Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)

Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)

UitvoeringStelvio 2.0T 200pk AWD Super
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020

Droom waar gemaakt

Eigenlijk was ik best tevreden met mijn BMW X1.
Maar ik kon hem goed verkopen, dus op zoek naar iets anders.
Dat anders was eigenlijk een nieuw model X1. De voorwielaandrijver, 2 liter automaat, jong gebruikt.
Proefrit gemaakt bij de dealer en dat vond ik niet meevallen. Minder fijn sturend dan mijn achterwiel aangedreven exemplaar. 7 traps dubbele koppelings automaat stukje minder verfijnd. Maar vooral: ik werd er niet hebberig van.

Tijd genoeg om wat anders op te zoeken. We hebben 2 auto's dus dat kwam goed uit.

De mooiste SUV (ondanks alle anti SUV verhalen, op diverse sites, je wilt nooit meer anders dan een trapje hoger zitten als je dat één keer hebt gedaan) die ik ken, is de Stelvio. Maar ja dat is toch wel een andere categorie dan een X1.

Toch maar eens een stukje mee gaan sturen.
Geweldige ervaring! Dat is buitencategorie!
Helaas wilde de verkoper weinig van de prijs afdoen en miste ik op dit exemplaar een paar gewenste opties.
Tel daarbij op dat zwart op een grote auto niet mijn favoriet is, nee deze werd het niet.

Stelvio's zijn dun gezaaid in Nederland. Veel auto's in deze prijsklasse worden geleased en Alfa Romeo staat om de één of andere reden niet vaak in het rijtje van de leasemaatschappijen.

Nu heb ik altijd al eens de wens gehad om zelf een auto te importeren. Het leek me leuk en leerzaam.
Op mobile.de eens gaan rondneuzen. Wow hele vrachten Stelvio's. Mooi!
Nog mooier, net over de grens in Aken bleek de dealer volop aantrekkelijks in voorraad te hebben.

Hiermee startte mijn import-avontuur.
Als je je er een beetje in verdiept en een mondje Duits spreekt, dan is het allemaal niet zo moeilijk.

Zo werd ik eind november de meer dan blije eigenaar van een grigio Vesuvio kleurige Stelvio, 200pk benzine, vol opties. Op dat moment twee en een halfjaar jong en 21000km op de teller.

En mensen, wat een feest is deze auto!
Ik heb active suspension welke in de d stand van de Alfa dna knop aan gaat en dan is het ineens een sportwagen waarmee je snaarstrak door de bochten kunt.
In de a stand is het een comfortabele cruiser die over verkeersdrempels zweeft.
Hij hangt lekker aan het gas, zit fijn, perfecte airco in de zomer. Razendsnel warm in de winter.
De navigatie werkt net als bij BMW met een draaidruk knop, maar ook de stembediening werkt feilloos dus dat gebruik ik meestal.
Mooi leer. Hier en daar het Alfa Romeo logo. Smaakvol klassiek dashboard.

Inmiddels ben ik 7000km verder en zijn we dikke vrienden geworden.

Dikke vrienden vergeef je dingen zoals daar zijn:
Hij is echt dik en dan vooral in de zin van breed en niet de meest overzichtelijke. Je kunt ook zeggen dat de parkeerplaatsen in dit land te smal zijn.
Met vrienden is het gezellig een drankje te drinken, nou deze vriend lust graag een slokje.
Dat hij middenin de winter ineens niks meer deed doordat de accu de geest gaf. Tja, jammer kan gebeuren.

Deze paar onvolkomenheden vergeef ik hem graag en ben nog steeds onwijs blij met deze Italiaan.
Als dank heb ik hem een kuurtje gegeven bij de chiptuner zodat we nu met 292 gemeten pk's onderweg zijn.
Nog leuker!

Nieuwe banden, lege accu

Inmiddels gaf de teller bijna 30.000km aan en de Pirelli's hadden hun beste tijd gehad. Voor hadden ze nog wel een paar duizend km mee gekund, maar ik wilde graag naar Michelin en twee verschillende merken onder een auto, dat is niet mijn ding. zo'n 500 km afgelegd op de Michelins pilot sport nu en ik ben blij met mijn keuze. Meer grip en fijnere rechtuit stabiliteit. De bandenspanning heb ik momenteel nog wat aan de hoge kant staan, vandaar dat ze iets stugger aanvoelen. De Pirellis had ik op 2.1 voor en 2.3 achter. Dit afgelezen op het display van de Stelvio. De bandendruk had ik 2.2 voor en 2.4 achter gezet volgens de bandenpomp. Maar de Alfa maakt daar in zijn display 2.4 en 2.6 van (bij dezelfde bandentemperatuur). Tot zover de bandjes. 2 weken geleden werd ik geconfronteerd met een lege accu. Best vreemd, want de avond ervoor was ik er nog mee weggeweest. Weliswaar niet ver, maar toch 20km. Ik herinnerde me dat ik een tas uit de voetenruimte van de passagier had gepakt en waarschijnlijk de aan/uitknop van de radio/navi heb geraakt. Deze kon ik inderdaad een klein stukje omhoog trekken. Daar mag de dealer binnenkort eens naar kijken. Door de lege accu had ik ook allerlei storingsmeldingen en wilden de buitenspiegels niet open klappen. De dorpsgarage heeft dit netjes opgelost.

Servicebeurt

Bij de Alfadealer constateerden ze dat er maar liefst 8 updates nog niet uitgevoerd waren. Blijkbaar zijn Duitse dealers toch niet altijd zo grundlich als wij denken. Verder heb ik uiteraard het probleem met de lege accu aangekaart. Ander iets was de moeizame verbinding met mijn Samsung a40 vwb android auto. Typisch Italiaans (in mijn beleving) was de vraag of de Stelvio een nachtje mocht logeren bij de dealer. Ze hangen hem dan 'snachts aan het internet omdat de verbinding met Italië overdag vaak traag en instabieler is. Dit valt voor mij onder het hoofdstuk Italiaanse charme ;)
Met de dealer afgesproken dat ze eerst de updates zouden doen en niet gelijk gaan zoeken naar de lege accu en android auto problemen, dit omdat de updates dit soort dingen vaak oplossen.
De volgende dag kreeg ik mijn auto keurig gewassen en gestofzuigd terug.
Gelijk android auto geprobeerd en dat werkt zoals het moet. De accu is hopelijk ook okay, maar dat gaan we beleven.
Door de updates, ben ik wel een dikke 90 pk van de tuning kwijt, maar op de site van de tuner lees ik dat ze gratis hun tuning terug zetten. Binnenkort maar even met ze afspreken.
Heel eerlijk gezegd heb ik die extra pk's nog niet heel erg gemist in dit land waar we de duizelingwekkende snelheid van 100km mogen rijden. Wel merk je dat de automaat iets eerder terug schakelt omdat er wat newtonmeters minder aan boord zijn. De pk's mis ik alleen als flitsmeister meldt dat er geen flitsers staan ;)