Alfa Romeo Brera 2.4 JTDm 20v (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Brera 2.4 JTDm 20v |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na achter elkaar naar grote tevredenheid vier Alfa’s (145 1.6, 146 1.8 TS en 2 x een 156 SW (1.6 TS en 1.9 JTD 16V) te hebben gereden kon ik eind 2005 kiezen om óf weer een auto te leasen of privé te kopen (met km vergoeding). Omdat ik na 3 leaseauto’s wel eens zelf wilde bepalen waar ik in rijd en naar mijn idee leasen allang niet meer zo goedkoop is, besloot ik zelf een auto te gaan kopen. Gebruikt is natuurlijk (vaak) goedkoper dan een nieuwe auto (afschrijving) maar ik had geen zin in onderhoud en heb ook best wat over om de nieuwste techniek en design te hebben. Het moest wel een stationcar worden op diesel, aangezien ik 35 á 40000 km per jaar rijd. Bijna gekozen voor BMW 320d Touring omdat die me privé een verstandigere koop leek (waardevast, degelijk) maar op het laatste moment toch afgehaakt. Zijn met wat opties toch snel erg duur, terwijl je toch het gevoel houd nét niet te hebben wat je echt wilt. Bovendien: saai! en 13-in-dozijn. En zo waardevast nou ook weer niet bleek na enige onderzoek.
Toen kwam toch Alfa weer in beeld (voel ik me altijd prettig in en waardevaster dan ik dacht) en dus de 159 JTD. Na 5 minuten proefrit was het bekeken. Afgesproken met de dealer te wachten op de SW. Ruimer en naar mijn smaak met een mooiere achterkant dan de berline. In afwachting van de introductie van de SW (was dus nog niet bestelbaar) ging het toch kriebelen: waarom privé een leaseautocategorie kopen als ik alle keus had? En besloten dan toch te kopen wat ik écht leuk vind: de Brera. Erg krap interieur voor meer dan 2 personen (heb een zoontje van 1 jaar) maar ik rijd meestal toch alleen (in de file) of met kind. Met gezinstrips dan maar in stationcar van mijn vrouw (heeft een V50). Bagageruimte is overigens wel prima, zeker als je ook nog de bagagebox eruit haalt(zo maar 400 liter zonder achterbank weg te klappen) maar lijkt me niet nodig. De gemiddelde Alfist lijkt de GT toch hoger te waarderen; de Brera wordt vaak afgedaan als te zwaar en overbodig, maar na in allebei in verschillende periodes uitgebreid te hebben gereden vind ik dat de Brera duidelijk een klasse hoger is dan de GT: wel krapper interieur, maar gewoon beter rijdend. Stijver, communicatiever, comfortabeler. Beetje zoals het verschil tussen een 156 en een 159.
Uiteindelijk Brera besteld, toch bij Wim Prins in Nunspeet (erg tevreden over!) na jaren tevreden klant te zijn geweest bij Sam van Lingen, omdat offerte beter was en ik ook de manier van zaken doen erg prettig en ontspannen vond (o.a uitgenodigd voor introductie Brera bij importeur; er werd op een prettige manier veel moeite gedaan om mij als klant te krijgen).
Gekozen voor de 2.4 JTDm 20V in zwart metallic (meestal vind ik zwart een non-kleur, maar bij de Brera toch de meest passende kleur, misschien ook door het zwart glazen dak) met Alfatex bekleding (dan krijg je ook half leer). Geen Sky-window, omdat ik de toegevoegde waarde van een glazen dak dat niet open kan niet zie (net als de Peugeot 307 SW geloof ik).
In februari besteld en op 17 augustus keurig afgeleverd. Wat een feest! Vind de vormgeving in de praktijk nog veel mooier dan in de showroom en kan het na 2 weken nog niet laten steeds even naar buiten te kijken. Je hebt er ook opvallend veel bekijks mee, maar dan positief en niet met afgunst (lijkt het). De afwerking vind ik toch erg goed (geen rammels en trillingen), mooi materiaal in het interieur (hoewel naden inderdaad niet erg strak zijn zoals ook in veel tests van de 159 wordt gemeld, maar mij stoort het niet) en de vormgeving vind ik echt een lust voor het oog (file wordt zo veel dragelijker!). Bediening van hendels aan het stuur lijkt rommelig, maar na een paar dagen kun je alles blind bedienen; beter nog dan bij de 156, zeker de cruisecontrol. Bij aflevering nog een meevallertje: stoelleuningen blijken electrisch verstelbaar en dat staat niet in de folder; je gebruikt het regelmatig in de praktijk. Het duurt best lang voor je de juiste zit achter het stuur te pakken hebt (bij mij een week: steeds een beetje bijstellen omdat je zoveel kunt variëren) maar dan zit je ook echt perfect en dat draagt veel bij aan het rijplezier. Stoelen zelf bieden veel steun als je mijn postuur hebt (183cm/77kg). Ik heb nu het gevoel dat ik in een (stille en comfortabele) kart rijd; je wordt snel ’één’ met de auto. Geluid van de 5 cilinder is behoorlijk gedempt maar klinkt erg fraai; je hoort weer wat minder dat het een diesel is dan bij vorige generatie JTD’s. Doet wat denken aan de VW 5 cilinder benzine (uit o.a. de Golf V5) maar dan wat ’zwaarder’. Het is een zware auto (1575 kg), maar in de praktijk zorgt dat er juist voor dat je veel comfortabeler rijdt, terwijl je toch de agiliteit houdt en veel stuurgevoel (stuurt erg direct en ook korte draaicirkel). Het is geen racewagen met 200 pk bij dit gewicht, maar toch verrassend snel (koppel!); een arrogant linksrijdende 911 (laatste model) die vol van 100 naar 180 km/h accelereerde toen ik in zijn spiegel opdoemde hield ik goed bij tot niet geringe verbazing van de Porsche bestuurder (en meer nog die van mijzelf).
Verbruik tot nu toe 1:13,1 volgens boardcomputer (die erg precies is) waarbij ik 90% snelweg rijd en flink doorrijd.
Kortom, erg tevreden tot nu toe!
UPDATE 31 OKTOBER 2006
Inmiddels ruim 8500 km achter de kiezen met La Brera en er is nog niets veranderd! Ik sta nog steeds stommig te grijnsen als ik haar (of hem? wat is het eigenlijk?) zie staan. Dit is by far de mooiste en fijnste auto die ik tot nu toe heb gehad (goede tweede: MG TF 160) die bovendien het meeste aandacht trekt van je omgeving. Waarom? Uiterlijk blijft geweldig en is voor mij net als goede kunst: je kunt ernaar blijven kijken zonder verveeld te raken. Vies of gewassen maakt niet uit; altijd fraai. De kleur blijkt goed gekozen. Het aantal reacties blijft groot; mensen lijken verbijsterd als ze ’m eenmaal zien. Vooral Alfarijders, 156 rijders groeten je knipperend met hun lichten, Spiderrijders willen met je racen op de snelweg en 146 rijders proberen je koste wat kost bij te houden. Berijders van andere merken opserveren meer in stilte, in de file zie je vaak snel wegkijkende mensen als je zelf van verveling ook maar eens om je heen kijkt, vooral busjeschauffeurs (MPV’s genoemd) en asfalt-off-roaders lijken te denken: shiihhhittt dat had ik ook wel gewild. Zeker als ze ook nog mijn zoontje van anderhalf (op de voorstoel in z’n zitje) ontdekken. Te laat!! Als je eenmaal rijdt in een auto met een naam die ruimte suggereert is er kennelijk geen weg meer terug.
Problemen? helemaal niet en ik ben het met die andere Alfarijder’(159) eens...dan zou ik het helemaal niet melden! Die moffel ik weg onder de rubriek ’schoonheidfoutjes’. Hoe dan ook: ik merk geen verschil met de dag dat ik haar ophaalde. Geen rammeltjes, geen haperingen. Ze bevalt zo goed dat zelfs in het weekend we (ik) er vaak voor kiezen om met z’n drieën de Brera te nemen in plaats van de belachelijk grote :) V50. Bovendien goed voor je lenigheid!
Verbruik is ongeveer gelijk gebleven: 1:13 precies met heel veel file en (heel) hard rijden tussendoor om de file vooral maar niet te laten ontsnappen.
Dus: erg tevreden, zou haar zo weer bestellen en kan haar iedereen aanraden. Niet dat het helpt, ik begreep van mijn dealer dat er pas 150 zijn verkocht in Nederland...houden zo!
UPDATE 21 DECEMBER 2006: 14.000 km
Na 10.000 km leek het toch te gaan gebeuren. Mijn overtuigd Passat- en BMW rijdende collega’s gingen gniffelend het pand door: La Brera leek een mankement te vertonen. Na een gemiddeld woon-werkverkeer ritje (je weet wel, 80 km waar je door onze fantastisch aangepaste infrastructuur standaard 2 uur over doet) hoorde ik ineens een zwaar geluid aan de achterkant van de auto. Eenmaal gestopt en uitgestapt was een duidelijke ’plasticgeur’ waarneembaar. Eerste gedachte: aanlopende achterremmen. Een scherpe (telefonische) analyse van de chefmonteur van Alfa Dealer Wim Prins leverde uiteindelijk op: regeneratie van het roetfilter! Niets kapot dus, maar slechts een geluid veroorzaakt door hightech filtertje. Volgens Alfa Romeo niet waarneembaar, maar bij mijn exemplaar dus wel (nou hoor ik echt elk geluid, maar toch). Niet storend als je het eenmaal weet; het gebeurt zo ongeveer om de 1000 km. en duurt 5 á 10 minuten om aangekoekte roet te verbanden (?). Verheugd kon ik mijn Passatcollega teleurstellen en gelijk melden dat zijn Passat waarschijnlijk ook wel in die terugroepactie zou vallen (vorige week in het nieuws) om kans op brandstoflekkage te verminderen (....?).
Saai, maar verder geen bijzonderheden. Ze is nu meer los, dat is te merken aan o.a. soepelere bediening van pedalen en versnellingsbak. Verbruik is iets hoger geworden (1: 12,5 gemiddeld) maar dat zal aan de toegenomen files van oktober-december liggen. Eén litertje olie bijgevuld op 12.000 km. en dat is gelijk de eerste keer.
Geen rammeltje, geen hapering, geen verschil met toen ik haar ophaalde. Oh ja: ze is iets smeuiger gaan klinken; ik hoor er echt geen diesel meer in. Lijkt sterk op de Volvo 5 cilinders (benzine) maar dan wat zwaarder en met Alfasound. Maar laat ik niet te enthousiast gaan klinken. Wie weet durft anders de Duitse ’premium’ rijdende massa ook een Alfa te kopen...
Wat ook niet is veranderd is de aandacht. Laatst nog op een zaterdag: ’johhhh wat een wijsss apperaaatttt’ loeide de kaasboer en dat zegt eigenlijk alles. Iedereen vindt haar mooi, niemand stelt je smaak ter discussie. Advies voor Brerarijders in spé: als je iets anders wilt dan Alfarood-altijd-goed, denk dan toch serieus over (mijn kleur) zwart (metallic). Ik ben de eerste die toegeeft dat het een conservatieve keuze is, maar ik blijf toch van mening dat het haar het beste staat. Schoon of vies blijft ze mooi en het maakt haar gemener (dan grijs) en iets minder opvallend (dan blauw). Niet erg: aandacht heb je echt meer dan genoeg. Belangrijker: past toch gewoon het beste bij het model. Dus kijk heel goed (buiten, showroom is anders) voor je kiest.
UPDATE 24 MEI 2007: 34.000 KM
Saai, de update dan, niet de auto: die gaat nog als een speer. Niets spectaculairs te melden voor de niet Alfisti die toch een beetje hopen op een ’zie je wel’ verhaal. Deze auto heeft gewoon een hoog kwaliteitsniveau. Dus geen rammels, geen oplichtende controlelampjes, geen storingen, laat staan ’met pech langs de weg’. Onlangs eerste beurt gehad en -ok- één schoonheidsfoutje dan: rattelende airco. Snel en effectief gerepareerd (onder garantie) door dealer Wim Prins. Motor is nog wat smeuïger gaan klinken, ik heb het idee dat zo’n diesel eigenlijk pas na 30000 km echt los is. Heb haar een paar weken geleden op precies 235 Km/h op de teller gehad met volle belading (3 personen + bagage, ja in Duitsland). Verbruik is ook gelijk gebleven: bij trappen 1:12, bij piano aan 1:15-16. Ook de aandacht is niet echt minder geworden, tref nog regelmatig enthousiast reagerende passanten die grijnzend hun duim opsteken. Ook de restwaarde lijkt sterk, kreeg laatst een inruilbod (just checking...) dat 15% onder aankoopprijs ligt. Dus ik ben en blijf een een zeer tevreden Brerarijder.
UPDATE 12 NOVEMBER 2007 53.000 km
Wordt saai verhaal... inmiddels 53000 km achter de rug en helemaal niets toe te voegen. Voorbanden moeten binnenkort voor eerste keer vervangen worden. Verder geen mankementen of klachten. Heb 1 liter olie bijgevuld (na 23000KM). Verbruik nog steeds gemiddeld op 1:13.
UPDATE 20 FEBRUARI 2008 61.000 KM
Eerste grote onderhoudsbeurt achter de kiezen. Eerste setje voorbanden en remblokjes vervangen....niet slecht voor zoveel koppel met dit gewicht dacht ik. Verder geen klachten. Gemiddeld gebruik 1:12,9 km.
Ga helaas toch afscheid nemen van La Brera. Tweede kind dwingt me toch naar iets ruimers uit te kijken (een maxi-cosi past dus alleen via de achterklep op de achterbank en peuter laat zich niet verbannen naar achterin). Ben er nog niet uit. een 159 2.4 JTDM TI met 210 pk is goede kanshebber, maar ja, alles is toch een beetje gewoontjes na deze beauty. Duits lonkt nog steeds niet, ook na de 335D waar ik in heb proefgereden springt de vonk niet over. Valt me trouwens op dat men op de snelweg veel lastiger aan de kant gaat in een BMW dan in La Brera. Wekt kennelijk minder agressie op en meer verwondering. hoe dan ook, ik zal La Brera missen.....
PROBLEMEN
Geen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.