Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Alfa Romeo
  • Spider

Alfa Romeo Spider 2.0 (1988)

autoreview

6
Alfa Romeo Spider 2.0 (1988)
Carlo Pietersma
  • Carlo Pietersma15
  • Gebruikersreview
11 december 2010 om 23:23
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringSpider 2.0
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1988
Jaar van aanschaf1998
KM-stand bij aanschaf130.000 km
KM-stand laatst143.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

tijdloos karakter

  • 140.000 km
  • 11 december 2010

De spider was liefde op het eerste gezicht. De spider is zwart, zwarte lak, zwart lederen interieur en een zwarte linnen kap.
Chromen details steken goed af tegen het zwart, en de rode biezen in de stoelen en matten ook.

Het is een heerlijke auto om open te touren maar ook om lekker te scheuren over bochtige wegen.

De Spider heeft een Bosch injectiesysteem en hangt daarmee goed aan het gas.

De uitlaat is standaard, maar desondanks komt er een mooi geluid uit.

Ondanks de leeftijd (subliem bouwjaar natuurlijk 1988), het ontbreken van stuurbekrachtiging en airco, is het genieten. Hij stuurt scherp, ligt lekker laag, voelt stabiel ook bij snelheden van 160, schakelt direct, accelereert goed.

Zonder airco kan het in een file wel erg warm worden.
De auto is niet gemaakt voor regen, de blower is te zwak en de ruitenwissers zijn te klein.
Doordat de Spider erg laag is en een lange neus heeft, sta je wel eens vast op verkeersdrempels (vooral in Amsterdam).

(P.S. Welke beauty zal het langer volhouden? De '88 Spider of het Dirk Scheringa Museum op de achtergrond?)

Puur

  • 143.000 km
  • 4 oktober 2013

Open rijden, in wat voor auto dan ook, is een aparte beleving door het contact met de omgeving. De Spider trekt altijd aandacht en louter positieve reacties. Niet-kenners schatten het bouwjaar gauw 10 jaar jonger.

Bij de firma Vriend in Nibbixwoud wat parkeerschade en de voorspoiler laten spuiten. Er zijn delen hersteld en gespoten. Werkelijk vakmanschap, er is geen overgang te zien tussen oud en nieuw!

Naast het touren langs terrasjes en over bochtige landweggetjes in het mooie West Friesland is het een heerlijke auto voor de snelweg. Heerlijke cruisesnelheid op 140. Het is tegenwoordig bijna onmogelijk een lekkere bocht te nemen. In bochten is de verplichte snelheid bijna overal aangepast voor kneuzen, namelijk 80, terwijl de achterwielaangedreven Spider juist uitnodigt nog juist wat harder te gaan in de bochten.

Al mist een auto van de vorige eeuw allerlei technische hulpmiddelen als ESP, ASR, etc. de Spider geeft nooit het gevoel dat je die hulpmiddelen mist.

Sportief rijden past de Spider het best en maakt mij blij. Vooral in bochten en klaverbladen geeft het veel plezier. Wat komt er toch een mooi geluid uit de uitlaat. De souplesse, scherpte bij het sturen, respons op het gasgeven, het geluid, de geur van buiten, benzine en rubber, heerlijk. Jammer genoeg is het overal druk en lijken de wegen overspoeld met automobilisten die bang zijn opzij te vallen in bochten. Ligt dat aan de saaie, inferieure, zuinige auto's uit het oosten van de wereld of truttige, bejaarde bestuurders? Niet dat ik zonodig overal wil scheuren, maar soms wil je de Spider gewoon zijn gang laten en lekker op toeren jagen. Het is gewoon te druk, helaas en dus iets meer geduld nodig om "gelegenheden" af te wachten. Na zo'n sportieve rit, nog even een cooldown door de haven van Hoorn of de grachten van Amsterdam, en vervolgens met een voldaan gevoel weer op stal. Op de zwarte tegelvloer en hagelwitte wanden is de zwarte Spider ook een genot om naar te kijken.

Wat is het toch een tijdloos kunstwerk met een tijdloze rij eigenschappen waar de standaard (niet premium) auto's nog steeds niet aan kunnen tippen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Alfa Romeo Spider? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo Spider
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo Spider Harde Originele 1.6 met Weber Carburateurs

    Alfa Romeo Spider Harde Originele 1.6 met Weber Carburateurs

    • 1988
    • 64.621 km

    € 18.500

    Alfa Romeo Spider 2.0 Veloce

    Alfa Romeo Spider 2.0 Veloce

    • 1985
    • 89.900 km

    € 9.500

    Alfa Romeo Spider 2.0 U9

    Alfa Romeo Spider 2.0 U9

    • 1990
    • 81.559 km

    € 24.900

Meer Alfa Romeo Spider occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo Spider specificaties
  • Alfa Romeo Spider occasions
  • Alfa Romeo Spider video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo Spider tests
  • Alfa Romeo Spider gebruikersreviews
  • Alfa Romeo Spider index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer
 

Alfa Romeo Spider reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1985)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1985)

    7
    • 22 juni 2014
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1988)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1988)

    6
    • 11 december 2010
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1985)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1985)

    • 15 december 2007
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1987)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1987)

    • 22 juni 2007
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1987)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1987)

    • 3 november 2003
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    1
    • 15 oktober 2002
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 1.8 T.Spark 16V (1998)

    Alfa Romeo Spider 1.8 T.Spark 16V (1998)

    • 24 augustus 2021
meer reviews
Alfa Romeo Spider 2.0 - Op de Rollenbank

Alfa Romeo Spider 2.0 - Op de Rollenbank

55

Alfa Romeo is typisch zo'n merk dat je bepaalde tekortkomingen vergeeft en al helemaal...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 1.8 T.Spark 16V (1998)

    Alfa Romeo Spider 1.8 T.Spark 16V (1998)

    • 24 augustus 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: coupé/cabrio

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    21
    • 11 november 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 1750 Turbo Sport (2010)

    Alfa Romeo Spider 1750 Turbo Sport (2010)

    1
    • 4 april 2020
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    11
    • 17 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    Alfa Romeo Spider 2.0 (1992)

    10
    • 21 juni 2019
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

    Alfa Romeo Spider 2.0 T.Spark 16V L (2001)

    38
    • 26 mei 2018
  • Alfa Romeo Spider 2.0 - Op de Rollenbank

    Alfa Romeo Spider 2.0 - Op de Rollenbank

    55
    • 5 april 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    Alfa Romeo komt in 2023 met 8C- of GTV-achtige

    Alfa Romeo komt in 2023 met 8C- of GTV-achtige

    27
    • 19 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 130pk Edizione Speciale (2022)

    Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid 130pk Edizione...

    34
    • 18 augustus 2022
  • Nieuws
    Dodge Hornet: tweelingbroer van Alfa Romeo Tonale

    Dodge Hornet: tweelingbroer van Alfa Romeo...

    105
    • 17 augustus 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Alfasud Ti QV (1984) - In het Wild

    Alfa Romeo Alfasud Ti QV (1984) - In het...

    91
    • 11 augustus 2022
  • Nieuws
    Dodge Hornet op Schiphol gesnapt

    Dodge Hornet op Schiphol gesnapt

    29
    • 9 augustus 2022
  • Alfa Romeo Giulia 2.4JTD (1974) - Kloppend Hart

    Alfa Romeo Giulia 2.4JTD (1974) - Kloppend...

    103
    • 3 augustus 2022
  • Nieuws
    ‘Grote Alfa Romeo wordt in VS ontwikkeld’

    ‘Grote Alfa Romeo wordt in VS ontwikkeld’

    45
    • 29 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden