Alfa Romeo Stelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio (2018) #4

autoreview

Alfa Romeo Stelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio (2018)

Signalement

UitvoeringStelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf44.000 km
KM-stand laatst70.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn tweede Stelvio

  • 70.000 km

Nu ik bijna 2 jaar deze Stelvio in bezit heb vertel ik graag over mijn ervaringen tot dusver met de auto.

Hiervoor had ik ook een Stelvio, een First Edition met 2.0Tmotor en 280pk. Heerlijke en betrouwbare auto die ik bijna 5 jaar gehad heb. Had eigenlijk nog lang meegekund en rationeel is het waarschijnlijk de beste Stelvio want de 2 liter motor is erg fijn, en heeft meer dan prima prestaties. Echter als autoliefhebber weet je dat er ook die overtreffende trap is met de bijzondere 2.9 V6, en alle speciale features die de Q versie met zich mee brengt qua uiterlijk, betere remmen, interieur, etc. Daarnaast heeft een Q ook een paar leuke opties die ik miste in mijn vorige Stelvio, zoals Apple Carplay en veel betere stoelen.

Een andere auto die ik heel kort overwogen heb is de X5 45e, vanwege de mooie combo van een fijne 6-cilinder met hybride techniek, en iets meer ruimte voor ons gezin van 5. Echter ik vond hem uiteindelijk toch wat te lomp en groot, en natuurlijk jammer dat het geen Alfa zou zijn , waar ik meer mee heb dan met BMW.

Ik had geen haast met de aankoop, dus heb rustig gewacht tot mijn gewenste versie langskwam. Op een gegeven moment dook deze op bij een dealer in Duitsland, met een bescheiden 44.000km op de teller, van eerste eigenaar, en met een belangrijk vereiste namelijk de velgen in zilvergrijs ipv zwart; erg zeldzaam op de Stelvio Q, maar ik vind het veel mooier.

De auto is probleemloos geimporteerd en inmiddels zijn we 2 jaar verder. Wat valt er op tov mijn vorige Stelvio? Qua uiterlijk vind ik het design een van de mooiste SUVs en de Q heeft een mooie balans tussen stijlvol en sportief. Details als de bredere wielkasten achter, de grotere remmen, de luchthappers in de motorkap, en de specifieke Q bumpers en velgen maken er iets speciaals van zonder dat het schreeuwerig wordt. Het interieur is ook een stap vooruit, met hele fijne en goed verstelbare sportstoelen en het mooie leren dashboard. De carbon afwerking is ook leuk, alhoewel ik het hout uit mijn vorige Stelvio ook erg gaaf vond.

Dan het rijden. Het mooie aan de Q is dat het aan de ene kant een comfortabele gezinsauto is waarmee je vol bepakt op vakantie kan zonder een centje pijn. Maar als je de rijmodus in race zet, verandert hij in een soort van supercar met een geluid en prestaties die vrij bizar zijn. En hoewel ik daar in de praktijk eigenlijk beperkt gebruik van maak, is het toch altijd een speciale machine om mee onderweg te zijn, en geniet ik ook om rustig onderweg te zijn met het geluid van de soepele 6-cilinder in de verte. T.o.v. de Stelvio 2.0T is de sensatie qua snelheid en geluid absoluut van een ander niveau, en voelt de Q meer aan als een soort van exoot.

Qua kosten is het allemaal net wat meer tov de Stelvio 2.0T in termen van mrb, verzekering en verbruik. Dat laatste hangt erg af van je rechtervoet; bij normaal snelwegtempo is 1 op 11 of beter zeker haalbaar. Als je korte stadsritjes of gaat trappen dan kan het verbruik snel verdubbelen. Met mijn relatief rustige rijstijl zit ik rond de 1 op 9,5 gemiddeld over de lange termijn wat best ok is voor een dergelijke auto met 510pk. De betrouwbaarheid is over de afgelopen twee jaar ok geweest, enkel de accu was op een dag plat; dit is een bekende zwakke plek van het Giulia/Stelvio platform. Verder geen enkel probleem gehad.

Conclusie: toch wel een ander kaliber tov de vorige Stelvio, en erg blij met de auto tot dusver. Voor mijn gebruik althans, aangezien ik hem enkel in het weekend of voor vakanties gebruik, want naar het werk reis ik door de weeks met de trein. Voor dagelijks woon-werk zou ik zo’n auto persoonlijk niet willen gebruiken, en zou ik eerder voor een gewone Stelvio gaan.

We rijden voorlopig lekker door – wel ben ik benieuwd waarmee Alfa komt als opvolger van deze generatie Stelvio op termijn en of ze deze ooit kunnen overtreffen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.