Alfa Romeo 156 2.4 JTD 20V Distinctive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 2.4 JTD 20V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
De aankoop
- 116.000 km
Aangezien mijn vorige wagen , een corsa opc , total loss gereden was door een ongewenste bezoeker aan de achterflank (die ook nog eens vluchtmisdrijf heeft gepleegd) was het budget nietmeer zo groot als vorige keer dat ik een auto kocht. Ik had een budget van ong. 7000euro, en ik wou voor een Italiaan gaan. Ondanks vele verhalen over de lampjes die gaan branden etc. ben ik toch voor een 156 2.4 jtd gegaan met ongeveer 116000km. Dit was liefde op het eerste zicht toen ik hem zag staan , uitgevoerd in het zwart met mooie zwarte leren stoelen. Ik heb hiervoor 6500euro betaald incl. een jaar garantie. Aangezien de verkoper in Brussel was , en ik uit het verre Limburg kom was dit al een mooie eerste test voor mijn alfa. En daar kwam na 10km het eerste probleem al: het mooie oranje lampje dat aangeeft dat er een probleem met je moter is. Even aan de kant gegaan en verkoper gebeld , die door wat gas te geven en wat geprul met een draagbaar computertje ervoor gezorgd had dat ik nog eens een tiental kilometer kon verder rijden zonder het lampje. Nouja , ik merkte er niet veel aan dus reed ik maar door (zal wel het alfa-syndroom zijn dacht ik). Na enkele dagen is de auto ook al nietmeer vlot van zijn plaats te krijgen, wat niet normaal is voor een 175pk sterke auto. Ik doe de moterkap even open en zie dat heel de ruimte vol zwarte olie hangt. Ik bel opnieuw naar de verkoper , die enkele dagen de turboslang vervangt. Na deze vervanging is het moterlampje ook nietmeer gaan branden.
na 2.000km
- 118.000 km
Na 2000km zeer aangenaam gereden te hebben , gebeurt het (on)denkbare: Ik val in panne. de auto rijd nog maar heel moeilijk en met veel gekraak, dus verder als naar de pechstrook heb ik nietmeer gereden. Samen met een familielid mijn alfa proberen wegslepen , maar het gekraak was er ook tijdens het slepen. Dus toen maar een kar gaan huren om naar de verkoper te brengen. Die belt me de volgende dag op om me te melden dat mijn transmissie kappot is. Transmissie vervangen en de auto rijd weer als nieuw. Het is een gereviseerde tweedehands bak met ongeveer 50 000km die onder garantie vervangen is,normaal is de prijs voor (2de hands) transmissie + werk = ongeveer €700,00. Dus als je een 2de hands 156 koopt is dit zeker een puntje om naar te kijken voor je tot aankoop over gaat (tip).
verder verloop
- 120.000 km
Ik ben vandaag naar een plaatselijke alfa dealer gegaan om de wagen eens voledig te laten uitlezen op elektrische of technische mankementen. Tegen de verwachting in was er geen enkele elektrische fout in de auto te vinden!!(heel positief natuurlijk) Enkel de turbo druk was te laag , hierdoor trok hij onder de 3 000 toeren minder goed. Dit was gewoon een klein slangetje van enkele euro's. Verder is de alfa perfect in orde. Het is nu echt een fijne auto die ik bijna snel zou noemen, vanaf 1 500 blijft hij doortrekken tot 4 500 toeren. Geweldige auto !!
Nog steeds een goede keuze
- 124.000 km
Ik ben nu met de auto ook al enkele keren duitsland in gereden, de alfa is letterlijk een beest!! Ik heb een top van 230Km/u gehaalt op een vrij drukke autobahn. Het viel me ook op hoe stabiel de wagen bleef op deze snelheid, natuurlijk was er wel een grote ruis van de wind want dit is een min puntje van de auto maar dat merk je op een snelheid van 130-140 ook al. Enkele dagen later is er sneeuw gevallen en iedereen vind het nodig om op winterbanden te rijden. Maar ik ben op mijn zomerbanden gebleven. In verse sneeuw of op ijs rijden is geen probleem, het vertrekken of bochten nemen gaat heel vlot. Ook heb ik de proef op de som genomen, even vergeleken met een vriend zijn vectra gts met winterbanden. Hieruit bleek toch dat zo'n alfa nog steeds, zelf met een verkeerde bandenkeuze, een sublieme grip heeft.even ter vermelding ik heb Goodyear banden.
Onderhoud
- 130.000 km
Vandaag bij de garage geweest voor onderhoud aan mijn 156. Even ter opsomming wat er aan gebeurd is: Veerbrug vervangen (links- en rechts voor), nieuwe ruitenwissers, leidingen voor ruitensproeiers laten open maken, en een klein onderhoud. Dit alles was voor €410,00 inclusief de werkuren. De remblokjes en schijven zijn niet vervangen, de blokken zijn alle 4 bijna op (nog 10.000km ong.) en de voorste schijf aan de linker kant is aan het barsten, wat vreemd is omdat deze nog zo goed als nieuw is. Het feit dat deze niet vervangen is komt doordat de garagist de schijven en blokken niet op vooraad had. Maar verlopig kan ik nog tot stilstand komen dus een paar dagen alleen de hoogstnodige km's maken tot de remmen zijn vervangen.
Remmen vervangen
- 132.000 km
Op zich niks speciaal , maar de 4 remschijven en blokken zijn vervangen. Dit was bij het onderhou niet gebeurt omdat de garagist ze niet op voorraad had. kostenplaatje €450,00
Het is weer zover
- 135.000 km
Voor de verandering heb ik maar weer eens aan de kant gestaan met mijn alfa. Tijdens het rijden kwam er gekraak uit de versnellingsbak, ik weet ondertussen al dat het geen goed nieuws is. Dus de versnellingsbak is weer kapot. Dit is niet normaal dus moet er iets anders aan de hand zijn met de alfa ? er is ondertussen een nieuwe bak ingezet door mijn eigen garagist en dus niet bij de garage waar ik de auto kocht. Ik heb nu alles op eigen kosten gedaan terwijl ik nog garantie heb, maar het is het proberen waard. Bij de nieuwe versnellingsbak is ook een andere rechter kardan as geplaatst, en een nieuwe koppeling.
- 155.000 km
Ik heb op een vrij korte periode ongeveer 20.000 km afgelegd. De versnellingsbak die door mijn eigen garage is ingezet doet het geweldig. het enige wat is opgetreden is dat de klink van de rechterachter portier kapot is gegaan. Maar dat was de schuld van een ongeduldige pasagier die wat hard trok toen de deur nog opslot zat. tijdens een normaal groot onderhoud is er niks aangetroffen wat moest vervangen worden, dus enkel het normale. De kapotte klink is gewoon vervangen en verder niks speciaal. op een lang recht stuk heb ik ook de topsnelheid eens echt kunnen testen en de naald ging net over de 240 tot waar de snelheidsmeter stopt. Op mijn gps reed ik op dat moment 246, wat mij zeer positief veraste!! bij ongeveer één en halve maand moet de auto gekeurd worden dan zal ik nog een update posten hoe dit afloopt.
Laatste verslag
- 162.000 km
Ik heb Mijn alfa verkocht en ingeruild voor een Mercedes cls250. Het is een groot verschil maar ik heb nu de beschikking over een groter budget en ik wou wat meer luxe. de 156 heeft mij ongeveer 46.000km op een 10tal maanden verder geholpen. Het was een plezier om mee te rijden maar spijtig genoeg was de betrouwbaarheid niet zeer groot. de sportiviteit zal ik wel missen maar daarvoor heb ik als 2de auto nog een brera in de garage staan. Ik hoop dat mijn review bruikbaar is geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.