet heb je een grote kans dat je toch gewoon in zijn 1 zit. Als laatste is de achterklep erg klein. Hoewel de bagageruimte redelijk is, is de ruimte om in te laden erg krap en vrij hoog. Vooral met een grote koffer, wandelwagen etc is het passen en meten, ondanks dat deze er (met de achterbank plat) makkelijk in moet passen. Maar goed, een Audi koop je ook niet om de ruimte :-).
Conclusie
Een hele fijne auto die (in ons geval) ook nog eens heel betrouwbaar is geweest. Het doet dus wel pijn om hem weg te doen maar rationeel is het de beste keuze. Ik weet zeker dat de volgende eigenaar er ook erg veel plezier aan gaat beleven!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?

Audi A3 Sportback 2.0 TFSI quattro Ambition ABT Leer/Alc, Clima, CC, PDC, Bose Sound, LM, – Inruil Mogelijk –
- 2006
- 238.004 km

Audi A3 Sportback 2.0 FSI Ambition | 1e Eigenaar | Automaat | Leder
- 2006
- 182.135 km

Audi A3 Cabriolet 2.0 TFSI Ambition Pro Line / Automaat / Stoelverw. / Cruise / Leer-Alcantara / Climate
- 2008
- 186.272 km