Alfa Romeo 156 2.0 T.Spark 16V Selespeed (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 2.0 T.Spark 16V Selespeed |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 215.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik heb de 156 Selespeed in de eerste plaats aangeschaft als hobby. Ook doet deze dienst als tweede auto. Als jong gezin hebben we natuurlijk een degelijke station (Skoda Octavia rijder). Een mooie bomvolle uitvoering, maar natuurlijk niet echt geschikt als hobby. Daarvoor een prachtige Alfa 156 Selespeed aangeschaft. Wel lang getwijveld over Selespeed. Voor de hobby leek het mij prachtig, maar je hoorde nog al eens negatieve verhalen (onbetrouwbaar en langzaam schakelen). Ik ben eigenlijk overtuigd door de vorige eigenaar van de auto. Hij was in het telefoongesprek zo enthousiast dat ik er graag een rit van 225km voor over had. Ook bij de proefrit stak hij zijn liefde voor de Alfa niet onder stoelen of banken. Hij was bovendien een echte alfist die al 24 jaar Alfa reed! Ik heb de auto nu een half jaar in bezit en er 11.000 km mee afgelegd. Hoewel de auto op 226.000 km staat geeft deze geen krimp en rijdt deze nog zo strak als een scheermes! De motor is lekker fel ook al loopt deze op LPG G3 (Vialle LPi). De motor heeft geen noemenswaardig olieverbruik. Ik heb Olie en filter in februari vervangen en heb er ondertussen 8000 KM mee gereden incl een rit naar zuid Frankrijk. Ik heb er slechts 250 ml hoeven bijvullen! Het rijden in een 156 is een feest, de wegligging fantastisch!
PROBLEMEN
Problemen zijn er in de eerste 5 weken voldoende geweest. De koppelingsplaten bleken snel versleten, de accu was op, de komplete distributie moest worden vervangen en de vorige eigenaar had duidelijk het onderhoud al langere tijd voor zich uitgeschoven.
Verder zijn waterpomp en thermostaat preventief vervangen.
Dan was er nog een probleem met een relais van de Selespeed. Deze bleek ingebrand. Dit maakte de auto zo mobiel als een rotsblok. Het defecte relais schakelt de selespeed pomp aan bij het openen van de rechter deur. Hiermee komt het systeem op druk en kan de auto worden gestart. Indien er echter geen druk op het systeem staat (een voorwaarde) kan de auto niet worden gestart... Wat een pech, slepen gaat ook niet omdat de auto standaard in zijn eerste versnelling staat. Takelservice dus.. Schade €320.- Dat terwijl het defecte relais €6.50 kost... Maar ja na bovenstaande is de auto nu al 4 maanden uiterst betrouwbaar en ben ik zeker te spreken over de technische prestaties na 226.000 KM. Bij 228.000 KM gaspomp van het LPI systeem moten vervangen. Helaas weer een kostbare reparatie vam €767.- Jammer.... De auto rijdt weer als nieuw. Hopelijk blijft alles nu een tijdje in orde. Ik denk dat ik er achteraf beter aan gedaan zou hebben een exemplaar met max. 100.000 KM op de teller te kopen en er gas te laten inbouwen. Maar ja dat is achteraf. Doe er uw voordeel mee. Het blijft een super fijne rijdersauto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.