Audi 80 1.8 (1988)

autoreview

Audi 80 1.8 (1988)

Signalement

Uitvoering80 1.8
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf2014
KM-stand laatst222.000 km
Lezerswaardering: 51%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 20 jaar weer een Audi 80

  • 222.000 km

Een Audi 80. Voor een paar honderd euro. Heel weinig voor veel goeds. Bijna nieuwe banden, remblokken, goed onderhoud e.a. En geen roest met dit casco. Dat is voor mij nogal vreemd. Een auto die niet roest.

De belasting en de verzekering gaan omlaag vanwege het lagere gewicht. Hij rijdt rond de 1 op 14. Dit is het begin van weer een lang verhaal, hoe rijd ik zo lang mogelijk in een oude auto.

De teller is kapot gegaan rond de 179.000 KM. Na dit moment is er niet veel in de auto gereden. Volgens NAP is mijn genoemde stand "lochisch" maar wel een gok.

Eerst de bumpers met gekookte lijnolie ingewreven en poetsen. Ik rijd altijd in oude auto's maar ik wil wel netjes voor de dag komen.

Op de weg

  • 220.000 km

Deze auto zonder stuurbekrachtiging is absoluut geen auto voor in de stad! Ik heb stroeve tape op het stuur gedaan.

De gereviseerde dynamo en de nieuwe (dure) bougies zijn uit de Passat gehaald en in deze Audi gezet. Ook had ik nog een waterpomp en thermostaat liggen die er nu in zitten. Nadat de achterwielen vooraan zijn gezet rijdt de auto strak vooruit. Hij zocht een beetje zijn weg met de nieuwe banden. Ik heb er een nieuwe kleppendekselpakking in gezet. Een kurkdroog blok met een geluid van een geoliede naaimachine.

De doorgezakte bestuurdersstoel heeft nieuw schuimrubber.

Ik rijd zomers +/- 350 KM per week. Mijn dorp uit en na een paar stoplichten de snelweg op. Met ritten van 40 KM per keer. Soms een rit van 70 KM. Ik merk dat ik de auto schoon rijdt. Het blok gaat veel beter lopen en ik raak gewend aan de auto.

Ook een keer flink doorgetrokken met 135 KM per uur. En dan mis ik de 5e versnelling niet. Prima wegligging zonder bijgeluiden.


Al met al de auto leren kennen en goed nagekeken.

Zo gaat hij goed.

Een drukke zomer op de weg

  • 222.000 km

Ik heb nu in 2 maanden tijd ongeveer 3000 KM gereden. 2 weken geleden heb ik de olie ververst en oliefilter vervangen. Ik heb hiermee even gewacht totdat de olie donker werd en het blok schoon gebrand was. Bij enkele ritten van 70 KM even lekker doorgetrokken met 120 a 130 KM per uur.
Verder heb ik de motorruimte schoongemaakt. Tja wat moet je meer doen als het autootje prima op orde is?
Het oude beestje is mij echt gaan bevallen. Ik verbaas mij nog steeds over de kwaliteit van de auto. Zelfs de deurrubbers zijn nog in prima conditie. De auto oogt 15 jaar oud in plaats van 25 jaar. De auto is lekker "basic". Alles doet het met uitzondering van de teller. Maar daar stoor ik mij niet zo aan. Ooit misschien een andere teller of het tandwieltje vervangen wat kapot is.

Geen nieuws is goed nieuws

  • 222.000 km

Geen nieuws is goed nieuws. 1 speaker is er mee opgehouden.

Goedgekeurd

  • 222.000 km

Na 2 remslangen achter te vervangen mag hij er weer een jaar tegen aan. Toch al rond de 7000 KM mee gereden. Zo ongeveer.

Het is al weer bijna zomer

  • 222.000 km

Het is al weer bijna zomer. Zomers betekenen voor mij veel kilometers. Ik heb er zin in. Ik heb de motorruimte met geluidsisolerend materiaal bekleed. Een fijner geluid op de langere afstanden. Verder geen nieuws.

Pom pie dom pie dom pie dom...

  • 220.000 km

Mijn auto blijft maar doorkachelen. Doordat ik er niets aan te doen heb ben ik iemand anders gaan helpen om een auto op de weg te houden zonder dikke portemonnee.

Ik heb het KM aantal gecheckt door bovenstaande aantal aan te geven. Het blijkt dat het aantal overeen komt met het verhaal achter de auto. Oftewel "logisch" is. Ze wordt dat beschreven. De KM teller blijft op 180.000 steken. Er is dus niet veel mee gereden in het verleden.

Op 18-7, voordat ik aan paar honderd KM ga rijden i.v.m. een vakantie een betere verdeelkap er op gezet. De oude had een versleten pootje.

Verleden jaar heb ik er een kurken kleppendekselpakking opgezet. Deze bleef iets lekken boven het spruitstuk. Nu weer iets aangedraaid en na 200 KM racen is het goed. Zet deze uit bij hitte? Want nu is het blok kurkdroog.

Sticker

  • 220.000 km

Ik heb een nostalgische sticker op mijn auto geplakt. Zie laatste foto.

En verder

  • 222.000 km

De olie + oliefilter vervangen. Thermostaat + water vervangen en doorgespoeld. Ik moet nog even kijken naar het achteruitrijlicht. Ga weer meer KM maken en voor de winter is hij goed nu.

Kachelradiateur

  • 222.000 km

Ik begon water te verliezen en na het vervangen van een slangenklem ging het mis. (Het zat niet in de slangenklem) Het water begon te koken en natte voeten. Het is de kachelradiateur. En dat is een groot probleem. Dit is dus het probleem waardoor deze auto's naar de sloop gaan. Om deze te vervangen moet ik een dag of meer uittrekken en alles van het dashboard en daarachter los halen. En dat ga ik niet doen. Niet vlak voor de keuring. (Waar hij naar mijn mening wel was doorgekomen) Ik vind hem ook te oud worden. Doffe lak, oude bekleding, geen stuurbekrachtiging, 4 versnellingen. Maar het moet gezegd, hij blijft starten en rijden!

Ik heb er veel plezier van gehad en vele kilometers gemaakt in de 1 1/2 jaar dat ik hem heb. En ik heb 210 euro aan deze auto uitgegeven met de aankoop. De auto kreeg ik voor 360 euro min 150 euro voor de Passat die ik hiervoor had.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.