Alfa Romeo 164 2.0 Twin Spark (1989)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 164 2.0 Twin Spark |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 243.000 km |
KM-stand laatst | 292.000 km |
Bijna een jaar in bezit
- 254.000 km
Een jaar of 12 geleden zag ik vrijwel dagelijks, onderweg naar school, een rood-grijze Alfa 164 geparkeerd staan. Dat vond ik toen zo'n mooie auto, dat het beeld ervan altijd in mijn achterhoofd is blijven steken.
In juli vorig jaar was mijn Thema echt aan vervanging toe en gelukkig kwam het zo uit dat een liefhebber hem graag wilde hebben voor de vele goede onderdelen (vooral de motor). Hij had een erg mooie Thema type 1 i.e. staan die ik weer van hem zou kunnen kopen. Met die gedachte maakte ik dus mijn laatste rit met mijn zeer gewaardeerde turbo.
Bij de opslag aangekomen viel mijn oog, vrijwel meteen na het opengaan van de schuifdeur, op een rood-grijze 164 die achter de Thema geparkeerd stond! Natuurlijk heb ik eerst de Thema goed bekeken, maar ik moest toch even vragen of de 164 ook te koop was. En dat was hij! Aangezien ik op zoek was naar een betrouwbare auto voor dagelijks gebruik, was ik blij dat het een Twin Spark betrof. Een V6 is natuurlijk top, maar toch ook een stuk zwaarder, dorstiger en onderhoudsgevoeliger.
Het bleek ook nog eens om een erg goed onderhouden en (voor een TS) uitzonderlijk rijk uitgevoerd en vrijwel geheel origineel exemplaar te gaan! Ik noem bijvoordeeld: zwart lederen bekleding, electrisch verstelbare voorstoelen, electrische ramen voor en achter, perfect werkende (after market) parkeersensoren en een subtiele verlaging. De enige minpuntjes waren een 'puist' op de motorkap door een verkeerd gemonteerde veerpoot ring en de airco die niet werkte. Maar ik was hoe dan ook verkocht...!
Onderweg naar huis werd het verschil met de Thema wel meteen heel erg duidelijk. Door de verlaging en de Ragazzon einddemper voelde dit veel meer als een sportsedan dan de Thema, die fluisterstil (maar o zo snel!) en comfortabel was. Het was even wennen, maar op goede wegen is het heerlijk rijden en de wegligging is echt uitmuntend! Bochten kunnen dan ook een stuk sneller en met meer overtuiging genomen worden dan met de Thema.
De 2-liter Twin Spark is geen racemonster, maar hij voldoet meer dan voldoende om met het 'moderne' verkeer mee te komen. Daarnaast verbruikt hij geen druppeltje olie en is een verbruik van 1 op 12 gemiddeld makkelijk haalbaar. Het is trouwens wel leuk om te zien hoe anderen reageren op een knalrode, sportief uitziende Alfa... Vrijwel iedereen trekt als een razende op naast je bij het stoplicht! Ach ze doen maar lekker, als ze maar ruimte maken op de opritten van de snelweg! ;)
Het interieur van de 164 is net als dat van de Thema lekker ruim en (in tegenstelling tot zijn klassiek ogende broer) vrij 'futuristisch' (voor de jaren '80). De grote tiptoetsen (of eerder blokken!) op het middenconsole staan mooi en werken ook nog eens wonderbaarlijk goed. Vrijwel alles voelt degelijk aan, wat ook wel blijkt uit het feit dat alles nog werkt na 20 jaar! Ook op de achterbank kunnen volwassenen comfortabel zitten en de achterbak is enorm. Alleen jammer dat de tildrempel erg hoog is en het laden van grote objecten verhindert.
Al met al ben ik heel erg blij met deze 164. En aangezien ik niet van plan ben snel een andere auto (voor dagelijks gebruik) te kopen, ga ik er de komende tijd het een en ander in investeren:
- Zo kan ik binnenkort een set nieuwe banden gebruiken, ik vermoed dat het monteren van goede set het comfort en de wegligging ten opzichte van de huidige Fulda's zal verbeteren.
- Het zou ook fijn zijn om de airco aan de praat te krijgen (zwart leder...), maar daarvoor heb ik waarschijnlijk zowel een pomp als een filter nodig en die zijn prijzig.
- Voor het uiterlijk en het geluidscomfort zou ik graag een QV dubbelloops einddemper monteren in plaats van de ovale die er nu onder zit.
- Verder ga ik hem eens goed in de wax zetten om te kijken of hij nog roder kan en of de reserve motorkap (die ik al heb staan) dezelfde kleur rood is.
De problemen die ik tot nu toe heb gehad:
- Bij de APK bleek dat de veerschotels voor verkeerd om gemonteerd zitten. Op zich niet zo'n probleem, maar het is (en voelt) toch niet zoals het hoort. Dit wordt binnenkort verholpen.
- Het voorste deel van de uitlaat begon een beetje te lekken. Aangezien ik voor een mooie prijs een nieuwe had gevonden heb ik deze ook meteen laten vervangen.
- Deze winter is bij -12 een van de deursloten blijven haken, waardoor de deur niet meer open ging en de CV van slag was. Na een hoop gepruts met de mechanismen in de deur ging hij uiteindelijk weer open en alles werkt sindsdien weer prima.
- In de middelste rij van het middenconsole zijn de lampjes uitgevallen. Ik zal eens kijken of dit zonder al te veel moeite te verhelpen is. Laatst viel een lampje achter de snelheidsmeter uit, maar met een tik op het dash deed deze het weer...! :)
Verder onderhoud:
- Olie (Valvoline Durablend 10W40) en oliefilter bij de APK
- Een nieuw, schoon luchtfilter
Lange winter
- 266.000 km
Helaas was het op een van de eerste winterse dagen in december (letterlijk) gelijk raak... Ik reed op een voorrangsweg en iemand komend vanuit een gladde zijstraat van rechts remde wel, maar gleed met geblokkeerde remmen de hoofdweg op. Gelukkig kon ik een frontale botsing voorkomen, maar de zijkant van de 164 liep lelijke schade op: een zwaar ingedeukt voorscherm, gescheurde wielkuip, krassen op de bumper, velg en voordeur...
Ondanks het geringe schadebedrag was het toch nog even vrezen voor total-loss, maar gelukkig zag de expert ook in dat dit een zeldzaam wordende en goed onderhouden auto is. Verder is alles netjes afgehandeld door de verzekering en de schade zeer professioneel hersteld. Op eigen kosten heb ik ook een nieuwe motorkap laten spuiten en een kleine roestplek op een van de wielkast randen achter laten wegwerken. Nu staat ze er weer op en top bij! De grootste uitdaging was het vinden van de juiste tint rood voor een 20-jaar oude Alfa, maar gelukkig is dat goed gelukt (mede omdat de auto hoe dan ook nog netjes op kleur is).
Verder heb ik een vrij lang slepend probleem met de ontsteking gehad: aanvankelijk onregelmatig stationair draaien tot steeds erger wordend wegvallen van vermogen en automatisch gas geven. De eerste gedachte ging uit naar de inlaat rubbers (een bekende kwaal), die heb ik vervangen. Dit hielp gedeeltelijk, maar de problemen bleven doorgaan (vooral bij vochtig weer). Uiteindelijk bleek een beschadigde kabel vanaf een van de bobines de boosdoener. Hieronder een lijst van werkzaamheden die zijn uitgevoerd tijdens de 'zoektocht':
- Inlaat rubbers vervangen
- Stationair regelaar schoongemaakt
- Gasklep en slangen richting inlaat schoongemaakt
- Olie en -filter ververst
- Benzinefilter vervangen
- Bougies vervangen
- Bougiekabels schoongemaakt en nagelopen
- Kabel vanaf een van de bobines vervangen (de boosdoener)
- LMM (CO) afgesteld
Al met al loopt de motor nu weer als een zonnetje! Ook de APK begin december had niet veel voeten in de aarde, enkel de remblokken rondom dienden te worden vervangen. De komende maanden laat ik de schokdempers rondom vervangen en de veerschotels en -lagers voor. Dan ga ik zelf aan de slag met kleinigheden als electrische stoelverstelling en lampjes in het dashboard en middenconsole.
Weer veel ervaringen rijker
- 276.000 km
Het afgelopen jaar heeft de 164 helaas veel (en lang, zeker twee maanden bij elkaar) voor onderhoud in de garage gestaan. Vooral het probleem met de ontsteking werd op een gegeven moment echt 'onrijdbaar'. Vrijwel iedere keer als het gaspedaal beroerd werd ging er een schok door de auto, omdat de power kortstondig uit het gehele ontstekings-circuit knalde. Het vreemde was dat hoe meer er vervangen werd, des te slechter het leek te worden...!
Wat is er allemaal vervangen / gedaan, in volgorde van wat de boosdoener op dat moment leek te zijn:
- rotors en verdelerkappen
- bougiekabels
- alle bekabeling in de motorruimte nagelopen
- extra massa op het blok
- BDP (nokkenas) sensor
- ECU
Uiteindelijk bleek de ECU de voornaamste boosdoener, al was het meeste van de andere onderdelen ook wel aan vervanging toe. Ondanks dit alles is het nog steeds niet 100%, ik heb het in zo'n 1500 km toch nog een stuk of 4 keer licht gevoeld. Het is echter niet echt storend en hopelijk krijgen we dit er snel nog uit.
Wat is er verder nog gedaan:
- setje winterbanden op originele velgen
- nieuwe remblokken rondom
- verse APK
- wat interieur lampjes vervangen
- verse olie (10W60) en -filter
Ook ben ik in de zomer van 2010 weer aangereden, dit keer door een vrachtwagen (van rechts) die geen voorrang verleende op een rotonde. Geen idee hoe het kan, maar doordat de bijrijder getuigde dat het niet de schuld van de chauffeur was is dit door de verzekering overgenomen en werd de schade (opnieuw het rechter voorscherm, weer vervangen en gespoten) niet uitgekeerd... Update: Een jaar later is de schade alsnog (volledig onverwacht en onaangekondigd) uitbetaald.
Kilometervreter
- 292.000 km
Waar ik normaal gesproken met moeite 12.000 km per jaar haalde, heb ik er het afgelopen (dik) half jaar al zo'n 16.000 op zitten! Reden is mijn verhuizing van uiterst west naar diep oost en het wekelijkse pendelen in verband met werk. Binnenkort kan ik permanent aan de slag in mijn nieuwe woonplaats, dus dan krijgen zowel ik als de 164 eindelijk de verdiende rust.
Ik kan nu met 100% overtuiging zeggen dat de(ze) 164 een fantastische reisauto is: Ik stap iedere keer weer fit uit na dik twee uur rijden, kan met gemak mee met het overige (lekker doorrijdende) verkeer en qua verbruik vind ik gemiddeld 1 op 11 heel netjes. Door sneeuw, ijs, regen of zonneschijn, mijn ANWB-lidmaatschap heeft zich (gelukkig) nog niet uitbetaald en voor al die kilometers zijn er enkel twee nieuwe banden onder en verse olie in gegaan.
Enkel minpuntje blijft het moeilijke lopen na een paar dagen stilstand. We hadden het vermoeden dat er water in de tank zat en hebben de tank schoongemaakt en de leidingen vervangen, maar veel beter is het er niet op geworden. Zolang ik er iedere dag mee rijd is er niets aan de hand, dus dat blijven we dan ook maar lekker doen!
- 2 nieuwe banden voor (Bridgestone Turanza)
- benzinetank schoongemaakt
- ontluchtingsslangen vervangen
- verse olie (10W60) en -filter
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.