Alfa Romeo Spider 2.0 (1988)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Spider 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 1998 |
KM-stand bij aanschaf | 130.000 km |
KM-stand laatst | 143.000 km |
tijdloos karakter
- 140.000 km
De spider was liefde op het eerste gezicht. De spider is zwart, zwarte lak, zwart lederen interieur en een zwarte linnen kap.
Chromen details steken goed af tegen het zwart, en de rode biezen in de stoelen en matten ook.
Het is een heerlijke auto om open te touren maar ook om lekker te scheuren over bochtige wegen.
De Spider heeft een Bosch injectiesysteem en hangt daarmee goed aan het gas.
De uitlaat is standaard, maar desondanks komt er een mooi geluid uit.
Ondanks de leeftijd (subliem bouwjaar natuurlijk 1988), het ontbreken van stuurbekrachtiging en airco, is het genieten. Hij stuurt scherp, ligt lekker laag, voelt stabiel ook bij snelheden van 160, schakelt direct, accelereert goed.
Zonder airco kan het in een file wel erg warm worden.
De auto is niet gemaakt voor regen, de blower is te zwak en de ruitenwissers zijn te klein.
Doordat de Spider erg laag is en een lange neus heeft, sta je wel eens vast op verkeersdrempels (vooral in Amsterdam).
(P.S. Welke beauty zal het langer volhouden? De '88 Spider of het Dirk Scheringa Museum op de achtergrond?)
Puur
- 143.000 km
Open rijden, in wat voor auto dan ook, is een aparte beleving door het contact met de omgeving. De Spider trekt altijd aandacht en louter positieve reacties. Niet-kenners schatten het bouwjaar gauw 10 jaar jonger.
Bij de firma Vriend in Nibbixwoud wat parkeerschade en de voorspoiler laten spuiten. Er zijn delen hersteld en gespoten. Werkelijk vakmanschap, er is geen overgang te zien tussen oud en nieuw!
Naast het touren langs terrasjes en over bochtige landweggetjes in het mooie West Friesland is het een heerlijke auto voor de snelweg. Heerlijke cruisesnelheid op 140. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk een lekkere bocht te nemen. In bochten is de verplichte snelheid bijna overal aangepast voor kneuzen, namelijk 80, terwijl de achterwielaangedreven Spider juist uitnodigt nog juist wat harder te gaan in de bochten.
Al mist een auto van de vorige eeuw allerlei technische hulpmiddelen als ESP, ASR, etc. de Spider geeft nooit het gevoel dat je die hulpmiddelen mist.
Sportief rijden past de Spider het best en maakt mij blij. Vooral in bochten en klaverbladen geeft het veel plezier. Wat komt er toch een mooi geluid uit de uitlaat. De souplesse, scherpte bij het sturen, respons op het gasgeven, het geluid, de geur van buiten, benzine en rubber, heerlijk. Jammer genoeg is het overal druk en lijken de wegen overspoeld met automobilisten die bang zijn opzij te vallen in bochten. Ligt dat aan de saaie, inferieure, zuinige auto's uit het oosten van de wereld of truttige, bejaarde bestuurders? Niet dat ik zonodig overal wil scheuren, maar soms wil je de Spider gewoon zijn gang laten en lekker op toeren jagen. Het is gewoon te druk, helaas en dus iets meer geduld nodig om "gelegenheden" af te wachten. Na zo'n sportieve rit, nog even een cooldown door de haven van Hoorn of de grachten van Amsterdam, en vervolgens met een voldaan gevoel weer op stal. Op de zwarte tegelvloer en hagelwitte wanden is de zwarte Spider ook een genot om naar te kijken.
Wat is het toch een tijdloos kunstwerk met een tijdloze rij eigenschappen waar de standaard (niet premium) auto's nog steeds niet aan kunnen tippen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.