Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)

autoreview

Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)
Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)Alfa Romeo GTV 2.0 Twin Spark 16V (1996)

Signalement

UitvoeringGTV 2.0 Twin Spark 16V
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf215.404 km
KM-stand laatst130.430 km
Lezerswaardering: 76%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Net gekocht

  • 216.720 km

Ik zocht al enige tijd naar iets leuks erbij. In eerste instantie dacht ik aan een Fiat Barchetta. Maar ik heb ook gedacht aan een MG TF, Toyota MR2, of zelfs een Mercedes SL R129. Nou ja van alles dus. En zo liep ik aan tegen deze Alfa GTV!
Beetje in een opwelling gekocht (voor niet teveel) met de gedachte van: "als het een miskoop is, dan ben ik er niet teveel aan kwijt geweest".

Voorlopig nog zeker geen spijt, alhoewel er nog best iets aan gedaan moet worden. Aankoopkeuring gaf aan dat de veren vóór vervangen moeten worden en de ophangingsbussen achter. Dit laatste is inmiddels gedaan voor de APK. En helaas moesten toen ook de veerschotels meegenomen worden.
Zelf de gasdempers voor de motorkap en kofferklep vervangen, de afgebroken electrische antenne vervangen en her en der wat vastgezet.
Maar ja, wat moet je verwachten van een auto van 25 jaar oud?

Maar ik stap iedere keer weer met een glimlach achter het stuur. De moderne gezinsauto blijft staan, want het is weer heerlijk hoe je met deze auto kan sturen. Het rijdt gewoon als een kart. Stoelen zitten heerlijk met veel zijdelingse steun. Kan me prima voorstellen hiermee lange ritten te gaan maken.

Ik heb hem zoals aangegeven nog maar net, dus ik kan er verder nog niet zoveel over zeggen, maar zal in de loop der tijd verdere updates geven ! Ik heb daarom ook nog niet echt sterren gegeven voor betrouwbaarheid of kosten. Eerst maar even zien!

Ben benieuwd of er zich nog oude eigenaren van deze auto zich melden met hun ervaringen!

Een jaartje verder

  • 217.300 km

Inmiddels heb ik de GTV nu bijna een jaar en in die tijd heb ik er bijna 2000 kilometer mee gereden. Niet veel, maar door Corona rijdt ik sowieso minder. Als ik zelf een ritje heb naar kantoor of familie pakte ik toch de Alfa, want het rijden ermee doet mij groot plezier.
Het is even naar beneden vallen in vergelijking met mijn Outback, maar de stoeltjes zitten prima en stuur en versnellingspook zitten goed onder bereik. Uiteraard altijd even rustig warm rijden en dan mag de motor wat toperen maken.

Zoals gezegd heb ik de auto een beetje in een opwelling voor weinig gekocht. Het was al duidelijk dat er wat werk aan zat, maar dat is eigenlijk ook een deel van de lol. Een beetje sleutelervaring opdoen en de auto her en der wat verbeteren. Daarbij is het fijn dat er het alfa916register is, met allemaal liefhebbers waar een schat aan informatie op staat en waar je ook goede tips kan krijgen als je een vraag hebt. Verder ben ik lid geworden van de Gustoautoclub in Schiedam waar je op een drietal bruggen kan sleutelen en ook wat hulp kan krijgen. Ik houdt het daarbij wel bij de eenvoudige klussen. Aan de motor kom ik niet…
Wat is er zoal gebeurd het afgelopen jaar?
- APK, waarbij de veerschotels achter vervangen zijn (bekend punt bij dit type)
- Gasdempers motorkap en kofferklep vervangen
- Electrische antenne vervangen (was afgebroken)
- Voorveren en schokdempers vervangen
- Middendemper geplaatst (was denk ik verwijderd door vorige eigenaar om de auto ‘sportiever’ te laten klinken)
- Thermostaat vervangen
- Anti-roest behandeling gegeven (waarbij opviel dat er eigenlijk weinig roest was)

Eigenlijk geen schokkende dingen dus voor een auto van 25 jaar oud. Op een aantal bekende plekken na is het ook een type Alfa dat qua kwaliteit goed bekend staat.
Op mijn wensenlijst heb ik nog een nieuwe radio die qua design wat meer past dan het Sjonnie ding dat er nu in zit. En nu de auto minder herrie maakt misschien ook wat aandacht besteden aan de luidsprekers.

Ik houdt het verbruik niet echt bij, maar als ik er elke keer zo’n 30 liter erin gooi (RON 98), dan kom ik zo’n 350 kilometer ver, voordat het lampje gaat branden.

En verder ga ik natuurlijk lekker blijven rijden…

Nieuwe homokineet

  • 219.400 km

In April de distributieriem laten vervangen samen met de APK.
Ik kreeg toen de opmerking toen dat de homokineet rechtvoor kapot aan het gaan was. Nu begreep ik ook waarom bij een scherpe bocht naar links er 'kloink' geluiden klonken.
Op zoek gegaan naar een nieuwe homokineet. Best zoeken om aan de hand van het type (er zijn drie subtypes van dit model) en chassisnummer het juiste onderdeel te vinden. Had graag van een gerenomeerd merk als SKF er 1 gevonden, maar uiteindelijk is het wat anders geworden.
Met mijn twee linker handen er een dagje over gedaan. Gelukkig is er bij de Gusto autoclub in Schiedam altijd iemand voor advies en een extra handje! Samen met deze klus meteen maar de olie vervangenen de filters.
Weet niet of het aan de nieuwe homokineet ligt, maar de GTV lijkt nog fijner te rijden :-).
Kilometers komen er niet hard bij. Ga ook niet meer dagelijks naar kantoor en bij familieuitjes kiezen we toch de andere - ruimere- auto (Subaru Outback).
Maar als ik alleen op pad ga, dan pak ik toch graag de GTV.

Rijden gewoon verder

  • 221.400 km

De kilometertjes komen er rustig aan bij. Regelmatig naar kantoor en een paar wat grotere afstandjes. Afgelopen April weer de APK gehad. Geen bijzonderheden en complimenten van de garage voor de gedane investeringen.
Net voor de vakantie wilde de auto niet meer stationair lopen. Voet op het gas en remmend met de handrem de auto voor de vakantieperiode het garagepad opgereden. Inmiddels op het orum van het 916register een tip gevonden om een tikje te geven op de stationaire regelklep. En dat werkt :-).
Wel meteen maar een nieuwe voor een paar tientjes besteld.

916register Meet & Greet

  • 221.710 km

Afgelopen Zaterdag een Meet&Greet gehad met andere leden van het 916register bij Aaldering in Brummen. Leuk om ervaringen uit te wisselen en de gezichten te zien achter de namen van het forum.

Klusdagje

  • 223.512 km

De GTV maakt een beschaafd maar 'sportief' geluid, maar de laatste tijd klonk er een gezang vanuit rechtachter dat wees op een versleten lager.
Bij Trodo een nieuw lager besteld. Diegene daar, die controleerde of mijn gekozen onderdeel paste bij mijn chassisnummer, meldde dat hij zelf ook een GTV heeft. Maar dan wel een 3 liter V6. Tsja, er moet iets te wensen overblijven...
Gisteren bij de Gusto Autoclub in Schiedam het wiellager vervangen. Goed moment on even onder de auto te lopen en kijken of ik bijzondere dingen tegen kom. Zie dat de krikpunten voor compleet plat gedrukt zijn toen ik een paar weken terug twee banden heb laten vervangen :-(. Verder geen bijzonderheden als lekkages of roest tegen gekomen.
Volgend projectje wordt wel het vervangen van de veren / schokdempers achter.
Ondertussen komen de kilometers er rustig bij. Ik heb wat klusfoto's bij de review geplaatst, maar ik rij er toch echt met name mee :-)

NB: De achterveren en schokdempers inmiddels geplaatst.

Naar de spuiter

  • 223.810 km

Bij aanschaf van de auto me voorgenomen dat deze gewoon moest rijden en dat hij er niet perse perfect uit zou moeten zien. Maar de blanke lak op het dak en de spiegels was steeds meer aan het loslaten en dat zag er niet alleen steeds slechter uit, maar leek me uiteindelijk ook niet goed voor het plaatwerk. Uiteindelijk toch maar naar de spuiter gebracht voor het dakje en de spiegels.
Even slikken financieel, maar het ziet er echt wel weer beter uit.

30 jaar Alfa 916

  • 228.180 km

Het Alfa Romeo type 916 (Spider en GTV) bestaat dit jaar 30 jaar. Ter gelegenheid daarvan organiseerde de alfaromeo916.it afgelopen 4 Mei een programma in de buurt van Padua.

Vanuit het alfa916register.nl en de Alfa Romeo Owners Club (UK) ging een flinke afvaardiging die kant uit. Als voorprogramma op 2 Mei een bezoek gebracht met de hele delegatie aan het AlfaRomeo museum in Arese en daar een lunch gehad en daarna een rondleiding ‘achter de schermen’

Zo in 1 week bijna 4000km gereden. Via Duitsland en Zwitserland naar Arese, een tocht gedaan rond het Gardameer, een uitstapje naar Venetië en daarna via Oostenrijk weer terug.

Op 2 Mei kwamen zo’n 70 Spiders en GTV’s bij elkaar. Na een wandeling door het historische stadje in colonne (onder begeleiding van Vespa rijders met gele hesjes) een tocht gemaakt door het heuvellandschap en daarna op locatie een toelichting gehad van Enrico Fumia over het ontwerpproces van dit model.

Super week met heel veel leuke mensen! En geen enkel probleem met de GTV gehad. Het verbruik tijdens deze tocht was zo rond de 1 op 13. Maar los daarvan heb ik wel ca 2 liter olie moeten bijvullen.

Partir c’est mourir (un peu)

  • 130.430 km

Na de mooie rit van afgelopen jaar naar Italië de GTV verder gereden en plannen gemaakt om de motorkap en kofferklep te laten spuiten. Dit had ik vorig jaar tegelijk met het dak moeten hebben laten doen, maar toen leek dat niet nodig. Verder kwam er wat geluid bij het linker voorwiel, wat lek te wijzen op een lager. Geen vervelende dingen dus, totdat de auto richting APK ging....
Ik was bekend met eerdere gerepareerde roestschade aan de dorpel linksachter. Die bleek nog wat erger terug gekomen te zijn onder de eerdere reparatie. En op 3 andere plekken was er ook roestschade. Allemaal te repareren, maar gezien het kostenplaatje, en omdat ik toch al naar een nieuwer exemplaar van hetzelfde type aan het kijken was, besloten niet verder met deze auto te gaan.
Hij gaat naar een andere liefhebben die bekend is met wat er speelt en er nog wel zin in heeft. Ik heb een hoop geleerd over dit type Alfa Romeo en ga op basis daarvan genieten van de volgende.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.