Alfa Romeo Stelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio (2018)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Stelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 103.000 km |
KM-stand laatst | 105.000 km |
VET
- 103.000 km
Wat een gave auto. 200% beleving. Ik had hiervoor een zelfde Stelvio de 2.0 met 280 Pk. Beviel me heel goed. Fantastische wegligging maar er ontbrak iets. Snelheid had ie voldoende maar weinig beleving in m.n. geluid. Een sportuitlaat eronder laten leggen en dat scheelde. Maar toe zag ik deze Quadrifoglio staan. Een witte nota bene. Ik heb altijd gezegd nooit een witte te willen maar deze parelmoer wit was schitterend. Er mee proef gereden en ja, dan ben je verkocht. Wat een beest. Met name door de motor en het geluid. En wat een snelheid. Hij is asociaal snel maar geeft je ook een kick die weinig andere auto's geven. Een hele fijne motor en het geluid, met de kleppen open, is fantastisch. Maar ook met de kleppen dicht is het heel mooi. Je hebt dan voornamelijk het geluid van de zuigende inlaat lucht wat overheerst. Ook heel vet. Onlangs de auto laten tunen. Totaal overbodig wat betreft pk's. Hij schijnt nu zo'n 560 pk te hebben. Je merkt het iets want hij is nog bruter. Nu heb ik meer mogelijkheden over het uitlaat geluid, ik kan alleen achterwiel aandrijving aanzetten enz. Noem het maar de kers op de slagroom. Echt één brok emotie. En het verbruik, totaal niet relevant als je zo'n auto aanschaft maar toch, valt me niet tegen. Bij normaal gebruik, zo'n 1:7,5. M'n 2 liter deed dat ook. Alleen als je 'm regelmatig in 'Race' zet en je de power gebruikt, wordt het al snel de helft daarvan. Maar daar krijg je wel ontzettend veel plezier mee.
Tuning
- 105.000 km
Ik heb de auto bij Squadra Tuning laten tunen. Hij, zegt men, moet nu zo'n 560/570 pk en 730 Nm. koppel te hebben. Hij is ook echt merkbaar (nog) sneller. Er komt nog een schepje bovenop als je 'm op z'n staart trapt. Niet normaal. Tevens kan ik nu de kleppen van de uitlaat openzetten in D (en niet alleen in Race). Tevens kan ik nu alle parameters zien tijdens rijden zoals pk's en Nm. Gaaf is, doe je maar 1 of 2 keer waarschijnlijk maar toch..., dat je vierwielaandrijving uit kunt zetten om zodoende alleen achterwiel aandrijving te hebben. Mooi voor de drift. Mooie features. Maar bovenal komt dat bij de auto nog beter uit. start/stop uit laten zetten, en cilinder uitschakeling is eruit. nu loopt hij bij koude start mooier. Het is een auto met heel veel karakter en telkens als je rijdt geeft de auto je een kick. Met of zonder tuning, een fantastische auto. Duur maar toch de moeite waard. M'n droom is zo'n beetje uit gekomen over het rijden van een vette auto. Dat is deze.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Alfa Romeo Stelvio - Jaguar F-Pace

Nieuwe records voor Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio - Jaguar I-Pace EV400

Test: Alfa Romeo Stelvio vs. Porsche Macan

Test: Alfa Romeo Stelvio - Jaguar F-Pace - Porsche Macan
