Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Audi A1 - Rij-impressie

Maar één nadeel

74 reacties

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Marco Gorter
  • Eerste rijtest
21 november 2018 om 00:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
  • Home
  • Autotests
AutoWeek 48 2018
AutoWeek 48 2018

Je leest het in AutoWeek 48 2018

Er is een heleboel goed aan de nieuwe Audi A1. Hij is ruim, heeft fijne motoren en een heel erg mooi interieur. Alleen, afgezien van dat laatste geldt dat allemaal ook voor de technisch identieke Volkswagen Polo. En dan is er nog het grote nadeel van de A1: z'n prijs.

Minimaal € 25.995 heeft Audi voor ogen als prijs voor de nieuwe A1 en dat gegeven drukt een stempel op hoe je de auto vervolgens ervaart. Je betaalt namelijk een paar duizend euro meer dan je kwijt bent aan een volledig aangeklede Volkswagen Polo of Seat Ibiza, die op precies hetzelfde platform staan en ook veel van de beschikbare hardware hebben. En zoals het een Audi betaamt, krijg je voor die 26 mille niet meer dan een standaarduitrusting. Airco, elektrisch bedienbare ramen en dito buitenspiegels, 15-inch lichtmetaal en een automatisch noodremsysteem zitten er wel op. Maar cruisecontrol, navigatie en ledkoplampen vergen een extra investering. Bij gelijke motorisering en uitrusting kost een Audi A1 dus zomaar € 5.000 meer dan z’n stalgenoten.

In alle eerlijkheid: er bestaat geen twijfel over dat de A1 het mooiste interieur in z’n klasse heeft. Door de grafische vormgeving van het navigatiesysteem en het digitale instrumentarium te wijzigen, lijkt het flitsender en door de aircobediening van de A3 over te nemen, doet het in eerste instantie meer aan die auto denken dan aan een Volkswagen. Bovendien heeft de A1 hetzelfde soort sportstuur als grotere Audi’s en kun je als A1-bezitter zelfs zeggen dat dezelfde stuurwielbediening ook in een Lamborghini Urus zit. Alle lof over de vormgeving ten spijt blijft het een compacte auto en de kwaliteit van de plastics in bijvoorbeeld de deuren werpen je snel terug in de realiteit. Ook de wat korte zitting van de stoelen getuigt ervan dat de A1 niet in alle opzichten segment-overstijgend is.

De bediening van alle systemen valt op in positieve zin. Het touchscreen is groot, voorzien van een prettig formaat iconen om de trefzekerheid te maximaliseren en stuur en stoel kunnen riant worden versteld. Op de achterbank wint de kleinste Audi geen prijzen, maar kritiek krijgt hij evenmin. Met vier personen van gemiddelde lengte is het te doen en de 335 liter bagageruimte die er dan overblijft, zal voor de bagage ook voldoende zijn. Kortom: een redelijk ruim interieur in een erg mooie verpakking.

BRAAF

Bij het samenstellen van een A1 zijn er drie opties voor het onderstel: normaal, een variant met adaptieve dempers en een sportonderstel. Tijdens de eerste kennismaking rijden we met een S-Line, de laatste optie dus. Zeker, de wegligging is bovengemiddeld en de kans is groot dat de bestuurder eerder aan z’n eigen grens zit dan aan die van de auto, maar het comfortoffer dat daar tegenover staat, blijkt erg groot, vooral met de grotere wielmaten. De Andalusische wegen zijn heus niet beroerd en toch leer je al snel grotere kuilen te vermijden. Het probleem zit hem vooral in de erg stugge demping, die ervoor zorgt dat de klap nadrukkelijk in het interieur doordreunt. Dat komt ten eerste niet heel verfijnd over en ten tweede wordt het op lange termijn simpelweg oncomfortabel.

Tegelijkertijd kan de A1 in dynamisch opzicht niet winnen van de Mini. Daarvoor geeft de besturing te weinig feedback over wat er precies onder de voorwielen gebeurt en toont de A1 zich in het grensbereik ook een beetje te braaf. Druk hem bewust over z’n kunnen heen en de voorbanden verliezen grip om vervolgens bij het verminderen van het tempo weer netjes in het gareel te komen. Veilig, degelijk en voorspelbaar, maar niet uitdagend of speels. Prima, maar accepteer dat dan en ga voor het normale onderstel of de variant met adaptieve dempers. Of voor een Mini. Er vallen genoeg andere zaken aan te kruisen op de optielijst.

TFSI

Je kunt het geld ook uitgeven aan een wat potentere motor, want daarin komt een uitgebreide keuze. Kómt, want bij introductie staat alleen de 30 TFSI in de prijslijst. Die krijgt echter nog voor het einde van het jaar gezelschap van de 25 TFSI, 35 TFSI en 40 TFSI. We zijn ons ervan bewust dat het nieuwe namenschema van Audi misschien nog niet helemaal helder op je netvlies staat. In dat geval: de 25 en 30 TFSI zijn beide 1,0-liter driecilinders met respectievelijk 95 en 116 pk. De 35 TFSI staat voor en 1,5-liter viercilinder met 150 pk en de 40 TFSI voor een 2.0 met maar liefst 200 pk. Op basis van de eerste kennismaking met de 35 TFSI denken we dat die of de 30 TFSI voldoende zijn.

De 1.5 die we kennen uit andere VAG-producten komt vroeg op stoom en presteert moeiteloos ondanks de vrij lange bakverhoudingen. Bergop een vrachtwagen passeren hoeft geen enkel probleem te zijn. Met de driecilinder zal het iets meer toewijding vergen, maar die presteert in de Polo en Ibiza voldoende voor de Nederlandse situatie; dat zal in de A1 niet anders zijn. Daarbij biedt Audi op de sterkste driecilinder optioneel en op de 2.0 TFSI standaard een S-Tronic transmissie met dubbele koppeling aan voor wie het schakelen liever aan de auto overlaat. Over dieselmotoren voorlopig even geen bericht, de markt voor een zelfontbrander in dit segment is natuurlijk ook niet heel groot.

HAMVRAAG

Terug naar de vraag waarmee we het artikel begonnen: weet de Audi A1 voldoende ruimte voor zichzelf te creëren ten opzichte van de MQB-soortgenoten? Het blijft een moeilijke kwestie, maar rationeel bezien eigenlijk niet. Het verschil in rijgedrag blijkt erg beperkt te zijn, de motoren zijn bekend en de meeste opties krijg je voor minder geld eveneens op de andere auto’s. Unieke zaken zijn een B&O-audiosysteem of mooi leer, maar is dat voldoende om een A1 te kiezen? Blijft dus over: de beleving aan boord. Dat heeft Audi goed voor elkaar en dat legt ze in de hogere segmenten ook geen windeieren. En mocht het onverhoopt toch niet lukken om van de A1 een succes te maken, dan hoeft dat ook niet rampzalig te zijn. Het zal immers relatief gezien niet veel geld of moeite hebben gekost om de aanpassingen te realiseren. Dat is dan weer het voordeel van de nauwe verwantschap

Verder lezen?
Het volledige artikel is gratis beschikbaar. Het artikel wordt aangeboden in PDF formaat.
Download

Oeps, er ging iets mis...

Er is iets mis gegaan met je betaling. Probeer het later nog eens.
sluiten

Audi A1 - Rij-impressie

Maar één nadeel

Koop dit artikel als PDF voor slechts €0,99.
Vul je e-mailadres in waarop je het artikel wilt ontvangen:

Audi A1 - Rij-impressie

Maar één nadeel

Je betaling is voltooid! Het artikel is naar je email-adres gestuurd. Je kunt het artikel direct downloaden door op onderstaande knop te klikken. Download het artikel
Audi A1
Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1Audi A1

PLUS & MIN

  • +Mooi interieur
  • +Fijne benzinemotoren
  • -Erg duur
  • -S-line onderstel te hard
  • Houd me op de hoogte over de Audi A1
Audi Audi A1

PRIVATE LEASE Audi A1

INFO
XLEasy
XLEasy
Audi A1 Sportback 25 TFSI Pro Line (5D/5H)
€ 389
Stel samen ▸
Audi
Audi
Audi A1 Sportback 25 TFSI Pro Line (5D/5H)
€ 399
Stel samen ▸
Arval
Arval
Audi A1 Sportback 25 TFSI Pro Line (5D/5H)
€ 393
 
Audi A1 in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Audi A1 Sportback 30 TFSI S Line 116 pk / Virtual Cockpit / Navigatie / Cruise Control / Parkeersensoren / Carplay

    Audi A1 Sportback 30 TFSI S Line 116 pk / Virtual Cockpit / Navigatie / Cruise Control / Parkeersensoren / Carplay

    • 2019
    • 22.121 km

    € 25.950

    Audi A1 SPORTBACK 25 TFSI S Line Pro Line S

    Audi A1 SPORTBACK 25 TFSI S Line Pro Line S

    • 2019
    • 4.731 km

    € 21.950

    Audi A1 Pro Line 25TFSI/95 pk · Cruise control · Lederen stuurwiel · Warmtewerend glas

    Audi A1 Pro Line 25TFSI/95 pk · Cruise control · Lederen stuurwiel · Warmtewerend glas

    • 2021
    • 15 km

    € 28.900

Meer Audi A1 occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Audi A1 | Nieuw: Allstreet

    256
    • 12 mei 2022

Lezersreacties (74) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Audi A1 specificaties
  • Audi A1 occasions
  • Audi A1 video's
Advies en informatie
  • Audi A1 tests
  • Audi A1 gebruikersreviews
  • Audi A1 index
PREMIUM
Audi A1 Citycarver - Eerste Rijtest

Audi A1 Citycarver - Eerste Rijtest

Er lijkt iets bijzonders gaande in autoland, want fabrikanten stoffen stuk voor stuk een oude...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Audi A1 Sportback 25 TFSI S line (2019)

    Audi A1 Sportback 25 TFSI S line (2019)

    4
    • 29 februari 2020
  • Gebruikersreview
    Audi A1 Sportback 25 TFSI (2019)

    Audi A1 Sportback 25 TFSI (2019)

    8
    • 3 november 2019
  • Gebruikersreview
    Audi A1 1.4 TFSI S-Edition (2011)

    Audi A1 1.4 TFSI S-Edition (2011)

    4
    • 9 februari 2019
  • Gebruikersreview
    Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro (2014)

    Audi S1 Sportback 2.0 TFSI quattro (2014)

    13
    • 19 juli 2018
  • Gebruikersreview
    Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)

    Audi A1 1.4 TFSI Ambition Pro Line (2010)

    9
    • 20 december 2017
  • Gebruikersreview
    Audi A1 1.4 TFSI S-Line (2011)

    Audi A1 1.4 TFSI S-Line (2011)

    3
    • 16 januari 2017
  • Gebruikersreview
    Audi A1 Sportback 1.0 TFSI design Pro Line Plus (2015)

    Audi A1 Sportback 1.0 TFSI design Pro Line...

    11
    • 16 januari 2017
meer reviews
Audi A1 30 TFSI vs. Mini Cooper 5-deurs - Dubbeltest

Audi A1 30 TFSI vs. Mini Cooper 5-deurs - Dubbeltest

Als budget geen thema is bij de aanschaf van een compacte hatchback kom je bijna vanzelf uit...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi laat compacte modellen voor wat het is

    Audi laat compacte modellen voor wat het...

    141
    • 7 februari 2022
  • Nieuws
    Audi-CEO: 'A1 krijgt geen opvolger'

    Audi-CEO: 'A1 krijgt geen opvolger'

    48
    • 19 juli 2021
  • Nieuws
    Audi A1 Sportback krijgt nieuwe uitvoering

    Audi A1 Sportback krijgt nieuwe uitvoering

    25
    • 6 juli 2021
  • Nieuws
    Audi A1 ruimt mogelijk het veld

    Audi A1 ruimt mogelijk het veld

    43
    • 10 februari 2021
  • PREMIUM
    Alfa Romeo Mito (2012) - Audi A1 (2011) - Occasiondubbeltest

    Alfa Romeo Mito (2012) - Audi A1 (2011)...

    • 25 augustus 2020
  • PREMIUM
    Audi A1 Citycarver - Eerste Rijtest

    Audi A1 Citycarver - Eerste Rijtest

    • 20 november 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    Audi A1 Citycarver heet nu Allstreet

    30
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal onze beste zijn’

    Audi: ‘onze laatste verbrandingsmotor zal...

    142
    • 7 mei 2022
  • Nieuws
    Deze 5 elektrische stationwagons komen eraan

    Deze 5 elektrische stationwagons komen...

    76
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    'F1-deal Audi en McLaren onwaarschijnlijk'

    9
    • 6 mei 2022
  • Autosport
    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de Formule 1 in'

    CEO Volkswagen: 'Audi en Porsche gaan de...

    34
    • 2 mei 2022
  • Nieuws
    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    Audi RSQ8 maar liefst 800 pk sterk

    41
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    Audi Urbansphere Concept: ruimtelijke toekomstvisie

    Audi Urbansphere Concept: ruimtelijke toekomstvisie

    61
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden