Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)

autoreview

Alfa Romeo Stelvio 2.0T 280pk AWD First Edition (2017)

Signalement

UitvoeringStelvio 2.0T 280pk AWD First Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf116.000 km
KM-stand laatst128.000 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Droomauto

  • 116.000 km

Na een lange zoektocht en meerdere Alfa Romeo Stelvio's bekeken te hebben was dit dè versie met juiste specificaties voor mij.

- Metalic kleur Nero Vulcano
- Panoramadak
- 20 inch velgen
- Schakelflippers achter het stuur
- Lederen bekleding
- 280 PK
- Zwarte accenten (raamlijsten, diffuser, logo's)

Genieten:
Rijden in de Stevio is een genot. De hoeveelheid vermogen en het gemak waarmee je op hoge snelheid door bochten heen kunt gaan zijn ongekend. Het zorgt elke keer weer voor een grote glimlach op mijn gezicht wanneer ik erin weg rij. Zoals wellicht bekend beschikt de Stelvio over de welbekende DNA knop waarmee de rijstand ingesteld kan worden. In de A stand is er een stuk minder vermogen en schakelt de motor zich "uit" bij gas los laten. In de N stand is de auto prettig te rijden maar met de D stand wordt het pas echt een feest. De Stelvio verandert in een erg sportieve auto die nog feller op het gas reageert. De toeren worden wat langer vastgehouden en het sturen gaat nog een stukje directer dan normaal. Het geeft je het gevoel dat je in een hot hatch aan het rijden bent.

Comfort:
De lederen stoelen zitten comfortabel mede door de vele elektrische instel mogelijkheden. Bij flink gas geven mis ik soms wel wat extra steun aan de wangen van het zitvlak. Het panoramadak geeft een lekker licht gevoel in de auto en met 1 druk op de knop kun je het raam lekker open zetten. Prettig voor wanneer je in de file of door de stad rijdt om warme dagen. Met volwassenen is het prettig zitten in de Stelvio. De laadruimte valt mij een beetje tegen met 2 jonge kinderen gaat er regelmatig een hoop spul mee waardoor deze snel gevuld is.

Verbruik:
Je kunt verwachten dat met een SUV en het vermogen van 280 PK het niet de zuinigste auto is. Gemiddeld zit ik na een kleine 4.000 km rond de op 1 op 10 wat acceptabel is. Hierbij rij ik voornamelijk snelweg kilometers in de D stand en wil ik bij het stoplicht wel graag het gaspedaal goed intrappen.

Problemen
Inmiddels heb ik er een kleine 4.000km mee gereden en hebben zich helaas ook problemen voorgedaan. Het begon met de banden die vanaf het moment van aankoop een vlakke kant hadden. De verkoper gaf aan dat de auto een tijdje stil heeft gestaan en het probleem met de vlakke kanten uiteindelijk weg zou trekken. Dat was helaas niet het geval. Na wat onderzoek bleek er ook een slag te zitten in 2 velgen wat het vibreren erger maakte. Na veelvuldig overleg zijn 2 velgen opnieuw gericht en zijn er 2 nieuwe banden gemonteerd onder aankoopgarantie. Aangezien de Stelvio een 4 wiel aangedreven auto is heb ik besloten om de andere 2 banden gelijk mee te vervangen en de destijds gemonteerde Bridgestone te vervangen voor Continental banden à €750,-

2e issue was de accu. Deze was na een week stilstaan al dusdanig leeg dat systemen bij het starten van de auto zich uitschakelden. Hierdoor had ik bijvoorbeeld geen achterruitverwarming in de eerste paar kilometers na starten. De accu is onder aankoopgarantie vervangen.

3e issue, een brandstofklep die niet meer wil openen. Gelukkig was de tank nog niet helemaal leeg en had ik de mogelijkheid om naar een dealer te rijden. Daar werd geconstateerd dat de motor waarmee het klepje van het slot springt en open gaat kapot is. Deze is tijdelijk verwijderd in afwachting van een nieuwe die eveneens onder garantie vervangen zal worden.

Update

  • 128.000 km

Inmiddels een goede 10.000km verder en aangezien de wintersport eraan zat te komen vond ik het handig om de auto voor die tijd een grote beurt te geven.

Kosten
Bij de grote beurt zijn geen bijzonderheden gevonden behalve het reguliere voor de kilometerstand was ik met een kleine 750,- euro klaar bij de merkdealer. Werkzaamheden die o.a. uitgevoerd zijn; verse motor + tussenbak olie, nieuwe bougies en de luchtfilters.

Aangezien ik met de auto op wintersport ga heb ik ook een setje velgen inclusief winterbanden gekocht. Ik ben voor dezelfde velgen gegaan die ik ook als zomerset heb (20 inch) met daarop Vredestein Wintrac Pro 255/45/20 banden.

Rijden
Rijden blijft echt genieten. Het gemak waarmee de Stelvio op de autobahn met de Duitse premium merken mee kan is ongekend. Ook op hogere snelheden van 200+ ligt hij als een blok op de weg. Versnellen richting de topsnelheid lijkt niet heel veel moeite te kosten. Enige nadeel is het verbruik en daardoor het verplichte bezoek aan de pomp om de 450 - 500km. Dit neem ik echter voor lief. In de bergen van Oostenrijk met wat sneeuw op de weg vond de Stelvio probleemloos zijn weg. Waar anderen kettingen om moesten leggen was dit met het Q4 systeem van de Stelvio niet nodig. Met gemak rij je uit elke situatie omhoog en behoudt hij tractie.

Comfort
De hoge zit in combinatie met fijne (verwarmde) stoelen en het verwarmde stuur in de winter bieden optimaal comfort. Na een rit van 9 uur richting de wintersport flink doorrijden op de snelweg stapte ik alsnog fris uit. De ski's konden mooi in het midden liggen doordat de bank in 3 delen neerklapbaar is. Overige spullen pasten met gemak in de auto. Afgelopen zomer was het alleen met 2 grote koffers en 2 handbagage koffers incl 2 kinderstoeltjes even passen en meten. Wellicht van de zomer toch maar een dakkoffer erbij om met het gezin op vakantie te kunnen.

Oude problemen
Update issue 2: De accu bleef problemen geven. Na veel gedoe is uiteindelijk een nieuwe accu gemonteerd bij de organisatie waar ik de auto gekocht heb onder garantie. Sinds dien geen enkel probleem meer ondervonden.

Update issue 3: De tankklep begon bij het begin van de kou periode krom te trekken waardoor deze niet netjes meer aansloot op de carrosserie. Bij het vervangen van het binnenwerk is hier destijds niet netjes mee om gegaan. Een nieuwe klep was de oplossing (zelf laten oplossen bij de merkdealer).

Behalve de oude issues geen enkel probleem meer ervaren en vooral enorm kunnen genieten van deze heerlijke reisauto.

Verbruik update
Afgelopen 10.000km heb ik gemiddeld 1 op 10.5 reden. Dit is net als de eerste kilometers voornamelijk in de Dynamische stand en bij stoplichten standaard in de linkerbaan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.