Alfa Romeo 164 Super 3.0 V6 (1994)

autoreview

Alfa Romeo 164
Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164Alfa Romeo 164 - interieur

Signalement

Uitvoering164 Super 3.0 V6
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1994
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf162.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Alfa 164 : een klassieker in spé.

Mijn vorige auto, een Alfa 155 2.0TS 16V, was en is nog steeds een fijne auto om in te rijden. Betrouwbaar, snel en toch nog goedkoop in onderhoud. Toch ontbrak er iets aan de auto: ik wilde nog meer vermogen en meer luxe.
Daarom heb ik een Alfa 164 3.0 V6 12V gekocht. Veel luxe voor weinig geld. De auto is van 1994 en kostte mij maar 4.500 euro. En dat voor auto die nieuw toch bijna 40.000 euro heeft gekost!
Ik heb gekozen voor de 12V omdat deze goedkoper in onderhoud is en de distributie betrouwbaarder is dan de 24V.

Pluspunten :

Het vermogen (184 pk) is ruimschoots aanwezig en ook het maximale koppel liegt er niet om : 255 Nm bij 4.400 tpm. De acceleratie is verbluffend te noemen voor een auto van 1385 kg. Ik heb zelf de sprint van 0 tot 100 twee keer met de stopwatch geklokt op 7,5 seconden. De top van 230 km/h geloof ik wel. Je mag toch niet harder rijden dan 120 km/h :-))

De wegligging is perfect voor zo"n zware auto. De wagen gaat echt als een kart door de bocht.

De 164 is voorzien van alle denkbare luxe. Mijn Super uitvoering heeft o.a. ABS, airbag bestuurder, airco, lederen bekleding, electrisch verstelbare stoelen, electrische ramen voor én achter en electrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare (jawel!) spiegels. Daarnaast geeft het dashboard alle relevante informatie (w.o. oliedrukmeter en voltmeter accuspanning).

Minpunten :

Toch zijn er ook enkele nadelen aan deze auto.
- Ten eerste erger ik mij mateloos aan de defecte airco-display. Het schijnt een echte kwaal te zijn van de 164. Vervanging/reparatie is vrij kostbaar.
- Het benzineverbruik (1:8) ligt vrij hoog. Aan de ander kant : het vermogen moet toch ergens vandaan komen. Vooral met een ’zware’ rechtervoet.
- Onderhoud is vrij duur. Vooral als je alles door een garage laat doen.

Conclusie :

Een heel fijne rijdersauto met veel luxe, die toch wel geregeld onderhoud vraagt. Maar dan heb je ook wat !!!

PROBLEMEN

- Defecte airco-display
- Motorsteunen vervangen
- Koppeling gaat zwaar (drukgroep?)
- Draagarmrubbers vervangen
- Lekkende benzineleiding
- Thermostaat stuk
- Remklauwen achter vastgeroest
- Flexibele deel uitlaat vervangen

Een deel van de problemen zijn te wijten aan achterstallig onderhoud door de vorige eigenaar.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens