Aston Martin DB9 Vantage Volante (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | DB9 Vantage Volante |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 83.880 km |
KM-stand laatst | 87.900 km |
Nog te ontvangen, kerstkado
- 83.880 km
Vorige week een proefrit gedaan in de Aston Martin DB9 Volante. Het is echt een klasse apart. Het geluid, de zit de luxe, het vermogen en de looks. Het is niet echt gewoon. Ik mocht een proefritje maken en was verkocht.
In de Autoweek titel staat Vantage maar dit klopt niet. Lijkt er wel op voor de leek maar Vantage is weer een ander model, kleiner, de "instapper".
Ik wist dat de Volvo C70 T5 bj 2000 verkocht zou worden en wilde eerst een Porsche 911 ( 996 of 997) kopen. Gezien de issues met het IMS lager, air oil separator en het heet lopen van cilnder 6 had ik lange tijd mijn twijfel, wel of niet doen. En aangezien de prijzen de afgelopen 6 jaar best omhoog zijn gegaan zitten ze echt wel een beetje tegen de top. Ik praat dan vooral over de handbakken 4S coupe en cabrio en de targa.
Nu rij ik toch heel weinig in deze derde auto dus verbruik, wegenbelasting en verzekering maakt niet zoveel uit. Wat wel uitmaakt is de waardeontwikkeling. De 911'jes zijn best gestegen (op de top?) en de DB9 zijn stabiel. Dus dat is 1 van de punten waardoor ik zeg laten we het eens proberen voor drie jaar. En aangezien de spiegelafstelling, de handzenders en de originele navigatie (bij deze is er Garmin ingezet) van Volvo is, hou ik toch nog een band met de Volvo C70 ; )
Dus vorige week gekocht en rond de kerst 2019 ga ik hem ophalen. Verbruik? Ik gok 1 op 5 en jullie?
Lees mee het komende jaar voor het verslag!
De eerste ritjes
- 84.000 km
Zo de eerste ritjes zitten erop. Familie en vrienden even meenemen voor een rondje AM. Wat mij blijft opvallen is dat gaspedaal. Het is echt super gevoelig het eerste stukje gas geven. In no time slaan je achterwielen door. Ook rijdt je in een oogwenk te hard.
Maar laten we bij het begin beginnen.
Voordat ik hem in de verzekering had waren we een paar dagen verder. Waar mijn S5 in 10 minuten in voorlopige dekking was duurde de DB9 een paar dagen. Dit vanwege de nieuwwaarde boven de 200.000€. Maar wat denk je wat ik aan premie betaal? Voor de S5 betaal ik allrisk 63€. Voor de DB9 betaal ik allrisk 44€?!?!. Mooi toch? dit wel met 25 schadevrije jaren en €300 eigen risico. Die maatschappij zit in Apeldoorn, dan weet je genoeg toch?
Dan de auto zelf.
Van binnen zit er heel veel mooi leer in. Kwetsbaar maar mooi. Mijn grijze db9 is van binnen zwart leer met aluminium panelen.
De zit voor is OK maar ik zit met het dak dicht bijna tegen de binnenbekleding, dus ben je langer dan 191 cm....Achterin heb ik net twee kinderen gezet maar zelfs die zitten met hun knieen tegen hun oren. Het zijn noodzitjes waar je zelf ook krap voor moet gaan zitten. En twee volwassenen voorin zitten goed. Echter moet je de stoelleuning niet te ver naar achteren zetten. Dan gaat het leer van de stoel tegen de zijkant van de panelen achter. En dat gaat weer kraken en piepen.
Verder is het qua uitrusting een simpele auto. Het enige moderne wat erin zit is bluetooth, alhoewel ik die nog niet aan de praat heb gekregen. Geen adaptieve cruisecontrol, inklapbare spiegels, voicecontrol, lane assist of wat dan ook. Gewoon een beer van een V12 en remmen die GOED vertragen. Maar het leukste blijft dat geluid van de motor. Het begint al bij het starten. Die startmotor moet eerst zelf al op gang/toeren komen en dan komt de motor er achteraan met gerochel, echt heel gaaf.
Het nadeel is wel met de DB9 de verkeersdrempels. Ooit reed ik een Alfa spider 1992 die het ook had. De onderkant van de voorspoiler wil nog wel eens over de grond schrapen en dat is .....Dus je moet de route naar huis kennen en weten welke drempels je diagonaal neemt en waar je verder normaal er over heen kan. Hij is echt laag voor maar ook is de neus lang.
Verder vond ik het grappig na het tanken dat de naald niet bij "F" stond maar een behoorlijk stuk eronder. Maar de volgende dag stond hij idd wel op "F". Soort Engels grapje denk ik dan maar. By the way, die tankdop is wel weer een apart stijltje qua ontwerp, niks plastic ofzo. Gewoon aluminium en prachtig racy, daar is aandacht aan besteed. En waarom? Gewoon als je gaat tanken vind je het een feestje om die dop aan te raken. En dat het dan €100 kost aan peut, who cares, die dop doet het hem.
Qua verbruik denk ik op de snelweg rond de 1 op 9 en heel misschien 1 op 10 uit te kunnen komen. Gezien de gemiddelde indicatie van de vorige eigenaar van 23l/110km zullen we daar nog wat aandacht aan moeten geven. Het blijft natuurlijk leuk om steeds maar te gassen en die V12 te laten brullen, vooral in tunnels, maar uiteindelijk kost elke keer gas geven dan €2 denk ik. Ik ga ook in verbruiksmonitor (net zo als mijn Audi S5) de tankbeurten invoeren. Mijn gokje is dat 1 op 8 het resultaat gaat worden.
Deze auto is verder uitgerust met een ingebouwde druppellader en een schakelaar waar je de accu mee kan ontkoppelen van de auto, mocht je hem langere tijd niet gebruiken. De komende drie maanden ga ik toch echt geregeld rijden met de DB ivm de drie maanden garantie op de auto. Ik had vandaag al een melding dat de schakelflippers het niet meer deden. Zal wel mijn lompe rijgedrag zijn. Nadat ik de auto had uitgeschakeld en daarna weer starte was de melding weg. Maar toch ff opletten wat dat ding gaat doen.
De zit in de stoelen is ok, laat ik zeggen een 7,5. Er zijn auto's die beter zitten. Er zit geen lende verstelling op en de hoofdsteun is vast in de stoel. De steun van de onderrug is voldoende evenals de steun voor de bovenbenen. Het zicht naar voren en opzij is een 7. Er zit een lange neus op die je niet ziet en de DB is best wel breed. Het zicht via de zijspiegels is goed. Je ziet die prachtige heupen goed in de spiegels, iets wat een 911 rijder ook mooi vindt. Maar het zicht in de achterspiegel met dak dicht is een stuk minder. De bovenkant van het dak neemt het zicht weg naar achteren. Met het dak open is het zicht naar achteren goed.
Verder is de geluidsinstallatie heel goed. Goede kwaliteit versterker en boxen. Ik ga mijn cd's weer van de zolder halen voor de oude mannen muziek.
Kofferbakje passen twee kleine tassen in als je op reis gaat. Of 1 golftas denk ik. Ik golf niet dus dat is een gokje. Reserve wiel heb ik niet kunnen vinden, zal er dus niet in zitten, dat wordt een spuitbus en een lidmaatschap van pechhulp.
Wat ook jammer is dat de voorwielen best ver in de wielkast staan. Je zou bv spacers van 15 mm kunnen plaatsen voor een betere vulling van de wielkasten voor, achter is wel goed gevuld.
Top is dus de motor en het leren interieur. wegligging kan ik nog niks over zeggen aangezien de weg "moist" was en ik dan zeker niet vol op het gas ga. Ik hou liever de boel uit de vangrail.
Kortom, een mooi kerstkado van mezelf, met veel geniet momenten. Ik hou jullie op de hoogte qua verbruik mankementen kosten en andere zaken.
eerste tankbeurt
- 84.027 km
eerste tankbeurt.
Dat was ff wennen. Ondanks dat ik pl/min 140km gereden heb gingen de liters er moeilijk in. De slang sloeg steeds af. Na een aantal minuten zat de tank zo vol zodat ik de benzine in de vulslang zag. Dus vanaf nu zullen de tankbeurten, nauwkeurig zijn. Steeds op dezelfde positie tanken bij hetzelfde station.
De komende tijd ga ik zoveel mogelijk rijden als het droog is. Dan blijft de DB9 netjes en kan het dak eraf. En daar hou ik van ook al is het winter. Ook met de Audi rijdt ik zoveel mogelijk open, het is gewoon leuk om open te rijden vind ik.
de eerste duizend kilometer
- 84.900 km
Het begint te wennen het rijden met de AM. Dat wil zeggen het rechtervoetje wordt redelijk netjes gehanteerd. De zit achter het stuur is ook eindelijk gevonden. En de tankdop ontgrendelingsknop zit raar linksonder het dashboard ergens in een hoekje.
Verder blijft het aflezen van de "data" zoals verbruik, range, en gemiddeld verbruik slecht af te lezen. Meestal staat in dat piep kleine schermpje (32 bij 25 millimeter) de digitale snelheid omdat het aflezen van de snelheidsmeter analoog ook wel lastiger is. Dit komt omdat hij niet is uitgerekt is aan het begin. De eerste 100 km is net zo als de rest tot 330 km/h dus de precisie blijft over de hele schaal gelijk. Het lengteverschil tussen 0 kmh en 90 kmh is 5 cm op de schaalverdeling.
Eerst had ik last met de versnellingsbak en de flippers. Het leek of de beveiliging van op- of neer schakelen niet goed ging. Hij schakelde de flippers uit en ging op de computer van de automaat verder. Om dat te verhelpen moest de auto worden uitgezet en weer aan. Op deze wijze was de melding weer weg en konden de flippers weer worden gebruikt. Het blijkt dat de automaatbak een BMW 6 bak is, dus eigenlijk foolproof zou je zeggen. Maar nu doet hij weer normaal en grijpt in als het moet. Je moet ook kilometers maken met die auto dat helpt blijkbaar.
Dan het rijden zelf. De bochten (die ik vaker op dezelfde route tegenkom) kunnen wel wat sneller genomen worden blijkt. Alhoewel je wel merkt dat de DB behoorlijk zwaar is en wel wat beweegt (tordeert) Het is niet zoveel als de Volvo C70 uit 2000 die ik ooit had, dat was echt veel. De DB is echt stukken beter, maar je voelt wel dat de auto zwaar is een comfortable geveerd is. Anyway de auto is om te toeren en af en toe te gassen als het moet.
Wat mij wel opvalt met deze DB is dat, medeweggebruikers soms wat uitsloverig gaan rijden zo van "kijk ik kan ook hard door een bocht of laat remmen" Of ze gaan dan links staan en gaan uitdagen en met het gaspedaal spellen als je nog stil staat. Af en toe beloon ik ze dan met een rappe start. Mijn trucje is linker voet op de rem en de rechtervoet zwevend boven het gaspedaal. Bij groen ff dubbelchecken dat het ook echt groen is, gas erop en rem eraf en gaan. Geregeld gaat dan het tractioncontrole lampje aan. Heerlijk maar zeker niet te vaak. Alles met mate.
Verder heb ik al vrij snel onder de voorspoiler “sliplo” geplakt om schade bij hogere drempels te voorkomen. Echt perfect spul uit de US. Nu hoor je het luide schrapen niet meer maar worden de plastic/teflon strips gebruikt om af te schrapen. Deze plak je er zo weer onder als ze teveel zijn versleten.
Het verbruik is met de huidige maximumsnelheid op de snelweg rond de 1 op 10 volgens de boordcomputer. Dus als je afstanden moet maken is het wel te doen. En langzaam rijden is langer genieten van je rit. Maar ga je de sportheld uithangen op de snelweg is 1 op 8 meer realistisch. In de stad doe je 1 op 7. Verder tank ik nu 98ron omdat de auto wel eens lang stil staat zeker de komende herfst, winter en lente. Dan zit er minder alcohol in de benzine dan bij normale benzine ron 95, waar E10 is bijgemengt.
Alcohol schijnt na verloop van tijd te ontleden waarbij het zwaardere deel onderin de tank komt te liggen en bij starten na maanden problemen op zou kunnen leveren bij het starten. En daarnaast rijdt Ron98 beter en reageert sneller bij volgas (zie mijn review van mijn AudiS5) Hoe hoger het octaangetal hoe klopvaster de benzine is en dus beter presteert, zeker als je een turbo of compressor motor hebt.
Tot dusver GEEN technische problemen met de 14 jaar oude DB9. Maar als je je verdiept in de historie van het merk, zul je verbaast staan over de aanpak bij AM sinds 2000. Toen kwam Ulrich Bez de zaak runnen. Hij was bij Porsche verantwoordelijk voor het ontwerp van de 993 en bij BMW heeft hij de Z1 ontworpen. En later bij Deawoo de Matiz. Dus die kwaliteit zie je nu toch weer terug in de DB9. Er is goed over nagedacht. (Behalve dat piepkleine display dan)
En wat mij ook opviel over het display. Eerst dacht ik al "jeetje wat ijlt die digitale snelheidsmeter na" Dat klopt dus. Ik had een filmpje gemaakt van het dashboard. Nu blijkt de wijzer de snelheid snel en goed aan te geven maar de digitale aanwijzing, is tijdens hard optrekken, maar liefst 20 km/h trager. Kijk maar op het fotootje. Raar maar waar. Maar nog steeds geen boetes voor te hard rijden, gelukkig.
Mooie achterlichten
- 85.200 km
Als je naar de laatste foto kijkt zie je de grijze achterlichten. Deze zijn ook origineel van AM en zijn te bestellen in de UK. Heb maar wat vakantiegeld er tegenaan gegooid. Het mooie, vind ik, dat de grijze met zwarte lampen veel beter staan de rode lampen. Het komt beter met elkaar in overeenstemming met de grijze metallic lak,Tungsten Silver1262. En ook het derde remlicht zit bij de set inbegrepen. In deze jaartallen zijn de achterlichten van AM toepasbaar op vele modellen, V8, vantage,DBS etc. Bij de huidige modellen niet meer.
Indien er in zo'n unit bv je richtingaanwijzer het niet meer doet, kan je niet het ene lampje vervangen. Nee je moet de hele unit vervangen. De oudere achterlichten hadden nog wat kuren met waterdichtheid en worden nog wel eens aangeboden op Ebay, Marktplaats enzo. Als je dan vraagt of ze waterdicht zijn, of dat er condens in heeft gestaan. Een grote kans dat ze inderdaad klachten hebben of zelfs gedeeltelijk defect. Dus hou rekening met €500 tot €700 voor een nieuwe achterlicht unit. En dat is niet bij de dealer.
Volgende week wordt de automaatbak gespoeld uit voorzorg. Het is een BMW zf bak met 6 versnellingen. Nu nog klachtvrij en dat hou ik graag zo, vandaar de preventieve spoeling.
De winterstop
- 87.359 km
De DB9 gaat “even“ de garage in voor een winterslaapje. Geschorst bij rdw en geen verzekering erop. Aangezien de komende weken veel regen wordt voorspeld, rij ik er niet mee. Je kan er maar zuinig op zijn. De afgelopen periode zoveel als mogelijk mee gereden. Kinderen naar school brengen, naar de Hornbach, even op een mooie avond een ritje, 2 clubritjes mee gemaakt of even naar vrienden. Totaal toch 4000 km met veel plezier mee gereden.
Het rare is dat je de DB steeds meer gaat waarderen, hij groeit naar je toe, naarmate je er meer mee rijdt. Eerst wist ik niet zoveel van het merk. Mijn droomauto was het zeker niet. Dat was toch van kinds af aan een Ferarri. Echter de prijzen van het onderhoud is wel een bottleneck bij dit merk. Met Porsche, Maseratti en Lamborghini, idem. Nu ik wat meer weet over het merk snap je dat mensen de auto herkennen en sommigen heel positief reageren op de DB9. Maar ook zie je een AM weinig in het verkeer.
Dan had het merk een twijfelachtige eer qua betrouwbaarheid.
Manco’s bij mijn DB 9? Niks, nado, null,null. Op mijn eerste clubmeeting zei men ook dat een DB9 een verdomd solide ontwerp is. Als je dan het boek leest van Ulrich Bez snap je wel waarom. Hij heeft jaren bij Porsche ontworpen bv de 993. Hij vond de 964 slecht. Te duur en te zwaar, vandaar het succes van de 993. En ook het ontwerp van de Porsche 989 (voorloper Panamera) komt van zijn hand. Maar ook bij BMW, de Z1 komt van zijn hand. Kortom zeer boeiend wat deze man daarna heeft gedaan bij Aston Martin.
Ik was van plan de bak te laten spoelen maar omdat de koppelingsslangen van spoelunit naar automaatbak er nog niet zijn laat ik het nog even zitten. Misschien in het voorjaar met een beurt en apk.
Het verbruik is te zien op de Autoweek monitor. De banden zijn nu hard opgepompt, misschien moet ik nog eens 1 keer per maand de auto droog starten. Er zit een speciale functie op de DB9 zodat je de startmotor kan laten draaien totdat het oliedruklampje uitgaat. Ongeveer 3-5 seconden. Dus alleen de startmotor draait en geen ontsteking of benzine toevoer. En verder staat hij onder een dikke doek en zit de tank helemaal vol.
In het komende voorjaar weer gezond met open kap de weg op. Iedereen sterkte deze winter om het virus de kop in te drukken!
Door de APK
- 87.450 km
Na stilstaan sinds 20 september is de db9 weer sinds 20 april op de weg te bewonderen.
Bij de apk geen gebreken of andere zaken tegen gekomen.Wel heb ik nieuwe gasdrukveren in de “swan” deuren laten zetten. De deuren gingen soms snel, soms langzaam dicht als ze in de uiterste open stand stonden. De veren waren versleten en konden de deuren niet meer heel goed openhouden. Veren per stuk 30€ ex btw en 2,5 uur werk door de garage. Valt mee toch?
Tijdens de winterstop heb ik de motor twee keer laten ronddraaien (cranken) tot er voldoende oliedruk was (rode lampje uit)
Aston Martin weet dat hun auto’s niet altijd elke dag rijden, maar soms lang stilstaan. Dus wat hebben ze als extra feature in de auto?
Je gaat zitten en trapt het gaspedaal tot op de vloer. Dan zet je het contact aan. Alle waarschuwingslampen gaan aan. Dan druk je op de startknop totdat het rode oliedruk lampje uitgaat tijdens dit startproces. De motor start niet maar deze wordt aangedreven door de startmotor en ook de oliepomp. Na 5-10 seconden “cranken” laat je de startknop los en zet contact uit. Nu zit er weer olie tot in de kleine kanaaltjes en kan het heel langzaam weer naar beneden lopen.
Verder sloeg de motor vandaag weer netjes aan en de bak deed alles zoals het hoort. Ja je weet het niet met een Engelse auto! Anyway weer een mooi ritje bollenvelden gedaan met open dak, heerlijk. En aardig wat duimen omhoog gekregen en een leuk praatje met een andere auto liefhebber. Gelukkig is niet iedereen anti auto maar, zijn er nog echte liefhebbers genoeg.
€12,50 per uur???
- 87.949 km
Net de tank weer volgegooid met super.
Wat heb ik gereden met de afgelopen tankinhoud. Afgezien van de 325 kilometer, kun je ook zeggen "wat kost dat nou een beetje rijden met zo'n V12?'
Als je alleen kijkt naar de verbruikte benzine kan je het goed praten dat je deze hobby hebt. Als je hem maar niet door weer en wind gebruikt. Dat zou jammer zijn van de DB9.
De afgelopen tank heb ik drie avonden ongeveer een uurtje gereden voor de lol/ Het was mooi weer, droog en ik had er zin in. Zelf denk ik over 30 jaar ofzo als er geen benzine meer te krijgen is (Wellicht maakt Shell dan synthetische benzine?) mag je niet zomaar meer een rondje touren.
Maar ach, nu mag het nog wel. Drie rondjes van ongeveer 1 uur en een dag op pad geweest met het monster en genoten. Ruim 6 uur aan het rijden geweest voor €73. Dus pak hem beet €12.50 per uur aan peut. Ach als je het zo ziet valt het wel mee toch?
Dus langzaam rijden is ook genieten. Maar wel af en toe gasgeven of een stoplicht sprintje ; )
Ingeruild
- 87.900 km
Terwijl Max Verstappen zich kwalificeerde op Zandvoort (4-09-2021) was ik bij Kroymans en heb daar de DB9 uit 2008 gekocht. Met 70102 kilometers gereden. Ook weer Silver Tungsten maar met “Tan” interieur. De auto is zeer mooi onderhouden en de vorige eigenaar reed met handschoenen aan. Dus ik ga hem ook netjes houden met handschoenen aan. Stuur lijkt wel nieuw.
De oude DB9 heb ik GEEN enkel dingetje gehad. Alleen gasdrukverenin de deuren laten vervangen. That’s it.
Qua afschrijving was ik €100 per maand kwijt. Dus een bijzonder goede auto die weinig afschrijft. Vandaar een upgrade naar een nog mooiere DB 9.
Review van de nieuwe DB9 komt eraan
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.