Audi 100 Avant 2.8 E Quattro (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 100 Avant 2.8 E Quattro |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 181.270 km |
KM-stand laatst | 220.000 km |
Eerste km. (181600)
Eerste km waren even wennen. Door de overdreven goede stuurbekrachtiging voelt de auto in het begin een beetje zweverig aan, zeker na de Laguna die als een blok lag. Maar parkeren is erg makkelijk. Nu helemaal gewend en rijdt heerlijk, quattro aandrijving en brede banden en verlaagt, dus hij ligt als een blok op de weg.
Aantal kleine puntjes: Bagageafdekscherm is een enorm gepruts om vast te zetten. Er komt wat geruis van buiten bij het linkerwiel/portier ben er nog niet helemaal uit waar het vandaan komt, misschien andere type band eronder volgende keer.
Verbruik is niet eens zo heel slecht 1 op 7 op LPG (veel snelweg) Met stadsritten zal dat wel veel naar beneden gaan.
Comfort is ook wel wennen (het is geen franse auto), zit nog te twijfelen of ik de verlaging ongedaan laat maken (maar dat is misschien ook nog wel wennen of een ander type band nemen).
1e half jaar zit erop
- 200.000 km
Inmiddels een half jaar mogen genieten van deze Audi. Hij rijdt heerlijk, ligt heerlijk strak op de weg een genot om te rijden, alhoewel ik de volgende keer deze auto zou kiezen zonder de verlaging, dat is af en toe toch wat te stug. Al heeft het wel geholpen om er andere banden onder te zetten, de oude waren toch versleten, hij staat nu op Michelin Energy Savers 215x65 wat meer comfort en iets meer hoogte, nu raak ik de grond eigenlijk bijna nooit meer, scheelt toch die ene cm.
Onderhoud afgelopen half jaar
Vlak na de aanschaf 183000 km laten doen:
grote beurt
draagarm
stuurkogel
Totaal € 750,00
4 nieuwe banden € 525,00
trekhaak € 405,00
Bij 199500 km laten doen
kleine beurt + apk + aantal kleine dingen € 170,00
Wat achterstallig onderhoud laten doen dus nu kan hij weer heel wat km maken. Het enige is dat hij behoorlijk wat olie verbruikt ongeveer 1 liter per 5000 km.
Verbruik is nog steeds ongeveer 1 op 7 op lpg en dan maakt het niet zoveel uit of het snelweg km zijn of stads km.
Eerste probleempje
- 209.000 km
Auto bevalt nog steeds prima en tot 2 weken geleden geen enkel probleem gehad, alleen toen kreeg ik opeens een probleempje met de gasinstallatie, die begon spontaan te piepen dat de tank leeg was, terwijl deze nog half vol was. Auto weggebracht en eerst de druksensor laten vervangen, het probleem bleef echter bestaan.
Na heel lang zoeken kwam de garage erachter dat een aarde draadje was bloot komen te liggen en dat die waarschijnlijk het euvel veroorzaakte en idd draadje vervangen nu doet hij het weer prima.
Het blijft een prima auto, zeker als je bedenkt dat hij al 18,5 jaar oud is, ik blijf er dus nog lekker even gebruik van maken.
Grote beurt
- 220.000 km
De auto heeft zijn grote beurt weer gehad, paar kleine extra zaken, namelijk nieuwe gasveren voor de kofferbakklep, ruitensproeierkopjes. Voor de rest alleen het gebruikelijke filters, bougies, olie en een paar remblokjes vervangen.
Wel heb ik de xenonverlichting uit laten bouwen en weer normale verlichting in laten bouwen, 1 lampje van een nogal vaag merk was kapot, amper te achterhalen waar het vandaan kwam en het was ooit nog al amateuristisch ingebouwd. Totale kosten inclusief banden wisselen € 675,00
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.