Alfa Romeo 156 1.9 JTD (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 156 1.9 JTD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 184.000 km |
KM-stand laatst | 234.000 km |
Alfa Romeo 156 1.9 JTD berlina
- 234.000 km
Ik heb in 2 jaar tijd ca. 50.000 kilometer gereden met deze auto.
De meeste kilometers zijn gereden als woon-werk verkeer, met enkele trips naar het buitenland.
De uitvoering die ik reed was een 105 pk JTD voorzien van een redelijk breed scala aan opties. Bijvoorbeeld climat control, 17'' lichtmetaal & een sportonderstel. Gezien de toch vrij beperkte aanschafprijs van een dergelijke auto, erg veel luxe.
Ik heb mijn Alfa gekocht van een particulier via de Alfa Romeo 156 club. nadat ik toch wel lange tijd naar een mooi exemplaar had gezocht. De auto die ik kocht was voorzien van diverse aftermarket accessoires die mij erg aanstonden. Daarnaast was de auto voorzien van een Squadra chip, die voor een beter motorkarakteristiek zorgde.
Het rijden met de auto mis ik eigelijk nog steeds. De auto rijd gewoon erg soepel onder alle omstandigheden. Dit is voor een deel te danken aan de Squadra chip, maar ook met de standaard motorsoftware is het een fijne auto. De commonrail diesel is nooit explosief snel, maar wel lekker alert, en voldoende sterk voor een auto in deze klasse. Qua verbruik reed in gemiddeld zo rond de 1:15 met stevig doorrijden. Het onderstel is erg goed, ook naar de huidige maatstaven.
Echter aan al dit moois zit ook een keerzijde. Het onderhoud van deze auto is niet goedkoop. Hoewel ik eigenlijk nooit pech of grote storingen heb gehad lopot de rekening toch redelijk op. Een deel van deze kosten is natuurlijk normaal voor een diesel met een wat hogere kilometerstand ( luchtmassameter, Gloeibougie's Distriebutieset ) maar wat mij vooral opviel is dat het onderstel vrij veel kraakjes en piepjes kent. waarbij vaak het vervangen van draagarmen of reactiestangen noodzakelijk is. Ook banden waren in mijn geval niet goedkoop, mede door de 17'' velgen, en A-mek banden (brigestone potenza).
Het interieur was voor mij erg prettig. Ik had de normale stoffen bekleding en deze bleef erg lang mooi. De stoelen waren lekker sportief dus met veel steun aan de zijkanten. Bestuurder tevens voorzien van lendesteun en hoogteverstelling. Wel kende het dashboard wat piepjes en kraakjes bij slechter wegdek.
Overall is deze auto mij prima bevallen. Je koopt een luxe, vrij sportieve auto voor een redelijk beperkt bedrag. Echter moet je wel ene beetje ''petrolhead'' zijn om een Alfa te willen rijden. Het onderhoud is denk ik toch wel iets duurder als bijvoorbeeld bij een Golf SDI, maar je krijgt hier veel luxe & rijplezier voor terug.
Voor mij een erg fijne auto geweest, die plaats heeft moeten maken voor een auto van mijn werkgever.
Nog even kort de plus en minpunten:
+ Comfortabel maar toch redelijk sportief
+ Uiterlijk
+ Erg fijne motor
- Onderhoudskosten
- Piepjes en kraakjes
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.