Audi 100 CC 2.2 (1984)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 100 CC 2.2 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1984 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 260.712 km |
KM-stand laatst | 280.884 km |
Audi 100 CC 2.2
- 261.388 km
Na de teloorgang van mijn geliefde Audi Coupé moest er weer iets nieuws komen. Als Audi en oldtimer liefhebber moest het dus ook weer een wegenbelastingvrije Audi worden. Na mijn slechte ervaringen met roest wilde ik wel een redelijk roest bestendige auto. Mijn keus viel op een Audi 100 C3 (type 44).
Aangezien ik wat vermogen wel fijn vind, en een oude diesel me sowieso te langzaam is, moest het een vijfcilinder worden. Na lang zoeken heb ik uiteindelijk redelijk in de buurt een betaalbare Audi 100 gevonden. Na een proefrit was ik meteen verkocht. Ondanks de hoge kilometerstand rijdt hij heerlijk. Dus heb ik een dag na de proefrit maar besloten hem meteen te kopen.
De auto is heerlijk comfortabel en de geluidsisolatie is geweldig (nou ben ik ook niks gewend). De auto heeft natuurlijk hier en daar zijn gebruikssporen, maar hoe kan het ook anders na 26 jaar levenservaring. De wielkast linksachter heeft wel wat roest, waarschijnlijk dankzij een slecht gerepareerde schade.
De donkergrijs/zwarte kleur staat hem goed, het is ten minste niet zo oubollig bruin of groen.
Het verbruik is met 1:10 redelijk fors, maar mag het ook met zo'n brok auto.
Reparaties:
Na aanschaf heb ik de olie ververst, het oliefilter en het brandstoffilter vervangen.
De deurgrepen voor werkten matig of helemaal niet meer (bekend kwaaltje). Dus deze heb ik ook vervangen, natuurlijk met behoud van de originele sloten.
De matten die erin lagen pasten niet, deze heb ik dus vervangen door passende zwarte matten.
Ter voorkoming van de roest heb ik ook maar vast de bodem getectyleerd.
Nog te doen:
De huidige lichtmetalen velgen wil ik nog vervangen door een setje originele audi aero velgen.
De knipperlichten voor wil ik nog vervangen door witte.
Voor het gemak komt er ook nog een afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling.
De roest bij de wielkast linksachter wegwerken.
Het schuif/kanteldak repareren (doe ik in de zomer wel, is het nu toch te koud voor)
Update 1
- 264.146 km
De eerste sneeuw heeft de auto perfect doorstaan. Door de winterbanden had ik alle grip die nodig was. Op een industrieterrein ben ik er ook achter gekomen dat er zelfs met zo'n grote voorwielaandrijver nog best wel wat te spelen valt. Gewoon de bocht in en de handrem erop en de auto glijd wel. Heb ik veel plezier aan beleefd.
Het verbruik van de auto in de winter valt me tegen. met deze omstandigheden en mijn rijgedrag haal ik nog maar 1:8. Met de stijgende benzineprijs is dat wel een groot nadeel.
Ik heb ondertussen wel een set witte knipperlichten geïnstalleerd. ook heb ik een set originele lichtmetalen velgen weten te bemachtigen waar mijn zomerbanden op liggen.
Het komend jaar gaat de auto goed getest worden doordat hij twee keer mee moet op wintersport. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.
wintersport overleeft
- 269.622 km
De Audi is 2 keer mee geweest op wintersport en geeft nog steeds geen krimp. Er is nog geen enkel serieus probleem op komen dagen. Met een gangetje van 140-150 over de Duitse autobahn was hij heerlijk comfortabel!
Eindelijk konden de saaie wintervelgen eraf. Met de 'nieuwe' zomervelgen ziet de auto er al een stuk beter uit!
Hoognodige Update
- 275.346 km
Na lange tijd zal ik de review weer eens een hoognodige uitgebreide update geven.
Augustus 2011:
In augustus 2011 moest de Audi voor het eerst naar de APK. De handrem werkte alleen op het linker achterwiel, dus dat ging sowieso een probleem worden. Toch maar naar de keurmeester. Zoals verwacht gaf de handrem problemen, maar verder was er niks aan de hand. Na het enigszins afstellen van de handrem kon de auto er weer een jaartje tegenaan.
Na de winter kwamen er toch enkele gebreken aan het licht. Er lag steeds vaker olie onder de auto, wat van de stuurbekrachtiging afkwam. Ook was er ergens een lekstroompje die zorgde voor een lege accu na een paar dagen.
De Audi is in februari in zijn na-winterslaap gegaan (fietsen is gezonder).
Juli 2012:
Na 5 maanden buiten stil te hebben gestaan toch maar eens de accu opgeladen, en vrij snel sloeg de motor aan. Een bak herrie dat er onder de motorkap vandaan kwam, het ding tikte als een dolle. De olie van de hydraulische klepstoters was ver weg gezakt, en even later klonk de vijfpitter weer als vanouds.
Toen maar eens gaan kijken naar de lekkende stuurbekrachtiging. Het bleek een lekke hydraulische slang te zijn. Met het vervangen van de slang werkte de stuurbekrachtiging weer fatsoenlijk en lekte er niks meer.
Vervolgens was het weer tijd voor de APK. Door de lange stilstand wist ik niet precies wat ik moest verwachten. Mijn twijfel was natuurlijk ongegrond want de APK bracht geen verassingen. Het enige kritieke puntje was wederom het gebrek aan de handremwerking op het rechter achterwiel, maar deze was nog net voldoende.
Binnenkort nog een kleine beurt en de Audi is weer klaar voor de winter!
Afscheid
- 280.884 km
Door de nieuwe belastingregels van de regering werd het voor mij veel te duur om Das Boot nog te blijven rijden.
Hij heeft me nooit in de steek gelaten en het was een hele fijne auto.
Hij is verkocht aan een kennis die ermee gaat crossen, dus wordt hij in ieder geval nog goed gebruikt!
De opvolger is inmiddels ook bekend, een Volvo 480 Turbo uit 1994. (zie mijn andere review)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.