Alfa Romeo Spider 2.0 (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spider 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze Spider de eerste jaren regelmatig als dagelijkse auto gebruikt. Veel verklaarden mijn voor gek, maar voor mij was dit echt de ideale auto. De ruimte had ik niet nodig, had een OV-jaarkaart om naar school te gaan (studeerde toen nog), reed erg sportief en spartaans (maar wel leren stoelen, airco en electrische spiegels en stoelen!), en onderscheidde me ook nog eens van de rest van mijn leeftijdsgenoten. We heeft zo’n Spider ook wat minpunten. De isolatie is niet top, dus de ruiten beslaan érg snel. Verder lekt ie een beetje water langs de ramen als het regent. De weinige electronica die hij heeft werkt wel naar behoren (best bijzonder voor een Italiaan), en de electronische injectie (Bosch L-jetronic) is oerbetrouwbaar maar zorgt ook voor een stevig verbruik. Na 3 jaar begonnen er steeds vaker dingen kapot te gaan. Van kabelmechanisme voor het zijraam tot ontregegelde ontsteking. Tot dat uiteindelijk de koppaking scheurde de dag voordat ik op vakantie zou gaan. Dat was voor mij eigenlijk de druppel om te beslissen om de auto op pensioen te sturen. De auto staat hier dus nog steeds in de garage, maar wordt alleen nog maar gebruikt als het mooi weer of als ik de dagelijkse auto niet kan gebruiken.
PROBLEMEN
De eerste 3 jaren waren perfect, geen enkel probleem gehad met de auto. Het enige dat niet goed werkte was dat de intervel-stand van de ruitenwisser soms haperde. Gewoon een standje sneller zetten lost dit probleem op.
Maar toen de problemen éénmaal begonnen leek er geen einde aan te komen, maar voor het grootste deel mankementen die op iedere auto voorkomen a.g.v. slijtage. Op zich niet zo verwondelijk want de auto heeft niet misselijke 215.000km gelopen, wat echt extreem hoog is voor een (semi-)klasieke Alfa wiens basis uit de jaren ’60 stamt. Ook het feit dat de auto gewoon áltijd werd bereden, door regen, sneeuw of hittegolf heeft de auto doen lijden. De carosserie is daarintegen wél hard. De Spider heeft de eerste jaren van zijn leven in de USA vertoefd (California) en staat in Nederland ook in een overdekte garage.
Reparaties:
- kapotte uitlaat (lag een steen op de weg, daar tegenaan gereden)
- doffe koplampreflectors
- ontgerelde ontsteking
- gescheurde koppaking
- raammechanisme-kabel geknapt
- deur ging niet meer open (slot defect)
- alarm en startonderbreker verwijderd (alarm ging steeds vanzelf af)
- nieuwe banden
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren