Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)

autoreview

Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)
Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)

Signalement

UitvoeringStelvio 2.0T 280pk AWD First Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf12.660 km
KM-stand laatst64.000 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van 159 naar Stelvio

  • 14.000 km

Na 3,5 jaar met veel plezier in de Alfa 159 SW 1750 TBi gereden te hebben, was het tijd voor iets nieuws. Tevens wilden mijn vrouw en ik graag een auto met automaat.

AANKOOPPROCES
Uiteindelijk over 3 kandidaten getwijfeld:
- BMW 340i Touring: deze trok mij met name aan vanwege de zescilinder motor. De heerlijke motor icm met een vrij normale station verpakking sprak mij aan. Uiteindelijk is dit hem toch niet geworden, met name omdat een fris exemplaar met de gewenste opties al gauw richting 60k gaat, en dat vind ik voor een auto die rond einde jaar afgelost wordt door een nieuw model wat gortig. Verder heel lastig om er eentje te vinden die precies aan de eisen voldeed qua kleur, opties etc.

- BMW 220i gran tourer: ja je leest het goed.. alle vooroordelen over dit model ten spijt, ik heb hem een paar keer als huurauto gehad en ik vond hem echt prima rijden, en icm de super ruimte en de riante aankledingsmodelijkheden heb ik er serieus over nagedacht. Maarja, zou ik er blij van worden als autoliefhebber...? Uiteindelijk niet geworden, met name vanwege het uiterlijk.

- Alfa Stelvio: bij gebrek aan een Giulia SW is dit eigenlijk de opvolger van de 159SW. Nu ben ik niet zo'n suv fan, maar binnen het segment sprak hij mij wel aan. Lang getwijfeld: maar elke keer als ik hem in het wild zag vond ik het toch wel een bijzondere auto..uiteindelijk kwam ik een origineel Nederlandse First Edition tegen met de kop eraf (geen demo) met een fikse korting tov de nieuwprijs. Niet van een nieuwe te onderscheiden. Het 'Nero Carbonio' zwart staat hem erg goed, en naast de dikke uitrusting van de First edition serie had deze ook nog een mooi panoramadak. Een uitgebreide proefrit incl een check door mijn vaste alfa garage gaf de doorslag en drie dagen later stond de Stelvio voor de deur.

EERSTE INDRUKKEN (1500km gereden)
DESIGN
Allereerst even over het design: ik weet niet of het zo'n natuurlijke, tijdloze schoonheid is als de 159SW, maar als je de Stelvio naast een gemiddelde Q5 of X3 zet is het toch wel een veel stijlvollere bak in mijn ogen. Het interieur design vind ik ook erg fraai en de combo zwart leer met houten afwerking bevalt mij wel. Het liefst had ik ook de bovenzijde van het dashboard met leer afgewerkt gehad maar dat was niet mogelijk op de First edition. Enige misser wat mij betreft zijn de enorme chromen uitlaatkokers (waar dan van die iele pijpjes in zitten); iets te opzichtig wat mij betreft.

RIJDEN
Een van de sterkste punten van de auto vind ik de aandrijflijn: de 280pk motor is zeer krachtig, en werkt heel fijn samen met de ZF-automaat. Het geluid is eens stuk fraaier dan in de 159, en doet mij in de verte denken aan de 2.0twin spark uit mijn oude 147.
Bij normaal gebruik is de N stand van de DNA knop het fijnst. Gewoon lekker bij de les, maar je kan er ook comfortabel mee cruisen. De A stand gaat nergens over. Wat er in de D stand gebeurt vind ik bizar: de auto verandert in een soort van hot hatch! Zoals anderen ook al gezegd hebben 'krimpt de auto om je heen' en vergeet je dat je in een suv zit.. de motor reageert zeer fel op het gas, en een bochtige weg wordt echt een feest. Ik kijk er naar uit om hiermee in de bergen te knallen. Voor dagelijks gebruik, files, stad etc is het echter een beetje te veel van het goede.

De cruise control werkt een stuk fijner dan in mijn vorige alfa's, namelijk gewoon met knopjes op het stuur en een 'pauze' functie. Een kleine ergernis is dat als je hem pauzeert en terugvalt van 100kmh naar 90 bijv. en dan hervat dan gaat ie ongeveer volgas terug naar de 100 wat niet echt nodig/comfortabel is. Kan geleidelijker weet ik van bijv BMWs.

INTERIEUR
Komende uit een 159 is zo'n suv toch wel even wennen: je zit wat minder in een knusse cockpit, het is allemaal wat ruimer. Het instellen van een goede stoelpositie heeft even geduurd, maar uiteindelijk gelukt middels de uitgebreide elektrische verstelling. Ik herken wel de kritiek op de stoelen, namelijk dat de zitting iets te kort is en de zijdelingse steun beperkt. Ik zou iedereen aanraden om een model met de sportstoelen te proberen. Het stuur lig prima in de hand, en de flippers zijn een prachtig detail: bediening van de knipperlichten daarachter went heel snel.
Qua ruimte ga ik er iets op vooruit tov de 159. Prima voor een gezin met 2 kleine kinderen. Alle moderne snufjes die voor mij nieuwe zijn zoals Keyless entry, elektrische achterklep etc werken heel fijn.
Dan het verguisde infotainment systeem: OK toegegeven, qua graphics en mogelijkheden loopt alfa hier achter op concurrenten. Het ontbreken van een touch functie op de rotary pad alsook een app waarmee je adressen naar de navi kan laden vind ik zelf de grootste missers, zeker gegeven het prijssegment waarin de Stelvio opereert. Dat gezegd hebbende, werkt de navi verder heel fijn, en vind ik de 3D-graphics eigenlijk best gaaf, alsook de mooie plaatsing van het navi scherm in het dashboard (geen lelijke iPad voor je neus). Tevens zijn de gratis kaartupdate een eitje om te installeren.

VERBRUIK
Ik zit gemiddeld op 1 op 10.5km, met redelijk wat stadsritjes en een aantal keer beenderen in de D stand. Valt mij niet tegen en is zeker niet slechter dan de 159 die 80pk en ca 200kg minder had , en geen awd.

Al met al erg blij mee met de auto en ik kijk ernaar uit om met de Stelvio eens op vakantie te gaan, en hem uit te laten op de autobahn gevolg door wat heerlijke bergpassen.







Eerste beurt gehad

  • 15.300 km

De Stelvio heeft zijn eerste (kleine) beurt gehad incl. oliewissel volgens onderhoudsschema, bij mijn vaste Alfa garage, Grand Prix in Amsterdam. Verder niks bijzonders te melden over onderhoud, de eerste paar duizend kms zijn zonder probleem verlopen. Tot dusver dus prima betrouwbaarheid.

Na een kleine 3000km kan ik concluderen dat de auto een comfortabele reiswagen is met prima ruimte voor een gezin + bagage. De automaat icm de motor vormen een briljante combinatie. En zodra de DNA knop op de D wordt gezet is het gewoon feest en verandert hij van comfy gezinsauto naar een messcherp, hitsig scheurijzer.

Het verbruik heeft zich gestabiliseerd op zo'n 1 op 10.5km, inclusief redelijk wat stadsgebruik. Niet slecht voor een dergelijke grote auto met 4wd en 280pk, en nipt zuiniger tov mijn vorige Alfa 159.

Het navigatiesysteem voldoet prima en heeft mij tot nu toe altijd gebracht waar ik moest zijn, mede dankzij de goede navigatiekaarten die je elk kwartaal zelf kosteloos via usb kan updaten.

Als ik een nieuwe zou kunnen samenstellen, dan zou ik als extra opties de 'veloce' sportstoelen nemen voor net wat meer zijdelingse steun plus de uitschuifbare zitting en het lederen dashboard wat er gewoon fantastisch uitziet.

Een jaartje verder

  • 25.600 km

We zijn ruim een jaar en 10.000km verder met de Stelvio, inclusief een zomervakantie naar Duitsland wat natuurlijk heerlijk doorrijden was op de Autobahn en landesstrassen. Hij heeft tevens een klein jaarlijks beurtje gehad wat niet zoveel voorstelde en waarbij niks bijzonders aan het licht kwam.

Het blijft een hele fijne auto; tevens een veelzijdige met aardig wat ruimte (forse ikea aankopen geen probleem), die na 1,5 jaar nog steeds blijft verbazen als ik hem in de Dynamic stand zet - wat hangen die 280pk dan goed aan het gas!

Het gemiddelde verbruik ligt zo rond de 1 op 10, en is zeer afhankelijk van rijstijl en stad vs snelweg gebruik. Acceptabel voor dit kaliber auto denk ik.

Met een derde kindje op komst ben ik beetje aan het nadenken hoe we dat gaan regelen qua auto. Voorlopige conclusie; stelvio iig houden, op vakantie een dakkoffer erop voor al het babyspul, en met de 3 zitjes komt het wel goed. Ik ben bij de BMW dealer laatst eens gaan vergelijken hoe het met de interieurbreedte van verschillende autos is achterin; gek genoeg is de Stelvio achterin dus een handvol cm breder dan een 5 serie touring (bruikbare ruimte gemeten tussen armleuningen).

Zijn er dan geen klachten? een paar kleine dan: soms hoor ik wat kraakjes vanuit de middentunnel, vooral als het heel koud is. De dealer heeft er onder garantie naar gekeken en het was daarna wat minder maar soms speelt het toch nog een beetje op. Andere puntje is dat volgens mij de spanning van de accu aan de lage kant is. Start/stop doet het vrijwel nooit en de tripA/B hebben zichzelf een paar keer vanzelf gereset. Het feit dat ik hem doordeweeks amper gebruik zal niet helpen. Binnenkort een keer de accu laten nakijken/vervangen.
Los van deze paar kleinigheden nog steeds een zeer fijne en praktische rijdersauto waar ik nog lang niet op uitgekeken ben!

Twee jaar verder

  • 47.000 km

Na twee jaar en ruim 20k km verder weer eens een update over de Stelvio...

Inmiddels heeft hij z'n eerste APK gehad, zoals verwacht zonder enig probleem doorstaan. Tot nu toe is de Stelvio zeer betrouwbaar gebleken.
Bij een tellerstand van 46.000 waren de banden aan vervanging toe (af fabriek gemonteerde Michelin Latitude Sport); aangezien ik mogelijk op wintersport zou gaan in Oostenrijk en ik geen zin heb in het halfjaarlijkse circus van winterbanden wisselen naar zomerbanden, ben ik voor Michelin CrossClimate suv banden gegaan, na het lezen van positieve reviews. Tot nu toe erg tevreden mee, qua rijgedrag merk ik eigenlijk geen verschil met zomer banden.

Voor de zomervakanties heb ik Thule dakdragers gekocht die op het dak zelf gemonteerd worden met deurklemmen (aangezien mijn Stelvio geen dakrails heeft), zodat de dakkoffer erop kan. Ik was in eerste instantie een beetje huiverig voor deze constructie, maar na twee keer een lange reis naar de alpen moet ik zeggen dat het muurvast zit en geen enkele beschadiging oid op de deurstijl achterlaat. Dakrails laten monteren is ook een optie, maar kost een klap meer geld en dan moet je hele dakhemel eruit en ik had niet zo'n trek in een dergelijke verbouwing.

Verder niet veel nieuws te melden, verbruik is best redelijk voor het type auto zolang je niet teveel in de stad rijdt, ik zit nu op een gemiddelde van 1 op 10,7. De grootste pluspunten blijven voor mij de geweldige aandrijflijn, en het design van zowel exterieur en interieur. Ruimteaanbod is prima, er kunnen zowaar 3 kinderzitjes achterin. Enige minpunt zijn voor mij de stoelen/zitcomfort - van deze versie althans, ik denk dat de sportstoelen al een heel stuk beter zouden zitten.
Voorlopig blijven we nog lekker doorrijden met, af en toe kijk ik met een schuin oog naar een Stelvio Q, want toch leuk om een keer een 6cyl te hebben voordat we allemaal elektrisch gaan, en gelijk betere stoelen :) - wie weet als de juiste uitvoering een keer op mn pad komt, ik hou het lekker zonder haast in de gaten..

Verkocht

  • 64.000 km

Na 4,5 jaar en ruim 50.000 fijne kilometers heb ik afscheid genomen van de Stelvio. Een geweldige auto, nog steeds na al die jaren een mooi design dat niet verveelt, en een hele fijne aandrijflijn. Sinds de vorige review heeft ie ons nog een paar keer naar Oostenrijk gebracht, met 3 koters op de achterbank plus dakkoffer; elke keer weer een hele fijne reis. Erg tevreden ook over de Michelin CrossClimates, in alle weersomstandigheden. Verbruik is wat gedaald sinds de 100km/h limitet in NL, over de afgelopen 30k km was het 1:10.8, helemaal niet verkeerd voor het type auto.

Reden van verkoop: er kwam een hele fraaie Stelvio Quadrifoglio op mijn pad met precies de juiste specs. Zeer bijzondere wagen en wilde graag een keer een 6-cilinder voordat ik het elektrische tijdperk in zou gaan. Verder heeft ie nog een paar upgrades tov de huidige zoals Carplay, adaptieve cc, en beter stoelen, om het rationeel nog een beetje goed te praten ;)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.