Alfa Romeo Spider 2.0 (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spider 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 93.000 km |
KM-stand laatst | 91.758 km |
Nog ff wachten
- 91.662 km
Ondanks dat ik de auto nog niet heb is de aankoop reeds bevestigd. Bij Michel Hendriks Automotive stond deze alfa romeo spider van 1985. Voorheen meedere alfa's gehad en ivm huidige gezin situatie genoodzaakt om anders te rijden en wel VOLVO V70. Dit laatste heeft mijn verlangen naar een alfa alleen nog maar erger gemaakt. De volvo interesseert me als autoliefhebber geen z*k meer.
Welke spider zocht ik?
- Zocht een type 3 ivm de roestige/bewrkelijke exemplaren 1 en 2, plus de verbeteringen die in de loop der jaren zijn aangebracht.
- Zocht een oldtimer
- Zocht wel de spider met het "oude" dashboard waar men twee plus 3 tellers heeft.
- Zocht een roestvrij exemplaar
- zocht exemplaar met carburateurs
Hoewel ik de types 1 en 2 mooier vindt durfde ik die niet aan en zag ik deze grijze staan die heel klassiek over komt. De auto is bij aanschaf (origineel nederlands) volledig getectyleerd en ziet er dan ook zeer hard uit. Mooi geluid door brulpijpje en interieur ziet er ook spik en span uit.
24 juli is de dag en zal dan de review aanvullen. (vandar gem. sterren)
eindelijk weer Alfa rijden
- 91.758 km
De auto opgehaald en met de terugtocht van 226 km kon de auto direct getest worden. In het begin aftastend en kijkend naar de oliedruk en watertemperatuur meter, later vertrouwder en harder door het verkeer. Na 1 benzine pomp te hebben gemist ivm het niet hebben van super plus, begon ik 'm toch wel te knijpen, want het is geen diesel. Gelukkig, shell, na 43,2 ltr te hebben getankt weer vlot opweg, dit maal met 120 km/hr. De auto voelt hierbij zeer stabiel aan maar het is relaxer rijden met 90.
De volgende dag een toertocht door Gaasterland gemaakt en hierbij de auto goed kunnen voelen. Wat opvalt is dat de auto bij hobbels weinig torsie stijf aanvoelt. Tevens ontspannen schakelen om de versnellingen er lekker in te laten glijden. Met ietsjes tussengas hoort het mooier en schakelt het sneller. De bak kraakt overigens totaal niet. Stuur heeft in middenstand speling, maar met het bochtenwerk is hij nooit onzeker.
Het geluid van deze wagen met "brulpijp" is prachtig en voor sommigen te hard. Van laag toeren optrekkend een roffel en hoger in de toeren een geschreeuw. De motor klinkt mechanische evenals de aandrijving, maar draagt bij aan het oude gevoel.
Na 7 jaar maar 1000 kilometer te hebben gereden krijgt de auto binnenkort een verwenbeurt bij Rinsma in Berlikum. Denk dat de ontsteking of solex carburateurs afgesteld moeten worden want bij gas liften komt er een mooie roffel met regelmatig een knal uit de pijp. Dit vind ik overigens wel mooi, maar weet niet of dit wel goed voor de motor is.
Het houten stuur, de ronde tellers en meters, perfecte chroom, lange pook en zilvergrijze metallic maakt het klassieke plaatje compleet. Tot nu toe helemaal blij..
Na overstap in mijn volov v70 was het wel even wennen, dammed wat rijdt nieuw toch smoothhh ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.