Alfa Romeo Spider 2.0 (1992) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Spider 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 1992 |
KM-stand laatst | 100.198 km |
Geweldige rijervaring en italian looks
Ik kocht deze wagen nieuw in 1992. Ondertussen heb ik 100.000 km afgemaald en ik ben nog altijd 100% tevreden over deze mooie wagen, ondertussen oldtimer.
In zijn 27 jarig bestaan heb ik 1 maal de uitlaat vervangen en een nieuwe stoffen kap (sonnenland) geplaatst. Verder alleen de gewone onderhoudskosten. Ik moet wel zeggen dat ik heel zuinig ben op deze wagen en dat hij niet buitenkomt in de winter of bij aangekondigd regenweer.
Hoe het begon
- 100.198 km
Ik moet een jaar of tien geweest zijn toen ik de film 'The Graduate' zag.
Op het einde van de film toen Dustin Hoffman met zijn nieuwbakken echtgenote op de achterbank van de bus zaten met een smile op hun gezicht zat ik met een even grote smile op mijn lippen in de bioscoopzetel want ik had een auto gezien waarvan ik zeker wist dat het ooit de mijne zou worden.
Inderdaad, in deze film deed de Alfa Romeo Duetto Spider zijn entree. Deze mooie wagen ontworpen door de grote Battista Farina veroverde plotsklaps mijn hart.
Ik zag de scherpe neus, de achterkant gelijkend op een boot, de ronde glazen koplampen verborgen achter plexiglas en ik was meteen verloren.
Jarenlang kocht ik alle tijdschriften en boeken waar er ook maar iets in stond over de Alfa Romeo Spider zodat ik op die manier kon blijven dromen.
Er kwam een tweede versie Spider, er kwam een derde versie Spider maar helaas was mijn financiële toestand nog niet van die aard om zo'n auto te kopen.
Toen ik vijfendertig jaar werd was het moment gekomen om de stap te zetten om naar de plaatselijke Alfa garage te stappen om een catalogus en prijslijst te vragen.
Talrijke avonden heb ik gebladerd in de mooie catalogus (die ik nog altijd in mijn bezit heb) en op 11 december 1991 heb ik een prijsofferte laten maken.
In de vorige eeuw waren de prijzen nog in Belgische franken en de BTW op een sportwagen bedroeg 25%.
Zonder opties kostte deze beauty 936.000 Bfr. (23.202,84 euro)
Metaalkleur (MICA ROOD 179) voor 16.000 Bfr. (396,63 euro) was de enige optie die ik heb gekozen.
In plaats van een zwart kunstlederen interieur koos ik voor een beige interieur.
Nu was het alleen nog maar afwachten tot de wagen geleverd werd. In die tussentijd heb ik avond na avond de mooie foto's in de catalogus bewonderd.
Op 26 april 1992 (meer dan 4 maanden later) kreeg ik een telefoontje van de plaatselijke dealer dat ik 's anderendaags in de vooravond mijn auto mocht komen afhalen.
Toen ik de garage naderde zag ik al van ver dat mijn auto buiten stond met de kap naar beneden.
Maar dichterbij gekomen zag ik meteen dat het interieur in zwart was uitgevoerd. Dat was wel een domper op de feestvreugde.
De dealer probeerde mij nog te paaien met te zeggen dat zwart veel beter tegen vuil kon dan beige maar dat maakte op mij weinig indruk.
Hij had wel een verkeerde kleurcode ingegeven op de bestelbon.
Er werd toen afgesproken dat er in komende week een expert van Alfa Romeo zou langskomen om het probleem op te lossen.
Met mijn hoofd tussen mijn schouders ging ik huiswaarts want nu moest ik weer wachten. (wordt vervolgd)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.