Alfa Romeo 33 1.4 i.e. L (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 33 1.4 i.e. L |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 138.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik was op zoek naar een goedkope, zuinige, lichte (max. 950 kg), enigszins sportieve en liefst Italiaanse auto om dagelijks mee op en neer naar mijn werk te rijden en in mijn vrije tijd lekker mee te kunnen toeren. Na de Suzuki Swift GTi die het niet lang had volgehouden was ik beducht voor afgetrapte snelle autotjes, de meeste GTi-tjes vielen dus wel af met een vrij bescheiden budget.
Al snel kwam ik terecht bij de Alfa 33. Hiervan zijn er veel verkocht in NL, waardoor de keuze voor een 2e-handsje erg ruim is. De 3e serie vond ik qua uiterlijk toch wel de meest aantrekkelijke auto. Motorisch ging ik voor de 1.4 of 1.5 injectie, deze zijn beiden behoorlijk krachtig en een stuk zuiniger dan de 1.7 (16V). De auto’s van de Imola-uitvoering trokken meteen mijn aandacht door hun sportieve verschijning: standaard bumpers en spiegels in carrosserie-kleur, mistlampen, alu velgen, kofferbakspoiler, side-skirts en een prachtig half lederen interieur! Er staan ook vrijwel continue Imola’s te koop, dus ook hier had ik nog keuze genoeg.
Mijn auto is nu dik 13 jaar oud en is natuurlijk niet perfect, maar motorisch en mechanisch mankeert er weinig aan. Het uiterlijk is ook niet super, maar sportief ziet hij er zeker uit en alleen op de linker voordeur is wat roest te bespeuren. Minpuntjes zijn: doffe lak, verweerde velgen, links voor licht verbogen voorbumper (door een paaltje dat de vorige eigenaar over het hoofd had gezien), centrale vergrendeling die door licht braakschade niet meer geheel naar behoren werkt, een lekje hier en daar en de bestuurdersstoel die op de naad gescheurd is. Ik heb de auto inmiddels eens goed gepoetst waardoor de kleur al beter is, binnenkort doe ik dit nogeens. Ik heb mooie originele 16V velgen gevonden waar inmiddels nieuwe Bridgestone Potenza banden omheen liggen, een enorme optische verbetering!
Ondanks dat ik veel snellere auto’s gewend ben voelt deze 33 niet sloom aan. De 90 pk zijn voor het vrij lage gewicht voldoende en vooral het geluid van de motor geeft de auto een sportief karakter. Boven de 4.000 tpm trekt de motor best hard en is de snelheid er lekker in te houden. Op de snelweg is de auto niet bepaald geruisloos, mede doordat de motor bij 120 km/h bijna 4.000 tpm draait. Door dat toerental is inhalen echter wel weer makkelijker. Het onderstel is niet erg sportief, wat wel weer zo lekker is als je veel kms maakt. In bochten helt de carrosserie behoorlijk over, maar gelukkig heeft de Imola sportstoelen met erg goede zijdelingse steun! Doordat je laag zit in de auto en ook het zwaartepunt van de boxer-motor laag ligt heeft een Alfa 33 wel een behoorlijk goede wegligging. Ik moet wel toegeven dat ik met mijn bijna 2 meter erg weinig ruimte heb, maar dat zal in andere auto’s uit deze klasse (en tijd) niet veel beter zijn. Het gemiddelde verbruik van 1 op 12 is wat mij betreft naar behoren.
Een groot voordeel van de Alfa 33 is dat er nog heel veel 2e-hands onderdelen te vinden zijn voor erg lage prijzen. Ook zijn er veel liefhebbers die je graag helpen met eventuele problemen. De techniek is nog vrij simpel, zodat een hoop reparaties makkelijk zelf uit te voeren zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.