Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD 16V Edizione Esclusiva (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 Sportwagon 1.9 JTD 16V Edizione Esclusiva |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ontzettend fijne rijdersauto! Ik moest wel wat PK’s inleveren t.o.v. mijn Golf V6 4motion, maar daar staat een lager verbruik en meer ruimte tegenover.
Italianen weten hoe ze mooie auto moeten maken, de 156 is er in mijn ogen na de face-lift alleen maar op vooruit gegaan. Ik heb de kleur Azurro le Castelet, staat zeer goed op deze auto, je ziet hem weinig maar alle vormen en welvingen van de carosserie komen goed uit. Veel beter als bij een donkere kleur.
De Editione Exclusiva is een aanrader, wel vreemd dat als je het Bose-systeem bestelt dat dan de Navi vervalt! Verder is het sportpakket een aanrader, de auto voelt nog beter aan en ziet er beter uit. De 17’velgen met spaken zijn in mijn ogen een afknapper voor de 156. De Alfa-velgen zijn met ronde gaten! Daarom heb ik er 17’ selespeed velgen op laten zetten, ziet er veel beter uit.
De bediening van de radio op het stuur is niet helemaal oke, je moet de volumeknoppen echt ingedrukt houden voordat het volume omhoog gaat. Verder is het standaard ingestelde volume van de radio te zacht. Op het moment dat je weg rijdt hoor je al niets meer. Deze kan niet op de radio veranderd worden. Verder een uitstekende wagen waar ik hopelijk veel plezier aan hou!
Bij de aanschaf van deze Alfa heb ik bij de dealer een teflon lakpantserbehandeling gekregen. Dit is een aanrader voor je auto, zeker als hij nieuw is. Het scheelt de helft aan tijd met het verwijderen van vliegen en teer ook al zit het er een week op!
Na 12000 km loopt de motor werkelijk fantastisch. Nooit geweten dat een diesel die je op toeren jaagt, zo mooi kon klinken. De auto rijdt ook heel makkelijk. Je hoort wel dat de turbodiesels van tegenwoordig zeer zenuwachtig zijn bij het weg rijden. Iets te laat de koppeling omhoog en de motor slaat af. Bij de Alfa niets van dat, het juiste moment vind je direkt en een keer iets te laat, geen probleem.
Koop de auto niet omdat je de ruimte nodig hebt, want het is GEEN stationwagon! Het is gewoon een 156 in een ander (lees: iets praktischer) jasje.
De wegligging is fantastisch, hij geeft in scherpe bochten geen krimp. Mijn Golf V6 voelde veel weker en onzekerder aan. De Alfa niet, die geeft je het gevoel dat je een fantastisch goede chauffeur bent.
Update: heb de AR 156 ingeruild op een AR 159!! Dit keer een sedan. Binnenkort een nieuwe review hierover. Over de 156 SW kan ik kort zeggen dat het een fantastische rijdersauto is/was, maarrr ik ben wel vaker voor kleine zaken bij de dealer geweest dan ik ooit met één van mijn VW Golfjes heb gehad. Nu noemt men dit wel eens gekscherend: karakter van Alfa, maar ik hoop toch echt dat men met de 159 een flinke stap richting de kwaliteit/afwerking van VW is gegaan.
Op het gebied van rijeigenschappen en styling is er, voor mij, geen ander merk dat Alfa Romeo meer. Dat is ook wat waard!
PROBLEMEN
Slechte ruitenwissers. Wordt opgelost door dealer.
Achterklep springt na ontgrendeling niet ver genoeg open, je krijgt je vingers er bijna niet tussen. Komt wel bij de 1e beurt.
Koplampreinigingsinstallatie is voor de 2e keer stuk. Ik doe 2 dagen met een tankje vol ruitenwisservloeistof, daarna is ie weer leeg. As we speak wordt hij gerepareerd.
Eindelijk goede ruitenwissers! tip voor andere 156-rijders met slechte ruitenwissers: koop een setje van het merk Valeo. Deze werken uitstekend! de speciale klemmetjes op de ruitenwissers kun je makkelijk verwijderen.
Xenonlamp rechtsvoor defect. Is vervangen onder garantie, maar is nog niet oke.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren