AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Alfa Romeo Alfetta 1.6 L (1980)

autoreview

Alfa Romeo Alfetta 1.6 L (1980)

Signalement

UitvoeringAlfetta 1.6 L
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1980
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf42.000 km
KM-stand laatst42.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Alfetta 1.6 1977

  • 42.000 km

Toen ik net mijn rijbewijs behaalt had heb ik de eerste km's in een lancia gereden van mijn moeder. Maar ik wou zo graag een eigen auto een...ALFA !

Ik ben geboren in een gezin waar Alfa Romeo DE auto is, vaak heb ik lange avonden met mijn pa door gebracht in de garage om aan onze Alfetta uit 1975 te sleutelen. Deze hebben wij nog steeds in nieuw staat met momenteel een 2L motor erin.

In de maand november van het jaar 2008 kwam ik op internet een alfetta tegen, deze heeft totaal 20 jaar stil gestaan en had maar 42000 km op de teller ! Nou de auto bekeken te hebben bleek dat hij er nog hartstikke goed uitzag, de vorige eigenaar had er niet veel verstand van hij vond het een mooie auto daarom had hij hem aangeschaft.

Rede van de verkoop was dat hij APK afgekeurd was op de volgende dingen :

Remmen, rotte dorpels, verlichting.

Hij had er al zoveel aan venieuwd en had er nu gewoon geen zin in om er meer geld in te steken.

Hij had er een nieuw uitlaat systeem eronder gezet, nieuwe remklauwen, nieuwe remblokken, nieuwe accu, nieuwe banden, nieuwe schokbrekers, nieuwe vering.

Ik had de auto gekocht voor 500,= !! ben toen gelijk naar huis gereden en thuis op de brug gezet. Wat bleek...de dorpels waren niet rot, de remmen moest ik alleen stellen, ik moest een koplamp lampje vervangen en dat was het !

Die middag gelijk naar de garage gereden voor een apk keuring. Daar aangekomen was de keurmeester verast over de staat van de alfetta maar het meeste wat bijzonder was is dat deze alfetta voor het laatst gekeurd is in 1980 ! en toen bestond de apk dus nog niet. Hij was dus nog nooit gekeurt haha. Die middag is de alfetta zonder problemen of aanpassingen door de apk gekomen. Jaja in 1 keer !

De auto was orgineel alfa romeo rood wat natuurlijk al helemaal faal geworden is. Ik heb een vriend gebelt en we hebben de alfetta dus matzwart geverfd =)

In de tijd dat deze alfetta van mij was ( maand November 2008 tot Juli 2009 ) heb ik deze aanpassingen gedaan :

Andere motor erin van een 1.6 naar 2.0 ( had een gat in mijn zuiger ).
Andere radiateur
Benzine tank gesealt
Andere hoofdkoppelingcilinder en Hulpkoppelingcilinder
Solex carbs vervangen voor Dellorto carbs
K&N openluchtfilters gemonteerd
Einddemper eraf gehaalt waar die dus begon te knallen en soms vlammen uit de uitlaat kwam =)
Alfetta verlaagt
Achter Eibach veren eronder.

Dit heb ik allemaal doen omdat die dus 20 jaar geen onderhoud gehad heeft.

Rede van de verkoop is dat ik nog student ben en dus nog geen full time baan heb om elke keer te tanken met een alfetta dat 1 op 8 liep.

Ik vond het hartstikke jammer dat ik hem heb moeten verkopen. Maar in de garage heb ik gelukkig nog een Alfetta staan uit 1975 met enkel ronde koplampen.

Wat in de plaats kwam van mijn alfetta is een Fiat Seicento Abarth Novitec Turbo met 145PK waar ik nu ook een hoop plezier mee heb

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren