Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)
Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI (2011)

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 2.0 JTDm 136 TI
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf126.500 km
KM-stand laatst172.512 km
Lezerswaardering: 96%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking Italiaanse schone

  • 127.000 km

Zolang als ik mij kan herinneren heb ik een bovengemiddelde interesse in auto's, en Alfa Romeo draag ik al lang een warm hart toe. In het bijzonder de Brera en de 159. Wellicht zijn deze GM producten geen volbloed Alfa's, qua looks zijn ze dit zeker wel. En toen ik als puber een poster zag van de Alfa Romeo Brera in het natuurkundelokaal op de middelbare school was ik verkocht. Het front met die koplampen, geniaal!
De auto zakte in de loop van de jaren naar de achtergrond, ik had toch nog geen rijbewijs, en ik kon ze al helemaal niet betalen. In 2009 bezocht ik de Autorai in Amsterdam, dat bestond toen nog, en de Brera en 159 waren net gefacelift. Onder het kunstlicht stonden twee 159's te glimmen. Ik meen een sedan en een wagon, beiden in Rosso Competizione met een TI pakket. Beter gaat het niet worden. Ik stond weer in lichterlaaie, en de liefde is niet meer weggegaan.

Ik heb een aantal leuke auto's gereden, slechts één keer Italiaans (Cinquecento Sporting, uiteraard in het geel) en ruim 120.000km genoten van een VR6. Onder de Alfisten zal de Busso heilig zijn, de VR6 geniet toch mijn voorkeur.
De afgelopen drie jaar heb ik een VW Passat (Passaai) gereden en ik was hard toe aan wat anders. De 159 is natuurlijk de ideale vervanger.

En op een mooie zaterdag ging ik voor het eerst kijken en proefrijden. Naar België afgereisd en een hele mooie 159 gezien en gereden. Een model van na de facelift met de 2.0 JTDm motor.

Een goede deal kunnen maken met 12 garantie en preventief groot onderhoud. Ook werd hij naar Nederland gebracht en haalde men mijn oude auto (ingeruild) op.

Kleine spec list:

2.0 JTDm met aantoonbaar 126k km!
Rosso competizione
Zwart lederen interieur
Dakraam
Climate controle
Cruise controle
TI stuurwiel, handrem, en versnellingspook
TI pedalen
TI onderstel
TI remmen
TI zwarte hemel

Na twee weken geduld was het eindelijk zover! De nieuwe auto zou komen. in eerste instantie was transport afgesproken, uiteindelijk is besloten dat de Belgische garage de 159 naar Nederland zou rijden en met de Passat terug zou gaan. Helemaal prima wat mij betreft. Ook tijdens transport kan er wat gebeuren tenslotte.
Ik heb voor de import alles helemaal zelf geregeld, en niets door een bedrijf laten toen. En het was zo makkelijk dat ik dit eigenlijk iedereen kan aanraden. Ik vind het ook leuk om het zelf allemaal geregeld te hebben. Dit gaat denk ik toch het snelste, en scheelt een hoop geld.

Eerst moest ik op vrijdag (de Alfa zou zaterdag gebracht worden) de Passat uitvoeren bij de RDW, ik stond keurig 7:45u de kentekens er af te schroeven, en vijf minuten later reed ik al met kartonnetjes van het terrein af. Wanneer je een auto uitvoert dan moet je de gele platen inleveren. Je krijgt je kentekenbewijs terug (met een afgeknipt hoekje) en deze zit in een formulier gestoken wat de nieuwe eigenaar nodig heeft om de auto te importeren. Ook krijg je een vrijwaringsbewijs. Wel zo prettig natuurlijk. Ik kwam er zelfs achter dat ik bij mijn verzekering zonder vrijwaringsbewijs een auto niet uit de verzekering kan halen…

Zaterdag morgen heb ik de Passat naar het bedrijf van een vriend gereden. Ik kon de wisseling thuis op de oprit laten plaatsvinden, maar dan heb je daarna een onverzekerde auto zonder kentekens dicht langs de openbare weg staan, dat voelde niet goed. Het is ook het randje van legaal. Bij dit bedrijf kon de wisseling plaatsvinden, en kon de auto daarna lekker veilig achter het hek staan. Ik kon natuurlijk nog niet rijden (uiteraard een heel klein rondje op terrein gedaan) dus vooral kijken en voelen. Ook geen straf bij de 159.

De dinsdag er na had ik de invoer keuring bij de RDW. Voor dit bezoek kan je 1-dags platen regelen bij de RDW. Echter heeft een bevriend garagehouder groene platen geregeld. Dat maakt het natuurlijk nog iets makkelijker. Maandag avond hebt ik hiermee de auto opgehaald en de eerste kilometers in Nederland in bekend omgeving gereden. Genieten!

De keuring stelt weinig voor. De verkoper had alle originele Belgische papieren netjes bij de auto gedaan zoals gevraagd, en ook het Belgische APK rapport. Bij de balie was ik met een paar minuten klaar, en heeft men netjes de Belgische APK overgenomen, we kunnen dus door tot mei volgend jaar.
De keuring van de keurmeester gaat nog sneller. Het chassisnummer wordt gecontroleerd, ze lopen een rondje met een lamp en dat is het. Binnen vijf minuten weer buiten.

Daarna meteen de BPM aangifte gedaan. Ook dit viel alles mee. Op de site van de belastingdienst staan alle gegevens er al keurig in. Het enige wat je moet doen is de netto nieuwprijs (zonder BTW en BPM natuurlijk) + de prijs van de opties aangeven. Ik had al een folder met de prijslijst gevonden op internet en dit naar eer en geweten ingevuld. Na versturen kreeg ik meteen de mail binnen met het bedrag van de BPM, en kon is deze betalen. Wat is internet toch een uitkomst! Als je voor al deze zaken op de postbode moet wachten, duurt importeren veel langer. Uiteraard meteen betaald ,en toen kon het wachten op het kenteken beginnen.

Toen ik woensdag middag voor de twaalfde keer inlogde op ‘MijnRDW’ zag ik eindelijk de melding “u heeft een onverzekerd voertuig op uw naam” staan.
Helaas, momenteel hebben we een kentekenreeks met drie cijfers in het midden, maar het was natuurlijk geen 159. Had een leuk grapje van de RDW geweest, maar mocht niet zo zijn. Uiteraard meteen de auto verzekerd, en toen maar wachten op de postbode.

Het geduld werd op de proef gesteld, maar vrijdag kwam eindelijk de postbode met de post van de RDW. De buurvrouw heeft mij keurig een appje gestuurd, en ik ben meteen vanaf het werk heen en weer gereden om de platen te maken. EINDELIJK! Al met al is het natuurlijk nog best vlot gegaan, dinsdag de keuring bij de RDW en vrijdag al rijden. Maar als je de auto elke dag ziet staan en je mag er nog niet mee rijden dan duurt het toch erg lang.

Het monteren van de kentekenplaten was toch weer een dingetje. Ieder automerk neemt in het ontwerp de kentekenplaat mee, en ieder Europees merk neemt de Europese standaard maat mee. Behalve Alfa Romeo, hun auto’s zijn er te mooi voor…

Aan de voorzijde moet de plaat (zoals bij iedere Alfa) aan de zijkant van de bumper daar in het midden de scudetto zit. Via de dealer is er een opzet stuk voor de kentekenplaathouder geleverd welke de kromming van de bumper volgt. Die heeft de mijne natuurlijk niet. Ik had stickers laten maken en heb dit even gepast. Maar dit was het niet. Nét anders geel, en ook het lettertype klopte niet. Ik had kunnen gokken met klein formaat kenteken, maar zonder 18.2 notering op het kentekenbewijs is dit vragen om bekeuringen. En eerlijk gezegd vind ik ze net zo lelijk. Uiteindelijk ben ik voor de minst lelijke optie gegaan, en heb ik de plaat zonder houder met popnagels op de bumper gezet. Zo sluit hij het strakste aan, en verlies ik hem zeker nooit. Je wilt tenslotte geen lelijk extra 1tje op je kenteken.
Ook aan de achterzijde ben ik voor deze optie gegaan. Hier heeft de vorige eigenaar in de uitsparing van het kenteken de achteruitrijcamera geplaatst. Hierdoor past een kentekenhouder eigenlijk net niet. En ik vind het zo zonder houder eigenlijk wel strak. Heb je ook geen last van een garagehouder die er reclame onder gaat plakken. En na het monteren éindelijk rijden. Wat een genot!

Maar er moest nog wel een heel belangrijk detail gefixt worden. Mijn 159 is afgeleverd op de originele facelift 17 inch velgen. Niets mis mee. Echter zijn deze zwart gespoten (met een knikkerbus gok ik, het ziet er niet uit) en zitten er gloednieuwe winterbanden om. Ik hou niet van zwarte velgen, en nieuwe winterbanden oprijden in de zomer is ook zonde. En om de auto af te maken wou ik sowieso al een setje 19 inch TI wielen, dus dit is een mooi moment om dit meteen te doen.

Een goede set (geen imitatie) vinden voor de juiste prijs is lastig. Er staat al een poosje een set voor de hoofdprijs op marktplaats. Echter is deze in 'gun metal' en ik vind origineel 'hyper silver' veel mooier. En de set op marktplaats had ook nog eens een bandenmaat geschikt voor een Guilietta, dus dan moesten er ook nog eens nieuwe banden afgehaald worden.
Hierom ben ik de afgelopen twee weken iedereen met een 159 of Brera te koop op Marktplaats en dergelijke welke TI wielen had gaan lastig vallen over losse verkoop van de velgen. Het duurde even en ik heb wat rare reacties gehad, maar afgelopen zaterdag mocht ik 200km gaan sturen naar Steenwijk om een set op te halen. De set was vies maar vrij van schade (dacht ik), en de banden hadden rond de 3 a 4mm profiel, net genoeg om dit seizoen af te rijden dus. In het half donker de vieze set bekeken en ingeladen.

Daarna op de zaak meteen uitgebreid schoon gemaakt en gemonteerd. Hierbij bleek dat de set toch wat minder was. Twee velgen hebben minimale schade, en deze hebben ook allebei wat afgebladerde blanke lak. Je moet er met je neus bovenop zitten om het te zien, maar als je eindelijk je droomwielen hebt gevonden doet het toch zeer. De profieldiepte klopt, alleen zijn er twee banden toch iets schuiner afgesleten dan gedacht, die moeten sowieso vervangen worden, en de rest is ook niet nieuw meer.
Dat komt er dus nog even bij.
Maar goed, een les voor de volgende keer, en wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Ze zitten er nu wel mooi onder, en vandaag ga ik om een setje nieuwe banden.

Met het wisselen zagen we ook in de wielkast rechts achter toch een roestpuntje. Ik twijfel, maar toch kans dat er hier schade is geweest. Toch zuur daar dit niet gemeld is bij de verkoop... Ik ga binnenkort sowieso de krikpunten en het subframe ontdoen van roest, dan kan ik dit plekje meteen meenemen.

Wat betreft plannen de aankomende periode:

- Nieuwe banden (afspraak al ingepland)
- Roest (nog niet doorgerot) verwijderen
- Brandstoftoevoeging toevoegen om het systeem optimaal te krijgen en brandstof verbruik te verlagen. (hij loopt toch iets duurder dan gedacht/gehoopt)
Het idee is om twee keer bij een volle tank Forte injectiereiniger en DPF cleaner toe te voegen. Iemand hier die er een mening over heeft?

- Na de bovenstaande behandeling wil ik nog twee keer een volle tank premium diesel (BP Ultimate) tanken, en dan naar Squadra voor een chip. Ik merk dat de
motor nu onderin bizar sterk is, maar vanaf 2.200 toeren eigenlijk al geknepen wordt om zo ruimte te bieden voor de 170pk variant. Als de chip deze restrictie
er uithaalt moet het doorhalen tot 4.000 toeren ineens wel nut hebben denk ik. Nu is het vooral short shiften.

Ook heb ik helaas al mijn eerste storing te pakken. Bij de eerste koude start op een dag krijg ik direct na starten de melding "lage oliedruk, stop onmiddellijk de motor". Binnen twee seconden verdwijnt dit weer. Dit is alleen met de eerste koude start, na een werkdag is er niets aan de hand. Vanmorgen heb ik expres extra lang gewacht met doorstarten. Normaal wacht ik alleen de gloeispiraal van de diesel af, nu heb ik gewacht tot de melding "duw koppeling en/of rempedaal in" en heb toen pas gestart. Nu kreeg ik geen melding. Echter is het natuurlijk ook bijzonder warm vandaag, wie weet speelt dat een rol.

Voor zover ik heb begrepen zijn er drie mogelijke oorzaken:

- Defecte oliedruksensor en/of drukverschilsensor bij de roetfilter (zou het makkelijkste zijn)
- Rubberenring olie aanzuigbuis verdroogd (meest voor de hand liggend)
- Scheur in de plastic luchtbuis tussen de intercooler en het inlaatspruitstuk

De 2.0 JTDM is gelijk aan de bepaalde 2.0 CDTI (Opel) en 2.0 TTID (Saab) motoren, daar destijds deze allen onder GM vielen. Uiteraard hou ik het in de gaten, mocht er iemand zijn die het weet hoor ik het graag. Ik heb al contact met een Alfa Romeo specialist in de buurt, ik hoop hier snel terecht te kunnen. Natuurlijk kan ik terug naar de verkoper voor garantie, maar wanneer het slechts een sensor blijkt te zijn gaan we er natuurlijk niet voor naar België. En ik wil dit uiteraard opgelost hebben voordat ik naar Squadra ga.

Dank voor het lezen van deze enorme lap tekst, ik ga mijn best doen ook op deze pagina het wel en wee van de auto bij te houden. Ik weet dat er voldoende Facebook groepen zijn, en daar ben ik fan van, maar ouderwets forum lezen heeft toch iets speciaals.

Plaatjes van de auto bij deze update:
[img]https://i.ibb.co/G3s5980/1a6644fd-c768-4917-9260-08f36737083a.jpg[/img]

[img]https://i.ibb.co/d2WNq0h/0d99370e-d562-4958-9328-96e8ecf75fc7.jpg[/img]

[img]https://i.ibb.co/C90Fs19/8b7e0031-660e-4ca2-a839-34d5fbd1e099.jpg[/img]

Bezoekje aan Squadra

  • 131.650 km

Gisteren mocht ik afreizen naar Nunspeet. De 159 had een afspraak met Stephan. Ik was er op afgesproken tijd en mocht meteen naar binnen met de 159. Stephan had de Massimo software al klaar staan. Eerst is de auto geïnspecteerd, en gelukkig kwamen er geen lijken uit de kast. De herprogrammering van de ECU kon beginnen. Dit kan Stephan inmiddels met zijn ogen dicht, en binnen no-time was dit dan ook geregeld. Tijd voor de proefrit!

Ik merkte nog voor dat er een meter gereden was, al dat de auto stationair beter liep. Het uitschakelen van de EGR, en een minimale verhoging van het stationair toerental zorgen voor een veel betere loop. Dit werd nog duidelijker met wegrijden. Eerder had de auto de neiging zich nog wel eens te verslikken als je bij stapvoets rijden in de 2e versnelling de koppeling liet opkomen en om vermogen vroeg. Na dat we in de drukte ons om massa's toeristen hadden gewurmd (waarbij er vaak van deze verbetering werd genoten) konden we eindelijk de snelweg op. Uiteraard drukte op de invoegstrook... Dan de linkerbaan maar op. Er viel een klein gaatje, en ik trok de auto door in de zesde versnelling. Geen drama, geen gesputter, gewoon soepel oppakken en gaan. Eerlijk gezegd viel ik niet meteen van mijn stoel van verbazing. Wellicht omdat de auto het zo makkelijk zonder drama doet, en eigenlijk nu reageert zoals je verwacht. Ik merkte op dat er weinig verschil was, Stephan gaf aan dat er wel degelijk verschil was, en hij had gelijk. Ik moest gewoon even beter op de snelheidsmeter kijken... Door verdere drukte eigenlijk nauwelijks het nieuwe vermogen kunnen gebruiken, maar wel de soepele algemene loop kunnen waarderen.

Na dat we weer terug waren bij Squadra en ik afgerekend heb kon de fijne reis naar huis beginnen. In je eentje rij je toch anders, en ineens viel mij op dat het korte piekje van trekkracht geen piekje meer was, maar dat dit een enorm brede powerband was geworden. Man wat trok de diesel er ineens lekker aan!

Ik heb een erg prettige rit naar huis gehad. Voorheen begon ik niet eens aan een sprintje in de zesde versnelling van 80km/h naar, laten we zeggen iets harder dan toegestaan in Nederland. Daar de auto zo geknepen was ging je vanzelf rustig rijden, het schoot toch niet op. Tijdens de rit naar huis heb ik het verschil goed gemerkt. Met name, in 4 en 5 even een tussensprintje op de snelweg is bijzonder verslavend.

Maar wat ik zelf wellicht nog het fijnste vind is het oppakken onderin. Gewoon zoals het hoort met een diesel trekkracht onder het turbogat bij stationair draaien. Op de bekende woon-werk route kan ik weer rotondes in de 3e versnelling nemen. Na de rotonde pakt de motor meteen heel fijn op. Niet lomp maar gewoon soepel op koppel. Als je doortrekt in 3 en 4 vanaf 40 km/h trekt de auto nu echt heel goed door. De koppelbegrenzing in 1 en 2 is verstandig. De buitentemperatuur is hoog, de banden zijn warm en 235 breed, en toch voel je de voorkant zoeken bij vol gas in de 2e versnelling. Dat zegt genoeg denk ik.

Ik heb het idee dat de auto ietsje zuiniger is, met name bij constante snelheden. Het wegschrijven van de EGR zal hier denk ik de grootste rol in spelen. Maar ik geniet nu even te veel van het vermogen om mij druk te maken om het verbruik. Ik ben Squadra dankbaar voor de goede service en leveren van topkwaliteit. Nu heeft mijn auto eindelijk het vermogen dat bij het uiterlijk past!
Als extra service heeft Stephan ook kosteloos de knipperende kilometerstand opgelost. Erg fijn, dit is nu precies iets kleins waar ik mij elke dag aan ergerde, en wat nu opgelost is.

De specs:

136pk >> 200pk
350nm >> 400nm

De cijfers zeggen niet alles. Op standaard software heb je bij 2.000 toeren 350m, en is er 3.750 toeren nog 255nm over. Nu heb ik bij 2.000 toeren 386nm, en bij 2.500 toeren de volle 400nm. Echter bij 3.750 toeren is er nog altijd 374nm trekkracht beschikbaar. Kortom, geen diesel die bovenin inkakt, maar juist blijft trekken. Het lijkt qua karakter in hogere toeren haast een benzine motor. Heel fijn dit!
Ik heb de prestaties dan ook een extra sterretje gegeven.

Voorlopig ben ik wel weer even klaar met upgrades. Gewoon lekker genieten, en het oliedruk probleem oplossen. Plannen/dromen voor de toekomst:

- Een goede poetsbeurt van het lakwerk. Kleien, polijsten, wellicht wat kleine plekjes aantippen en dan in de beschermde wax zetten
- Velgen opnieuw spuiten daar de blanke lak afbladerd
- Remklauwen opnieuw rood spuiten en van nieuwe logo's voorzien
- TI skirts in kleur
- Cupra R lip onder de voorbumper
- Bescheiden dubbele uitlaat demper

- Amaretto lederen TI interieur
- Carbon dashboard inleg
- Andere Android radio, of de huidige flink updaten en plaatsen zoals het hoort. Iemand hier wellicht ervaring mee?

Verder blijft ik vooral genieten van deze reiswagen. Met name op de snelweg is het een bijzonder fijn apparaat. Genieten dit! Binnenkort voor het eerst met de auto op vakantie naar Italië. Erg veel zin in een lange rit met deze wagen.

Oliedruk opgelost, en EGR problemen

  • 137.500 km

We zijn inmiddels een aantal maanden en wat kilometers verder. We zijn in het najaar met de auto op vakantie geweest naar Frankrijk. Je merkt op dergelijke ritten dat dit toch wel is waar de auto voor gemaakt is. De 159 is wellicht niet de ruimste station, maar een baby van 3 maanden oud inclusief alle benodigdheden, en hond, met atributen, mijn vrouw, en niet te vergeten, al haar bagage, het ging moeiteloos zonder dakkoffer mee. De koffer afdekking kon zelfs gewoon dicht. De klep opening is wellicht niet ruim, de ruimte er achter is dat wel. Ook is de achterbank goed breed, maar beenruimte is beperkt. Daar heeft een baby gelukkig nog niet zo'n last van. Ook het harder rijden dan 100 wat we hier in Nederland doen is top. Je voelt dat een beetje vlot doorrijden op de snelweg is waar de 159 excelleert. De maximum snelheid in Nederland is amper genoeg om de motor op temperatuur te houden. Ook viel het verbruik alles mee. Ik gok dat de auto inclusief alle belading en dergelijke toch wel richting de 1750kg ging, dat in combinatie met 19 inch wielen en constant 140km/h op de teller (minimale afwijking door grote wielen) levert alsnog een verbruik van 1 op 15 op. Opvallend is dat de boordcomputer 1 op 14,2 weergeeft maar dat het bij de pomp dan meevalt. Dit gecombineerd met een 70 liter tank zorgt voor een flinke actieradius. Zo'n diesel is zelfs anno 2022 zo gek nog niet.

Wat upgrades betreft, ik heb de TI skirts aangeschaft en in kleur laten spuiten. Ook heb ik de Cupra R lip aangeschaft. Ik hoop deze begin van het nieuwe jaar te (laten) monteren. En dan meteen de roest op het subframe en krikpunten aanpakken. Het valt momenteel nog heel erg mee, dus nu aanpakken voordat het echt een probleem wordt. Na alle pekel van de laatste dagen komen dit soort dingen toch hoger op je prioriteitenlijstje te staan. Ik heb dan ook na twee dagen regen (dan is het meeste zout wel weg) de Alfa verwend met het showroom pakket van Loogman inclusief bodenreiniging. Natuurlijk zal dit mogelijk een kleine swirl opleveren in de lak, maar dat is makkelijker op te lossen dan roest.

Ook heb ik de TI tellers aangeschaft, en heb ik sowieso wel een kleine interieur 'renovatie' nodig.
De vorige eigenaar heeft een carbon sticker op de middenconsole geplakt. Deze is helaas niet de allermooiste, en ook al beschadigd. Daarnaast zit deze gedeeltelijk in de opening van de radio. De aftermarket Andriod radio die de vorige eigenaar ook geplaatst heeft past hierdoor net niet..

Dan het probleem van de oliedruk, dit is eindelijk opgelost. Zoals ik zelf al vermoede (en in hier bevestigd werd) was de oorzaak de rubberen pakking tussen de oliepomp en de aanzuigbuis naar het carter. Deze heb ik laten vervangen, en ik heb hier meteen maar een upgrade onderdeel van Ebay gebruikt. Inmiddels levert JTD performance overigens ook het upgrade onderdeel:

https://jtd-performance.com/product/afdichting-olie-zuigbuis-carter-jtd-tbi/

De garage heeft meteen het oliezeefje vervangen en het carter van binnen gereinigd. Hier zat wel wat aangekoekte prut in wat met een normale oliewissel niet los komt. Weer verse olie er in en klaar. Het probleem is niet meer terug gekomen dus ik denk dat het nu gelukkig eindelijk opgelost is. En het idee is dat het probleem met deze fix helemaal verdwenen is, en niet over drie jaar opnieuw de kop opsteekt.

Ik heb niet lang na aankoop van de auto al een bericht gestuurd naar de verkoper betreffende de melding van de oliedruk, hier heb ik nooit reactie op gehad. Natuurlijk had ik opnieuw contact op kunnen zoeken maar wat levert het op? De auto moet dan naar België, deze moet daar uitgelezen worden waar dan niets uitkomt. (dat deed het hier bij de specialist namelijk ook niet) en dan moet je nog maar voor elkaar krijgen dat de verkopende partij op basis van de informatie welke de klant op internet heeft gevonden onder garantie een flinke reparatie gaan doen. Dan moet ik alles bij elkaar dus minstens drie keer op en neer naar België. En gaat daar ook nog een hoop tijd (lees vrije dagen) in zitten. Nu is het zeker weten goed opgelost in Nederland bij de specialist welke gelukkig dichtbij is. Dit was mij de dik 500 euro die de reparatie bij de specialist koste wel waard.
Wel heb ik achteraf (zo eigenwijs als ik ben) alsnog de verkopende partij gemaild. Dit rommelt nu nog een beetje.

Helaas heb ik afgelopen weken wel twee keer de ANWB mogen bellen. De eerste keer stond ik gelukkig thuis, maar had de auto er absoluut geen zin in. Wel aanslaan, maar absoluut geen vermogen. Hierom maar op de motor naar het werk gegaan, en daar de ANWB gebeld voor een afspraak einde dag. Dit was achteraf gezien een slimme zet daar in de ochtend de wachttijd diverse uren betrof. Een mannetje 'reserveren' werkte prima. Deze stond keurig op afgesproken tijdstip voor de deur, en na uitlezen bleek het waarschijnlijk om de EGR te gaan. Vreemd daar deze door Squadra uitgeschakeld is. Wissen van de storing was voldoende om het probleem te verhelpen.

Hierom de volgende dag Squadra even gecontacteerd. Ook voor hun een redelijk unieke situatie, maar ze konden wel een stukje software schijven om ook deze storing definitief te verhelpen, gewoon service omdat ik er kort geleden was geweest. Keurig netjes. Deze fix heeft het ongeveer een week gehouden, toen kwam het probleem weer terug. Nu na een dag werken en stond ik dus niet thuis.
Echter nu zonder zichtbare storing daar deze uitgeschakeld was door Squadra. Maar ik herkende het probleem natuurlijk wel. Echter, na ongeveer een kwartier stationair draaien was de motor warm en werkte de auto weer naar behoren. Hierom maar gewoon naar huis gereden. Als je met een warme motor geen problemen hebt, en je kan warmdraaien dan kom je tenslotte ook wel bij de garage.

Onderweg nog even gestopt bij de supermarkt voor wat boodschappen, en dat had ik beter niet kunnen doen. Hierna wou de auto met geen mogelijkheid meer blijven draaien. Wel starten, een halve tel lopen, en dan uit. Ik heb mij laten ophalen en de volgende dag weer naar de auto laten brengen met het idee dat de koude start het truckje wellicht wel zou doen. Helaas dit maakte geen verschil. Wederom de ANWB gebeld. Deze kon de storing nu niet wissen daar deze niet zichtbaar was... Dus maar afslepen naar de garage. Daar is de EGR klep vervangen en voilà, probleem uit de wereld.

Toch gek dat een uitgeschakelde EGR toch open kan gaan staan en voor problemen kan zorgen. Inmiddels alweer twee weken probleemvrij dus ik denk dat het probleem nu definitief uit de wereld is. Door de garage vlot en tegen een schappelijk tarief geholpen, het onderdeel zelf is natuurlijk wel prijzig. Verder moet ik nog even terug naar Squadra om de storing weer 'zichtbaar' te maken voor problemen in de toekomst, al hoop ik dat dit nu wel uitblijft. Ook heb ik de EGR afdichting van JTD performance besteld. Deze zou met vervangen meteen geplaatst worden ,maar de juiste pakking was niet beschikbaar. Deze moeten we dus een volgende onderhoudsbeurt nog even meenemen.
Al met al toch een kleine knauw in het vertrouwen in de auto, hopelijk voorlopig even geen gezeur meer. Jullie begrijpen dat in de privé sfeer de Alfa Romeo grappen niet van de lucht waren...

Er zijn echter twee andere zaken welke ik vervelender vind. Het eerste is dat het bezoekje aan de Essen Motorshow nu niet met de Alfa kon. Dit had ik nou juist een leuk ritje gevonden met genoeg Duitse kilometers om eens te kijken hoe de Alfa zich langere tijd op hoge snelheid houdt. Heb ik voor niets de winterbanden gemonteerd :P. Het andere is nog vervelender, ik heb nog garantie op mijn auto, en heb vóór de EGR reparatie met de verkopende partij afgesproken dat ik de auto bij mijn eigen garage zou laten maken, en dat hun dan de onderdelen zouden betalen en ik de arbeid. Overigens had ik de auto kosteloos bij de verkopende partij kunnen laten repareren, maar met een niet wisbare storing naar België rijden was niet echt een optie. Ik vond dit een zeer schappelijke oplossing van de verkopende partij. Echter laat deze nu eigenlijk niet meer van zich horen sinds ik de factuur gestuurd heb. We zijn inmiddels twee weken verder, en meer dan een slap verhaal van een niet ontvangen mail heb ik nog niet ontvangen. Ik wacht het nog even af voordat ik op Internet met naam en toenaam met modder ga gooien. Maar vervelend vind ik het wel. Kom je afspraken gewoon na. Mede daar ik ook nog een andere garantiekwestie heb lopen betreffende het oliedruk probleem. Overigens kreeg ik op het forum al de tip om eerst even met een aangetekende brief aan de slag te gaan, dat is natuurlijk altijd een betere stap dan digitaal met modder gooien.

Ik heb de betrouwbaarheid nu maar een sterretje naar beneden gedaan,
hopelijk kan deze op termijn weer omhoog. Ook heb ik wat nieuwe foto's toegevoegd waar de kleur wat beter op uitkomt. Hopelijk snel foto's met de TI updates in in en exterieur. Allemaal fijne dagen toegewenst!

Foto's welke bij deze update horen:
[img]https://i.ibb.co/hCJh6Nh/20220819-183341.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/9grv40R/20220819-183411.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/9ySKbTP/20220819-183446.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/GQNX4N5/autoweek.jpg[/img]

Roest, roetfilter, en andere ellende

  • 145.000 km

Het is alweer even geleden, maar dat betekent niet dat er niets is gebeurd aan de 159. Ga er maar goed voor zitten, het is een flinke lap tekst geworden.

Zoals eerder aangegeven had ik last van de bekende roest op het subframe en op de krikpunten. Ook kreeg ik een heel klein beetje roest in de wielkast rechtsachter. Dit is allemaal aangepakt en daarna flink in de bescherming gezet. Misschien niet origineel, wel erg goed, ook wat waard.

Daarnaast heb ik ook eindelijk de Ti skirts laten monteren. Ongelooflijk hoeveel dikker de auto is geworden van een beetje extra plastic op de dorpels. Zelfs op de lelijke winterwielen ziet het er al heel veel beter uit.
De originele klemmetjes en klipjes waren natuurlijk nergens te vinden, dus zijn de skirts bevestigd met een extra strip en twee componenten kit. Dit blijft perfect zitten. Heel erg blij met deze upgrade die al veel te lang in de schuur lag.

Ook heb ik diverse updates van Mancan geïnstalleerd. De led dagrijverlichting IPV-stadslicht, en deze leds worden oranje wanneer de knipperlichten ingeschakeld worden. De techniek is mooi, maar de leds zijn eigenlijk net een tikkeltje te fel. Zeker daar de lichtunit waar deze inzitten niet bedoeld zijn voor veel vermogen, dus strooit het lichtbeeld een beetje en is goed richten lastig. Weet iemand of er een manier is om de led iets af te schermen om zo een wat beter beeld te krijgen?
Voor de geïnteresseerden, het betreft deze set: https://macman-pro.com/en/module/led-drl-bubsturnsignal-9/
Een soort huls (welke niet verbrand) om de led is wellicht de beste optie. Uiteindelijk wil ik het liefst een ‘custom’ set koplampen laten maken bij doctorlight.pl (dit heb ik ook voor mijn motor gedaan) maar dit is nogal prijzig, en zoals jullie zo meteen zullen lezen heb ik voorlopig wel even genoeg kosten aan de auto gehad.

Net als iedere 159 had ook ik het bekende probleem van de krakende deuren. Dit zit in de extra scharnieren/deurstoppers welke ervoor zorgen dat je deur op diverse openingstanden vast blijft staan. Er zijn tijdelijke reparaties mogelijk, maar het is het beste om deze scharnieren te vervangen voor een gemodificeerd setje. Dit heb ik dan ook gedaan.
De link: https://macman-pro.com/en/module/%d0%be%d0%b3%d1%80%d0%b0%d0%bd%d0%b8%d1%87%d0%b8%d1%82%d0%b5%d0%bb-%d1%81%d1%82%d0%be%d0%bf%d0%b5%d1%80-%d0%b7%d0%b0-%d0%bf%d1%80%d0%b5%d0%b4%d0%bd%d0%b0-%d0%b2%d1%80%d0%b0%d1%82%d0%b0-alfa-romeo-15/

Met name de deuren achter kraakte, dus die heb ik vervangen en zijn nu doodstil. Dit zorgt er echter wel voor dat het minimale geluid van de deuren voor nu extra opvalt, nog maar een setje bestellen dus.
Ook was ik een inlegrubbertje van de deurgreep verloren in de stofzuiger, een mooie reden om maar meteen de variant van Mancan mee te bestellen. Typisch zo’n klein detail waar ik erg gelukkig van kan worden.
De link: https://macman-pro.com/en/module/alfa-romeo-159-handle-inserts/

Daar ik het front van de 159 (hoe mooi ook) net nog niet helemaal af vond wou ik graag de Cupra R lip monteren. Deze lip zit standaard op de eerste generatie Leon Cupra R, en binnen de VAG-scene is het gebruikelijk om deze onder vrijwel iedere auto te schroeven. Van een Skoda Suberb tot een Audi TT, allemaal zijn ze net wat dikker met dit stukje plastic. Ook ik heb er eentje gevonden. Ik had wat voorbeeldplaatjes gekeken en vond het er erg goed uitzien. Helaas, de originele lip waar ik met wat moeite aankwam past echt voor geen meter onder de 159. Ik heb nu een imitatie van de bekende website uit het verre oosten besteld, binnenkort maar eens gaan prutsen. Ik heb nu één originele en twee imitatie, met wat buigen met een föhn (ze zijn erg flexibel) en zelf borende parkers moeten we deze er toch wel onder krijgen.

Ook heb ik inmiddels zo’n beetje alle interieurverlichting vervangen voor led. Dit is net even feller en moderner. Dit geeft een fijn beeld. Alleen heb ik het lampje van de make up spiegel aan de bijrijderskant gesloopt, ook hier moet ik dus nog even een nieuw setje voor bestellen. Vervelender is echter dat ik de kofferbakverlichting niet aan de praat krijg. Er staat gewoon spanning op, maar wat voor lampje ik er ook in stop, het werkt niet. Iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

Naast de Ti skirts had ik vorig jaar ook de tellers aangeschaft. Het heeft even geduurd, maar eindelijk zijn ook deze geïnstalleerd, is de knipperende kilometerstand (blue and me) gefixt, en staat de kilometerstand nu goed. Alleen wel een heel irritant probleem, sinds de tellers gewisseld zijn doet de turbodrukmeter het niet meer. We hebben de oude tellers weer teruggeplaatst, ook met de oude turbodruk, brandstof, en water meter deed de turbodrukmeter het niet. Met correct instellen van de kilometerstand heeft Stephan van Squadra er even naar gekeken, met de laptop in de OBD-poort kan je de naald wel laten bewegen, dus er is gewoon verbinding en de tellerverlichting werkt ook gewoon. Ook werken de water temperatuur en brandstofmeter gewoon. Iemand enig idee waar dit door kan komen? Binnenkort mag de boel wederom open, ik wil dan nog wel even het contactje schoonblazen met perslucht en er contactspray in spuiten, niet dat ik hier wonderen van verwacht, maar ik wil wel alles geprobeerd hebben.

Zoals eerder al aangegeven wil ik graag mijn dashboard inleg aanpassen. Ik had een lelijke carbon sticker, grijze lijsten en antraciet aluminium Ti inleg in het stuur. Kortom, er moest eenheid komen. Nep Carbon doet iedereen (en echt is erg duur) dus ben ik voor een stickersetje van Risicosfizio gegaan.
De link naar de website: https://www.risicosfizio.it/cart/?lang=en

Echter is het plakken niet gelukt. De kwaliteit is best heel aardig, zeker gezien de prijs. Maar ik heb hier absoluut de fijne motoriek niet voor. Voor nu zit het er nog in.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de lichtere aluminium inleg van de pré facelift Ti mooier vind, en daar ben ik nu dan ook naar opzoek. Mocht iemand deze hebben liggen in een nette staat dan hoor ik het graag! Ik heb deze namelijk nog niet kunnen vinden.
Voor dit jaar staat een knappe set dan ook hoog op de wensenlijst. Als ik die gescoord heb dan kan het dashboard nog één keer open om alles in te bouwen. Als ik dat (laat) doen wil ik ook meteen de radio vervangen. De huidige unit past net niet, dit ziet er heel stom uit. Ook is deze verouderd en traag. Ik wil graag een zo nieuw mogelijke versie van Android met draadloze Android auto. Mijn auto heeft op dit moment een achteruitrij camera, ik hoop heel erg dat ik deze op de nieuwe unit ook werkend krijg. Voor nu heb ik onderstaande radio op het oog. Heeft iemand hier ervaring mee?
https://www.erisin.com/products/erisin-es8520r-7-android-120-car-stereo-for-alfa-romeo-spider-159-brera-dsp-carplay-auto-4g-lte-slot-ips-bt50-tda7851-gps

Als dit allemaal gerealiseerd is heb ik denk ik een heel net interieur. Om het af te maken zou ik nog wel graag andere stoelen willen. Ti stoelen is natuurlijk een droom, maar geen zwart. Ik zou dan de Amaretto variant willen en deze is nergens te vinden. Een andere (gavere) optie is de schaalstoelen van de facelift Brera/Spider Ti monteren. Gewoon zwart past mooi bij het huidige interieur, in Amaretto zou natuurlijk helemaal een droom zijn. Dit heeft zeker geen haast, maar ik hou alle bekende sites in de gaten. Mocht iemand wat tegenkomen, laat het mij weten.

Zoals eerder aangegeven had ik wat garantie perikelen betreffende mijn oliedruk probleem, en mijn EGR. Ik kreeg eerst zoals aangegeven niet de reactie die ik wou, en daarna was de verkoper helemaal niet meer te bereiken. Na heel veel mailtjes, telefoontjes en een aangetekende brief is het uiteindelijk na 4(!) maanden gelukt via Whatsapp opnieuw contact te krijgen met de verkoper. Ik heb nu een stukje teruggekregen van beide reparaties. 30% ex btw van de totaal factuur van de oliedruk, en dit ook op de defecte EGR. Hierin echter niet op de arbeid (dat was ook zo afgesproken) maar alleen het onderdeel. Alleen is er voor de prijsberekening een goedkoop imitatie onderdeel genomen terwijl ik een origineel kwaliteit onderdeel heb gebruikt om definitief van het probleem af te zijn. Dit loopt dus nog daar ik hier natuurlijk niet mee akkoord ga.

En toen was ik aan de beurt. De APK verliep 5 mei, dus ik stond netjes begin maart al bij de garage. Je kunt tenslotte twee maanden van tevoren al keuren zonder verlies van de datum, en zo dus theoretisch 14 maanden APK hebben. Ik ben er altijd graag op tijd bij met problemen, en heb dit keer IVM de vele issues en drukte bij de garage de volle twee maanden nodig gehad…

Sinds 1 januari dit jaar is er een vervanger van de roetmeting voor diesels gekomen. Dit is de zogenaamde deeltjestester. Deze is veel nauwkeuriger en veel diesels komen er dan ook niet doorheen. Zo ook de mijne. Je mag maximaal 1 miljoen deeltjes per vierkante cm hebben, daar zat ik ver boven. De eerste stap was een flink stuk rijden, daarbij ook doortrappen, en dan ook nog een carbon cleaning doen. Voor de carbon cleaning zat ik op drie miljoen deeltjes, na de cleaning op 3,5 miljoen deeltjes. Kortom, carbon cleaning werkt bij mijn auto in ieder geval niet. Hierna heb ik de auto getankt met HVO 100. Dit is synthetische diesel met een veel hoger Cetaan getal. Deze brandstof bevat veel minder roet, en door de hogere Cetaan waarde wordt roet ook nog eens bij veel lagere temperaturen verbrand. Ik had online goede berichten gelezen en het is ook een goedkope manier om door de APK te komen. Het kost ongeveer 70 cent extra per liter TOV diesel, dus dat kan je best een keer proberen. Na hier weer een flinke afstand mee gereden te hebben en hierbij de motor ook flink belast te hebben ging ik weer aan de deeltjesteller. Helaas, geen goede score, ik was zelfs omhooggegaan naar 5 miljoen deeltjes! Na nog wat extra onderzoek heb ik (denk ik) de reden hiervoor ook gevonden. De brandstof is veel schoner dan diesel, en de hoeveelheid energie per kilo is gelijk. Maar de dichtheid is lager. Hier kan niet iedere ECU mee werken, en dit zou voor hogere uitstoot zorgen. Overigens merkte ik er tijdens het rijden niets van.

De laatste stap was premium diesel met extra toevoegingen van Forté en Mécatech. Een flink hoge dosering (beide flacons in dezelfde volle tank Ultimate diesel) weer stevig rijden, gevolgd door geforceerd regenereren. Dit had het meeste effect, ik kwam uit op twee miljoen deeltjes. Kortom, absoluut een verbetering, maar er moest echt een nieuw filter onder. Daarnaast was ik weer toe aan een grote beurt, nieuwe banden voor, en nieuwe remmerij achter. Jullie begrijpen, dit was een duur grapje. Maar er komt nog meer…

Door de roetfilter perikelen heb ik er wat meer sportieve ritten opzitten. Hierbij had ik af en toe helaas een storing. Bij meerdere keren achter elkaar flink doorhalen gebeurde het wel eens dat de turbo eruit klapte. Zonder drukvulling is het ineens heel beroerd rijden. Even opnieuw starten is voldoende om hem weer mee te laten draaien, maar het hoort natuurlijk niet. Ook vond ik al geruime tijd dat de turbo wat floot. Hierom ben ik naar dé expert op dit gebied gegaan, Joël van JTD-performance. We hebben tijdens rijden diverse logjes gemaakt, en hier kwam uit dat de turbodruk in de hogere toeren te ver opliep en dat de variabele turbo deze zelf niet meer kon afvoeren. Te hoge druk (ruim boven de twee bar) kan schade opleveren en uit voorzorg schakelt de auto de turbo dan uit. Hierna is de turbo geïnspecteerd. Deze is nog niet op, maar ook zeker niet nieuw meer. Zolang je onder de 3.500 toeren blijft (en wanneer kom je hier nu boven met een diesel) gaat het allemaal goed, en de meeste mensen zouden er waarschijnlijk gewoon mee doorrijden. Maar ben een mierenneuker, alles moet goed zijn, dus dit ook. En dit is dan wellicht ‘beginnende’ slijtage, dit gaat natuurlijk erger worden. En ik heb geen zin om van de zomer met een kapotte turbo op een bergpas in Frankrijk te staan. Kortom, de turbo moet gereviseerd worden. Dit was de optie waar Joël zelf mee kwam en dit tegen een heel schappelijk tarief.
Voor een kleine meerprijs kan er ook meteen een kleine upgrade aan de turbo gedaan worden. Dit wou ik natuurlijk graag, maar ik had wel mijn bedenkingen daar ik niet de F40 versnellingsbak heb maar de C635 versnellingsbak. Deze is niet zo beroerd als de M20/M32 versnellingsbak, maar ook niet zo hufterproef als de F40. Tenminste, dat dacht ik. Joël heeft mij verzekerd dat hij al een behoorlijk aantal motoren met deze versnellingsbak (de 1750TBI gebruikt deze bak ook) heeft getuned tot boven de 500nm, en dat dit allemaal goed gaat. Natuurlijk zal de koppeling wel sneller slijten. Wanneer deze straks op is ga ik uiteraard meteen voor de upgrade variant van JTD.

Lang verhaal kort, momenteel staat de ‘nieuwe’ upgrade turbo in bestelling en wanneer deze af is ga ik naar Joël om deze te monteren en ook de software hier nog op aanpassen. Het doel is om een zo prettig mogelijke vermogensopbouw met brede koppelkromme te krijgen, maar het maximale koppel wel iets hoger in de toeren vrij te laten komen dan nu om niet te veel risico’s te nemen met de versnellingsbak en koppeling.

Als alle bovenstaande plannen voor dit jaar nog lukken dan zal ook 2023 weer een duur jaar worden voor de Alfa. Het is niet anders, het blijft tenslotte ook een stukje hobby. Maar ik heb nog wel wat plannen/dromen voor de lange termijn. Om te beginnen vind ik het huidige enkele uitlaatpijpje wat lullig. Hier moet echt nog een keer wat aan gedaan worden. Het liefst monteer ik een Wizard uitlaat.
Echter is hier in Europa moeilijk aan te komen sinds Brexit. Een andere optie is een uitlaat van Ulter. Net wat minder mooi (kleinere diameter) en ook nog eens duurder. Maar wel heel veel beter dan standaard en heel goede kwaliteit.
Iemand hier toevallig ervaringen met één van deze merken en hoe hier aan te komen?

Als laatste droom ik al een poosje van een set 19 inch Prodrive wielen:
De mooiste en lichtste wielen voor de 159 in mijn ogen. Echter is hier lastig aan te komen, als je ze ziet kosten ze de hoofdprijs, en het is niet dat ik verder zo lekker weinig kosten aan de auto heb gehad. Als ik dit ga doen dan kunnen de Ti wielen welke ik nu heb als winterset gaan dienen. Ze zijn tenslotte toch al wat minder fris.

Dit was hem weer voor nu. Ik heb wat nieuwe foto’s toegevoegd met hierin ook wat interieurplaatjes zodat jullie een iets duidelijker beeld hebben van hoe de auto er nu bij staat en wat ik bedoel met mijn interieur projectje.

Foto's die bij deze update horen:

[img]https://i.ibb.co/5xHFCyj/photo-5825599589556796235-y.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/z51PPnc/photo-5972073285908809198-y-1.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/HD3NJmm/photo-5972073285908809193-y.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/QbsDkww/photo-5972073285908809197-y.jpg[/img]

Turbo upgrade

  • 146.000 km

Zo daar zijn we weer. Gisteren mocht ik afreizen naar het mooie Brabant voor de turbo upgrade van JTD performance. Bij aankomst eerst meteen een testrit gereden voor de logs. Hier kwam al uit naar voren dat de turbodruk met de oude turbo te hoog werd, ook was het drukverschil tussen in en uitlaat aan de hoge kant, en dit zorgde weer voor hoge uitlaatgas temperaturen. Kortom, werk aan de winkel. Ik heb mij boven geïnstalleerd met mijn laptop zodat ik gelukkig op afstand kon werken, en Joël ging beneden met mijn Alfa aan de slag.

De oude turbo was flink vervuild, had speling op de as, en de variabele aanzuiging (waar de storingsmelding vandaan kwam) ging heel stroef. Kortom, vervanging was geen overbodige luxe. Dit had wel voor problemen kunnen gaan zorgen onderweg. Ook lekte de oude turbo uitlaatgassen via de waste gate wat weer voor uitlaatgassen in de auto zorgde tijdens stationair draaien. Ook niet wenselijk.

Helaas kwam hij (zoals eigenlijk altijd met dit soort projecten) toch weer wat problemen tegen. Het originele roetfilter is vervangen voor een hoge kwaliteit after-market exemplaar. Dit daar een echte originele meer dan €2.000,- kost. De gemiddelde after-market is echter ook niet goed, dus er is gekozen voor het beste van twee werelden. Dacht ik...
Echter is de pasvorm en de flow van dit filter toch een stuk minder dan bij de originele, en helemaal TOV een goede downpipe. Dit zorgt voor de genoemde problemen met drukverschil en bijbehorende temperatuur. Daar de oude turbo echt op was is deze nieuwe wel gemonteerd. Ook dit was een flinke klus daar de pasvorm van het nieuwe roetfilter welke direct op de turbo zit ook net niet optimaal is. Ook is er een nieuwe turbodruk sensor gemonteerd welke tot 4 bar kan meten. De oude was ook best aangetast. Ook heeft Joël aangepaste software op de ECU geplaatst.

De gemonteerde onderdelen:

Upgrade turbo GTB1752v (aangepaste turbine in origineel turbo huis)
Turbodruk sensor 4 bar

Na flink klussen kon eindelijk de testrit gemaakt worden. De eerste rit was eigenlijk bagger. Geen vermogen en nauwelijks turbodruk. Ik zat al flink te balen en te schelden op het roetfilter.

Na de testrit heeft Joël de actuator bijgesteld, en daarna kon de tweede testrit beginnen. Dit leverde een veel beter resultaat op. Een tussensprintje in 3 en 4 gaat echt een stuk vlotter! Wel liepen we hierin tegen het probleem van de tegendruk en bijbehorende hogere temperaturen. Dit zorgt er voor dat bij langdurig vragen om veel vermogen (topsnelheid) het vermogen steeds verder terug geschroeft wordt.

Kortom, de auto is flink verbeterd maar nog niet af. De groter downpipe zal binnenkort dan ook geïnstalleerd gaan worden, en misschien ook een andere intercooler... Wordt vervolgt.

Pretpakket JTD performance

  • 146.500 km

Inmiddels heb ik de knoop doorgehakt en alle spullen besteld. De auto krijgt het complete pretpakket van JTD Performance. Ook zal Joël alles monteren en de software hier op aanpassen. Totale speclist:

- Openluchtfilter BMC in originele filterhuis
- Upgrade inlaatbuis met grotere diameter
- Upgrade turbo inlaat met grotere diameter
- Grotere intercooler
- Upgrade turbo (deze is al gemonteerd)
- Open downpipe met grotere diameter
- Bigbore voorpijp

Kortom, een mooi lijstje wat inclusief montage genoeg gaat kosten. Gelukkig is mijn eigen garage heel schappelijk betreffende mijn roetfilter. Daar deze niet goed functioneert door de slechte flow (de aansluitbocht op de turbo is veel te krap) en niet goed past in de beugels (vorm is anders dan origineel) en hierdoor ook minimaal uitlaatgassen lekt nemen ze deze mits netjes gedemonteerd weer retour. De kosten voor arbeid ben ik natuurlijk wel kwijt, maar ik vind dit heel schappelijk. Als het roetfilter verwijderd is moet ik deze natuurlijk wel afmelden bij de RDW, en zal ik dus een fijnstoftoeslag op de wegenbelasting krijgen. Vervelend, maar het is de beste oplossing.

Om het feestje af te maken ben ik mij ook nog aan het verdiepen in een andere (dubbele) einddemper.

Ook heb ik deze week nog een afspraak staan om de interieurlijsten aan te passen. Als dit gedaan is dan ga ik deze samen met een nieuwe beter passende radio installeren.

Kortom, ondanks alle tegenslagen ben ik nog steeds erg blij met deze auto en blijf ik er in geloven. Natuurlijk hoop ik dat ik de komende tijd wat minder problemen en wat meer genot van mijn Alfa heb. De auto is fantastisch, maar kosten en betrouwbaarheid zijn tot op heden wel een dingetje zeg maar.

Pretpakket geïnstalleerd, en interieur renovatie

  • 150.700 km

Zo daar zijn we weer met een update van de 159. Na de nieuwe turbo en de bevindingen van Joël was het al vrij snel erg duidelijk, het helaas toch niet originele roetfilter moest er onder vandaan. Dit roetfilter met slechte flow en pasvorm had toch een aantal nadelen. Dit viel steeds meer op en ging dan ook flink irriteren. Waar had ik last van?

- Door de onjuiste pasvorm lekte er uitlaatgassen tussen de turbo en het roetfilter. Bij stationair draaien (stoplichten en dergelijke) moest ik altijd de interne luchtcirculatie aanzetten daar je anders de uitlaatgassen in de auto kreeg, erg onprettig. De turbo werd in de loop van tijd ook erg vies van roetaanslag hierdoor.

- Door de verminderde flow en het grotere turbinewiel in de nieuwe turbo had ik een flink turbogat. Ook zorgde dit voor een trager gasrespons Erg vervelend als je om vermogen vraagt en het duurt gewoon te lang voor er wat gebeurt. Dit kan ook onveilige situaties opleveren daar je op een kruising of splitsing gewoon niet zo snel kan reageren als zou moeten.

-Regenereren was drama. Met het oude roetfilter werd er regelmatig geregenereerd en zag je het verbruik voor een minuut of 10 oplopen. In rijgedrag merkte je niets. Met het nieuwe filter liep tijdens regenereren het verbruik ook op, maar was er ook een enorme vermogensbeperking. Dit was gewoon eng. Als ik op de snelweg op de cruise controle reed en het filter ging regenereren zakte de auto gewoon in snelheid als je een brug op ging. Inhalen van een vrachtwagen was een serieuze uitdaging, ook op vlak wegdek.

Kortom, dat toch niet originele filter moest er onder vandaan. Nu was mijn eigen garage erg coulant. Ik mocht het filter mits netjes gedemonteerd gewoon weer inleveren en dan zou ik mijn geld (€920 euro) terug krijgen. De arbeid niet, en dat is natuurlijk logisch.
Voor dit bedrag kon ik natuurlijk makkelijk de downpipe kopen, en er was ook nog wel wat ruimte voor wat andere dingen. Hierom heb ik er voor gekozen om maar meteen 'all the way' te gaan. Vorige week donderdag ben ik weer bij Joël van JTD geweest en is het complete pretpakket gemonteerd.

De nieuwe setup

Het originele papieren luchtfilter was zeiknat. Deze zit laag in de bumper gemonteerd en dit levert met regen ellende op. Het zal de gasrespons ook wel niet bevorderd hebben. Hier is dan ook een openluchtfilter van BMC in gekomen.

Ook is de aanzuiging verplaatst. Aan het luchtfilterhuis zit nu een slang welke recht naar voren zit en strak naast de intercooler lucht aanzuigt.
De rest van het inlaattraject is ook aangepast. De turbo inlaat is vervangen voor een metalen exemplaar. Ook is de inlaatkit aangepast. Deze heeft nu geen smoorklep meer en een grotere diameter. Hierdoor pakt de motor nog lager in toeren, en nog beter op.

Daarnaast was ook de intercooler niet nieuw meer. Omdat toch de hele boel al open lag is deze ook vervangen voor een mooi incognito zwart exemplaar welke ook nog een stukje beter is dan de originele.
Hiernaast is het roetfilter vervangen voor de downpipe, en is het uitlaat gedeelte hierna ook vervangen voor een stuk met grotere diameter.

Na een dagje sleutelen was het eindelijk tijd om te rijden!
Ik merkte meteen al een enorm verschil. Het turbogat en de gasrespons waren echt véél beter. Dit reed fijn zeg! Joël was nog niet tevreden. Na de eerste testrit is de actuator van de turbo nogmaals bijgesteld en kon de tweede testrit gedaan worden. Nu vlogen we echt! Er was veel verkeer en het regende, dus dan bouw je toch wat extra marges in. Maar het is gelukt om een aantal mooie logjes in de derde en vierde versnelling te draaien. Man wat rijdt dit fijn! Bij stationair draaien geen uitlaatgassen meer, en ook nog eens een beter verbruik. Kortom, na een lange dag had ik een prettige rit naar huis. Betekend dit nu dat dit hoofdstuk afgesloten kan worden? Nee natuurlijk niet.

Ik merkte eerder al dat de koppeling al een vrij hoog aangrijppunt had, kortom deze gaat richting het eind. In de basis heb je er nog geen last van, maar als je meerdere keren achter elkaar vanaf hele lage toeren vol gas geeft dan wordt de boel warm, en tijdens de tweede testrit slipte de koppeling dan ook heel even in de vierde versnelling. Hier heb ik hierna (ook met flink doorrijden en gas geven bij lage toeren) gelukkig geen last meer van gehad, maar het is natuurlijk een waarschuwing voor wat komen gaat. Kortom, voor nu rij ik heerlijk, maar ik moet wel vast een potje gaan maken voor een nieuwe koppeling. Een bijkomend voordeel is dat er dan meteen een upgrade koppeling in kan, en een beter vliegwiel. Op het huidige vliegwiel zit speling en dat voel je. Kortom, nog een extra investering waar de auto absoluut beter van zal gaan rijden.

Omdat we nu al op het randje van de koppeling zaten hebben we de afstelling even gelaten zoals deze is. In de huidige setup draai ik nu ongeveer 230pk en 460nm. (uitdraai op basis van de data van de OBD toegevoegd)
Er zit nog meer ruimte in de afstelling, maar daar wachten we dus mee tot dat de koppeling gefixt is. Ik ben toch benieuwd hoe dicht we bij de magische grens van 500nm kunnen komen. Maar veel belangrijker is natuurlijk de snelle gasrespons en een minimaal turbogat. Dat is nu gelukkig al het geval, ieder ritje weer genieten! Wat voor de afstelling verder nog in kan helpen is dat de auto nu af en toe stationair net niet perfect loopt, je ziet dan ook iets afwijkende waarden in de injectoren. De beruchte stekker op de hoge drukrail is al gewisseld maar helaas zorgde dit niet voor de oplossing. Hierom wil ik graag en setje gereviseerde injectoren proberen. Joël gaat in zijn netwerk kijken wat er mogelijk is. Vier nieuwe is een erg prijzig geintje, maar vier gereviseerde en dan mijn huidige inleveren is wellicht een mooie optie. Daarnaast heb ik als 'finishing touch' een nieuw setje einddempers besteld bij Wizard. Of einddempers, eigenlijk zijn het gewoon sierstukken. Straks heb ik dus compleet 'straight pipe' vanaf de turbo.

Als hiermee de flow nóg beter is, de injectoren net wat beter werken (al had Joël niet het idee dat de performance er onder te lijden had) en het laatste stukje afstelling is gedaan dan heb ik naar mijn mening alles gedaan om de perfecte setup voor een fijne dagelijkse inzetbare 159 te creëren.

Daarnaast ben ik ook een paar stappen verder met mijn interieur.
Even terug in de tijd. Toen ik de auto kocht had ik drie verschillende interieurlijsten. In de deuren en het dashboard voor de passagier had ik de originele grijze inleg. Niets mis mee, maar ook niet bijzonder. Op de middenconsole zat een slecht geplakte sticker, en het TI stuur had de donkere TI inleg welke op zich mooi was, maar wel wat beschadigd. Ook zat er een slecht werkende en slecht passende android radio in de auto.

Om er één geheel van te maken ben ik gaan stickeren met het pakket van Risicosfizio. Goede kwaliteit 3m stickers, maar knippen en plakken was op de kleuterschool al niet mijn sterkste punt, en het is nog niet verbeterd zullen we maar zeggen. Ook had ik de facelift tellers voor de TI variant gewisseld.


Kortom, dit moest anders. Ik heb er een poos over nagedacht, en omdat ik het iedere keer moest uitstellen wegens andere kosten aan de auto had ik ook de tijd om er over te denken. Eerst dacht ik dat carbon inleg het mooiste zou zijn. Dit is op zich ook erg gaaf, maar wel erg standaard daar iedereen dat tegenwoordig heeft. Toen kwam ik op het idee om alles in de donkere facelift TI te doen. Echter is dit erg moeilijk te vinden in nette staat, en hoe mooi het ook is, het is toch ook weer niet helemaal wat ik zoek, misschien toch te donker. Ik heb nog even kort getwijfeld over de aluminium pré facelift TI. Dit is ook erg mooi, maar vind maar eens een nette onbeschadigde set.

Uiteindelijk ben ik voor de in mijn ogen mooiste optie gegaan. Geen tweedehands set, niet wrappen maar hydrodippen. Dit is het duurste (je kan voor het geld waarschijnlijk ook wel carbon gelamineerde inleg uit Polen krijgen) maar wel het allermooiste. Ik kwam op het idee toen ik zag dat een Oostblokker dit deed bij de beschadigde notenhouten lijsten van oude Mercedessen. Ik ben op zoek gegaan naar een Nederlands bedrijf welke dit deed om zo de lokale ondernemer te steunen. In eerste instantie wou ik destijds nog carbon, maar toen ik in de twijfelperiode zag dat ze een veel mooiere dip in een Lexus hadden gebruikt was ik om. 'Brushed steel' moest het gaan worden.

Daarnaast moest de Android radio natuurlijk er uit. Een schitterend interieur verpesten met een slecht passende beroerd werkende radio wil je natuurlijk niet. De eisen voor de nieuwe radio:

- Mooi passend in het interieur
- Zo nieuw mogelijke versie van Android
- Draadloos Android auto/Apple carplay
- Werkende stuurwielbediening
- Werkende achteruitrijcamera
- Optie tot toevoegen van een subwoofer (kan bij veel Ali rommel niet)

Op advies van een vriend via de Facebook groep die ook alles heeft ingebouwd heb ik ook gekozen voor de variant met het grootste werkgeheugen en grootste opslaggeheugen. Niets zo irritant als een traag werkende radio. Welke is het geworden? Een unit van Erisin. Voor de geïnteresseerden:

https://www.erisin.com/products/erisin-es8520r-7-android-120-car-stereo-for-alfa-romeo-spider-159-brera-dsp-carplay-auto-4g-lte-slot-ips-bt50-tda7851-gps

Vorige week was ik eindelijk terug van vakantie. Voor de vakantie had ik een extra setje interieurlijsten van Marktplaats gescoord zodat deze gedipt konden worden en ik in de tussentijd gewoon door kon rijden. Ook had ik vlak voor de vakantie de radio besteld. Toen ik thuis kwam was de radio binnen en kon ik de lijsten ophalen. Dit heb ik gedaan en dezelfde dag hebben we dit nog gemonteerd. Hierbij hebben we door tijdgebrek twee zaken laten zitten. De achteruitrijcamera lukte nog niet. De camera was al geïnstalleerd op de oude radio en daar werkte deze, maar dit passend krijgen op de nieuwe kregen we nog niet voor elkaar. Ook hadden we de inleg van het stuur nog niet gewisseld.
Vrijdag ben ik nogmaals langsgegaan bij dezelfde vriend en toen zijn deze twee dingen binnen een halfuurtje alsnog gefixt. Het dashboard is dus (op de niet werkende turbodrukmeter na) eindelijk klaar. De radio verbind super snel met mijn telefoon. Instappen en gaan, ook automatisch opnieuw koppelen of wisselen naar de telefoon van mijn vrouw gaat goed. Ook heb ik de zogenaamde 'split screen' functie dus je kan je media (Spotify e.d.) tegelijkertijd open hebben met je navigatie. Omdat het scherm nu wat groter is dan de vorige radio lijkt de beeldkwaliteit van de achteruitrijcamera wel ietsje minder. Verder kan ik geen nadelen ontdekken. De plaats in het dashboard kijkt iets minder prettig natuurlijk dan moderne auto's waarbij de navigatie heel hoog in het interieur zit. Maar je kan er wel heel goed bij tijdens het rijden, en dat is ook wat waard. En qua looks is het nu echt perfect. Kortom, een grote update waar ik erg blij mee ben. Hier kan ik nu elke rit van genieten. Je kijkt tenslotte meer naar je dashboard dan naar je velgen.

Ik heb nieuwe foto's toegevoegd van het interieur zodat jullie ook een beeld hebben bij het verhaal.
Dat was hem weer voor nu. Mocht iemand ook zijn interieurlijsten willen laten dippen dan kan ik Hydrodip Nederland van harte aanbevelen. Vakwerk!

Foto's welke bij deze update horen:

[img]https://i.ibb.co/0c76Znj/20230804-213513.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/XbxS51p/20230804-213605.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/R37JhZ9/20230805-091239.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/m4w5RY6/20230807-080822.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/w6wXbWR/20230807-080835.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/xsRyMht/20230807-080900.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/Vt66qk1/20230807-080929.jpg[/img]
[img]https://i.ibb.co/znCrnwM/20230807-080952.jpg[/img]

Updates, onderhoud en de laatste puntjes

  • 163.450 km

Zo daar zijn we weer. Het is even geleden, maar ik heb in de tussentijd niet stilgezeten. Ik heb het schrijven van deze update een aantal keer uitgesteld omdat er iedere keer weer iets tussen kwam. Maar omdat een ‘projectauto’ nooit echt af is kan ik dan wel blijven uitstellen.

Na de grote interieur update van de vorige keer heb ik eerst wat kleine zaken opgelost waar ik mij al even aan ergerde. Zo heb ik de after-market dynamische zijknipperlichten vervangen voor originele, een frisse nieuwe matten-set, nieuwe mat in de kofferbak, en een mooie rode startknop toegevoegd. Deze steekt mooi af in het nieuwe dashboard.

Hierna was het tijd voor een update welke al veel langer op de agenda stond. Ik wou vanaf het begin het dunne enkele uitlaat sierstuk al vervangen voor een grotere, en dan meteen ook eentje aan de rechterkant plaatsen. Maar dan wel hetzelfde model als de originele, dus niet ovaal, en ook geen rechte pijp, maar mooi schuin uitgesneden.
Er is veel te koop, maar dat is het vaak nét niet qua looks of kwaliteit. Uiteindelijk ben ik Wizard op het spoor gekomen, en heb ik deze Engelse sierstukken geïmporteerd. Dit gaf ik in de vorige update al aan, maar verzenden en uiteindelijk monteren duurde nogal even... Uiteindelijk koste deze 'dempers' een vermogen, zeker met importheffingen, maar wel precies zoals ik ze wil hebben. Ik heb even met enkel deze sierstukken gereden, en zo had ik een volledig open uitlaat. Dit was toch wat te veel van het goede, dus er is een extra demper tussen gekomen. Nu is de auto mooi stil, behalve bij vollast bij hoge toeren, dan heb ik een fijn roffeltje, precies zoals het hoort. En de uitlaat zit echt perfect! Heel blij mee.

De tweede exterieur aanpassing welke al een poos op de agenda stond is de Cupra R lip. Deze splitter van de eerste generatie Cupra R Wou ik al een poos monteren, maar had wat voeten in de aarde daar deze qua pasvorm totaal niet overeenkomt met de originele bumper. Gelukkig is met een föhn en zelf borende parkers een hoop te fixen. De lip zit onder de auto en staat perfect!

En toen had ik ineens geluk, bij een sloperij in de buurt zag ik dat ze weer een sloop 159 binnen hadden gekregen. Het is voor mij een soort verslaving om vrijwel dagelijks onderdelenlijn.nl in de gaten te houden op zoek naar upgrades voor mijn auto, en ik had enorm geluk er zo snel bij te zijn. Deze sloopauto stond namelijk op de droomset wielen welke ik heel graag naast de TI wielen wou bezitten. 19 inch Prodrive wielen! Deze waren zwaar beschadigd, moesten allemaal gericht worden, en er moest er zelfs eentje gelast worden. Maar ik kon ze voor een spotprijsje op de kop tikken, en heb ze meteen laten opknappen en mooi zilvergrijs metallic laten poedercoaten. Toen verse banden er omheen, en een lange winter wachten met monteren van deze droomset.

Niet lang hierna kwam de volgende sloop 159 voorbij. Dit keer in een Facebookgroep. Dit kwam niet helemaal lekker uit daar ik net voor behoorlijk geld de velgen had laten opknappen, en er ook groot onderhoud in de planning stond (hierover zo meer) maar ik kon ook deze niet laten schieten. Mijn droom interieur in bijzonder goede staat: Amaretto Cuoio TI! Ik kon het pas geloven dat ik de set eindelijk had gevonden (en voor een soort van schappelijke prijs) toen ik ernaast stond. En nog in betere staat dan gehoopt ook. Ik heb samen met een vriend en de verkoper mijn oude set gedemonteerd en achtergelaten (dat was onderdeel van de afspraak) en het nieuwe interieur gemonteerd. Hierna heb ik dit goed schoongemaakt, en de lichte instapschade aan de bestuurdersstoel opnieuw gekleurd. Dit alles met de topproducten van Colourlock. Dit kan ik echt iedereen aanraden met beschadigingen in het leer. Supermakkelijk, supersnel, en bizar mooi resultaat. Al met al is de auto hiermee wel echt in droomspecificatie zoals ik hem zelf ook nieuw besteld zou hebben.

Toen werd het tijd voor onderhoud en mechanische upgrades. Zoals eerder al aangegeven had ik na de hardware upgrades van de motor wat slip in de koppeling. Deze moest dus vervangen worden. Ik ben voor een complete stage 2 set van JTD-performance gegaan. Dit betekent een koppeling welke tot 550nm aan kan, een verbeterd dubbelmassa vliegwiel, en meteen een nieuw druklager en krukaskeering. Dit samen met verse bakolie zorgt er voor dat slip verleden tijd is, en de koppeling weer lekker soepel gaat.
Helaas is dit stukje nog niet helemaal klaar. Ik heb sinds deze reparatie/upgrade bij koude motor een stroef schakelende bak. Na de eerste kilometer als de olie een beetje rond is gegaan is alles perfect, maar terugschakelen naar 1 of 2 kan de eerste kilometer alleen bij volledig stilstaan. Ook blijft het koppelingspedaal bij een warme motor (en hogere buitemperatuur) af en toe plakken. Wel boven het aangrijppunt, maar irritant is het wel.

Hierna ben ik eerst weer teruggegaan naar JTD-performance gegaan. Er zat tenslotte nog een stukje marge in de afstelling wat we de vorige keer niet hadden meegenomen daar de koppeling al protesteerde. Dit bezoek was niet voor niets. De actuator van de turbo moest opnieuw afgesteld worden, ik draaide maximaal 1.8 bar turbodruk i.p.v. de gewenste 2, dat scheelt nogal wat. Daarnaast had ik wat vage klachten qua afwijking van injector 1, en onregelmatig lopen. Hierom zou ik een ruilinjector plaatsen om te kijken of dit het probleem zou oplossen. Helaas, de ruilinjectoren waren niet goed, dus dat konden we nog niet oplossen. Echter ging hier zoveel tijd in zitten dat ik nog een keertje terug moet voor echt de allerlaatste tune. Gelukkig reed de auto nu alles bij elkaar wel een klap beter. Kortom, niet voor niets op pad geweest. Ook heb ik JTD-Performance de koppeling problemen voorgelegd. Hier werd geadviseerd dit bij de volgende beurt bij de garage aan te geven, en dat een keer ontluchten van de koppeling de meeste problemen wel zou moeten oplossen. Nu ik weer maximale turbodruk had viel ineens een ander probleem op. In de vierde versnelling bij vollast bij 2.000 toeren zit er een lichte trilling in de aandrijflijn. Bij 2.500 toeren is dit weer over. En het brandstof verbruik volgens de boordcomputer was flink hoger. Nu is dit bij vollast normaal met een hogere turbodruk, maar bij deellast natuurlijk niet. Gemeten aan de pomp had ik een score van 1 op 12… Dat moet natuurlijk stukken beter kunnen met een moderne diesel.

Hierna heb ik de auto bij de lokale Alfa specialist aangeboden voor de APK en een grote beurt. Ik heb hier alle ‘puntjes’ aangegeven en er zou naar gekeken worden. Helaas, eigenlijk is er niets veranderd. De problemen aan de koppeling ‘vielen wel mee’ want ‘hij rijdt toch lekker?’ Ja dat weet ik zelf ook wel, maar ik heb nu genoeg uitgegeven dat ik ook gewoon alles 100% verwacht… De trilling uit de aandrijflijn zou mogelijk uit de aandrijfassen komen. Geen gekke gedachte gezien het extra koppel dat nu voor handen is. Maar even controleren of dit ook daadwerkelijk het geval was, en dan meteen oplossen was toch fijn geweest. Voor de APK had ik een klein puntje, de hoogteverstelling van de koplampen werkte niet meer. Voor 25 euro een tweedehands paneeltje voor in het dashboard gescoord, deze zelf in een paar minuten gemonteerd, en alles was in orde. Ook de eerste APK met afgemeld roetfilter, dit ging gelukkig ook soepel.

Al met al zijn we een heel eind, maar nog niet 100%. Het is gewoon jammer dat JTD-performance niet om de hoek zit, en dat hun (logisch) over het algemeen niet dit soort upgrades ook zelf monteren. Dan zou je gewoon één garage en één aanspreekpunt hebben. Nu moet ik steeds heen en weer tussen de tuner en de lokale specialist die eigenlijk niets met tunen heeft. Mocht iemand een Alfa Romeo specialist weten in omgeving Haarlemmermeer die dit soort projecten wel kan waarderen hoor ik het dan ook graag van jullie.
Op kort termijn zal ik weer bij JTD langs te gaan, en dan hopelijk voor het laatst. Er zal dan een nieuwe injector geplaatst worden, en er zal wat onderzoek gedaan worden naar het hoge brandstof verbruik. Hopelijk heeft dit met de injector te maken. Ook hoop ik een ‘second opinion’ over de trilling te krijgen. Als het even kan ook de koppeling hier laten ontluchten, en dan even een poosje zonder gezeur gewoon genieten van de auto!

Uiteraard heb ik nog plannen voor de toekomst, ik wil nog een remmenupgrade van EBC uitvoeren, een onderstel upgrade (KW V1?) staat ook hoog op de wensenlijst. Dit samen met wat verse rubbers en toevoegen van een kleine spacer van 8mm. Als de auto met de KW schroefset dan aan de voorzijde nog iets verlaagd wordt is de auto qua stace ook af, en zal hij zeker nog wat fijner sturen.

Daarnaast is de lichtopbrengst van de originele koplampen nogal bagger, dus een keer de projectoren vervangen voor upgrade exemplaren van Retrofit zou ook erg fijn zijn. Kortom, klaar is hij nooit.

Om de update compleet te maken heb ik ook verse foto's met de nieuwe onderdelen toegevoegd. Dit was hem weer voor nu. Hopelijk snel weer een update waarin de puntjes van ergernis opgelost zijn!

Puntjes op de 'i'

  • 165.700 km

Zo daar zijn we weer. Gisteren ben ik wederom teruggegaan naar de tuner. Ik had een paar puntjes, en die zijn bijna allemaal opgelost.
We zijn begonnen met de finale tune installeren. Deze zorgt voor net iets meer koppel in het middengebied, en de auto rijdt nu echt bijzonder prettig. De cijfers: 480nm, en 230pk. Met name de koppelkromme is indrukwekkend. Onder de 2.000 toeren al 400nm, en pas na de 4.000 toeren duikt hij hier weer onder. Grafiekje toegevoegd met oude en nieuwe metingen.

Daarna zijn we met de injector aan de slag gegaan, nu een gloednieuwe IPV een gereviseerde, helaas, ook deze zorgde weer voor storing...
De originele er weer in, en alles deed het weer zoals het hoort. Op een heel lichte schommel bij stationair toerental en een kleine afwijking op injector 1 na. Allemaal niet schokkend, maar ik wil het gewoon 100% hebben. Kortom, dit zal nog een vervolg krijgen.

Hierna zijn we nog even opzoek gegaan naar de oorzaak van het verhoogde brandstof verbruik. Ik zat meestal zo rond de 1 op 14 a 1 op 15, dit was de laatste tijd echter gestegen naar 1 op 12. De tuner vermoedde van te voren al een luchtlek in het inlaattraject, en dat bleek juist.
Een slang van de turbo naar de intercooler had een minimaal scheurtje, deze schuurde langs de aircopomp. Blij dat we deze gevonden hebben. Dit wordt natuurlijk steeds groter, en je moet er niet aan denken dat je van de zomer op vakantie in het buitenland met een groot lek zit.

Deze is vervangen en de positie is wat aangepast zodat er wat meer ruimte is voor bewegen, en het als het goed is niet nog een keer gebeurd.
Hierna kon ik weer lekker naar huis. De auto rijdt nu fijner dan ooit, klinkt gezonder, en heeft (voor een 2.0 JTDm) weer keurige verbruikscijfers. 120 op de cruise levert een verbruik van zo'n 1 op 16 op, dit was het voor de problemen ook, en vind ik in combinatie met het rijplezier en het enorme koppel dikke prima.

De rit naar huis met het verhoogde koppel, en het verholpen probleem was erg prettig. De auto klinkt net wat gezonder, voelt betrouwbaarder aan, het net wat meer pit en heeft weer een acceptabel verbruik. Voorlopig gewoon even lekker genieten, en af en toe een mooie upgrade of modificatie doen natuurlijk.

Remmen upgrade en storing

  • 172.512 km

We zijn weer een half jaar verder, dus hoog tijd voor een update.

Zo daar ben ik weer. Ik heb al een poos een remmenupgrade in mijn hoofd. Hier heb ik het al een tijd over, dus hoog tijd om de daad bij het woord te voegen. De huidige schijven voor worden wat dun, en trillen wat dus zullen ook wel niet helemaal recht meer zijn. Daarnaast zijn de klauwen eerder roze dan rood.

Kortom, dat moet opgelost worden. Na lang zoeken (en een keertje te zijn opgelicht) een knappe set gereviseerde klauwen gevonden. Dit zodat je kan door wisselen en niet zonder remmen zit op moment van verven. Deze remmen zouden netjes opnieuw geverfd zijn en op het eerste oog leek het ook heel wat.
Echter zijn ze niet goed voorbewerkt, en was neerleggen op een automat al voldoende om de verf er vanaf te schuren...

Kortom, een baalmomentje, een setje remmen kost tenslotte aardig geld. Gelukkig is iemand van het Club Alfa Romeo forum te hulp geschoten. Binnenkort zijn de klauwen weer helemaal netjes, en voorzien van knappe stickers, en kunnen ze er onder.

Om de upgrade af te maken ga ik ook EBC schijven en blokken bestellen, en stalen remleidingen van Goodrich. Met de montage zal ook het hydraulische systeem opnieuw ontlucht moeten worden. Daar ik het idee heb dat dit na de koppeling wissel niet helemaal juist is gedaan hoop ik dat wat vage klachten dan ook tot het verleden behoren. Fijn de contacten via het forum!
Sowieso hecht ik aan personen en meningen van een forum veel meer waarde dan aan Facebook groepen.

Ook had ik weer een nieuwe storing, voor de geïnteresseerden: P242A. Dit bleek de sensor van de uitlaatgas temperatuur te zijn. Op zich niet heel ingewikkeld, maar het duurde even voor dat de sensor binnen was, en toen bleek het uiteraard ook nog de verkeerde te zijn...
Monteren ging maar net, oude sensoren en een spruitstuk vormen toch altijd weer een risico, gelukkig is hij nu goed en gasdicht, mocht hij ooit nog een keer vervangen moeten worden zal er een nieuw tap eind gedraaid moeten worden.

Door dat het allemaal wat langer duurde heb ik best wel wat kilometers in noodloop zonder turbo moeten maken. Dat rijdt beroerd/eng, en zorgt natuurlijk voor een hoop roet opbouw. Hierom vanmorgen vroeg maar een extra lange rit gemaakt. Stevig doorrijden op de snelweg in een lagere versnelling, en je voelde hem opknappen. Na een paar keer doorhalen geen roetwolk meer achter de auto, en de storing bleef weg dus ook dat is weer opgelost.

Als de remmen klaar zijn gaan we ons focussen op de volgende puntjes. De TI wielen moeten nog altijd opgeknapt worden. De blanke lak laat aardig los helaas. Als dit gebeurd is mag er vers winter rubber om, en rijden we het hele jaar er netjes bij.
Ook wil ik de koplampen upgrade van Retrofitlab nog gaan doen. Nu het wat langer donker is valt extra op hoe slecht de standaard verlichting van de 159 is. Daarnaast droom ik nog van een onderstel upgrade. Kortom, we blijven doorgaan ;D

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (64)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.