Alfa Romeo GTV 2.0 T.Spark 16V (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | GTV 2.0 T.Spark 16V |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 164.050 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Bloedmooi Italiaans onpraktisch!
- 8.000 km
Het begon allemaal eind jaren 90 wanneer ik als tiener met mijn fiets naar school reed. Daar stond hij dan, een mooie rode GTV (spider weliswaar) Een prachtige bak vond ik dat! En dat vind ik nog steeds! De tijdloze lijnen, volgens mij is het zeker een klassieker in wording, als hij het al niet al een beetje is, want je ziet ze toch echt wel minder en minder vaak rondrijden!
Mijn liefde voor Alfa Romeo was toen al geboren. Als eerste auto wou ik graag een 156 maar IEDEREEN raadde mij dat ten stelligste af. Ik heb nog steeds spijt dat ik toen toch niet heb doorgezet. Mijn Alfa verhaal begint in 2010 met een 159sw waar ik heel graag mee heb gereden. Sinds 2014 was die als 2e auto in mijn garage, en in 2017 heb ik hem weg gedaan omdat 2 grote dieselauto's in de garage toch wat te veel van het geode is.
Toen kwam er wel plaats voor wat moois. Want ik had nog steeds een 2e auto nodig. Al was het maar om de kinderen naar school te kunnen doen. Daardoor viel de spider af. Maar stiekem vind ik de coupé ook mooier. Initieel wou ik een 2.0v6turbo maar aangezien die enkel euro1 zijn, kon ik daarmee niet indien nodig mee naar Brussel pendelen... ik word dus belemmerd in mijn keuze door die *** emissiezones!
Mijn zoektocht heeft in totaal dik 2 jaar geduurd en ik ben naar zeker 15 GTV's gaan kijken. Uiteindelijk heb ik deze op marktplaats in Nederland gevonden. Er was nog een geldige APK keuring op voor 10 maanden. Maar om de auto in België te kunnen inschrijven moest ik hier eerst naar de keuring... dadelijk rode kaart voor de achtervering... APK en Belgische keurnormen zijn niet hetzelfde!
Ondertussen zijn we 2 jaar en 8000km verder en heb ik toch al een beeld van mijn GTV... De 2.0T-spark draait mooi en aangezien de einddemper er tussen uit is maakt hij een mooi geluid.
Na aankoop heb ik dadelijk de achterschokdempers laten vervangen. Ondertussen is ook de distributiekit vervangen. De distributieriem was niet lang voor mijn aankoop vervangen, maar mijn garagist wist mij te vertellen dat de waterpomp toen niet was mee vervangen... vreemde besparing!
Elke 1000 à 1500 km heeft hij een halve liter motorolie nodig. Voor een auto van deze leeftijd en zeker een T-spark is dit niet abnormaal. Het verbruik valt met ongeveer 8,9l/100km ook goed mee vind ik.
Het rijden op zich is nog redelijk old-school met veel gevoel in het stuur en licht hellen in de bochten. De stoelen bieden goede steun en je zit aangenaam laag. Het is een fijne rijdersauto maar voor lange ritten toch wat vermoeiend. En enorm onpraktisch! in de koffer past net 1 plooikist, maar enkel als die niet tot over de rand is gevuld! er is geen bekerhouder... en als je als achterpassagier groter bent dan 1m50 lukt het echt niet meer!
Maar ik ben wel zeer tevreden over mijn aankoop en ga proberen deze zeker bij te houden, zijn lijn is en blijft tijdloos mooi!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.