Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)

autoreview

Alfa Romeo Stelvio 2.0T 200pk AWD Super (2018)

Signalement

UitvoeringStelvio 2.0T 200pk AWD Super
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf21.000 km
KM-stand laatst64.400 km
Lezerswaardering: 84%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Droom waar gemaakt

  • 27.000 km

Eigenlijk was ik best tevreden met mijn BMW X1.
Maar ik kon hem goed verkopen, dus op zoek naar iets anders.
Dat anders was eigenlijk een nieuw model X1. De voorwielaandrijver, 2 liter automaat, jong gebruikt.
Proefrit gemaakt bij de dealer en dat vond ik niet meevallen. Minder fijn sturend dan mijn achterwiel aangedreven exemplaar. 7 traps dubbele koppelings automaat stukje minder verfijnd. Maar vooral: ik werd er niet hebberig van.

Tijd genoeg om wat anders op te zoeken. We hebben 2 auto's dus dat kwam goed uit.

De mooiste SUV (ondanks alle anti SUV verhalen, op diverse sites, je wilt nooit meer anders dan een trapje hoger zitten als je dat één keer hebt gedaan) die ik ken, is de Stelvio. Maar ja dat is toch wel een andere categorie dan een X1.

Toch maar eens een stukje mee gaan sturen.
Geweldige ervaring! Dat is buitencategorie!
Helaas wilde de verkoper weinig van de prijs afdoen en miste ik op dit exemplaar een paar gewenste opties.
Tel daarbij op dat zwart op een grote auto niet mijn favoriet is, nee deze werd het niet.

Stelvio's zijn dun gezaaid in Nederland. Veel auto's in deze prijsklasse worden geleased en Alfa Romeo staat om de één of andere reden niet vaak in het rijtje van de leasemaatschappijen.

Nu heb ik altijd al eens de wens gehad om zelf een auto te importeren. Het leek me leuk en leerzaam.
Op mobile.de eens gaan rondneuzen. Wow hele vrachten Stelvio's. Mooi!
Nog mooier, net over de grens in Aken bleek de dealer volop aantrekkelijks in voorraad te hebben.

Hiermee startte mijn import-avontuur.
Als je je er een beetje in verdiept en een mondje Duits spreekt, dan is het allemaal niet zo moeilijk.

Zo werd ik eind november de meer dan blije eigenaar van een grigio Vesuvio kleurige Stelvio, 200pk benzine, vol opties. Op dat moment twee en een halfjaar jong en 21000km op de teller.

En mensen, wat een feest is deze auto!
Ik heb active suspension welke in de d stand van de Alfa dna knop aan gaat en dan is het ineens een sportwagen waarmee je snaarstrak door de bochten kunt.
In de a stand is het een comfortabele cruiser die over verkeersdrempels zweeft.
Hij hangt lekker aan het gas, zit fijn, perfecte airco in de zomer. Razendsnel warm in de winter.
De navigatie werkt net als bij BMW met een draaidruk knop, maar ook de stembediening werkt feilloos dus dat gebruik ik meestal.
Mooi leer. Hier en daar het Alfa Romeo logo. Smaakvol klassiek dashboard.


Inmiddels ben ik 7000km verder en zijn we dikke vrienden geworden.

Dikke vrienden vergeef je dingen zoals daar zijn:
Hij is echt dik en dan vooral in de zin van breed en niet de meest overzichtelijke. Je kunt ook zeggen dat de parkeerplaatsen in dit land te smal zijn.
Met vrienden is het gezellig een drankje te drinken, nou deze vriend lust graag een slokje.
Dat hij middenin de winter ineens niks meer deed doordat de accu de geest gaf. Tja, jammer kan gebeuren.

Deze paar onvolkomenheden vergeef ik hem graag en ben nog steeds onwijs blij met deze Italiaan.
Als dank heb ik hem een kuurtje gegeven bij de chiptuner zodat we nu met 292 gemeten pk's onderweg zijn.
Nog leuker!

Nieuwe banden, lege accu

  • 30.000 km

Inmiddels gaf de teller bijna 30.000km aan en de Pirelli's hadden hun beste tijd gehad. Voor hadden ze nog wel een paar duizend km mee gekund, maar ik wilde graag naar Michelin en twee verschillende merken onder een auto, dat is niet mijn ding. zo'n 500 km afgelegd op de Michelins pilot sport nu en ik ben blij met mijn keuze. Meer grip en fijnere rechtuit stabiliteit. De bandenspanning heb ik momenteel nog wat aan de hoge kant staan, vandaar dat ze iets stugger aanvoelen. De Pirellis had ik op 2.1 voor en 2.3 achter. Dit afgelezen op het display van de Stelvio. De bandendruk had ik 2.2 voor en 2.4 achter gezet volgens de bandenpomp. Maar de Alfa maakt daar in zijn display 2.4 en 2.6 van (bij dezelfde bandentemperatuur). Tot zover de bandjes. 2 weken geleden werd ik geconfronteerd met een lege accu. Best vreemd, want de avond ervoor was ik er nog mee weggeweest. Weliswaar niet ver, maar toch 20km. Ik herinnerde me dat ik een tas uit de voetenruimte van de passagier had gepakt en waarschijnlijk de aan/uitknop van de radio/navi heb geraakt. Deze kon ik inderdaad een klein stukje omhoog trekken. Daar mag de dealer binnenkort eens naar kijken. Door de lege accu had ik ook allerlei storingsmeldingen en wilden de buitenspiegels niet open klappen. De dorpsgarage heeft dit netjes opgelost.

Servicebeurt

  • 30.800 km

Bij de Alfadealer constateerden ze dat er maar liefst 8 updates nog niet uitgevoerd waren. Blijkbaar zijn Duitse dealers toch niet altijd zo grundlich als wij denken. Verder heb ik uiteraard het probleem met de lege accu aangekaart. Ander iets was de moeizame verbinding met mijn Samsung a40 vwb android auto. Typisch Italiaans (in mijn beleving) was de vraag of de Stelvio een nachtje mocht logeren bij de dealer. Ze hangen hem dan 'snachts aan het internet omdat de verbinding met Italië overdag vaak traag en instabieler is. Dit valt voor mij onder het hoofdstuk Italiaanse charme ;)
Met de dealer afgesproken dat ze eerst de updates zouden doen en niet gelijk gaan zoeken naar de lege accu en android auto problemen, dit omdat de updates dit soort dingen vaak oplossen.
De volgende dag kreeg ik mijn auto keurig gewassen en gestofzuigd terug.
Gelijk android auto geprobeerd en dat werkt zoals het moet. De accu is hopelijk ook okay, maar dat gaan we beleven.
Door de updates, ben ik wel een dikke 90 pk van de tuning kwijt, maar op de site van de tuner lees ik dat ze gratis hun tuning terug zetten. Binnenkort maar even met ze afspreken.
Heel eerlijk gezegd heb ik die extra pk's nog niet heel erg gemist in dit land waar we de duizelingwekkende snelheid van 100km mogen rijden. Wel merk je dat de automaat iets eerder terug schakelt omdat er wat newtonmeters minder aan boord zijn. De pk's mis ik alleen als flitsmeister meldt dat er geen flitsers staan ;)

Een jaartje verder

  • 41.000 km

Een jaar vliegt voorbij. Inmiddels heeft de Stelvio zijn eerste Nederlandse APK gehad en de jaarlijkse servicebeurt bij de dealer. Uiteraard zonder enig probleem. Ik had ook niet anders verwacht bij 41000km. In september hebben we de Alfa meegenomen naar Frankrijk en dan komt deze reiswagen fantastisch tot zijn recht. Vaak lees ik dat mensen de standaard stoelen niet optimaal vinden en de sportstoelen prefereren. Ik wilde juist geen sportstoelen omdat de hogere zijwangen daarvan snel slijtageplekken vertonen door het instappen. Komt bij dat dit voor mijn rug de fijnste autostoelen zijn die ik ken. Opmerkelijk was ook dat de Stelvio tijdens deze lange trip met afwisseling tussen autoroute en route national gemiddeld bijna 1 op 12 liep. Op de snelweg zetten we de auto meestal in de d stand van de dna knop. we hebben active suspension en de auto is dan merkbaar stugger en dat is fijn bij hoge snelheden. Daarnaast reageert ie sneller op het gas en trekt verder door in de versnellingen. Ook op bochtige binnenwegen stuurt dat fijn. Op minder goed wegdek zetten we hem dan weer graag in de soepele stand. Het blijft een dijk van een auto waar ik nog steeds blij van wordt.

Inmiddels 3 jaar in bezit

  • 51.500 km

2 weken geleden wilde ik mijn review al bijwerken. Weinig bijzonders te melden. De wagen heeft van mijn Alfa monteur een grote beurt gehad. Hierbij zijn olie, interieurfilter, multiriem en de bougies vervangen. Plus de mededeling dat over een jaartje de voorremmen vervangen moeten worden. Hierbij het advies om schijven en blokken allebei te doen. So far, so good. En toen op een ochtend deed de auto niks toen ik wilde starten. Accu plat! Best vreemd want twee dagen eerder hadden we nog een trip van 160 km gemaakt. Accu aan de lader gehangen en na een paar uurtjes gelijk starten en lopen. Wel kreeg ik een hele riedel foutmeldingen.
Op zo'n moment ben je blij dat je iemand kent die deze auto's kan dromen.
Het is een beetje een verhaal, maar zo kom je van foutmeldingen af: motor starten, stuur maximaal naar rechts draaien en 2 seconden vasthouden, dan dezelfde procedure herhalen naar links. Vervolgens de wielen in de rechtuit stand zetten, motor uit, 60 seconden wachten en daarna de motor starten. Het klinkt als een soort science fiction, maar verdraaid alle storingen waren weg! Het enige wat nog wel bleef branden, was het motormanagementslampje. Ook hier kwam weer een magische formule voor: motor starten, even laten lopen, uitzetten, 30 seconden wachten en dit 4 x herhalen. En ja hoor, mille grazie. Alles weer in orde!
Maar hoe kwam het nu dat mijn accu leeg was? Ook hier kreeg ik advies over: op de deurgrepen, zitten kleine knopjes en die gebruik je om de auto af te sluiten. Deze priegeldingen willen weleens blijven hangen en dan trekken ze je accu leeg. Voortaan dus de wagen maar op slot doen met de afstandsbediening. Voor mij geen probleem omdat je toch vaak al je huissleutel nodig hebt en die zit bij mij aan dezelfde bos.
Wat verder opvalt: sommige systemen zoals cross trafic warning, werken vrij laat. wij rijden achteruit onze oprit af en als de Alfa waarschuwt, dan is het zaak om vol in de ankers te gaan. Dat doet de Mazda van mijn vrouw een stukje beter. Ook het scherm en de camera zijn niet top. Wat dan weer wel goed werkt, zijn de spraakbediening en de adaptieve cruise control.
En verder blijft het een droom van een auto, heerlijk om mee te rijden en (voor mij) nog steeds de mooiste in zijn klasse. Daarnaast is het ook nogeens een zeer betrouwbare wagen. De occasionkopers hebben hem inmiddels ontdekt en dat resulteert in dikke tweedehandsprijzen. Voor mij dus weinig afschrijving. Maar hij gaat voorlopig echt niet weg.

4 jaar in bezit

  • 64.400 km

We zijn weer een jaartje verder en de Alfa mag nog blijven. Hij bevalt nog steeds uitstekend. Behalve een rammeltje achterin, wat door het beter monteren van de kentekenplaat gedeeltelijk is opgelost, weinig nieuws.
Heerlijk half west Europa doorgetoerd. Hierbij valt op weggetjes met scherpe bochten op, dat de auto echt als een blok op de weg ligt. Wat ook opvalt, is de dikke a stijl, je zit dan weer links en dan weer rechts er omheen te koekeloeren. De navigatie gebruiken we zelden meer. Android auto in combinatie met de perfect werkende spraakbediening bevalt heel goed. Enige jammere is dat android maar de helft van het scherm benut. Kwa onderhoud dit jaar: een kleine beurt, nieuwe schijven en blokken voor en nieuwe remblokken achter. Verder heb ik de airco een service laten geven. De airco werkte nog prima, maar na ruim 6 jaar kan dat geen kwaad.
De Michelin banden blijken stukken slijtvaster dan de Pirelli's en zitten op 5 mm. Het zal ook wel te maken hebben met de Nederlandse wegen waarop je zelden kunt doorrijden. Ook valt op dat de lak erg mooi blijft. De wagen wordt eigenlijk nooit met de hand meer gewassen, maar gaat altijd in de hypermoderne wasstraat hier en die doet zijn werk blijkbaar goed. Tenzij er iets bijzonders voorvalt, meld ik mij over een jaar weer.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.