Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive (2006)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon
Alfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 SportwagonAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieurAlfa Romeo 159 - interieur

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst175.250 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 175.250 km

Donderdag 12 oktober 08.30 kon ik mijn eerste nieuwe Alfa Romeo in ontvangst nemen, een Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 jtdm 16v in de kleur Grigio Titanio. Na respectievelijk een Peugeot 205, Seat Cordoba, Ford Focus en een Audi A3 en tussendoor nog auto’s als een oud type Audi A3 en een Peugeot 407 SW, mijn eerste Italiaan. Mooi afgedekt onder een rode Alfa deken stond hij daar op mij te wachten in de showroom. De hele sfeer rondom dit merk is toch iets totaal anders als wat ik hiervoor heb ervaren. De berijders, verkopers, monteurs en overige bij dit merk betrokken personen ademen passie uit voor hun merk en vergeven het haar ongemakken.

Ondanks welgemeende adviezen uit mijn omgeving heb ik uiteindelijk toch besloten om mijn hart te volgen en niet naar hun adviezen te luisteren. Nu na ruim een week en 1384 kilometers kan ik niet anders dan concluderen dan dat ik dit veel eerder had moeten doen. Wat een lol heb ik met deze auto en wat een koppendraaier is het. Iedereen die ik vol trots mijn nieuwe auto laat zien, is vol lof over het ontwerp, waarbij met name de neus en de brede heupen het goed doen. Wat een verademing op de parkeerplaats die is gevuld met 407’s, Zafira’s, Scenic’s en nog wat Duits spul. Tijdens ritten door het land geniet ik van de intense rust waarmee de fantastische motor zijn werk doet (wat een verschil met die nagelende tdi uit mijn vorige Audi). Accelereren, maar ook toeren op hoge snelheid gaat met een enorm gemak en altijd in relatieve rust. Daarnaast inmiddels een bezoek gebracht aan een grote Zweedse fabrikant van meubels De aankoop (een bureau van 160 centimeter lang 80 cm breed) pastte makkelijk in de auto met neergeklapte achterbank. Met mijn lengte (1.96 meter) pas ik prima achter het stuur, echter de ruimte voor achterpassagiers is dan tot het minimum beperkt.


Nadelen heeft de auto ook. Zo is de ergonomie van de auto erg wennen en zeker niet zo goed als in een Duits product (heb de auto de eerste dag langs de kant van de weg gezet omdat ik geen idee had hoe ik de achterruitwisser uit moest krijgen). De 3 hendels aan de stuurkolom verenigen vele, niet altijd even logische, functies bij elkaar en dat is iets waaraan je erg moet wennen als je een Duits product gewend was.

UPDATE 9 december 2006
Inmiddels ruim 10.700 kilometers met de Alfa afgelegd en ik moet zeggen dat ik vrijwel elke kilometer heb genoten. De meeste kilometers leg ik af op de snelweg, maar soms kan ik het niet laten en dan zoek ik een rustig weggetje op (bijvoorbeeld de dijk tussen Amerongen via Wijk bij Duurstede naar Nieuwegein) om nog meer te genieten van zijn absoluut perfecte wegligging. De auto is perfect te plaatsen en valt elke bocht aan als een roofdier op jacht naar zijn prooi. Je durft hierdoor veel meer dan je ooit had durven denken.

Een collega van mij die in een nieuw type 320d rijdt, waar ik zelf ook een proefrit in gemaakt heb voordat de keuze voor de Alfa werd gemaakt, was aangenaam verrast door de wegligging en de ruime uitrusting van de Alfa. Ook de afwerking van het interieur is veel stijlvoller dan dat van de wel erg kille Duitser en bovendien is mijn 159 SW 1.9 jtdm 16v ruim 10% goedkoper dan zijn 320d in vrijwel kale basisuitvoering.

Tot slot een reactie op P Hof die Alfa geen premium noemt. Wellicht is dat waar, maar ik moet je zeggen dat ik in de ruim 10.000 kilometer die ik met de Alfa heb afgelegd veel meer lol heb gehad dan met 140.000 kilometer in een Audi A3 1.9TDI. Buiten het feit dat het rijden in een Alfa leuker is dan dat in een ’normale’ Audi, ik kan niet oordelen over S-lines, RS-en en andere exoten, heb ik ook enorm veel problemen gehad met mijn Audi, een kleine opsomming: Loslatende bekleding, alle lampen tot 2 keer toe moeten laten vervangen, middenarmsteun tot tweemaal toe moeten vervangen, electronicastoringen aan de lopende band, auto die niet meer open wil met afstandsbediening en ook niet meer met de sleutel, Compleet nieuwe koppakking terwijl ik de Audi altijd keurig heb warm gereden, etc. etc. Nou als dat premium is, dan laat maar, dan rijdt ik liever niet in een premium auto, maar wel met een constante grijns op mijn gezicht!!

UPDATE 11 februari 2007
Auto rijdt nog steeds als een zonnetje. In januari wezen skien in Oostenrijk en tijdens deze trip de auto op de Duitse Autobahn eens echt losgetrokken. Op een vlakke weg met 2 man in de volgepakte auto 210 echte kilometers per uur (meting van mijn Garmin 660 Europa). De Alfa voelt bij zelfs bij deze snelheden nog steeds zeer stabiel aan. De remmen zijn ook prima, auto vertraagt snel en zeker, zonder bijterig te zijn. Gevaar van deze auto is dat je heel snel veel te hard rijdt met als gevolg dat er momenteel een boete van 340,- euro op me ligt te wachten wegens overschrijding van de maximumsnelheid met 46 kilometer per uur, oeps. Voortaan toch meer gebruikmaken van de, in tegenstelling tot hetgeen beweert wordt door diverse autojournalisten, zeer eenvoudig te bedienen cruise control.

Verder heeft auto eerste pitstop ondergaan bij 15.000 kilometer. Er hoefde niets te worden bijgevuld, auto verbruikt vrijwel geen olie.

Sinds begin januari heb ik, via de leasemaatschappij bij Euromaster, winterbanden laten monteren en daar ben ik minder enthousiast over. Winterbanden zijn van het merk Krisalp (schijnt submerk van Michelin te zijn?) en deze hebben een negatieve invloed op de wegligging in de bochten. Wangen van deze banden zijn een stuk zachter als de normale zomerbanden, waardoor de niet al te lichte Alfa makkelijker naar buiten glijdt. Voordeel is dat de wegligging bij regen en tijdens de sneeuw van vorige week erg goed was. Overigens heb je tijdens rijden op rechte wegen geen merkbaar verschil in je wegligging.

Sinds kort heb ik een nieuw type I-pod Nano in laten bouwen. Deze is aangesloten op de standaard radio/cd-speler en ik moet zeggen dat dit prima bevalt. Bediening via het stuur waarbij de radio hem herkent als CD-wisselaar. Ook het inbouwen is keurig gedaan. Kosten voor materiaal en inbouw (excl. I-pod) waren 276,-euro bij Sam van Lingen in Houten. In het begin ging de I-pod lastig in de cradle, maar inmiddels geen problemen meer. Geen geklooi meer met cd-tjes wisselen enz., gewoon de I-pod erin en tijdens de complete rit naar Oostenrijk en weer terug geen enkele keer hetzelfde nummer gehoord, prima!

UPDATE 12 mei 2007
In maart nogmaals 2 maal naar Oostenrijk geweest en daar geen enkel probleem mee gehad. De Alfa heeft volgens de Garmin Nuvi 224 ECHTE kilometers per uur gehaald. De huidige kilometerstand is 37.500 en het begint eentonig te worden, maar dat heeft hij gehaald zonder noemenswaardige problemen. Zelfs bij de extreme snelheden op de Autobahn ligt hij zeer stabiel op de weg en is hij in wezen met 1 vinger te sturen.

Sinds kort zijn ook de winterbanden weer vervangen door zijn normale schoeisel en dat scheelt aanzienlijk in de wegligging. Deze is nu weer als vanouds en ik twijfel of ik volgend jaar weer winterbanden zal laten monteren.

Tot slot heb ik de Alfa ook als slaapplaats gebruikt en ook daar is hij goed doorheen gekomen. De achterbank plat gegooid en mijn benen in de bagageruimte gelegd en heerlijk geslapen. Niet vergeten het alarm uit te zetten overigens!!

Één puntje van kritiek is dat mijn mat aan de bestuurderskant constant losschoot, dus ik heb aan de garage Sam van Lingen in Houten gevraagd dit te verhelpen. Probleem is ’opgelost’ door de mat met 5 schroeven te verankeren aan de auto. Hierdoor is stofzuigen onder de mat onmogelijk geworden. Een oplossing die deze prachtige auto niet verdient. Wil Alfa echt als premium aangemerkt worden, dan zullen ze ook deze probleempjes op een premium manier moeten oplossen, want nu is het symptoom bestreden, maar de oorzaak niet verholpen.

UPDATE 24 juli 2007
Ik moet zeggen dat deze auto werkelijk fantastisch is. Geen enkel rammeltje, kraakje of iets dergelijks waar te nemen. Het enige minpunt blijft de matige kwaliteit van de standaard Radio-cd speler in de Distinctive. Met name de radio ontvangst is niet wat hij moet zijn in een auto van dit kaliber. Daarnaast heb ik beige Alfatex bekleding en ik moet toegeven dat deze toch wel erg besmettelijk is. Goed oppassen met nieuwe spijkerbroeken is aan te raden, want vlekken gaan er moeilijk uit. Ook is de afdruk van een pak Vifit helaas gedeeltelijk terug te vinden in de bekleding van de bijrijdersstoel.

Voor de rest kan ik werkelijk helemaal geen enkel negatief punt verzinnen over deze auto. Hij rijdt nog steeds fantastisch en de wegligging is subliem.

UPDATE 14 februari 2008
Heb bewust erg lang gewacht met het schrijven van een update van mijn review, want er is werkelijk helemaal niets op- of aan te merken op deze auto. Ook na 96.000 kilometer zijn er geen noemenswaardige problemen geweest. Het verbruik is prima, olie heb ik nog nooit hoeven bij te vullen, dus het imago dat Alfa’s niet betrouwbaar zouden zijn, electronische problemen hebben, etc. etc. is wat mij betreft dan ook voorgoed verleden tijd na de 159. Wat een fantastische auto!

Een tweetal collega’s van mij, voorheen Renault Laguna en Toyota Verso rijders, zijn overstag gegaan en nu staan er dus 3 van die Italiaanse Schonen te pronken op de parkeerplaats.

Ik ga dan ook met het volste vertrouwen op weg naar de ’ton’ en moet, of beter gezegd mag, tot de 180.000 kilometer. Met de snelheid waarmee ik de kilometers verslijt verwacht ik dat ik volgend jaar om deze tijd weer uit mag zien naar een nieuwe auto en zoals het er nu naar uitziet is de kans zeer groot dat dit weer een Alfa zal zijn.

UPDATE 14 mei 2008
Nog steeds zeer veel plezier met de Alfa. Zit inmiddels bijna op de 120.000 kilometers! Merk nog steeds bewonderende blikken van medeweggebruikers. Heb bij de dealer gevraagd naar een 159 TI, omdat ik dat als mogelijke opvolger voor mijn huidige auto zie, maar volgens de dealer staat er geen enkele in Nederland. Dat vind ik toch een zeer vreemde zaak, die je bij andere, lees Duitse, merken niet snel zult tegenkomen. Zeker aangezien de TI in mijn ogen verreweg de mooiste uitvoering van de 159 is die er te koop is. Ik geef echter niet op en zoek verder.

UPDATE 29 oktober 2008
Na 160.000 kilometer ben ik langzaam maar zeker afscheid aan het nemen van mijn Alfa omdat ik toch voor een ander merk heb gekozen als mijn nieuwe leaseauto. Het wordt een BMW 318d (de nieuwe uitvoering) met een business line pakket, 17 inch LM, regen- en lichtsensor en nog wat leuke dingen.

Toch doet het naderende afscheid mij pijn, maar ik ben nu eenmaal niet merkentrouw. Ik heb eigenlijk alleen maar lof voor de Alfa, ondanks berichten die de laatste tijd verschijnen dat hij te zwaar zou zijn en daardoor de lichtvoetigheid van eerdere Alfa\'s mist, waardoor hij waarschijnlijk eerder dan gepland zal worden vervangen. Toch ben ik van mening dat dit niet nodig is, want alle verhalen ten spijt denk ik niet dat Alfa tot op heden zo\'n goede auto heeft gebouwd. De Alfa voelt ook na 160.000 kilometer nog steeds zeer solide aan zonder één enkel rammeltje. Wegligging is heerlijk, de motor fantastisch en tja, de looks zijn ook nog steeds dik in orde. Klein aandachtspuntje is het logo op de neus dat nu na 2 jaar veel van zijn glans (letterlijk) heeft verloren.

UPDATE 2 januari 2009
Vandaag helaas afscheid genomen van de Alfa Romeo 159 Sportswagon 1.9JTDm 16v. Een fantastische auto en echt de beste auto die ik heb gereden. Ruim 175.000 kilometer in iets meer dan 2 jaar zonder noemenswaardige problemen. Hij rijdt nog steeds als een zonnetje en hij ziet er ook nog steeds fantastisch uit. Ben benieuwd of dit ook met de BMW lukt. Treurig om te zien dat het nog steeds niet goed gaat met het merk Alfa Romeo in Nederland, dit verdienen ze niet. Het merk is 10 keer zo goed als Peugeot en Renault en zit tegen het niveau aan van een Audi/BMW. Alfa verdient het om meer auto's te verkopen dan dat ze nu doen.

PROBLEMEN

  • 175.250 km

Geen.

UPDATE 9 december 2006:
Condens in linker knipperlicht. Binnenkort afspraak met dealer

UPDATE 11 februari 2007
Naar aanleiding van bovenstaande klacht is knipperlicht onder garantie vervangen. Vorige week een steen op mijn voorruit gekregen en die is doorgescheurd. Maandag 12 februari wordt een compleet nieuwe voorruit geplaatst.

UPDATE 12 mei 2007:
Mat aan bestuurderszijde liet constant los. Garage heeft dit ’opgelost’ door de mat met 5 schroeven vast te zetten aan de auto. Probleem is inderdaad verholpen, echter niet op de manier waarop ik dat graag had gezien. Cruise control weigert de laatste tijd dienst, maar binnenkort krijgt de Alfa zijn 40.000 kilometerbeurt en dan laat ik daar even naar kijken.

UPDATE 24 juli 2007:
Probleem met de cruise control is opgelost, voor de rest geen problemen.

UPDATE 14 februari 2008:
Heb een aanrijding gehad waarbij mijn linker buitenspiegel is gesneuveld. Is snel en vakkundig hersteld door Sam van Lingen in Houten. Heb als vervanger een 159 2.2 JTS meegekregen, wat een kanon!!

Verder heb ik speling in de pookknop. Deze wordt volgende week vervangen en dit is een reparatie waar ik op kan wachten.

Kapotte linker koplampje gehad. Garage Sam van Lingen heeft toen beide koplampjes vervangen en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.

Kortom geen noemenswaardige zaken die zich hebben voorgedaan.

UPDATE 14 mei 2008:
Aanstaande vrijdag heeft hij zijn 120000 kilometer beurt en het enige buiten de reguliere zaken zijn een storing in de parkeerverlichting (gebruik ik overigens nooit) en een kapot kentekenverlichtingslampje. Voor de rest dus nog steeds helemaal niets.

Nogmaals wil ik aangeven dat Alfa Romeo in mijn ogen met de 159 definitief is toegetreden tot de premium merken. Top!!

UPDATE 29 oktober 2008:
Een aantal keren een probleem gehad met de EGR-klep, maar dat is prima verholpen door Sam van Lingen in Houten. Verder kamp ik nu met een kapot achterlicht, maar dat zal ook weer snel worden verholpen.

Kortom een zeer solide auto zonder noemenswaardige problemen waarvan ik zeker weet dat er nog vele fijne kilometers mee gereden zullen worden.

UPDATE 02 januari 2009
Vandaag de auto ingeleverd en van de monteur de opmerking gekregen dat de auto er na zoveel kilometers nog zo prachtig bijstond. Ook het interieur (Beige Alfatex) was nog prachtig. Ik hoop dat de volgende eigenaar goed voor hem zal zorgen, want dat verdient hij. Een pracht auto zonder al te veel problemen die mij gedurende ruim 2 jaar erg veel plezier heeft gegeven.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.