Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm 20v (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Brera 2.4 JTDm 20v |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 5.800 km |
KM-stand laatst | 20.000 km |
- 20.000 km
Lang getwijfeld tussen een 159 TI met 1.9 jtdm 16v en een brera 2.4 jtdm 20v, beide prachtige Bella's. Uiteindelijk heeft de zeldzaamheid van de Brera(MY08)gewonnen. in nero carbonio met 18" velgen. Wat kan ik zeggen over het rijden met een Brera. In een woord: Fantastico! Dit is mijn 3e Alfa en ik wil vooralsnog niets anders meer. In vergelijking met de 159 is de Brera veel sportiever geveerd zonder ook maar één moment onconfortabel te worden. Motorisch ben ik er naturrlijk flink op vooruit gegaan maar wat een schitterende roffel heeft die 5-cilinder en wat een soeplesse. De 1.9 jtdm 16v is geen stakker maar ze mag niet in de schaduw staan van de 2.4!
Stoelen, de nieuwe, zitten zéér goed en zien er m.i. veel beter uit dan de oude. Binnenruimte is klein. Op de achterbank krijgt zelfs m'n hondje last van claustrofobie. Maar hij is dan ook de enige die daar hoeft te zitten/liggen. Zicht naar achteren is alsof je door een brievenbus kijkt. Daarom ook standaard parkeersensoren.
Bagageruimte is met 300 ltr in eerste instantie kleiner dan de 159 maar door de hoekige vorm goed bruikbaar er flexibeler door de in delen neerklapbare achterband. Je hebt geen tildrempel maar een het is alsof je de bagage over een muurtje van 1.20 mtr moet tillen en daarachter weer neer moet zetten. Niet goed voor de rug dus.
Maar al deze "negatieve" zaken komen voort uit het het feit dat bij de Brera géén consessie is gedaan m.b.t. het design. En daarom stap ik met gemak over deze onvolkomenheden heen.
Problemen: 1 klein dingetje. Het rechterportierraam geeft wat ruis bij hogere snelheden. Dit wordt volgende week opgelost door een betere afstelling van het raam.
Dit waren zo'n 15.000 heerlijke km's. Geen gebreken, geen kraakjes en geen klachten. Alleen zijn de Bridgestone Potenza's RE 050A aan de voorzijde zo goed als versleten. Dat is toch veel sneller dan ik verwacht had. Achterzijde geen centje pijn. Ook geen last van cuppende banden.
Op korte termijn laat ik 2 nieuwe monteren en gelijk de boel uitlijnen aangezien de binnenzijde loopvlak van de banden verder heen zijn dan de buitenzijde. Ik ga voor 2 Vredestein Ultrac Sessanta's die achter gemonteerd worden.
16-07-2009:
Inmiddels zijn de wielen uitgelijnd. Vooraan stonden ze dramatisch slecht, dus de slijtage was niet zo zeer te wijten aan de Potenza's. Toch wel gekozen voor Vredestein Ultrac Sessanta's achteraan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo Brera 3.2 JTS Q2 Uniek! 19 inch | Xenon | Sportst | Carplay | Youngtimer*
- 2010
- 88.542 km

Alfa Romeo Brera 1.7 T Sport TI, sky window, netto € 15.250, bijna Youngtimer
- 2010
- 182.000 km

Alfa Romeo Brera 3.2 JTS Q4 Q-Tronic Exclusive | Clima | Leder | Cruise | Xenon | Metalic | Uniek! |
- 2009
- 101.480 km