Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018) #2

autoreview

Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)
Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)

Signalement

UitvoeringStelvio 2.0T 200pk AWD Super
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf159.600 km
KM-stand laatst224.500 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Droom waargemaakt

  • 159.600 km

Ondanks dat de auto nog niet in bezit is, alvast de aanloop naar de aankoop van deze prachtige auto.

Omdat ik in Jan 2022 als ZZP-er begonnen ben, had ik nog geen zin om meteen een auto te kopen van ons spaargeld. Ik moest het 1st maar eens verdiend hebben, voordat er geld uitgegeven werd. Vandaar dat er een jaar lang een Lync op de oprit gestaan heeft. Echt een prima auto voor "maar" 500e/550e per maand. Maar omdat we veel meer dan de standaard 1250km per maand maakten, zijn de kosten samen met de winterbanden per maand best fors (ruim 700e), daar kan je prima een eigen auto naar keuze van rijden. Daarnaast is de bagageruimte voor ons ondermaats.

Omdat ik een succesvol 1ste jaar achter de rug hebt, en voor de komende tijd onder de pannen ben, hebben we ervoor gekozen om een eigen auto aan te schaffen. In principe had ik 3 “eisen” 1) meer dan 200pk 2) 4WD 3) iets “bijzonders”; iets wat je niet op elke hoek van de straat tegen komt

Een korte opsommingen van de kandidaten die de afgelopen maanden op de shortlist hebben gestaan; VW Phaeton/Toureg, Mercedes S klasse/R klasse, Audi A8 (alle als youngtimer), Audi Q5, Mercedes GLC, Mercedes E All Terrain (alleen in diesel helaas), Skoda Superb 2.0 TSI 4x4, Skoda Kodiaq, VW Passat 2.0 TI 4 motion. VW Allspace

Uiteindelijk bleven alleen de Stelvio en Q5 over. Echter was een goede, mooie Q5 voor nu nog buiten budget. Omdat mijn vader vroeger altijd Alfa reed en hij duidelijk aan alle 3 de eisen voldoet, was deze eigenlijk altijd al favoriet. Echter stond het wel vast dat het een uitvoering moest zijn met het Veloce interieur en liefst ook nog met ACC. Het enige waar ik me “zorgde” over maakte was het feit of deze niet echt veel minder van kwaliteit is de “premium” auto’s en niet te oncomfortabel was.

Een proefrit afgelopen week gaf de definitieve doorslag, hij is helemaal niet oncomfortabel (in stand N van het DNA), en ondanks dat hij iets minder stil is voor mijn gevoel dan de Lync op de snelweg, lijkt het ook gewoon een prima reisauto voor lange afstanden. De GLC en Q5 zullen vast nog (veel) beter zijn, maar zijn looks, rijdynamiek, “bijzonderheid” samen de nostalgie voor mijn vader maakte dat mijn droom werkelijkheid wordt!

De gereden auto voldeed aan de eis van het Veloce interieur met zelfs ACC, echter de hoge km stand zorgde voor wat gefronste wenkbrauwen. Maar de auto zag er in het echt, ondanks zijn km stand, net zoals op de foto’s nog erg goed uit. Weinig tot geen slijtage plekken op de knoppen in het interieur en/of op de stoelen. Het lijkt erop alsof er nauwelijks andere mensen dan alleen bestuurder in gezeten hebben. Bovendien is de auto altijd dealer onderhouden geweest. Omdat er een goede deal met ook nog eens 6 maanden garantie gesloten kon worden, hebben we het aangedurfd om de auto te kopen.

De komende tijd zal blijken hoe goed hij echt bevalt en hoe het met de betrouwbaarheid gesteld. Inmiddels zijn de volgende zaken al in gang gezet om hem nog meer naar wens te maken; nieuwe 19” Q-velgen met nieuwe all season banden (Goodyear Vector Gen 3; als beste uit de Autoweek 2022 test) en een afspraak voor de inbouw van Android Auto. Omdat het “maar” een 200pk versie is, staat tuning naar (de standaard )280/300pk ook nog op het wensenlijstje. Maar voorlopig is lijkt me die 200pk voldoende.

Binnenkort dus een update over de 1ste ervaringen.

5000km verder

  • 165.000 km

Tijd voor de 1ste echte ervaring. Om het overzichtelijk te houden, verdeel ik het in alinea’s zoals Autoweek de auto’s uit de tests ook behandeld; per onderdeel.

Aandrijflijn 5*
Die is erg goed, mede mogelijk gemaakt door de wel bekende en veel geroemde DNA knop. In A stand is het een rustige luie hond, die niet te graag zijn kracht wil showen, maar het rustig aan doet; op souplesse. In de N heeft hij net lekker gedoucht en is bij de pinken om zich hier en daar uit te sloven. De D is zoals een (vrijgezellen) man tijdens de apres-ski; vol adrenaline! Het stoom komt uit zijn oren om helemaal los te gaan! Ik had echt niet verwacht dat hier zoveel verschil in zat zijn en dat Alfa ook zo’n relaxte auto gemaakt had, grote klasse. Ik heb nu nog de 200pk versie met “slechts” 330nm. Dat is uiteraard voldoende, maar je merkt dat hij veel meer aan kan (wil). Hij krijgt dan ook zaterdag as een krachtkuur waardoor zowel de pk’s als de nm’s beide met 50% stijgen. Dat moet een feest zijn! De bak is in alle standen perfect, geen enkele keer het idee gehad dat ik het zelf anders/beter had gedaan.

Rijden 4,5*
Ook dit is, zoals bekend, een van de sterkste punten van de Stelvio. Man wat is de wegligging fenomenaal! Ongelofelijk dat je met zo’n hoge grote auto, zo asociaal hard een bocht kunt ronden. Je moet het zelf mee maken om je er een voorstelling van te kunnen maken. Dit heeft uiteraard wel iets effect op het comfort, maar die is ten opzichte van de geweldige wegligging te verwaarlozen/op de koop toe te nemen. Zoals in de intro vermeld, was het mijn angst dat hij echt te oncomfortabel zou zijn, maar niks is minder waar. De besturing is iets wat doods, maar wel messcherp. Wat als “nadeel” heeft dat je wel wat drukker bent op snelweg om de auto steeds mooi rechtuit te laten rijden; even 1 sec naar buiten turen is er bijna niet meer bij.. Hij zou 5 sterren krijgen als hij ook echt stil was geweest op hogere snelheden (overigens rijdt hij wel super goed/makkelijk op hoge snelheden, je rijdt moeiteloos een “kruissnelheid” van 160km/h), maar het banden en windgeruis komt iets meer het interieur binnen dan de Lync, niet dat het slecht is, het is meer een bevestiging dat de Lync het hier wel erg goed voor elkaar heeft (en bijna op Audi, BMW, Mercedes niveau zit).

Uitrusting 4,0*
Natuurlijk is dit afhankelijk van de auto die je koopt/gekozen hebt. Ik heb dan ook bewust voor een exemplaar gekozen die 2 “noodzakelijk” opties heeft; ACC en de eerder genoemde/geroemde Veloce stoelen. Maar normaal gesproken zit de Alfa al gewoon goed in zijn spullen met elektrische stoelen met geheugen, stoel- en stuurverwarming (wat heb ik dat gemist in de Lync), parkeersensoren, achteruitrijcamera, gescheiden clima, electrische klep, keyless entry etc.. Omdat het Veloce interieur, weliswaar ook een mooi, zwart dak heeft, maakt het het geheel wel erg donker, ook omdat er geen sfeerverlichting aanwezig is. Een panodak had dit zeker verbeterd. Maar al met al weinig reden tot klagen vanuit mijn kant, het kan natuurlijk nog veel gekker met head-up display, gekoelde massage stoelen etc (dat alles zou 5 sterren waard zijn), maar voor de basis meer dan voldoende.

Ruimtegebruik 4,0*
Ik wil de Alfa niet te kort doen, maar ik had stiekem op iets meer ruimte op de achterbank gehoopt. Maar ik denk dat mijn referentie kader van de Superb en Allspace wellicht niet “erg objectief” is in deze. Het is zeker niet slecht en iets beter dan de Lync, maar zo overdadig als die 2 is het, helaas, niet. Dat geldt voor de bagageruimte ook niet, maar die is in dit geval wel significant beter dan de Lync, maar goed die was ook relatief klein. Wat een negatief effect op de ruimte heeft is dat er geen “grote” bak is bij/op de passagiers plek. Bij elke andere auto, die ik ken, kun je daar, zoals bij de bestuurder, goed lekker je benen strekken. Dit is op 1 of andere manier bij de Stelvio niet het geval, die loopt naar boven richting het dashboardkastje omhoog. Waardoor je stoel verder naar achteren moet zetten, wat ten koste gaat van de ruimte op de achterbank. Jammer en onbegrijpelijk, want je zou zeggen dat de neus genoeg ruimte heeft om dit wel te generen.

Interieur 4,5*
Je hoort mensen nog weleens “zeuren” over de “kwaliteitsbeleving” van de Alfa, maar daar merk ik weinig van. Het dashboard zit goed in elkaar, geen piepje of kraakje te horen. Mooie zachte materialen vanaf knie hoogte. Op/rond de midden console ook nog wat extra leder en in de deurvakken zit ook nog extra zacht/stoffen materiaal. Ik vind het zelfs beter dan de (nieuwe) S60 die ik vorig jaar tijdelijk in mijn bezit had. De draaiknoppen van de DNA en Multimedia voelen ook prima, wellicht geen Audi niveau, maar zeker niet slecht. Ik ben in ieder geval weer super blij met gewoon drukknoppen voor de stoelverwarming etc. En het feit dat er bijna geen enkele gebruikssporen te zien zijn na 160k km, kun je best stellen dat de “echte” kwaliteit meer dan voldoende aanwezig is.

Multimedia 4,0*
Ook dit is gewoon prima voor elkaar. Het is even wennen zo’n controller ipv touchscreen, maar als je alle slimmigheden onder de knie hebt, voldoet het prima. De menu’s zijn ook logisch en overzichtelijk. Android Auto was toen nog niet leverbaar, dat is wel een gemis, maar dat heb ik 2 weken geleden in laten bouwen. Ook dat vraagt wat gewenning met de controller, maar het werkt en dat was het doel! Het grote scherm is wel erg landscape achtig, maar dat is zowel in normale als in AA modus geen probleem. Geen fancy digitaal scherm achter het stuur, maar, in deze uitvoering, wel de grotere variant van de boardcomputer. Hier kun je de gebruikelijke dingen in aflezen (en worden zelf de pijlen bij standaard navi erin getoond). Het enig is dat als je wat lager zit, zoals ik, dit niet helemaal goed kunt aflezen. Maar geen dealbreaker.

Veiligheid 4,5*
Wat er allemaal aan veiligheid spullen opzit is bijna teveel om op te noemen, maar ook hier zit bijna alles op; voor en achter bots assistent, ACC, dodehoek sensor, bochtenverlichting. De Allspace had lane assistent en dacht dat deze dat ook had, maar die heeft alleen waarschuwing. Dus alleen een zware brom die uit de speakers dreunt, maar helpt verder niet om je weer in het gareel te houden. Die zet ik dus nooit (meer) aan. Nog even speciale aandacht voor de ACC; die is (vele malen) beter, rustiger dan de Lync. Geen heftige ingrepen, hij lijkt wat meer “vooruit” te denken/kijken dan de Lync. Kortom meer dan ruim voldoende/gemiddeld.

Gebruikskosten 4,0*
Hier kan ik nog weinig overzeggen. Het enige wat ik kan benoemen is zijn verbruik. Even los van de rit naar Oostenrijk met een relatief zeer hoge gemiddelde snelheid, met een verbruik van 1 op 10, is de Alfa ook in alledaags gebruik niet super zuinig. Beter dan 1 op 12,5 zal het niet worden. Maar daar krijg je dan ook een hoop voor terug zullen we maar zeggen.

Al met al ben ik erg onder de indruk van de Alfa. Hij zit echt in vele opzichten beter elkaar dan ik gedacht/gehoopt had. Dus naast zijn prachtige uiterlijk, zeer potente rij eigenschappen, laat hij nergens echt grote steken vallen, waardoor hij als totaalpakket in mijn ogen meer dan bovengemiddeld scoort. Als hij nou net zo ruim was als de Allspace en net zo stil aan boord zou zijn als een gemiddelde Audi, BMW, Mercedes, dan was hij in mijn ogen nagenoeg perfect geweest!

Stil going strong

  • 172.000 km

Inmiddels alweer wat maanden en km's verder en eigenlijk niks bijzonders te melden. Hij rijdt nog steeds als een zonnetje. Elke keer stap ik met erg veel plezier in en weer uit. Van "kenners" krijg ik af en toe een compliment voor de keuze van de Stelvio; altijd leuk natuurlijk.

Positief blijven de rijeigenschappen, het interieur en exterieur. Ik ben nog steeds erg blij met Andriod Auto "investering", ondanks dat deze niet perfect is.

Minder perfect is de ruimte op de achterbank (echter er zijn ergere dingen in de wereld) en het verbruik. Met gewoon woon/werk verkeer met 95% snelweg met hier en daar wat file kom ik rond de 1:12,5. Na 12.000km zit ik gemiddeld op 1:11,1. En dan rijd ik bijna altijd in de softe A modus. Dat zal in de N en helemaal in de D modus nog wel een tandje minder zuinig zijn. Dus voor een 4 cilinder vind ik dat redelijk dorstig. Maar goed dat neem ik graag op de koop toe.

Binnen 8.000 krijgt hij zijn 1ste beurt, benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Ook staat Chiptuning naar 300pk binnen nu en 3 maanden op de planning. Dat zal de glimlach nog meer moeten vergroten :-)

Twijfels ondanks Savali tuning

  • 186.210 km

Inmiddels 15.000km verder en wat euro´s armer, begint de twijfel toe te slaan. In juli moest de Stelvio een grote beurt hebben, die beurt zelf was 850e, maar daar kwam ook aan het licht dat er lekkage was aan de radiator en voor/bij de koelvloeistof. Beide waren niet super noodzakelijk, maar wel wenselijk. Al met al een ingreep van bijna 2.000e. Om die pijn enigszins te verzachten, heb ik ook maar meteen Savali tuning laten uitvoeren. Zoals te verwachten is dat natuurlijk een wereld van verschil. Bijna 50% meer pk's en 35% meer koppel erbij, dat voel je natuurlijk! Dat brengt wel een extra brede glimlach op het gezicht.

Maar zoals de titel ook zegt, is er ook twijfel. Er komt weer een beurt aan. Bij de vorige beurt was de accu vervangen omdat de achterruit verwarming (en start stop, maar die is door de tuning toch al uitgeschakeld) het niet meer deed. Dit schijnt een bekend Stelvio probleem te zijn. Net zoals de tankklep die niet mooi/goed sluit en de knoppen van de elektrische achterklep functioneren ook niet optimaal. Samen weer een rekening van 850e in het verschiet. En de achterruitverwarming doet het inmiddels al niet meer. Dus daar moet ook nog naar gekeken worden. Dus met bijna 200.000 km op de klok en die minimaal 850e in het voorzicht, ben ik alweer aan het overwegen om de Stelvio in te ruilen. Enerzijds neem ik het deels mezelf kwalijk, dat ik de 1ste beurt niet binnen de 6 maanden garantie heb laten uitvoeren, dan waren die kosten waarschijnlijk (deels) vergoed. Anderzijds, als ik de komende reparties laat uitvoeren, wie zegt dat er over een tijdje niet weer iets anders aan het licht komt? Ik ben me daarom al aan het oriënteren of ik hem zonder (of weinig) geld zou kunnen inruilen voor een Superb 280pk 4x4 met deze keer een jaar garantie. Zodat ik zeker weet dat ik het aankomende jaar niet tegen, onverwachte, kosten aanloop. De Superb heeft destijds ook altijd op de shortlist gestaan, maar viel uiteindelijk toch af, omdat ik weer een "hoge" auto wilde hebben, iets anders wil rijden dan de buurman op de hoek en uit sentiment voor mijn vader die ook altijd Alfa reed. Maar aan de andere kant heeft de Superb het voordeel dat deze een stuk ruimer is (was ik wel gewend door de Superb II en die Allspace die ik hiervoor gereden hebt), wat comfortabeler is, zuiniger is en wat betrouwbaarder.

Desondanks rijd ik nog wel tevreden in de Stelvio. Vorige week zonder centje pijn heen en weer naar Oostenrijk gereden, waarbij die tuning goed van pas komt met al de heuvels op de Duitse snelweg. Verbruik was daarbij 1:11. Tijdens het woon-werk verkeer kom op wel op 1:12, maar met korte ritjes in de het dorp, kom ik gemiddeld niet beter uit dan 8,7 (1 op 11,5).

Benieuwd hoe de vlag er over 8 weken bijhangt :-)

Over de 200.000 km

  • 205.000 km

Zoals in de comments al gezegd staat de Stelvio, gelukkig, nog steeds op de oprit.

Binnenkort moet ie weer een beurt. Daarnaast gaf de dealer aan dat er ergens iets niet goed zit bij de dempers, geen ramp maar eventueel een puntje van aandacht. Dat zou heel erg goed de kleine vibratie in het stuur boven de 100km/h kunnen verklaren, en dus verhelpen. Maar goed, zou ook weer rond de 800/900 kosten. Dus zolang het geen noodzaak is en de vibraties niet erger worden, laat ik het nog even voor wat het is.

Mijn huidige opdracht zorgt voor meer snelweg kilometers, dus ook voor een, iets, lager verbruik; 1:13 tijdens woon-werkverkeer.

1 klein puntje van irritatie is de "easy entry"; de bestuurdersstoel gaat bij het instappen wat cm's naar achteren. Fijn voor mij, maar niet voor de achterpassagiers en de ruimte om mijn laptop tas neer te zetten. Die is dan namelijk wel heel erg krap. In het boekje en op YouTube naar de optie gezocht om dit uit te zetten, maar helaas in mijn menu staan de genoemde opties er niet bij.. Ik zal er bij de volgende beurt naar laten kijken.

Misschien sociaal gezien niet helemaal correct, maar wat geniet ik van de D stand als volop gas geef vanuit 80/90/100 :-). Aangezien mijn rit naar huis vaak 1.5 uur of meer betreft, in grotendeels druk verkeer, kan ik het niet laten om als ik meer richting huis ben en het rustiger wordt op de weg om van "auto naar auto" te accelereren.. In mum van tijd rijd je 160/170 (zet hem dan dus eventjes in de D) en wordt de auto achter je in de achteruitkijkspiegel snel kleiner 😀. Overigens doe ik dat maar max 4 tot 6 keer, maar dat tovert wel steeds een breede grijns op mijn gezicht. Heerlijke kleine geniet momentjes (ondanks dit ik weet dat het niet mag en wellicht als asociaal gezien wordt). Misschien wel goed te vermelden is dat ik dit alleen maar doe zonder hier andere weggebruikers mee lastig te vallen.

Hij rijdt nog steeds

  • 224.500 km

Hij rijdt nog steeds :-) Ik ben nog steeds blij met de rijeigenschappen en in principe storingsvrije auto. Alles in en rond de auto laat me nooit in de steek. Het enige is dat er (weer) een kleine lekkage heeft plaats gevonden aan/bij de koelvloeistof, maar dat is voor weinig verholpen door de lokale garage.

Ik ben sowieso over gestapt van de Alfa garage (20 min rijden) naar de lokale garage. Aangezien hij met mijn 30k per jaar 2x per jaar een beurt moet hebben, loopt dat redelijk in de papieren bij de Alfa garage. Daar kost een beurt al minimaal 500 a 700 e. De kleine beurt bij de garage (toevallig om de hoek) kostte slechts 170e. Een grote beurt kost slechts 300e. Dat scheelt behoorlijk in reistijd en geld. Ik was namelijk klaar met de Alfa garage nadat ik 10k km na de grote beurt een melding kreeg dat het oliepeil te laag was en hiervoor een rekening van bijna 60e voorgeschoteld kreeg. Ik vind dat zulk soort zaken onder "klanten coulance" mag vallen.

Naast de hoge onderhoud kosten valt de relatief kleine beenruimte nog steeds tegen, wat ook nog steeds deels komt door de niet meer terug te zetten "easy entry".

Ook omdat de km stand al behoorlijk begint op te lopen, ben ik al aan het kijken naar een eventuele opvolger. (dat zal pas rond het eind van het jaar gaan spelen) Dit zal echter geen Stelvio meer worden. Ik ben bereid om de zeer goede sportieve rijeigenschappen in te wisselen voor meer comfort/stilte (op hogere snelheden) en (nog) meer luxe (stoelventilatie, massagestoelen, head-up display). Dan zit ik te denken aan een Q7, Q8, GLE, Toureg of X5.

Maar tot die tijd rijd ik nog met erg veel plezier in de Stelvio.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.