Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD 16V Distinctive (2003)

autoreview

Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD 16V Distinctive (2003)

Signalement

Uitvoering156 Sportwagon 1.9 JTD 16V Distinctive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Heel erg enthousiast over deze auto. Mijn 2e 156 (vorige was een 99’er 1.8 berline) en nog steeds een pracht van een auto, zowel het exterieur als het interieur. Nu een Sportwagon, voor de ruimte hoef je dat overigens niet te doen, wel handig dat je makkelijker laadt en lost.
Die 1.9 JTD 16V is een geweldige motor, hele goede prestaties, in de praktijk sneller dan de 1.8 benzine en mooi verbruik van +- 1:15,5 (boardcomputer is veel optimistischer met 1:17,5). Fijne directe besturing, zeer goede bochtvastheid (sportonderstel en nivomat) maken het een auto om lekker mee te ’spelen’ maar hij (zij?) is comfortabel genoeg voor vlotte en lange vakantieritten.
De ruimte achter het stuur en rechtsvoor zijn ruim voldoende, achter wat minder en de bagageruimte is beperkt.

Update na 80.000km beurt. geen bijzonderheden, als vervangende auto weer een 156 18TS gereden van 5 jaar oud en dan merk je dat mijn diesel met sportonderstel toch wel een erg fijne auto is.

Juni 2007, rijd alweer 3,5 jaar in deze auto en dat heb ik niet eerder met de woon-werk auto gedaan. Ook niet eerder een auto gehad die ik na die tijd nog steeds echt mooi vind en die niet merkbaar slechter wordt door die kilometers. Het blok loopt geweldig, vermogen genoeg en geeft de indruk nog wel 140.000 km erop te kunnen gooien.
Mede omdat ik de 159 toch wel een erg grote auto vind (heb ik niet nodig) en te zwaar (!) besloten om in ieder geval nog een jaartje extra met de 156 te rijden. Dan zal er 180 - 190.000 km op de teller staan en dat is gezien de andere reviews geen enkel probleem voor deze auto.

Ander positief punt vind ik dat de bekleding zo mooi blijft. Toch al 3,5 jaar oud en 140.000 bezeten maar de stoelbekleding ziet er nog perfect uit! Toch nog een bewijs dat het met de kwaliteit van Alfa wel goed zit de laatste jaren.

Okt 07: precies 4 jaar, de 2e APK achter de rug en geen problemen. Op naar de 200.000!

Mei 2008: ga de 200.000 niet zelf halen! Auto gaat met bijna 180k op de teller naar een vriend die er (vertrouw ik op) nog lang plezier van heeft. Opvolger wordt een GT Q2, weer een diesel en met die auto ongetwijfeld enkele jaren een hoop lol.
Vind deze 156 nog steeds een uitstekende auto die heel goed rijdt en een geweldige motor onder de kap heeft.

Nov 2009: auto bevalt de nieuwe eigenaar uitstekend, 200k voorbij en op naar nog veel meer probleemloze km'ers.

PROBLEMEN

WEINIG!! en wat dat betreft een moderne Alfa die zeker niet onderdoet voor vele klassengenoten. Natuurlijk toch wel wat punten na 160.000 km maar vrijwel alles garantiewerk.

Afdekrolhoes bagageruimte, veer is erg stevig en ’pootjes’ zwak (bekend probleem, elke dealer heeft een voorraad liggen).
Rammel voortrein, de bekende 156 draagarmen Bij 75000 km zijn de draagarmen onder garantie vervangen
Forse verbruik van lampen. Rij altijd met licht en dat kost relatief veel lampen. Lichtschakelaar uitzetten en dus starten zonder dat de lampen aan zijn (en dus niet aan-uit-aan gaan) scheelt merkbaar lampen.

Bij 105.000 km: probleempje met de stuurbekrachtiging, hoop gekraak in bochten, blijkt een lekkende slang te zijn en daardoor olieverlies, stuurbekrachtigingsleiding vervangen. Tevens krukas keerring en koppelingskit vervangen. Een en ander wel wat vlot na ruim 100k maar onder garantie gebeurd.

Update na 120.000 km: wel een ingrijpende want bij 118.000 km begaf de distributieriem het..... en dan doet de auto weinig meer. Complimenten voor de Alfa Assistance want ik was snel weggesleept en omdat het na gebruikelijke werktijd gebeurde kreeg ik een als vervangende auto een VW Passat mee. Een flinke en kostbare klus (monteur vond het mooi werk!) die echter wel volledig onder de garantie viel.

Auto heeft wat last van cuppende banden en dat merk je extra met winterbanden, toch vaker voor-achter wisselen.

De 150.000 km gepasseerd en zeker ’s ochtends bij de eerste koude kilometers zijn de krakende draagarmen weer te horen. Auto rijdt er niet minder om maar het klinkt niet geweldig.
Jan 08: bij 162.000km de uitgebreide beurt: schijven, blokken voor vervangen en 1 draagarm.
Mei 2008: nog de 180.000 beurt laten geven voor de verkoop. Geen bijzonderheden.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.