Alfa Romeo Stelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio (2018) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Stelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 28.320 km |
KM-stand laatst | 48.435 km |
De droom werd werkelijkheid
- 28.400 km
Na een Giulietta 1.4 en een Giulia Veloce 2.0 T werd het tijd voor wat anders. Het liefste bleef ik binnen het merk en was de keus al snel gemaakt. Het moest een Stelvio worden. Maar een nieuwe Stelvio die een beetje naar mijn smaak is, was al snel €90.000! Voor dat geld kon je ook een jong gebruikte 2.9 V6 kopen. En zodoende starte de zoektocht naar een Stelvio Quadrifoglio.
Na heel gaspedaal, marktplaats en autoscout te hebben afgezocht viel mijn oog op twee Stelvio's. De eerste was er eentje in de prachtige kleur Grigio Vesuvio. Deze zat ook al op de Giulia en op de Stelvio stond die kleur net zo goed. WimPrins had deze prachtige wagen op voorraad en zo volgde een reis naar het prachtige Nunspeet. In combinatie met de carbon kuipstoelen was het een auto die top in de spullen zat, alleen de carbon keramische remmerij ontbrak. Na een testrit te hebben gemaakt was het al duidelijk. Er moest en zal een Stelvio Q komen!
De tweede en tevens de laatste optie was een Stelvio 2.9 V6 met een chiptune van Squadra Tuning. In de prachtige kleur Rosso Competizione en 570 PK met 720 NM was dit de ideale opvolger van de Giulia Veloce. Eenmaal aangekomen bij Auto Coumans in Geleen viel ons oog al gelijk op de Stelvio. Daar stond ze dan, pal voor de ingang dat je haar wel moest zien! Carbon keramische remmen, de luxe stoelen met leder, alcantara en verwarming, schuif- en kanteldak en ga zo maar door. De keus was gemaakt. Het moest de rode worden. De koop was akkoord en toen volgde een hele lange week wachten.
De laatste ritten in de Giulia waren een feit en de grote wisseltruc vond plaats. In grote lijnen rijd de Stelvio wel hetzelfde als de Giulia. De 570 pk sterke SUV is iets straffer geveerd en het uitlaatgeluid is een genot om naar te luisteren.
Om deze passie te delen met andere liefhebbers van dit prachtige merk werd de Instagram pagina van de Giulia Veloce veranderd naar @rosso_quadrifoglio. Hierop delen wij dagelijks foto's van de Stelvio.
9 maanden Stelvio Q
- 42.900 km
9 maanden later en 14.000 KM verder en wat een machine! Die power, de looks, en het rijden brengt elke keer weer een glimlach van oor tot oor. Die 570 PK en 720 NM zorgen er elke keer weer voor dat je verbaasd bent over hoe snel een SUV kan zijn. En ik hoor je denken, 570 PK en 720 NM? Dat is toch niet standaard? Dat klopt. Op de H-131-RF zit een chiptune van 510 PK naar 570 PK en van 600 NM naar 720 NM. Ook heeft de tune ervoor gezorgd dat de start - stop is uitgeschakeld en dat de cilinder uitschakeling op de snelweg, van 6 naar 3 cilinders, verleden tijd is. Deze chiptune is uitgevoerd door Squadra Tuning.
Na een zomervakantie, weekendje weg, wintersport, een race op het TT Circuit in Assen en nog veel meer andere mooie ritten is het wel duidelijk dat dit de juiste stap is geweest om van een Giulia Veloce naar een Stelvio Q te gaan. Extra ruimte en de sneeuw onveilig maken is dankzij de Q4 aandrijving geen probleem voor de Alfa.
De gaafste ervaring was toch wel op het TT Circuit racen tegen Ferrari's, Lamborghini's, Porsche's en nog veel meer. Het veraste mij hoe goed de Stelvio mee kwam met de echte sportwagens. Tuurlijk zal je het niet van ze winnen maar om in een SUV te zitten die redelijk mee kan komen is wel heel erg gaaf. Voor meer foto's van dit avontuur verwijs ik je door naar onze Instagram pagina: Rosso_Quadrifoglio.
Is de Stelvio een aanrader voor als de Giulia Q net wat te krap is en vanwege alle power op de achterwielen toch voor beperkingen zorgt op bijvoorbeeld wintersport? Dan is het zeker de juiste optie! En al helemaal omdat een nieuwe Stelvio hetzelfde kost als een jonge Q.
Op zomervakantie met de Q
- 48.435 km
Voor de tweede keer rijden we met de Stelvio Q richting het prachtige Sardinië. De plek waar de natuur mooi is, het eten goed is en je mooie wegen hebt waar je lekker kunt sturen. Een groot feest dus om met de Stelvio heen te gaan.
Net voordat de reis begon, ging de Stelvio nog voor het jaarlijks onderhoud. Hij was er weer eens aan toe, puur qua tijdsinterval, want kilometers worden er amper mee gereden. Te beseffen dat er in februari 42.000 km op stond, en nu 48.000 km inclusief een enkeltje naar het zuiden van Sardinië. Een flink stuk rijden was dus zeker geen straf, en een goed moment om de Stelvio weer goed te leren kennen. Die 570 pk en 720 nm maakt het zo makkelijk om net eventjes die auto nog in te halen. En of die power uiteindelijk verveelt? Nee, zeker niet! Al beweren sommigen van wel.
In de vroege ochtend drukte ik de start-knop in, gingen de kleppen open en werd de navigatie ingesteld op het mooie Milaan. Daar was de eerste overnachting. Maar zeg je Milaan, dan zeg je Alfa Romeo museum! Een goede gelegenheid om dat nog even mee te pakken. Aangekomen bij het prachtige museum, stonden er al prachtige Alfa’s die je verwelkomen bij de ingang. Eventjes een kaartje kopen, en dan genieten van de rijke geschiedenis van Alfa Romeo. Tot mijn verbazing stond er geen 159, MiTo, Giulietta, Giulia, Stelvio en Tonale binnen het pand. Ondanks dat is het zeker een aanrader om toch even door Milaan te rijden en hieraan een bezoekje te brengen.
Na het bezoek aan het Alfa Romeo museum, vervolgde de rit naar Genua. De plek waar een grote boot in de haven lag. Klaar voor de overtocht naar het eiland. Zo’n 12 uur verder, en de Stelvio rijd met flink manoeuvreren tussen alle auto’s het eiland op. Klaar voor 3 weken genieten.
De reis beviel zeer goed, we konden goed doorrijden en het aantal duimpjes en lachende gezichten is niet op twee handen te tellen. Echt leuk dat mensen meegenieten als er een rode Alfa langs rijdt. In totaal ging 2 keer het tankklepje open, en door deels in de ‘N’ modus te rijden, drukte je het verbruik behoorlijk naar beneden ten opzichte van de ‘D-Race’ stand. D-Race? Jep, een functie die door Squadra Tuning is toegevoegd. Een nadeel van een stock Stelvio Q is dat de kleppen alleen geopend worden in de ‘Race’ modus. Hierbij worden ook gelijk alle veiligheidssystemen uitgeschakeld. Wil je toch veilig onderweg blijven maar wel genieten van die heerlijke brulpijpen gekoppeld aan een V6? Dan is die Squadra Tuning de oplossing. Zij programmeren een extra stand in het DNA-race keuzemenu.
Al met al dus een fijne wagen om mee te nemen op een lange reis naar je vakantiebestemming. Comfortabel als het moet, natuurlijk niet zo erg als een Mercedes S-Klasse, en alle power die je nodig hebt om ervoor te zorgen dat een snelle Audi of BMW toch even in zijn broek poept als jij met een rood monster aan komt zetten op de linkerbaan.
Sommigen zien het als reclame maken voor mijn Instagram pagina, ik zie het als delen van een passie met andere Alfisten. Mocht je foto’s willen zien tijdens de reis met de Stelvio Q? Volg dan even @rosso_quadrifoglio op Instagram.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Alfa Romeo Stelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio
- 2020
- 21.016 km

Alfa Romeo Stelvio 2.2d Leer Bi-Xenon+AFS Camera Navi Afn.Trekhaak Pdc-A+Voor Dual-Ecc Elect.Achterklep Dodehoek-Assist.Bots-Waarsch. Led SpoorAssist MultiMedia 180pk Super Hill-Assist Mistlampen+Koplampsproeiers Euro6 124g/km
- 2018
- 206.740 km

Alfa Romeo Stelvio 2.9 V6 AWD Quadrifoglio | Squadra Tuning | Panodak | carbonafwerking
- 2018
- 81.564 km
Lees ook

Test: Alfa Romeo Stelvio - Jaguar F-Pace

Nieuwe records voor Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio - Jaguar I-Pace EV400

Test: Alfa Romeo Stelvio vs. Porsche Macan

Test: Alfa Romeo Stelvio - Jaguar F-Pace - Porsche Macan
