Audi A1 Sportback 25 TFSI (2019)

autoreview

Audi A1 Sportback 25 TFSI (2019)

Signalement

UitvoeringA1 Sportback 25 TFSI
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand laatst2.000 km
Lezerswaardering: 35%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Start

  • 128 km

Na bijna 4 jaar in een VW Golf 6 te hebben gereden, nu een private lease Audi A1.
Na 100 km kan je natuurlijk nog niet heel veel zeggen, maar toch wil ik de eerste ervaring met jullie delen.
Deze Audi A1 is de private lease edition, wat inhoud een scherpe prijs voor een basisversie.
Wat krijg je voor deze basisversie, lichtmetaal 15 inch, airco, appel carplay, digtale cockpit, hij houdt je tussen de lijntjes en remt af bij plotseling gevaar.
Wat ik persoonlijk mis, is een fijn leerstuur, een armsteun, parkeersensoren, cruise control.
De motor is de lichtste, 25 TFSI, een 1.0 3 cilinder met 97pk. Hieraan kom je niets tekort, het is geen strepen trekker maar het rijdt ontzettend fijn.
Over het verbruik kan ik nog niet zeggen, dat doe ik dan ook in een later review.
De A1 voelt verrassend volwassen aan.
De ruimte is prima, niet zo groot als de Golf maar met 4 personen gaat het goed.
Het inparkeren is wel even een dingetje, door de grote c stijl is het zicht niet goed en is het tot nu toe wel even wennen. Ik geef het even de kans en anders laat ik er toch parkeersensoren op zetten.
De motor snort heerlijk, wat mij wel opvalt is dat bij 50km de auto heel licht schrokt. Het is minimaal maar ik voel het. Misschien ligt het eraan dat dit een 3 cilinder is en ik een 4 cilinder gewend was.
Tot zover erg tevreden met de Audi, als ik wat meer kilometers gereden heb volgt opnieuw een review.

Tevreden met een kanttekening

  • 2.000 km

De A1 is zuinig. Ik rijd kleine stukje naar mijn werk (zo'n 7 km) en dan haalt hij in de winter 1 op 15 / 16. Op de snelweg met een snelheid van 100 km heb ik ruim 1 op 24 gereden.
Het motorvermogen is voldoende, voor een 1.0 - 3 cilinder met 95 pk kom je in Nederland niets te kort. Je hoort het motortje snorren en het klinkt zelfs een beetje sportief. Met 50 km voel je lichtjes dat je met een 3 cilinder onderweg bent.
Deze basis versie heeft 15 inch licht metaal wat de auto erg comfortabel maakt. De auto leent zich wel voor een inch of 2 meer.
De ruimte is voldoende gezien het B segment.
Op de snelweg hoor ik wel meer windgeruis bij de Audi dan mijn Golf 6.
Deze private lease edition is een vrij simpele uitvoering met een aantal extra's zoals mooi ge-integreerd navigatie scherm, lijn assistent, digitale tellers. Wat ik dan wel tegen vindt vallen is een hard kunststof stuur, die van mijn Aygo voelt beter aan. Ook laten zij een armsteun weg en parkeersensoren. Deze 3 opties had Audi wat mij betreft bij de basis moeten hebben. Dit is dan ook wat "mij betreft" afbreuk doet aan de kwaliteit beleving van een premium merk. Wanneer dit je niet interesseert heb je aan deze basis versie voldoende. Wanneer je dus wat meer kwaliteit gevoel wil dan is de volgende stap in de private lease de betere. Dan krijg je een leer stuur, armsteun, parkeersensoren, 16 inch l.m. en cruise control. Doe je het puur voor de rijeigenschappen heb je aan de basis genoeg.
Vreemd van de audi is wel als je achteruit rijdt en je stuur volledig in draait en dan remt een harde tik hoort. De Polo en Ibiza schijnen hier ook last van te hebben. Zou ik de auto zelf moeten kopen dan zou ik denk ik uitwijken naar de VW Polo, meer voor minder met dezelfde motor. Tijdens mijn zoektocht In de private lease was de A1 een stuk voordeliger als de polo.
Het model van de A1 vind ik wel weer wat mooier dan de polo.
Tot nu toe tevreden met een kanttekening.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.