Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.750 TBi TI (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 159 Sportwagon 1.750 TBi TI |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 62.000 km |
KM-stand laatst | 188.888 km |
Uniek
- 78.000 km
Mijn vorige auto was ook een 159 (zie andere review). Die 159 had mijn auto ‘hobby’ die eigenlijk helemaal weg was, weer aangewakkerd. Ik vind de 159 zo’n unieke auto dat ik heel graag in ‘de ultieme’ uitvoering wilde rijden voor het te laat is. Die uitvoering zag ik voor het eerst bij een italië event op Zandvoort in 2013. TI en metallic rood (Rosso competizione). Tot op vandaag heb ik deze kleur nog nooit zien rijden. En nu rijd ik er zelf in!!
In eerste instantie was deze versie voor mij niet eens te betalen. Toen na twee jaar de spaarcentjes toenamen en de 1.750 beter te betalen werd, kwam de kans dichterbij zonder al te veel financieel risico te nemen.
Alerts op autosites gingen aan... In een ruim jaar waren er 3 te koop geweest. De eerste twee waren beide diesels. De derde had al een redelijk hoge kilometerstand en de eigenaar was er niet heel zuinig op geweest. Maar na ruim een jaar lang speuren was daar de advertentie. Het was ‘de ultieme’ uitvoering uit 2012 met nog maar 62k op de teller. Twee dagen later was het koopcontract getekend. Volgens de verkoper hadden er die dag nog 5 mensen voor de auto gebeld.
De enige reden dat ik niet af en toe op een stoeltje naast de auto ga zitten om er een paar minuutjes simpelweg naar te kijken, is omdat ik me daarvoor nogal zou schamen.
De harde waarheid is dat ik nu wel dobbel met twee gedachten. Enerzijds wil ik de auto verkopen en weer in iets ‘simpels’ rijden om niet bang te hoeven zijn voor deukjes en waardevermindering, en het overgehouden geld aan andere leuke dingen besteden. Anderzijds moet ik wel getikt zijn om deze unieke auto weg te doen. Als puntje bij paaltje komt heb je de letter “i”. Ehh, ik bedoel dan wil ik de auto toch niet wegdoen. Dus het lijkt erop dat ik er nog wel even in blijf rondrijden.
Tot nu toe is dit nog niet echt een review geloof ik…
In mijn vorige review beschrijf ik al een hoop eigenschappen van de 159 die voor deze auto ook gelden. http://www.autoweek.nl/autoreview/41456
In vergelijking met mijn vorige 159 2.2 jts uit 2006 (die ik in 2013 kocht) is de auto stiller, sneller en voelt iets degelijker. Het motorgeluid van de 2.2 mis ik wel een beetje want dat klonk een stuk gaver. Wat je met de 1.750 daarvoor terugkrijgt is meer trekkracht vergezeld met een leuk turbo piepje, en een stiller interieur bij hoge snelheden (ook banden en windgeluid lijkt minder te zijn dan de 2006 versie die ook al aardig stil was). De verlaging en de grotere velgen van deze TI versie doen wat van ze verwacht wordt (nog beter bochtenwerk).
Let er bij aankoop vooral op of er goede banden onder zitten. Dit was ik vergeten in mijn enthousiasme. Banden kunnen de rijervaring zeer sterk beïnvloeden (vooral bij nat weer). De winterbanden heb ik dan ook zelf gekozen, en komende zomer zal ik er andere zomerbanden onder laten zetten.
Mijn rijstijl is over het algemeen rustig en anticiperend. Ik houd me bijna altijd keurig aan de snelheid en rol uit bij stoplichten. Des te leuker is het om af en toe het gaspedaal te vloeren en weg te zoeven. Om vervolgens weer rustig verder te cruisen ;)
Het verbruik komt volgens de boordcomputer per tank uit op 1:10,5 tot 1:11,5. Ik had eigenlijk verwacht dat hij zuiniger zou zijn dan de 2.2 waarmee ik vaak 1:12 haalde.
Deze TI uitvoering heeft voor mij eigenlijk maar één minpuntje: De bodemplaat onder de motor is zeer laag. Bij steile drempels moet je stapvoets rijden, en het is een paar keer gebeurd dat een diepe hobbel in de weg (landweggetjes e.d.) ook voor het SKRATS geluid zorgde. De eerste keer is dat schrikken, later weet je dat het slechts de bodemplaat is (die misschien zo laag is om te voorkomen dat de bumper zelf tegen de grond komt?..). Een lift systeem zou ideaal zijn in ieder geval…Met parkeren moet je ook rekening houden dat je niet zomaar even met je voorwiel elke stoep op kunt. En kies zeker ook banden met velgbeschermers.
Ik heb er in het jaar dat ik de auto bezit toch meer mee gereden dan verwacht (17k) en heb nul problemen gehad. Dus ik kan niet anders dan vijf sterren geven voor betrouwbaarheid. Hier moet ik wel bij melden dat ik bij aankoop preventief onderhoud heb laten uitvoeren en de distributieriem heb laten vervangen.
Als laatste wil ik mij via deze weg verontschuldigen voor het artikel met deze auto wat afgelopen zomer in Autoweek stond. Dit was gebaseerd op een telefoontje van drie minuten. Maar het ergste was nog wel de foto. Ik draag sindsdien ook nooit meer een blouse en het nummer heb ik in de prullenbak gegooid...
Update
- 122.000 km
Hoe heeft de auto zich de afgelopen 3 jaar gedragen? In het kort: Voortreffelijk. Nu is het zo dat reviews van eigenaren meestal met een roze bril geschreven worden. Maar sinds aanschaf heeft hij maar één probleem gehad in de vorm van een gescheurde koelvloeistoftank.
Na 3 jaar en 6 maanden sinds aanschaf is de auto nog steeds bijzonder. Nog altijd is het erg plezierig om de auto te zien, in- en uit te stappen en erin te rijden. Het blijft speciaal.
Technische gebeurtenissen:
Op een gegeven moment viel het me op dat heel soms de motor inhield. Na een bezoekje aan de specialist bleek in de motor tuning kastje gekoppeld te zitten. Dit was in twee minuutjes verwijderd en verhielp het volledig. De trekkracht is identiek gebleven dus ik heb geen idee wat dit kastje moest doen. Misschien zuiniger rijden?.. Munsterhuis (waar de auto gekocht was bij 62k) wist het ook niet (meer). Merkwaardig.
Bij 85k ontstond er een geluid linksvoor. Dit bleek een versleten wiellager. Rechtsvoor heeft dit nooit gehad. Misschien te wijten aan een vaste in of uitrij routine van de vorige eigenaar?.. Een andere mogelijkheid is dat die ophanging ooit een fikse optater heeft gehad door een steen of kuil. Er werd bij banden balanceren namelijk gewezen op een lichte vervorming in een van de ti velgen.
Er deed zich één serieus probleem voor rond 100k, en dat was het scheuren van het koelvloeistof reservoir. Gelukkig kwam ik hier op tijd achter doordat het me opviel dat de radiators voor de motorkoeling volop draaiden toen ik richting huis voor een stoplicht stond, in de winter. Merkwaardig was, dat de temperatuur gewoon normaal aangaf en er ook geen waarschuwing op het dashboard verscheen.
Na reparatie bleek er nog steeds koelvloeistof te lekken. Omdat het niet duidelijk was of dit al zo was verhielp de garage (Motorhuis in dit geval) dit kosteloos.
Rond 110k kreeg ik bij het starten soms de melding dat het ESP syteem niet werkte, maar dit ging altijd na een paar seconden weg. Dit bleek te komen doordat de accu niet voldoende stroom meer kon leveren, waardoor systemen tijdelijk uitschakelen voor de startmotor. Nieuwe accu erin dus en probleem verholpen.
Verder slechts regulier onderhoud en geen problemen. Mijn vorige 159 2.2 jts uit 2006 kocht ik in 2013 met 121k op de teller, en was in de 45k dat ik hem reed in onderhoud zeer prijzig omdat veel onderdelen aan vervanging toe waren. Deze Ti is een van de laatste 159's, en ik ben benieuwd hoe hij zich zal gedragen nu hij dezelfde leeftijd en kilometerstand ingaat.
Andere noemenswaardigheden:
Het tot stapvoets afremmen voor hele steile drempels is een automatisme geworden en in zekere zin dus niet meer vervelend. Behalve op wegen met veel van dit soort drempels. Tevens 'gecentreerde' drempels, waar de meeste auto's gewoon overheen rijden moeten zacht en met twee banden genomen worden omdat door er midden over te rijden er een kans is dat de bodemplaat geraakt wordt. Het gevolg is dat ik hiervoor ook sterk moet afremmen. Het nut van 'gecentreerde' drempels heb ik trouwens nooit begrepen, en leidt ook tot slingerende motors.
Kalm optrekken vanuit 1 en 'smooth' naar 2 schakelen blijft concentratie vereisen omdat de koppeling zo grijpgraag is. Chiptuning schijnt dit te kunnen verhelpen, maar daar heb ik nooit aan gewild.
Qua uiterlijk is de Rosso Competizione kleur zeer kleurvast. De auto staat thuis altijd onder een carport, wat helaas wel betekend dat de zon veel op de achterkant schijnt. Maar er is nog geen verkleuring opgetreden. Wel is het rood in het ti embleem vervaagd en heeft het (nog niet verkleurde!) Alfa Romeo logo wat onverklaarbare vlekken. Beiden zijn al besteld en worden een keer vervangen. Waarbij het logo trouwens een prijzige aangelegenheid is omdat dan blijkbaar het hele slot vervangen moet worden (en ik wil het niet met een sticker oplossen).
Vrees voor lakschade. Lakschade is iets wat je moet leren accepteren denk ik. Het kan een aanzienlijk deel van het plezier wegnemen, en de vrees voor waardevermindering door deukjes en krasjes is voor mij een belangrijke reden van twijfel geweest de auto te houden. Dit omdat de auto voor mij een behoorlijke investering was. De unieke kleur maakt 'even overspuiten' ook erg lastig naar het schijnt. Bovendien moet je afwegen of zo'n mini detail het geld en de verontreiniging wel waard is.
De vrees is echter afgenomen gedurende het bezit. Bij het eerste deurdeukje baal je enorm en bel je meteen de verzekering (waarbij de reparateur meteen het hele paneel wilde overspuiten terwijl er geen lakschade was, geannuleerd dus). Bij het tweede deurdeukje baal je al wat minder, en besef je dat je het herstel wellicht beter een keer in een batch kunt laten doen... Ook heeft er drie keer een lichte kras op de lak gezeten. De derde keer denk je: Ah is het weer zover, die krijg ik vast ook wel weg gepolijst. (Wat gelukkig opnieuw het geval was.) Alle vijf deze voorvallen vonden plaats toen de auto op locatie ergens geparkeerd stond...
Op naar de 200.000?...
Hoewel het schakelen me over het algemeen goed afgaat, vind ik het eigenlijk maar 10% van de tijd leuk. Een automaat zou dus een reden van overstap kunnen zijn. Dan lonkt de Giulia natuurlijk. Maar naast de huidige tweedehands prijs zijn ook het niet heel spannende uiterlijk en vooral het ontbreken van een station redenen om gewoon in de 159 te blijven rijden. Hatchback en station is typisch West-Europees en blijkbaar niet interessant voor Alfa.... De 159 is nog steeds de meest recente station van Alfa.
Tevens is het jammer dat er nog steeds geen hybride alfa is. Die dan natuurlijk zuinigheid met design, snelheid en rijplezier zou combineren... Hopelijk...
Dus het lijkt erop dat ik nog een aardige tijd door zal blijven rijden in deze 159, die tot dusver ook betrouwbaar is gebleken, op die lekke koelvloeistoftank na dus.
Update 2
- 157.000 km
Jeetje, 157k gereden alweer. Bijna 100k meer dan de eerste eigenaar. Probleemloos gereden en weinig kosten gehad.
Toch was 2020 wel prijzig jaartje, deels door eigen schuld. Allereerst was het tijd voor een grote beurt, waarbij mijn alfa garage geen half werk levert. Het kost een duit, maar de auto lijkt soepeler te rijden dan hij ooit deed. Ze vervingen bijvoorbeeld niet alleen de distributieriem maar ook enkele onderdelen die dit aandrijft. Het andere deel van de kosten zijn door schade ontstaan en hebben niets met de review van deze auto te maken, en is in de laatste alinea van deze update te lezen.
Verder kan ik eigenlijk niet veel nuttigs toevoegen aan wat ik eerder al over de auto geschreven heb. Het plezier is er nog steeds. Wonderlijk hoe een auto die in 2006 al verkocht werd anno 2021 nog steeds vrij modern oogt. Vooral van opzij en van achter. Hoewel juist de voorkant zeer bijzonder is, is aan het ontbreken van LED dagrij-versiering goed te zien dat het een ouder model is. Bij Xenon verlichting valt dit minder op, maar er zijn verrassend weinig 159's met OEM-xenon (te herkennen aan de de sproeikopjes onder de lampen).
Een paar maanden terug heb ik me laten verleiden er Philips Pro9000 LED lampen in te plaatsen. Omdat de electronica hiervan in de lamp zelf zit was het letterlijk een kwestie van lamp verwisselen, en de stofkap kan er ook gewoon weer op. De achterlichten van de 159 zijn ook eenvoudig zelf te vervangen. Ik heb een keer een knipperlicht vervangen omdat het kleurfilter van het lampje aan het vervagen was.
Het interieur verveelt ook nog steeds niet. Ik geniet vooral van het feit dat er geen lelijke tablet bovenop het dashboard gekwakt is, zoals bij zoveel recentere modellen (2016 Mercedes C ai, ai, ai). Dit vind ik niet om aan te zien en ik begrijp niet waarom zoveel fabrikanten dat doen. Ik begrijp dat hoger geplaatst dichter bij het zicht op de weg is, maar daarom hoeft het toch niet als een gedateerde tablet op het dasboard geplakt te worden? Toegegeven: Mijn telefoon voor een ventilatierooster is ook niet zo fraai natuurlijk. Hoewel ik met een aftermarket radio wellicht zaken als Carplay zou kunnen genieten, wil ik de radio ook graag origineel houden. Muziek afspelen via de iPhone lukt met de USB aansluiting in het dashboardkastje.
Helaas is één van de LEDs (?) van de wijzerplaatverlichting gestopt met werken. Alles is nog goed te zien maar op één plek is het donkerder. Ik heb het nog niet gevraagd maar waarschijnlijk moet het hele dasboard ontleed worden voor zoiets minuscuuls, dus dat laat ik maar even.
De meeste recente auto's in deze klasse hebben vaak erg veel gimmicks. Ik zie en lees te vaak dat veel gadgets en gimmicks niet goed werken of zelfs storend zijn. De automatische ruitenwissers op m'n 159 was ik al liever kwijt dan rijk (ik kan niet handmatig een intervalsnelheid kiezen). Een auto moet zich niet gedragen als een computer. Alles moet altijd perfect werken, het computer gedeelte moet onmerkbaar zijn. Ook touch screens en vooral touch knoppen begrijp ik niet. Je voelt niet waar de knop zit en kunt het dus niet blind bedienen, en je drukt makkelijk op de verkeerde knop als je net over een bobbel rijdt.
De 159 gedraagt zich voor het grootste deel nog als een apparaat zonder alle poespas van de laatste generatie C-segmenters. Maar ik heb hier vrijwel geen ervaring mee, dus echt vergelijken kan ik het niet. Maar op het moment dat je je gaat ergeren dat een dergelijke instelling niet onthouden wordt, of je zelfs het systeem moet resetten (Tesla), rijdt je in een computer in plaats van een auto. Ons leven zit al vol computers en een auto mag van mij gewoon een auto blijven. Met deze conclusie weet ik dus niet wat mijn volgende auto wordt, en wanneer. Inderdaad op naar de 200k, zo lijkt het.
Dan nu over de schade, het tweede deel van de autokosten van 2020. Ik raakte met zo'n 60km/u een middenberm stoeprand. Na 11 schadevrije jaren (sinds mijn eerste auto dus) dan nu toch eindelijk een domme schade aan twee velgen en banden, en enkele onderdelen van de voorophanging moesten vervangen worden. All risk verzekerd, maar wel 5 jaar inleveren dus over de lange termijn betaal je toch weer een groot deel zelf... Ook een deel van de banden mag je zelf betalen, afhankelijk van hoe oud ze zijn. Niet veel later had ik een lekke band door een lange schroef bijna in de zijkant waardoor de hele band vervangen moest. En enkele maanden later opnieuw domme schade: Ondanks parkeersensoren raakte ik een laag legoblok, omdat ik bij enkele meters achteruitrijden in een eenrichtingsweg netjes aan de kant ging voor een naderende auto, die overigens afsloeg en mij nooit heeft opgemerkt... Ik was al aan het remmen maar had simpelweg geen object verwacht, en de sensor detecteerde hem te laat omdat het zo laag was. Door-grond-zak momentje... Vanwege de bijzondere kleur moest de hele bumper overgespoten worden. Ik heb lang getwijfeld of ik het zou laten repareren, want voor je het weet zit er een volgende kras of deuk op door iets of iemand en begint het verhaal opnieuw. Vanwege de schadevrije jaren uiteindelijk uit eigen beurs laten doen bij een bedrijf dat al ervaring had met deze kleur. Misschien maar eens op zoek naar een verzekering met no claim beschermer...
Update 3
- 188.888 km
188.888 leek me wel een leuke kilometerstand voor een update... Ik rijdt inmiddels 10 jaar 159... Waarvan 7,5 jaar in deze. Verder valt er eigenlijk niet veel te melden. Geen kosten afgezien van regulier onderhoud bij de specialist.
Nog altijd oogt deze auto, met een ontwerp uit 2006 (5?) bijzonder. Ook apart om te zien is dat de auto steeds 'kleiner' lijkt te worden omdat alle nieuwe auto's steeds groter worden. Ook niet-SUV's zijn veelal groter en hoger. (Met dank aan Nederlandse drempelwijken?)
Word ik zo'n 'rare' die eeuwig in dezelfde auto blijft rijden? Waarschijnlijk niet ;-) Adaptive cruise control is in dit overvolle land zeer welkom. En niet meer handmatig schakelen zou fijn zijn. Maar als dat alles is?...
Het verbruik is ook nog te doen zolang je controle hebt over je rechtervoet en niet zoals zoveel rijders pas op het laatste moment op de rem stampt. Niet duurzaam zegt u? 7,5 jaar dezelfde 2e hands auto is een héél duurzame vorm van autobezit. Maar dat is een andere discussie...
Vanwege de oplopende kilometerstand ben ik wel aan het kijken naar iets nieuws, maar een waardige station opvolger lijkt niet mogelijk binnen een fatsoenlijk budget met bovendien een sterk krimpend aanbod aan stations. Terwijl dat toch echt de meest praktische en economische autovorm is. We zullen zien.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.0 JTD TI | Navi | Xenon | Leer | BOSE | Autom. Airco | Cruise Control | LMV | PDC | APK tot 17-09-2025!
- 2012
- 218.197 km

Alfa Romeo 159 SW 1.7 Ti 1750 TBi 200 PK bj Distinctive bj 2011 ! Vol Opties!
- 2011
- 323.175 km

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.2 JTS Selespeed TI Nieuwe APK
- 2008
- 276.150 km