Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD Super (2017)

autoreview

Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD Super (2017)

Signalement

UitvoeringStelvio 2.0T 280pk AWD Super
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst115.000 km
Lezerswaardering: 87%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Twijfel niet

  • 45 km

Ik ben Alfa liefhebber. Al lang. Mijn eerste Alfa was de 145 1.6 boxer. In de lease. Zielsgelukkig was ik dat ik in mijn eerste baan eindelijk voor het eerst in een Alfa Romeo mocht rijden. En zeker, ik maakte onmiddellijk kennis met de bedenkelijke reputatie van het merk. Ik mocht de auto op vrijdag ophalen bij de dealer en maandag kon deze al terug omdat een onderdeel niet was vast gezet en tussen de V-snaar terecht kwam. De airco, in 1996 nog een begerenswaardige optie, blies voor mijn gevoel koude lucht, maar dat was simpelweg de buitenlucht. Er bleek een slang niet goed aangesloten.

En toch was ik dolgelukkig. De wegligging, het geluid, het merk, de beleving, alles was goed. En er volgden dan ook meerdere Alfa’s. Een zwarte Spider type IV prive, later nog een Bertone GTV 2000 uit 1972 prive, een spider type 916 V6, een 155 1.6 Twin Spark 16v prive. en zakelijk een 156 1.8, een 156 SW 2.5V6, een 166 2.0 Twin Spark.

Maar na de 156 en 166 kwamen er voor mijn gevoel geen mooie nieuwe Alfa’s meer. Inmiddels had (en heb) ik prive uitsluitend nog een Spider type IV (nu rood versus mijn eerste in zwart), maar dagelijks en zakelijk stapte ik een paar jaar geleden over naar BMW. Ook een rijdersauto. Een auto die mij qua rijbeleving en kwaliteit stiekem ook heel gelukkig maakte. Na een 320d Touring stapte ik over op een 428i Gran Coupe. Fantastische lijn en design, en een geweldige rijbeleving.

Toen kwam de Giulia. En begon het al te kriebelen. Eindelijk weer een Alfa waar het hart sneller van ging kloppen. En kort erna kwam de Stelvio. Nog interessanter. Want stiekem is een SUV heel comfortabel. En als er dan een Alfa Romeo is onder de SUV’s, dan moet het goed zijn. En dus groeide mijn enthousiasme.

Maar ja. Die testen. Al die YouTube filmpjes. Al die ervaringen van bloggers, vloggers, serieuze autojournalisten, ze waren allen enthousiast over de rijkwaliteit. Zonder twijfel. En toch kwam er vaak een maar achteraan. De interieur kwaliteit was niet van ’Duitse Premium Kwaliteit’. Het infotainment ’was van eind jaren 90’. En meer reviews van die strekking. Ik twijfelde dus enorm. Toch weer een BMW (nieuwe 5 serie) of een Jaguar F-Pace, misschien een Land Rover Velar?

Eindeloos wikken en wegen, testen lezen en bekijken en meerder malen proefrijden in de Stelvio. Hij reed geweldig. Daar lag het niet aan. De stoelen van de First Edition waren vlak en zonder weinig zijdelingse steun. Navigatie systeem inderdaad minder dan ik gewend was in de 428 Gran Coupe. Maar, eerlijk, hoeveel minder nu écht?

Ik heb de knoop doorgehakt en een Stelvio Super met 280 pk gekozen. Competizione Rosso, sportstoelen, panorama dak, adaptive cruise control, Harmann Kardon installatie, alles erop en eraan. En nu is hij er dan. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een auto. Alfa Romeo heeft mij met heel veel auto’s beroerd en geënthousiasmeerd. Mij liefhebber gemaakt voor het merk. Maar nooit blind gemaakt voor wat er niet helemaal okay was of wat je ervan mocht verwachten ten opzichte van de tand des tijds of het bedrag dat je ervoor betaalde. Maar deze Stelvio overtreft alles. Nooit heeft een Alfa mij zo overtuigd. Emotioneel én rationeel.

En mijn boodschap is: twijfel niet langer. Hij is geweldig. Hij rijdt geweldig. Het interieur is van Italiaanse schoonheid. De kwaliteit is nog nooit zo goed en overtuigend geweest. Navigatie is prima voor elkaar. Mooi geintegreerd in het dashboard en geen lelijk opklapscherm zoals bij BMW en Audi. Harmann Kardon klinkt net als in BMW: fantastisch. Is de navigatie zelf van de kwaliteit van BMW? Nee. Is dat erg? Nee. Is het slecht? Zeker niet. Belangrijker: Hij rijdt beter. Ziet er beter uit. Voelt beter.

Mijn boodschap: twijfel niet. Doe het. Nu eens geen voorspelbare XC60, X3 of zelfs Jaguar F-Pace. Kies voor de best rijdende SUV van dit moment. En de mooiste. De Alfa Romeo Stelvio.

Update:
Ik rijd de auto nu bijna 4 jaar. Eind november gaat hij helaas uit de lease. En vanwege de CO2 uitstoot, mag een dergelijk model bij ons niet meer besteld worden. En dat is ontzettend jammer. Want wat een ge-wel-di-ge auto is dit.. Er staat nu 100.000 km op de teller en ik heb nul problemen gehad. De auto is super betrouwbaar, maar vooral is het rijplezier ongeëvenaard. Ik heb proefgereden in van alles, maar niets komt in de buurt. De directheid van de besturing is een feest, de wegligging is zeer overtuigend en de auto is en blijft serieus snel. Ook na 100k km wordt 0-100 in 5,7 sec afgeraffeld. En haalt de auto op twee sloffen de top van 230 km. Ik heb de indruk dat de top is begrensd zelfs. Ik kan de Stelvio aan alle autoliefhebbers van harte aanbevelen.

Afscheid met pijn

  • 115.000 km

Vandaag is de laatste dag van het Stelvio avontuur. Het begon op 1 december 2017 en eindigt morgenochtend als ik de auto met pijn in het hart inlever bij de leasemaatschappij.
Covid en thuiswerken zorgde voor iets minder kilometer dan vooraf ingeschat, maar met 115.000 km in vier jaar heb ik de auto toch goed leren kennen. En vooral enorm heb weten te waarderen.
De auto is ook na 4 jaar wat mij betreft onovertroffen. Het is de mooiste mid size SUV wat mij betreft. Je rijdt echt in iets bijzonders. Het merk Alfa Romeo heeft bij sommigen nog steeds het imago van een onbetrouwbare auto. Niets is minder waar. Deze auto heeft het in die 115.000 kilometer perfect gedaan. Nooit is er iets geweest, geen teken van slijtage, geen gedoe met electronica, laat staan mechanische malheur. De Stelvio is een zeer betrouwbare metgezel. Nu ben ik bevooroordeeld als Alfist, maar er hebben veel mensen in gereden die minder bevooroordeeld zijn. Of stiekem zelfs liever Duits rijden. Zonder uitzondering roemde iedereen de rijkwaliteiten. De auto rijdt geweldig. De directheid van het sturen is voor minder sportieve bestuurders misschien even wennen, maar ook voor hen is het daarna een feest. De auto is op de millimeter te 'zetten'. Stuurbewegingen worden direct en nauwkeurig opgevolgd. De wegligging is onder alle omstandigheden uitstekend. En de Stelvio (deze versie heeft 280 pk) is serieus snel. Met het grootste gemak versnelt de auto, wat een zeker en veilig gevoel geeft bij inhalen en invoegen. Op wintersport in serieuze sneeuw, bewees de 4x4 haar toegevoegde waarde. Daar waar iedereen om mij heen kettingen moest omdoen, ging de Stelvio probleemloos naar boven. Helaas stond de werkgever een nieuwe Stelvio niet toe vanwege te hoge CO2 uitstoot. En moet ik met pijn in het hart afscheid nemen van de fijnste Alfa die ik ooit gereden heb. Ik hoop dat deze Competizione Rosso Stelvio een nieuwe bestuurder krijgt die er net zoveel plezier aan beleeft. Geniet!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.