Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)

autoreview

Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business (2008)

Signalement

Uitvoering159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf236.000 km
KM-stand laatst264.000 km
Lezerswaardering: 28%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de liefde blijft

  • 240.170 km

effe duidelijk:

fouten zijn voorbehouden aan slecht nederlands.



ik heb nu al 4.000km gedaan met me auto en dacht eindelijk een review neer te zetten.

ik heb sinds het probleem meet de dealer na aankoop geen echt grote problemen gehad.



ik begin nu bij het begin:

ik had de auto 2 dagen en 200km en toen stond ik met pech langs de weg.

volgens de dealer waar ik hem kocht was er 1 klep verbrand. maar ben zeker dat de distributie riem versprongen was. wegens er 8 nieuwe kleppen in gingen. en een nieuwe kop.

maar na een maand wachten en vervoer moeten regelen had ik me race machine terug.

maar ik moest eerst 2000 km doen voor de nieuwe kleppen zicht goed konden zetten duss planden met hemelvaart een reis naar New Forest in engeland.

na een spannende reis en veel schokken omdat ik soms te weinig gas gaf volgens de garage(fout in JTDm motoren) kon ik eindelijk meer dan 20% gas geven en door rijden.

nu heeft de wagen 3000km gedaan en kwam ik een bmw tegen(e46 voor de kenners en een 330DA) en daar zat een jonge gast in met een dikke bril op en een petje achterste voren. naast mij!! bij de stoplicht. en kon het niet laten, en vloerde me alfa. en 3 keer raden na 2 wielspinnende versnellingen trok me alfa de bmw eruit. en toen begon de strijd tegen bmw voor mij.

nu we op 4/06/2015 zijn en 16 bmw eruit gereden heb(veel 320D's) blijft de lol er in dat bmw in praktijk niet snel zijn. en dat de cijfers in de boekjes niet kloppen.

toch heb ik veel plezier aan de wagen .

bij 100km/H in 6 op Cruise control en platte weg(nederland dan) verbruikt de auto 3.5 volgens BC maar in praktijk is dat 4.0L duss redelijk zuinig voor een 150pk en 1.500kg auto met een 120kg zware bestuurder.




problemen:

enkel een debiet meters die verward waren na de nieuwe kleppen en kop.

voor de rest nog niets.

ongeluk.

  • 246.000 km

na 10.000 km zonder grote problemen (foutmeldeing te hoge turbo druk, lekke band, multi air afstelling) heb ik een ongeluk gehad.

zeg niet te veel maar schade is klein.(zie foto's)

de auto rijd zeer lekker rustig en zuinig(zie verbruik) met gemiddelt 6.1L ben ik te vreden.

je rijd makkelijk 22uur en 1000 km zonder rusten(moest wel omdat ik niet naar engeland onderwater of bovenwater kan rijden) je zet de CC op 120km/H en dan radio op 4(met loud on) en je rijd zo naar japan zonder probleem.


de auto is redelijk stil tot een snelheid van 160KM/H en dan kom er wind geruis van de A-stijlen en spiegels. alleen bij 160km/H beetje op letten voor zijwind.

tot nu toe geen grote kosten gehad.
grooste kosten was 64€ voor remmen schoonmaken en wielkasten vast zetten(schroeven waren er uitgehaalt) een zeer aan te raden auto voor veel rijders. enige na deel is dat de auto onder vollast(waar kan je dat nu nog doen, buiten duitsland) is het verbruik stevig. maar 200km/H op de autobaan zonder wind is makelijk onder de 8L/100km op CC te doen. maar 160km/H rijd beter.

veel bekijks op de auto als ik winkel, veel mensen vinden de voorkant zeer mooi en dreigend.
maar vraag je of ze een alfa 159 willen kopen, zeggens ze altijd:
ik zou het niet durfen.

word vervolgt.

updatetje

  • 252.000 km

nou ik heb weer lekker veel probleem loze km gereden.

laast in nederland nog effe richting belgie 230 gereden:)

maar wel een probleempje gekregen dat een boutje van de uitlaat spruitstuk afgebroken is. moet nog vervangen.

ook vind ik het fijn dat als je een bumperklever heb en je in 6 richting 140 gaat. dan kom de multi-jet kleppen in actie en dan zie je geen bumperklever meer.

maar misschien wel een agent die je aanhoud omdat je 200 rijd.

wel 1 keer aangehouden om dat ik 140 reed. maar ik liet de agent een stukje rijden (tot 165km/H) en hij vind het jammer dat hij zelf niet een 150pk versie had.
en zo kreeg ik gelukkig geen boete.

merci meneetje agent.

binnekort een update over een hele dag onderhoud plegen voor 1 stom boutje


fouten voorbehouden voor slecht nederlands.

alfa kleine update

  • 254.400 km

na een ritje lyon, met een lekke uitlaat collecteur, is het effe tijd voor een kleine update.

de rit was erg spannend want ik heb ongeveer een vermogen verlies van 22%(garagist zijn woorden), maar zelf vind ik het mee iets van 15Pk.

toch was het wel spannend bij bergop bij luik(14%) want moest terug schakelen en rond de 110km/H rijden om niet de collecteur eraf te schieten(mijn gedachten) maar toch heb ik zuinig kunnen rijden(BC zegt 5.7L) maar bij 4% kon ik toch lekker omhoog gaan met 140km/H(ik wilde de hele reis niet plankgas geven)

voor de rest is het goed met de alfa.

(effe zeggen ik heb commentaar uit gezet wegens teveel mensen commentaar geven over dat ik auto's eruit kan rijden, maar rij dagelijks tussen jeugd rond de 20 jaar)

een rot dag, met een goede einde.

  • 259.500 km

ik zal het kort houden.

veel zuinige km verbruik rond de 6.2L volgens BC.

alleen op 2/2/2016 kreeg ik een beetje erge pech.
begon met een lekke band die ik moeilijk kon vervangen. na eindelijk een 25min sukkelen de wiel vervangen en ik wilde weg gaan naar me werk. was de accu leeg. ik begon te vloeken en te schreeuwen. maar toch op tijd op het werk gekomen.

na het werk had ik al een afspraak bij de garage voor een kleine beurt met banden wissel. ook gelijk de accu vervangen door een zwaardere exemplaar. en toen lekker gezellig zelf gedaan. gelukkig ken ik me garagist goed.(vroeger voor gewerkt) veel lol gehad met de beurt. wel raadzaam voor mensen met een klein budget. een alfa 159 is moeilijk te onderhouden. filter zit achteraan de blok links(als je ervoor staat) onderaan. en de olie stop zit tegen de chassie balk. als ik geen ervaring had in de garage had de hele vloer onder de olie.

op de weekend van de 6/7 ga ik lekker naar engeland. 1000km+ volgende review is na de APK. in maart.

een fijne dag tot boem.

  • 264.000 km

dit zal me laaste verslag zijn van de ducktapemobiel.

op 17/04/16 een fijne dag gehad met de scarb club, leuke rally.

ook heb ik ontdekt dat de alfa 159 ook een nightpanel heeft.
als je als alfa rijder in de nacht de - inhoud van je dashboard verlichting dan ga je naar nightpanel. terug naar normaal moet je de + in drukken.
er waren nog veel dingen die nog verborgen waren maar nu die verkocht is kan ik die voorlopig niet meer ontdekken.

vandaag reed ik naar huis en toen ineens boem.

ik ben naar de garage gegaan en die zegt dat me auto total los is verklaard. heb er nog wel geld voor gekregen.

maar ik ben niet happy :.....( ik ben weer een alfa minder.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.