Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Business (2007)

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Business (2007)

Uitvoering159 Sportwagon 1.9 JTDm 8v Business
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007

20-3-2009,
Vermoedelijk laatste skitrip met de auto gehad. Ga nog 2 x naar de Alpen, maar waarschijnlijk met de andere auto. Jammer. Ik zal voor het inleveren The final Verdict geven.

19-2-2009,
Gister nieuwe versnellingsbak gekregen. Motorolie vervangen. Auto rijdt weer als een dolle. Afgelopen 20.000 km met een ratelende versnellingsbak gereden, dus nu is het des te fijner om in zo'n mooie stille auto te rijden. Moet er binnenkort uit en waarschijnlijk gaat het een BMW 1 worden (de 3 komt in april in bezit, dus hoef geen ruimte te hebben, maar kan lekker voor "fun" gaan).

3-1-09,
Kon gelukkig voordat ik naar de zuidAlpen ging een grote beurt laten doen. Ik vertrouwde het niet meer omdat de auto een ratelend en zuigend geluid maakt bij constante snelheid. Een lijstje van klachten bij het inleveren van de auto gegeven aan de baliemedewerker in de hoop dat het gefixed kon worden. Bij het ophalen van de auto was volgens hem alles geregeld. Nog extra gevraagd of echt alle problemen waren opgelost. Geaggiteerd reageerde hij dat het verholpen was > niet dus. Niet de 1e keer bij hen. Helaas kon men niets vinden en alleen de distributie riem is vervangen. Met een hinderlijke monotone gier 8,5 uur gecruised en daarna ben je er wel klaar mee. Bij vertrek uit de Alpen kon ie (uiteraard) niet starten en leek het dashboard wel een kermis: allemaal foutmeldinegn incl een signaal dat er te weinig olie aanwezig was. Volgens mij heb ik 'm daarom voor een grote beurt gebracht, maar goed. De locale dealer kon niets vinden en we hebben het maar geprobeerd. Na een lawaaige en sfeervol verlichte terugreis zijn we goed aangekomen. Het blijft een schitterende en lekker rijdende auto, maar je wordt zo teleurgesteld als er weer iets aan de hand is. Daarbij werkt de dealer ook niet mee aan het kwaliteits gevoel. Dan is dat toch heel wat beter bij BMW waar we komende maart een 318d touring kunnen ophalen. Het service gevoel is daar toch meer... eh, premium? Nou de laatste 20k nog even opmaken en dan snel iets beters, tenzij Alfa verzekerd dat de volgende geen storingen geeft want het is een mooie kar.

1-9-2008,
120.000 (ruim, nl 125000)km beurt gehad. Rijdt duidelijk beter. Was er dus wel aan toe. Waren hier en daar wat vervangingen nodig (remvloeistof, een bepaalde riem en weer uitgelijnd) Schrijf dit vanuit Bordeaux waar ik met de auto naar toe ben gereden > perfect. Dat ie erg lekker op het beste wegennet van Europa (alleen jammer van die links-blijvend-rijdende fransen) rijdt dat wist ik en het werd weer eens bevestigd. 8 uur nonstop gereden. Kreeg opeens een gevoel dat ik toch misschien weer een nieuwe ga proberen. We zullen zien hoe die zich houdt. Vrees echter dat ik na en overload aan files in Nederland weer "genezen" ben.

4-6-2008,
Ben op zich redelijk tevreden, maar merk dat de auto veel wordt gebruikt. Hij is niet meer zo strak als in het begin. Als je per dag uren in de auto spendeert, dan beginnen bepaalde zaken die voor anderen kleinigheden zijn, mij te irriteren. Ruitensproeier die het niet altijd doet, aandrijflijn die je hoort met schakelen, airco die altijd in mijn ogen blaast, vloermatten die verschuiven, straten gaat met een schok, bodemplaat heeft los gelaten( auto is verlaagd en stuitert nog wel eens op een drempel), ach zo zijn er meer van die zaken die niet meteen erg zijn, maar ergelijk wordt het wel. Inmiddels is nl de lijst van foutjes behoorlijk groot

5-1-2008,
Nu, precies een jaar verder en ruim 75000 km op de teller is het tijd voor een, voor zover dat kan, objectieve evaluatie. Ik wil hiermee eventuele toekomstige Alfa 159 rijders helpen een keuze te maken:

wel of niet deze auto de komende jaren besturen.

75000 km in een jaar is natuurlijk best veel en het zijn dan ook bijna allemaal snelweg kilometers. Precies daar komt de Alfa 159 tot recht, mits er geen file staat! De auto is zwaar en heeft een zware koppeling en het is gewoon vermoeiend om file te rijden en dus helemaal met deze auto. Voor, in mijn geval 37000,-- kun je nergens zo'n auto krijgen. Volle bak naar Pamplona getoerd: geen probleem. Volle pot naar de Alpen met hoge kruissnelheden: makkie, bij 200 geen enkele aarzeling. De concurrenten zijn mijns inziens de BMW-3 en de Audi A4. De looks, emotie. Daarom overwegen niet Alfisti deze 159. Ook hier vissen de 3-er en de A4 in dezelfde vijf-er. Dan lijkt de keuze duidelijk: de 159 is 10k goedkoper. Waarom dan toch niet in gestrekte draf naar de Alfa dealer. Simpel. Een typisch Alfa kenmerk? In het afgelopen jaar is: het brandstofverdelingsapparaat vernieuwd, motermanagmant ge-update, vloermatten die blijven schuiven, sproeileidingen die bevriezen, kofferdeksel die er scheef inhangt, bekleding aan binnenkant die loslaat. Natuurlijk zullen er 159's zijn die hier geen last van hebben, maar laat ik nu toevallig eentje hebben die deze euvels en omissies wel heeft.

Kopen? Of .... Is het je die 10.000,-- euro waard om uit te sparen? dan heb je een super auto. Het is mij het wel waard, dus de volgende zou weer een 159 worden MET: JTDM 16V, PDC en eventueel automaat.

Nadat ik mijn voorloop auto bijna 2 maanden aan het rijden was, kreeg ik het verlossende bericht dat ik een nieuwe auto mocht uitkiezen.

Mijn vier opties waren een V50, Beemer 1, Octavia 2.0tdi full option en een 159. In alle had ik een proefrit gemaakt en alleen in de 159 werd ik echt blij.

Na wat heen en weer gemail en gebel en bezoek met de dealer en onze fleetmanager heb ik de 159 jtdm 8v gekozen met : 17’, leer, en verlaagd met als klein toetje, een sier auspuf. Achteraf had daar ook een Pioneer navi bijgemoeten, want zo’n TomTom en carkit detoneert toch een beetje met het mooie interieur.

De auto stond sinds eind november al bij de dealer, maar moest van deleasemij wachten tot het nieuwe jaar. Dusss... sinds een paar dagen heb ik ’m. En wat is ie mooi. Ik omschrijf ’m vaak als een platgeslagen 147, maar dan wel erg goed gelukt. Hij rijdt zoals ie er uit ziet. Stil, krachtig en met uitstraling. Altijd leuk om te zien dat mannen met powersuits toch ff kijken wie er in zit (of is dit mijn verbeelding). Lullig wordt het wel eens als de motor weer eens afslaat. Moet nog aan wennen om die 1,5 ton weg te krijgen, maar zeker op de snelweg is het rustig hard rijden zonder ook maar een gevoel te hebben dat er iets mis kan gaan.

Ook ik ga met veel plezier naar mijn auto toe en zit er met nog meer plezier in en ook ik kijk af en toe om als ik de auto verlaat. Ga komend weekend de auto chiptunen. Slaat ie vast minder snel af.

Tot nu toe niets dan lof en dat blijft de komende 150.000 km ook zo.

********************************UPDATE**************************
17-1, Lief dagboek,

Kom net bij de Alfa garage vandaan. Het brandstofapparaatverdelingsgeval was kaduuk. Moest stationair verder rijden en geloof me, op de snelweg wanneer je net je medeweggebruikers je mooie achterkant hebt laten zien, is het wederom lullig om met de alarmlichten aan over de vluchtstrook verder te moeten rijden. Dit kan de beste overkomen: mijn vriendin haar nieuwe S40 wilde na een maand niet meer starten en haar airco heeft het nooit echt goed`gedaan. Dit terzijde. De auto rijdt nog steeds als een dolle (als ie het dus doet, maar het is hopleijk opgelost). Helaas zuipt het kreng wel als een viking. Mijn golf 5l over 100 km. Dit slagschip heeft echt minimaal 6,5 liter peut nodig om 100 km verder te komen. Gelukkig kan er 67 liter in die schier bodemloze tank waardoor ik toch 1000 kilometer radius heb. Erg echt goed voor het broeikas-effect (als je van een heeele lange herfst en van tropische zomers houdt)

Tot de volgende update
ff Naar Sneek geweest alwaar mijn familie (weer) woont. De auto gewassen om vooral ’oh’s en ah’s’ te mogen horen. Dan natuurlijk de test rit door mijn altijd kritische broers en vader. Hun baseline betaat uit Passat 2.0TDI, een 407 SW alle toeters en bellen (geen eigen keuze, want voorloper) en een BMW320d. Hun conclusie: te klein voor hun kinderen, zuipt teveel en niet altijd even logisch, maar ook: Stil, snel en solide Het mooiste was toch wel wat mijn nichtje zei: ’vette coole bak en veel stoerder dan die van papa’ en deze vader was behoorlijk aan het sporten (racen) tussen Bolsward en Sneek. Dit heet: sprinten en daarna vol in de ankers. Geen centje pijn. Overall oordeel is dat de auto absoluut geslaagd is wanneer je niet teveel ruimte nodig hebt en even de tijd neemt om hem te leren kennen. Ook het brandstof verbruik viel (helaas negatief) op. 7.1/100 blijft gewoon erg veel met normaal rijden en echt sporten is het snel 8/100. Een groot nadeel dus.
9-3-2007,
Inmiddels een aantal kilometers en ervaringen erbij. laat ik beginnen bij een negatief punt. Hoewel negatief? Het laat zien wat voor karakter de auto heeft. Hij stuurt zo messcherp, dat het bij echt hoge snelheden (190 km/h)echt nodig is om geconcentreerd te blijven. Logisch natuurlijk bij deze snelheden, maar elk stuur uitslagje betekend een koerswijziging. De auto vind ik toch steeds nog log aanvoelen en dat klinkt dan weer tegenstrijdig. Het is een zware kilometervreter en zeker geen gooi- en smijtauto voor kleine straatjes. Lastig blijft ook de buitenafmetingen in te schatten. PDC is geen luxe!! en dat heb ik niet dus voor de zekerheid maar een keer extra steken.

Verder alleen maar positief over deze auto. Auto staat op 16"Vredestein Guigiaro winterbanden van dezelfde ontwerper als de auto! Heb onlangs 1700km naar de Alpen en terug gereden. Constant volgas (waar mogelijk, maar zoals de foto laat zien was het overal mogelijk) en dat ging erg goed. Samen met een vriend (Audi A3) op gereden. Opvallend was dat mijn 190 km/h bij hem 180km/h betekende. Een aantal keer 225 aangetikt, maar dit zal dan 200 km/h zijn geweest. Verbruik was 7,6l/100km. Nu in Nederland houd ik me aan de snelheid en ligt het verbruik op 6,3l/100km en rijd ik 1080km op een tank.

---------------------------------------------------------------------
27-4,
Een mijlpaal bereikt. Okay, het klinkt dramatisch maar wil dit toch even kwijt. Heb 1150 km gereden op een tank door alleen maar de snelhiedslimieten te rijden. 6,0l/100km. Ondertussen nog drie keer naar de Alpen geweest en, het wordt een beetje saai, de 159 rijdt als een dolle. Gemiddeld 7,4, maar dit komt wel door uren achter elkaar 180km/h te rijden. Een steeds irritanter feit aan de auto is dat ie te direkt stuurt. Je blijft slingeren. Ik rijd nog steeds op winterbanden omdat de bandenboer een overvolle agenda heeft. Bij deze zomerse temperaturen slijten de banden behoorlijk. Olie verbruik is nul! Was bij de volkswagen wel anders. Krijg je als je zuinig met andermans spullen omgaat (blijft een lease auto).

13-8-2007,
Tijdens mijn 30.000 km beurt had ik een aantal zaken die even nagekeken moesten worden. De auto trok naar rechts, de deurpost liet los, de vloermat kwam steeds omhoog en de motor sloeg erg snel af. Helaas is niet alles opgelost, of eigenlijk niets. Ben benieuwd of de auto wel een beurt heeft gehad. Wat echter opvallend was, was dat de leen auto's die ik heb meegekregen veel stiller waren en veel soepeler liepen (zelfde motor). Ik heb dit aangegeven en het schijnt dat het aan de motorsoftware ligt (de leen auto was van dezelfde lichting, maar deze reed stukken beter!) Mijn collega noemt mijn auto al een trekker en starten gaat met enig geweld. Vervelend is dat de auto op ongelukkige momenten afslaat. Dit is eigenlijk al vanaf het begin (4-1-2007). Verder rijdt de auto erg goed, maar de lol vergaat je als je weer eens stilstaat op een kruispunt. Ben benieuwd of er meer 159 jtdm 120-ers dit euvel hebben. Ik rijd nu noodgedwongen als een hoog bejaarde man met hoed en pijp van mijn plaats en dat past natuurlijk niet bij zo'n frisse jongen met stoere auto.

7-10,
In een weekend naar Pamplona en terug geweest. Tickets voor 2 waren te duur. Dus even op de tanden bijten en vrijdag heen (13 uur), zaterdag feest en zondag weer terug gereden (12 uur). Dit ging erg goed en was prima te doen met de 159. Kruisen op 160 km/h gaat perfect

5-11,

60.000 km beurt gehad: 1/2 liter olie. Da's netjes 1 op 120.000 km. Bij m,n Golf was dit zeker anders. Auto was volgens de monteurs goed behandeld, vandaar ook alleen een half litertje olie. Verbruik al heel lang op 6,6/100km

5-1-2007,

wel of niet deze auto de komende jaren besturen.

75000 km in een jaar is natuurlijk best veel en het zijn dan ook bijna allemaal snelweg kilometers. Precies daar komt de Alfa 159 tot zijn recht, mits er geen file staat! De auto is zwaar en heeft een zware koppeling en het is gewoon vermoeiend om file te rijden en dus helemaal met deze auto. Voor, in mijn geval 37000,-- kun je nergens zo rijdersauto krijgen. Volle bak naar Pamplona getoerd: geen probleem. Volle pot naar de Alpen met hoge kruissnelheden: makkie, bij 200 geen enkele aarzeling. De concurrenten zijn mijns inziens de BMW-3 en de Audi A4. De looks, emotie. Daarom overwegen niet Alfisti deze 159. Ook hier vissen de 3-er en de A4 in dezelfde vijf-er. Dan lijkt de keuze duidelijk: de 159 is 10000,- a  15000,-- goedkoper. Waarom dan toch niet in gestrekte draf naar de Alfa dealer. Simpel. Een typisch Alfa kenmerk? In het afgelopen jaar is: het brandstofverdelingsapparaat vernieuwd, motermanagmant ge-update, vloermatten die blijven schuiven, sproeileidingen die bevriezen, kofferdeksel die er scheef inhangt, bekleding aan binnenkant die loslaat. Natuurlijk zullen er 159's zijn die hier geen last van hebben, maar laat ik nu toevallig eentje hebben die deze euvels en omissies wel heeft.

Kopen? Of .... ? Wil je 10000 uitsparen, dan heb je een super auto. Het is mij het wel waard, dus de volgende zou weer een 159 worden MET: JTDM 16V, PDC en eventueel automaat.

11-3,

90.000 km beurt gehad. Rijdt weer super, maar had moeite om te starten in de bergen (oliedruk, stond in het schermpje). Een Engelsman complimenteerde mij met de auto en vroeg zich af wat het voor model was. Leuk gesprekje gevoerd tot ik de moterwilde starten: deed die dus niet. Weer zo lullig.

Carkit voorbereiding was niet optimaal. De antenne van de auto was niet goed, maar is door de dealer direct verholpen. Deurpost laat een beetje los. Motor slaat erg snel af en motor geluid is duidelijker aanwezig dan bij andere auto's van hetzelfde type. Wordt aan gewerkt is mij beloofd.

Brandstofapparaat

Nieuw motormanagement. Motor liep niet mooi. Schijnt vaker voor te komen bij de 8v

matten verschuiven

achterklep hangt er scheef in

binnenbekleding begint los te laten

Lawaaig bij constant in 5e en 6e versnelling

Linker koplamp dof geworden

Zand in lampen units

start nog steeds dramatisch

bij 160.000 "nieuwe" gereviseerde versnellingsbak (20.000km te laat)

Voor de rest alles goed :)

3,3