Alpina B5D5 (1997)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 1997 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 73.274 km |
KM-stand laatst | 165.466 km |
Alpina B10V8!
- 165.055 km
Jammer dat ik bij Autoweek niet kon kiezen voor B10V8 als type, daarom staat er nu B5/D5 boven.
Dit is nummer 38 van de 858 volgens de Alpina Archives geproduceerde B10V8 sedans (En 204 Tourings) https://www.alpina-archive.com/?page_id=185&nmt=B10-V8
Kan me nog goed herinneren dat ik, in 2016, bij het bedrijf aankwam om naar Alpina’s te kijken en er net een andere B10V8 startte en wegreed, wat een mooi geluid die ongeblazen V8!
In al die tijd en een kleine 100.000 km nooit een centje pijn gehad, altijd gestart en vroem. Geen sportauto maar een echte autobahn kreuzer die volgens Lennard Franke van de BMW Alpina Club 'gewoon' 300 kan halen. Alpina zelf was wat meer bescheiden, volgens hun duurde 0-100 km 5,9 seconden en was de top 275km.
Comfortabel en gefocust. Wel kost dat wat benzine, ik rijd 1 op 8. (En hij heeft het liefst super). En met alle Alpina aanpassingen.
De BMW 540 die aan de basis stond had een 4.4 met 286pk. Dit blok kon niet worden uitgeboord dus kwam er een nieuwe 4.6 motor met scherpere nokkenas, hogere compressie en een hergeprogrammeerd motor management. Dit resulteerde in 340 pk en 470 Nm koppel. Vanaf 1999 ging dit omhoog tot 347pk/480 Nm.
Vanwege alle modificaties was een nieuwe registratie nodig. Er werd een nieuw chassisnummer ingestanst gekregen. (Zie foto). Op het kenteken staat ook alleen Alpina, geen BMW..
Alpina monteerde aparte Bilstein dempers voor en achter en geventileerde schijfremmen. Bij introductie stond hij op 18” lichtmetalen wielen, later kwamen er als optie ook 19 inch wielen. En de vorige Japanse (!) eigenaar heeft dus later de 18” vervangen door 19”.
Ik heb de auto dus in ontvangst mogen nemen met alle handleidingen, onderhoudsboekjes in het Japans. Ik zal snel foto’s daarvan toevoegen.
Ex- en interieur zijn ook aangepast. Met spoiler voor, striping (niet elke eigenaar kiest daarvoor) en de kenmerkende spoiler achterop. Binnenin natuurlijk de blauwe dash met teller die tot 320 km doorloopt en striping op matten en eventueel op de stoelen. En ook nog de Alpina dorpel beschermers.
Een heerlijke auto waar je ook veel duimpjes omhoog mee krijgt. Het leuke vind ik dat het meer iets is dat kenners zien. Voor velen zal het een oude BMW met een spoiler zijn. Ik mis eigenlijk weinig tot niets in deze 25-jarige auto. Automaat, leren bekleding, elektr. bediende stoelen met geheugen, stoelverwarming, cruise control, elekt. schuifdak, ABS, elektrische buitenspiegels, ruim voldoende vermogen met flippers. Tja, ik kan mijn iPhone niet aansluiten maar daarentegen heb ik wel radio, cassettedeck en CD met wisselaar aan boord!
In de 5 jaar heb ik natuurlijk wel onderhoudskosten gehad. Waaronder revisie van de versnellingsbak, 2 dempers voor, spoorstang, wiellager rechtsachter, banden en normale beurten en APK-keuringen. Over het algemeen vielen de kosten zeer mee, alleen versnellingsbak was prijzig. (€3900).
En nu? Aangezien ik met pensioen ga ben ik een beetje aan het twijfelen of ik 2 auto’s wil houden. En dan welke te kiezen? De Alpina is natuurlijk heel cool maar de BMW cabrio is ook erg aantrekkelijk. Qua bezineverbruik is er weinig verschil. ?
Dus misschien als er een mooi bod voorbij komt…
Jeroen
Kogel door de kerk!
- 165.466 km
Update 17 oktober 2022
De kogel is door de kerk! Als er een andere liefhebber is die deze Alpina wil overnemen dan is dat mogelijk. Had ik niet in Amsterdam gewoond en een grote garage gehad… maar dat is niet zo.
Met de overname door BMW van Alpina, zal er binnenkort BMW op de registratie en kenteken komen te staan. Daarnaast gaat Alpina zich meer richten op onderhoud en renovatie dus die Alpina’s zullen zeker niet minder waard worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.