Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2007)

autoreview

Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2007)
Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2007)Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2007)Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2007)Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2007)Alfa Romeo 166 3.2 V6 24V Distinctive (2007)

Signalement

Uitvoering166 3.2 V6 24V Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf83.500 km
KM-stand laatst175.900 km
Lezerswaardering: 81%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

aftrap met de 2e 3.2V6

  • 83.500 km

Zoals beloofd het begin van een 2 a 3 jarige relatie met een voor mij nieuwe 166 3.2V6. Gisteren mijn oude 166 ingeleverd (zie andere review) en op weg met deze blauwe dame. Een hele late 166, pas op kenteken gezet in december 2007 en dus waarschijnlijk een auto die lang bij een dealer gestaan heeft. In die 8 jaar pas ruim 80.000 km afgelegd, een fris exemplaar goed voor, ik hoop en reken erop, vele plezierige km'ers.
Start is goed, auto duidelijk frisser en verser dan de oude, stuurt strak, loopt heel mooi kortom klaar voor vele reizen.
Wordt vervolgd.

de eerste twee weken

  • 85.000 km

twee weken en 1500 km verder. De eerste update. Fijne auto, met de ruim 80.000 km op de klok duidelijk frisser dan het exemplaar welke ik met bijna 200.000 op de teller heb achtergelaten. Verbruik 1:9,5 daadwerkelijk, de boordcomputer geeft aan 1:10,4 maar dat is Italiaans optimistisch. Auto heeft lang stilgestaan en ga van het weekend wat schroefjes aandraaien om die paar interieur rammels even op te sporen. (update een dag later: grappig als pakweg 25 j Alfa rijder kijk je niet op van een rammeltje ........... deze rammel was een duimstok die zo lag dat die bleef trillen en dus geluid maken .........de Italiaanse dame kon er echt niets aan doen ;-) )
Verder zijn de schokdempers een enorm verschil. Op de vorige heb ik een set gele Bilsteins laten zetten en dat ga ik met deze ook snel doen. De huidige standaard dempers zijn toch wat "fietspompjes". Wegligging van mijn vorige auto was een stuk beter en de te behalen bochtensnelheid ook ;-).

uitstekende start

  • 90.000 km

de eerste 6.000 km zitten erop en die waren ronduit aangenaam. Het mooie blok heeft geen slag verkeerd geslagen en loopt erg mooi. Grappig om te merken dat er toch wel verschillen zijn tussen twee dezelfde 3.2V6 blokken. Dit blok is soepeler dan het blok in de grijze 166 uit 2004 (zie andere review). Pakt iets vlotter op en trekt makkelijker door. Bovendien rijd ik gemiddeld 400 meter verder op een liter benzine.

Grootste aanpassing de afgelopen tijd is dat ik de oude schokbrekers (fietspompen volgens het 166-forum ;-) ) heb vervangen door Bilstein schokbrekers. Wat is dat toch een enorm verschil! Opnieuw een bevestiging dat schokbrekers zeer essentieel zijn voor het weggedrag van een auto. De te behalen snelheid in mooie bochten (bijvoorbeeld A10, Zeeburgertunnel uit, richting A1) zijn een dagelijkse bevestiging daarvan. Waar je met de "fietspompen" het gevoel had "nu wordt het spannender" ligt de grens met de Bilsteins echt 30 km verder. Het geld meer dan waard.

De 17" velgen met winterbanden afgelopen week vervangen voor de 18" velgen met 4 x nieuw zomerrubber. Even slikken en een aardige donatie bij Profile gedaan maar ach ook dat hoort erbij.

Problemen? Ja het ABS lampje ging gedurende een week of 2 regelmatig branden. Daarna niet meer ................ toch maar even op een rustig moment de remmen getest maar het ABS systeem werkt nog. Weer een voorbeeld van het zelfherstellende vermogen van een wat oudere Alfa ;-).

Op naar de eerste 100.000. Ik zal verslag blijven doen.

bijna 100.000 km

  • 99.500 km

Bijna 100.000 km op de teller. Door een andere werkkring ligt het tempo qua KM’ers wat lager. Voorheen 40.000 km per jaar en dat zullen er waarschijnlijk nu pakweg 30.000 worden. Ach ..... kan ik wat langer met deze dame rondrijden.

Weinig nieuws deze 10.000 km, bijna saai ………….. het Busso-blok blijft een geweldige motor en die heeft geen slag verkeerd geslagen. Verbruik 1 op 9,5 a 9,6 gemiddeld; boardcomputer geeft dan overigens 1 op 10,5 aan maar dat is de Italiaanse rekensom.
Problemen / uitdagingen?
- het ABS lampje dat weer af en toe ging branden en dat bleek de schakelaar bij het pedaal te zijn. Mag wat mij betreft na 9 jaar. Ik ga nog een tijdje door met deze auto.
- airco niet top. Zolang er tempo in zit is het uitstekend maar bij file rijden wordt het merkbaar minder.

vervolg bij 116.000km

  • 116.000 km

De 100.000 km ruim gepasseerd, door werkkring in de buurt van woonplaats een stuk minder KM’ers elke maand. Minder lange snelweg ritten en minder constante snelheid heeft dan wel merkbaar effect op het verbruik. Gemiddelde verbruik daalt tot onder de 1 op 9.
Nog steeds erg enthousiast over de auto. Bijna 10 jaar oud maar het model vind ik nog steeds mooi en tijdloos. Goed gepoetst geeft het blauw een mooie paarsige glans. Het V6 blok mag in dit turbo tijdperk dan erg antiek zijn maar geen enkel modern blok kan qua geluid aan dit karakterblok tippen.
Overigens een lang weekend een nieuwe Giulia Veloce mogen rijden en dan merk je dat in die 10 jaar de automobielbouw zeker qua wegligging niet heeft stilgezeten.

Problemen / uitdagingen?
- ouderdom kwaaltjes zijnde een deurslot dat de geest gaf en vorige week de bdp sensor vervangen.

Nog lekker een tijdje doorrijden en sparen voor de Giulia.

weer terug

  • 134.000 km

Ruim 2,5 jaar na het vorige bericht weer een vervolg.
De auto gereden tot ruim 130.000 km en daarna stil gezet. Wat ander Alfa-spul gereden waaronder een 916 V6 en twee benzine Giulia's. Heel kort wat die Giulia's betreft: perfecte auto's maar voor mij wat te saai. Of je nu 100 of 180 rijdt, alles soepel, alles strak, mij iets te gelikt.
Heel simpel ik had wat heimwee naar de Busso. Die Busso zit in mijn 916 spider als 12V maar de 24V 3.2V6, de laatste Busso in deze 166 is toch wel de ultieme voor mij. En dus de Giulia eruit en wat aandacht voor de stilgezette 166. Nieuwe distributie en van alles goed nalopen, wat spotrepair, lampen voor strak maken en gewoon rijden. Blijft een fijne bak.
Ik ben erg merkvast maar niet zo auto-vast maar ben nu van plan om relatief lang met deze mooie 166 te doen. Langzaam maar zeker worden ze schaars en ook wel leuk om dan te zorgen dat er nog een strak exemplaar in NH rondrijdt. Ik streef ernaar om af en toe weer een update te schrijven.

eigenlijk weinig nieuws

  • 137.000 km

Deze zomer voornamelijk "dakloos" gereden in de 916 en Serie IV spider maar weer in deze Limo toch wel de bevestiging dat dit een dijk van een auto is. In de 916 een 3 liter Busso maar deze 3.2 in de 166 is toch een stuk soepeler en pakt fijner op.
Gewoon een hele fijne redelijk probleemloze auto. Komende maanden maar weer van genieten.

5000 km verder

  • 142.000 km

In deze thuis-werken-tijd niet al te veel km'ers erbij. Ook niet veel te melden eigenlijk. Na het dakloos-spider rijden nu een paar maanden weer met deze limo van Alfa. Die V6 is en blijft een genot voor oor maar ook het koppel is erg erg lekker.
1 probleempje en dat was een kapot portierslot. Begrijp dat dat een beetje een 166 kwaal is. Snel opgelost bij Het Autohuis in Zaandam.
Ook maar weer de 18" velgen met zomerbanden verwisseld voor de 17" velgen met winterbanden. Of die winter komt is natuurlijk afwachten maar wat mij betreft welkom.

weer eens terug 2,5 jaar verder

  • 170.000 km

36000km verder in ruim 2,5 jaar. Een 14000km per jaar in deze auto voor slecht weer en/of lange afstanden. Voor al die andere ritten is er wat ouder Alfa spul aanwezig waaronder een dakloze.
Maar deze 166 met het mooie blok doet het geweldig. laatste jaren geen problemen of uitdagingen die eigenlijk het melden waard zijn. Gewoon regulier onderhoud, niet op bezuinigen, regelmatig wassen (sorry maar gewoon een goede wasstraat) en uiteraard de niet goedkope benzine maar daarmee heb ik een erg betrouwbare fraaie auto met een geweldige motor. Op naar de 200k.

afscheid

  • 175.900 km

Die 200.000km mag een volgende eigenaar er mee gaan halen. Ben een mooie Giulia 2018 tegen gekomen en uiteindelijk het besluit genomen om toch die moderne auto te gaan rijden. En dus afscheid van de fraaie 166 met die geweldige motor.
Die V6 en zeker deze 3.2 ga ik zeker missen want wat loopt en klinkt dat ding toch fantastisch.
Kortom ik durf wel te stellen 1 van de mooiste en best onderhouden 166 V6 3.2. staat nu te koop bij Van Neerijnen in Utrecht. Elke liefhebber van wat minder nieuwe Alfa's kent dat bedrijf ongetwijfeld. De nieuwe eigenaar zal een fantastische auto rijden.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (40)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.