Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V L (1999)

autoreview

Alfa Romeo GTV 3.0 V6 24V L (1999)

Signalement

UitvoeringGTV 3.0 V6 24V L
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf172.000 km
KM-stand laatst198.000 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen

  • 173.000 km

auto is nagekeken door Alfa specialist en de distributie is vervangen.
Het verbruik is meer dan de MR2, maar hij is sneller, comfortabeler en het geluid van die 6-cylinder.....

Ik weet van Alfa en van de GTV in het bijzonder is dat met het onderhoud niet te spotten is en dat deze boven gemiddeld duur is: gewoon elke 10.000 km een beurt.

maar daarvoor krijg je geen auto maar een automobiel!

Volgend jaar zal ik nog iets schrijven.

  • 173.900 km

Zo de Alfa is twee weken mee geweest op woon-werk verkeer.
Wat een genoegen is deze auto! Over de betrouwbaarheid van de GTV, ondanks dat hij 15 jaar oud is doet alles het zonder mankeren. De automatische airco/verwarming doet zijn werk prima. Het is in mijn beleving een auto met twee gezichten: hij heeft een 6-bak en als ik rustig naar mijn werk rijd, 100km/u draait de grote V6 zo'n 2300 rpm en heerst er in de auto een weldadige rust. Bij dit toerental is al ruim boven de 200Nm koppel beschikbaar dus even wat inhalen is moeiteloos zonder terug te schakelen: oppassen: naar 160 is zo gebeurd en dat is jammer van een eventuele boete. Terugschakelen naar z'n 4, volgas en je hebt een totaal andere auto: A2-A9 door de lange linker bocht dan voel je het geweldige onderstel: zo goed als neutraal, stijve carrosserie, weinig rol! Op de A9 gas los en terug naar 100! Verbruik tot nu toe 1:11!!! Gebruik Spritmonitor en dan wordt zuinig rijden een sport, ik las CW waarde 0,33: niet slecht!

Geeft geen krimp

  • 177.000 km

De GTV gaat moeiteloos! Letterlijk en dat is geen wonder met die super elastische en krachtige Busso V6. Verbruikt hoegenaamd geen olie en ik heb dus niets hoeven bijvullen de afgelopen 2500km. Onderhoud krijgt hij wel. Er zit één "nieuwe" bobine in ( hij heeft er 6) maar verder niets. Alles werkt en blijft werken zonder mankeren: toch wel OK voor een bijna 16 jaar oude auto. Het brandstof verbruik valt ook niet tegen: 1:11 gemiddeld, zuiniger dan dat Alfa Romeo opgeeft. Ik hou het nauwkeurig bij via Spritmonitor. Het onderhoud wordt gedaan door een fantastische Alfa-specialist in Amsterdam en is niet duur voor wat er gedaan wordt. Het is en blijft een high-performance Alfa dus het onderhoud moet echt nauwkeurig en op tijd gedaan worden anders gaat het in papieren lopen. Ik hoop dat deze "Bella" lang bij mij blijft: aan eventuele roest gaat het niet liggen want ook na 16 jaar geen spoor van te bekennen.

Still going strong

  • 186.000 km

Het blijft elke keer een groot genoegen met deze Alfa te rijden. Nu tussen 1 op 10-11 en soms wat duurder omdat de Busso zo'n ongelofelijk geluid maakt op hogere toeren. En onder 7 seconden naar 100 is ook elke keer weer leuk. Langzaamaan vervang ik wat onderdelen die ik niet vertrouw zoals het KVS-reservoir. Niet meteen kapot maar meer als voorzorg omdat sommige onderdelen ook lastig te vinden zijn. Overigens is er nog niets kapot gegaan en zijn er nog geen problemen opgetreden. Betrouwbaarheid is dus nog 100%. Groot onderhoud komt er wel aan bij 190000 km en ik zal daar dit najaar verslag van doen. Overigens komt de GTV in de winter niet buiten en roest is nog niet te vinden. Ik heb wel een wensenlijstje maar alleen met originele onderdelen, want dat blijft hij/zij, origineel.

Begin seizoen

  • 189.000 km

Hier kunnen we kort over zijn: accu aangesloten, auto van de assteunen af en starten: na 1,5 slag lopen en dat na een half jaar stilstand! Morgen APK en voor de lol naar Duitsland om 250 km/u aan te tikken!

Bijna weer in de winteropslag

  • 198.000 km

Van het voorjaar naar Duitsland geweest en door de Eifel gereden, haarspeld bochten, geweldig.
Op de terugweg enige tijd 220 op de teller: als een speer: hoe harder hoe stabieler. Ook bij die snelheid eens vol in de remmen gegaan toen er geen overig verkeer was. Wat een vertraging halen die Brembo's. De GTV heeft verder geen enkel gebrek gehad in de afgelopen periode. Ga voor het komende voorjaar eens wat up-grades plannen aan schokbrekers (Koni) en nieuwe brandstofleidingen ivm de E5 en in de tiekomst E10 benzine. Alhoewel ze nu naar vredenheid op RON 98 loopt.

Zitcomfort

  • 19.800 km

Het is overigens niet allemaal perfect. En dan bedoel ik de ontzettend mooie blauwe Momo stoelen. Ze zien er heel erg mooi uit maar zitten niet al te geweldig. Te vlak en voor mijn 1,96 m zijn de rugleuningen net te kort. Het vlakke is wel het irritantste. Ondanks het matige zitcomfort kan ik er, tegen verwachting in, wel enkele uren in zitten zonder een pijnlijk gevoel in mijn rug over te houden. Ze zitten ook wat hoog. Ik begrijp van anderen dat de electrische versie een stuk beter zit, maar dan wordt de toch al zware GTV weer een stuk zwaarder....

Lekker binnen

  • 198.000 km

Staat lekker binnen. Eerste item van lijstje gedaan, nieuwe MAF en inlaatbuis van aluminium en silicone slangen. Gaat er voor zorgen dat er geen scheuren meer in het inlaattraject komen met een slecht lopende motor tot gevolg. Een bekend probleem bij alle busso-motoren. Schokbrekers en uitlaat, die moeten nog. Even wachten tot het weer wat warmer wordt: sleutelt wel zo lekker!

Uitlaat

  • 198.000 km

Die zit er nu onder, RVS. Mooi geluid van de V6. Komt uit de UK. Daar zijn de prijzen flink lager dan op het vaste land, ondanks de verzendkosten. Onderstel nog afmaken en dan zijn de zomerwensen achter de rug en staan een aantal leuke toeristische ritten op het programma.

Van de winter een leuk klusje: het in leer bekleden van de middenconsole.

Overigens rijd de GTV nog steeds fantastisch. Had even last van een onregelmatige stationair-loop maar een nieuwe LMM heeft dat verholpen. Met olieen,filters en APK waren dat dan de onderhouds-kosten voor dit jaar.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.