Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 223.000 km |
Alfa 159 JTDm 16v sw distinctive
- 137.000 km
Eindelijk voor de deur: een Alfa 159. Vanaf de introductie wist ik al dat deze schoonheid een keer in mijn bezit zou komen. Wat stond er toen in de weg: de krappe ruimte en het budget. Een gezin met 3 kinderen betekent gewoon dat je naar iets anders moet uitkijken. Multipla’s en een Croma -prima auto’s- passeerden in de afgelopen jaren, in combinatie met een leuke spider voor de mooie dagen.
Nu de ruimte wat minder belangrijk werd paste een 159 wel in het plaatje. Ik heb de tijd genomen om de uitvoering naar mijn wens te vinden. Een SW JTDm 16v, een distinctive uitvoering, met lichte bekleding en een andere lakkleur dan zwart. Een trekhaak en leren bekleding waren mooi meegenomen. Dit is grotendeel s gelukt, afgezien van de leren bekleding. Maar de lichtbruine Alfatex is best mooi en voelt lekker aan. En de combinatie met de Blu oltremare lak is wat mij betreft geslaagd.
Er moesten wel wat zaken aan gedaan worden, dat was me bekend. Kort na de aankoop heb ik de EGR klep en distributie + waterpomp laten vervangen. Bij een specialist vallen de prijzen wel mee.
In het interieur heb ik een paar beschadigde kunststof plaatjes vervangen, evenals de ruitenwisser achter . Het wisselen van een halogeenlampje in de koplamp ging heel gemakkelijk. Op voorraad heb ik een luchtfilter en pollenfilter maar die zijn pas volgend jaar nodig.
Afgezien van bovenstaande zaken is deze Alfa 159 regelmatig onderhouden en heeft hij redelijk recent een onderhoudsbeurt gehad. Hij staat op matige Accelera banden (225/50/17). Met de winter voor de deur wilde ik mijn de winterbanden van de Croma monteren maar dat lukte helaas net niet. De velg liep aan tegen de remklauw voor.
Inmiddels heb ik een gebruikt setje stalen Alfa velgen op de kop getikt en laat ik de banden overzetten. Dat zijn Continentals TS 830 205/55/16.
Rijden
Want daar gaat het om. Met de motor was ik goed bekend .Mijn Croma had het zelfde JTD16v blok.
Fijn ding. Soepel, sterk, zuinig. Ik vind het wel een minimum voor de 159 omdat het een zware auto is. Bepaald niet lichtvoetig als een 147 of 156. Dat maakt het wel een erg fijne reisauto. De stabiliteit en rust aan boord zijn nog beter dan in de Croma. Die had een wat zacht en onrustig onderstel. Je merkt dat in de 159 een groter budget is gegaan naar de ontwikkeling van de besturing en wielophanging. Uiteindelijk is dat me liever dan een rijke uitrusting als stoelverwarming, het navigatiesysteem of schuifdak in de Croma (onderdelen die niet zo goed bevielen).
Praktisch
Is dat even aanpassen met die ruimte? Het staat niet in verhouding tot de buitenmaten maar er valt mee te leven. De koffer heeft een goede vorm en handige vakjes. Het dashboardkastje en de portiervakken zijn klein en passen eerder bij een Panda. Misschien zijn die van een Panda groter.
Passagiers op de achterbank komen er wat bekaaid vanaf. Maar hoe vaak rijden de kids nog mee?Ik ben zelf niet zo lang, dat geeft meer ruimte achterin.
Wat heel goed bevalt, is de zitpositie achter het stuur. Alles valt voor mij op zijn plek, afgezien van wat verstopte schakelaars. Maar dat heet karakter geloof ik. Op de ergonomie wordt vaker kritiek geuit maar die is wel eens overdreven. Als je na een gewenningsperiode alles weet vinden, is er niets aan de hand. De schakelaar voor de cruisecontrol zit op een onhandige plek.
De afwerking is van gemengde kwaliteit. De bovenkant van het dashboard , klokkenwinkel e.d. ziet er goed uit een voelt goed. Meer naar onderen is het plastic harder en dunner. Rammeltjes hoor ik bijna niet, behalve een enkele keer uit de B stijlen.
De deuren sluiten goed maar geven geen kluisgevoel. De ruitensproeiers komen uit de 1 euroshop en zijn meen ik niet eens verstelbaar. De ”sleutel” komt uit de zelfde winkel. Maar kwaliteitsgevoel is natuurlijk relatief. Ik reeds onlangs nog een dagje een 156 JTD 16v uit 2003 en merkte dat het lekker agiel karretje was (met 224000km) maar ook dat het interieur toch van een lager niveau was en het schakelen ging licht en vaag. Daarbij vergeleken voelt een 159 als een andere klasse. Een mooi aangeklede Croma heeft net weer betere materialen, maar veel scheelt het niet.
Beleving
Er zijn meer goede auto’s. Er zijn auto’s die het op meerdere fronten beter doen dan de 159.
Objectief zou je dus niet voor een 159 moeten kiezen. Maar kijk eens naar het lijnenspel. Voor mij is het nog steeds de mooiste sportsedan/wagon van dit moment.
En als als je instapt, leg je je handen op het lekkere stuurtje en zie je de aluminium dashboardafwerking. Mooie klokken recht voor je en rechts , zoals het een beetje hoort in een Alfa, 3 meters met een voor de turbodruk. Dat doet je gewoon goed.
De besturing is direct en zeker niet te licht, zoals bij veel huidige (Italiaanse) auto’s.
De wegligging is vertrouwenswekkend en staat hoge bochtsnelheden toe. Er staat me een Duitse test bij waarin de 159 het wel won van concurrenten, op het onderdeel uitwijkproef op een natte baan. Dat is toch wel een objectieve motivatie? Heb je voor je echtgenote toch een goed verhaal , dat je hier een enorm veilige auto mee koopt. Overigens geniet zij ook van het comfort, iets dat ik minder snel had verwacht.
Maar een relaxte rijstijl gaat hem ook goed af, door de stilte om je heen. Door het motorkarakter en de overbrenging kun je vroeg opschakelen en dat zorgt voor een net gebruik. Voorlopig is dat gemiddeld 1:15.
Hoe de Alfa het doet over een langere periode beschrijf ik in een volgend verslag.
update
- 160.000 km
160.000 km
Het is nog steeds een lekkere auto die wat betreft besturing en zipositie bovengemiddeld scoort. De stabliteit en tractie geven vertrouwen. De motor is wel redelijk stil maar kan soms wat rauw klinken. De 150 excelleert op lange afstanden door het comfort en de wegligging. Heerlijk om in Duitsland grote stappen te kunnen maken. Het schakelen, zoals gezegd, gaat niet altijd verfijnd. De deurgeleiders maken door slijtage wat geluid. Misschien vervang ik ze binnenkort.
In de zomer heb ik een set tweedehands bagagedragers gemonteerd, origineel Alfa. Een bijzonder slecht systeem, met veel kans op lakschade. Ik heb ze maar snel op marktplaats gezet en een gebruikt setje van Thule gekocht. In essentie het zelfde idee als van Alfa, maar dan minder grof.
Het verbruik is stabiel met ongeveer 1: 16. Gezien het gewicht van de 159 niet verkeerd.
Onderhoud
142.000: Omdat de stuurbekrachtiging wat schraapachtige geluiden (wel miniem) ging vertonen en op verschillende fora geadviseerd wordt de rode olie te vervangen voor de groene Tutela Gi-R, de 159 hier voor naar een Alfa specialist gebracht. Het reservoir is het verleden al eens vervangen. Meteen is ook de versnellingsbakolie vervangen. Voor de lage) kosten hoef je het niet te laten. Ik moet zeggen: ik heb geen bijgeluid meer gehoord uit het stuurhuis.
146.000:Olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter vervangen. Nieuwe ruitewissers Bosch Aeroblade (erg goed)
150.000 Omdat ik bij tijd en wijle me toch een beetje ergerde aan het schakelen, ben ik even bij de Alfa specialist langsgegaan. Die kon niets constateren. Doen ze allemaal.…Gelukkig hoor ik ook geen bijgeluiden oid.
155.000 APK. Eitje. Er zit een klein beetje speling op 1 fuseekogel maar zo weinig dat nog jaren voort kan.
Continental sportcontact 1 banden gemonteerd die ik nieuw van een particulier kon kopen. Een prettige zomerband zonder de stuurcapaciteiten van een Pirelli maar met een goed comfort.
157.000: winterset met Bridgestone Blizzak gemonteerd. Gebruikt maar maar met behoorlijk wat profiel en op Alfa 17 inch LM velgen. Toch wat fraaier dan de stalen velgen. Bovendien vond ik een vorige set met 205/55/16 te laag voor deze auto. Drempels waren moeizaam te nemen.
update
- 174.000 km
Bij 170.000 stotterende de motor bij het optrekken, net in het gebied tussen 1900 en 2300 tpm . Een beetje als of de turbo er erg plots inkwam. Door Savali is de EGR klep softwarematig buiten werking gesteld en dat is een grote verbeterijng. Ik heb nog een paar weken in combinatie met tuning rondgereden maar die is weer teruggebracht. Ik vond de voordelen niet enorm. De relatieve vooruitgang door de EGR uit te schakelen is groter.
Een afneembare trekhaak had ik al, voor een fietsendrager. Dit keer hebben we in de zomer een oldtimer Eriba caravannetje gekocht, opgeknapt en achter de Alfa gehangen. En dan kan best hoor. Voor de een is de Alfa cool en voor de ander het sleurhutje. Als combi wel bijzonder en natuurlijk trekt de 159 die 520 kg gemakkelijk bergopwaarts. Beetje link zelfs, je rijd bijna alsof er niets achter hangt...
Verder : in de loop van de tijd kom je toch weer in aanraking met wat anderen veroorzaken met parkeren. Een kras hier, een beschadiging van de achterbumper.. Ik ben wel redelijk vaardig met een lakstiftje en vervolgens met poetsen maar echt mooi wordt dat niet meer. Maar ach, de auto wordt gebruikt, moet ik mezelf dan maar voorhouden.
De 159 heeft zijn nukjes maar ik stap er nog met plezier in.
update
- 209.000 km
Hoewel de wegenbelasting vervelend hoog uitpakt, rij ik voorlopig door met deze Alfa. Eigenlijk is niet zo veel op aan te merken. Hij is betrouwbaar en zuinig. Bovendien, wat moet er voor terugkomen? Daar ben ik nog niet uit. Weer een 159, de lichtere uitvoering met Tbi of 2.0D motor misschien. Of juist een Giulietta MA van een paar jaar oud?
181.000 km. Op basis van een waarschuwingslampje heb ik de gloestiften vervangen. Er was een maar 1 stuk maar je kunt er van uit gaan dat de andere drie volgen. Bij dit 16v blok kun je er gelukkig goed bij.
183.000 km. De winterbanden liggen er sinds november op. Tot nu toe is dat (dit jaar) bepaald geen noodzaak geweest maar misschien krijgen we toch nog winterse omstandigheden...
Bij 180.000 km hebben we de schroefveren van de achterwielhanging vervangen. Beide waren aan het eind van de veer afgebroken. De APK was daarna nog een formaliteit.
De remblokken achter zijn ook bij deze km stand vervangen.
187.500 km. De conti’s sportcontact 2 waren achter nu echt op en zijn vervangen door een setje Kumho Ecta LE sport. Niet van Gooyear of Pirelli kwaliteit maar zeker een goede band. De conti’waren wat schuin afgesleten, waardoor het het nuttig leek de auto eens uit te lijnen. Volgens de specialist was er niet veel nodig om de setting goed te krijgen. Ik houd het slijtagepatroon goed in de gaten.
De accu was nog niet op maar ik heb hem toch vervangen, om het starten te vergemakkelijken. Alsje een beetje googlet kun je voor een interessante prijs een accu met flinke capaciteit kopen. Het is een Varta B17, 85 ah geworden.
191.000 km. Brandstoffilter vervangen. Gemakkelijk klusje. Uit het oude filter komt aardig wat diesel, die moet je even opvangen. Apart ontluchten is dit geval niet nodig.
196.000 km. Olie, oliefilter, luchtfilter en interieurfilter vervangen.
Gelukkig hadden we beschikking over een brug. De bodemplaat moet er af voor de oliewissel en die zit met een heleboel boutjes vast. Dit keer is er Castrol Edge FST 5w40 Turbodiesel in gegaan.
209.000 De alfa rolt lekker door. Ik leg al een tijd elke dagelijks tussen 100-130 km af, in lange aaneengesloten stukken op snelwegen. Dan is een 159 in z’n element.
De banden vóór vervangen door Pirelli P7. Een behoorlijke verbetering t.o.v. de oude sportconti’s: minder lawaai en een fijner bochtgedrag.
Inmiddels heb ik wel een band opgebouwd met dit Alfaatje. De betrouwbaarheid is top en ik ga er graag mee op pad. Sommige zaken neem ik daarom voor lief.
Wat beter kan is de geluidskwaliteit van de radio/cd speler. Welke setting je ook kiest, het blijft wat ondermaats. Belangrijk? Niet echt.
Over het schakelen heb ik het al eerder gehad. Niet altijd geraffineerd, maar met beleid goed te doen.
Het zicht naar achteren is tamelijk slecht. Parkeersensoren zijn een uitkomst maar die heeft dit exemplaar niet.
Afrolgeluid : behoorlijk luid en dat ligt maar voor een deel aan de banden.
Turbogat: duidelijk merkbaar, wel verminderd door de EGR uit te schakelen.
Ik schreef eerder over mijn afweging over een mogelijk volgende auto, ter vervanging. Dat is er nog niet van gekomen. Inmiddels praten we thuis over een de mogelijkheid van een automaat, omdat mijn vrouw daar een sterke voorkeur heeft. Ze heeft nu een Twingootje maar die wordt maar weinig ingezet. Dus zoeken we een auto waar we beiden goed mee uit de voeten kunnen. Tja een automaat.. daar ben ik meestal helemaal niet van gecharmeerd. Neem dan wel een goede, die ook met de hand te bedienen is. Dan kom je al snel op een Giulietta met TCT. Helaas nog aan de prijzige kant. Misschien een 159 met 6 traps Q-tronic. Of, even out the box denkend, een lelijke maar goede BMW 1-serie met fijne automaat?
Eindverslag
- 223.000 km
Ik heb toch wat langer met deze 159 gereden omdat ik geen geschikte opvolger vond. Dat is uiteindelijk wel gelukt.
223000 km lang heeft de Alfa het gewoon goed gedaan. Erg betrouwbaar, comfortabel en met een redelijk verbruik.
Onze 159 is verkocht aan een enthousiaste koper die net als ik voor de mooie kleurstelling viel.
Bovendien zag de Alfa er voor zijn leeftijd en kilometerstand nog prima uit. Het afscheid valt altijd een beetje zwaar met een auto waar je een zekere band mee hebt opgebouwd. Maar alles wordt goed gemaakt door zijn opvolger: een geweldige 159 2.4 jdtm Q-tronic SW uit 2008. Daar volgt natuurlijk later weer een verslag van.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.