Alfa Romeo 156 1.8 T.Spark 16V Progression (2002)

Alfa Romeo 156
Alfa Romeo 156Alfa Romeo 156Alfa Romeo 156Alfa Romeo 156Alfa Romeo 156Alfa Romeo 156Alfa Romeo 156 - interieurAlfa Romeo 156 - interieur

Uitvoering156 1.8 T.Spark 16V Progression
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002

Evenals mijn vorige 156, rijdt ook deze op LPG. Met de vorige samen, heb ik er nu zo’n 235.000 KM opzitten op gas zonder één enkel probleem. Er is geen merkbaar verschil met het rijden op benzine. Dit type motor kan er blijkbaar uitstekend mee overweg.
De prestaties zijn goed te noemen, al moet je wel fors in de toeren om het onderste uit de kan te halen en dan is ie wel wat rumoerig. Wat meer koppel onderin zou welkom zijn.
Rij-eigenschappen zijn uitstekend: messcherpe, directe besturing en een rotsvaste wegligging. De standaard gemonteerde Pirelli’s begonnen bij een enthousiast genomen klaverblaadje wel erg snel te gillen en bleken niet erg slijtvast (40.000 KM is voor mijn snelweg-gebruik kort). De nu gemonteerde Michelins bevallen beter.
Enige, maar wel belangrijke minpunten zijn het olieverbruik en de remmen.
Vanaf de aflevering vebruikt mijn 156 1 liter olie per 2.000 KM(!). Dat vind ik echt een afknapper; mijn vorige verbruikte een halve liter op 20.000 KM. De importeur vindt deze olieconsumptie echter binnen de norm en wil er niets aan doen.
En dan de remmen. Zijn ze bij normaal gebruik prima: lekker bijterig en betrouwbaar aanvoelend, bij een noodstop op hogere snelheid schieten ze tekort. De opbouw van de vertraging verloopt niet lineair en het lijkt alsof de ABS te vroeg ingrijpt (op droge ondergrond). Ik heb al twee keer een nooduitwijkmanoeuvre moeten maken om erger te voorkomen. Slecht voor de bloeddruk.
De dealer kan niets vinden.
Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk geen Alfa meer omdat de nieuwe benzine motoren van het direct ingespoten type zijn en die kunnen niet op gas. Diesel vind ik verhoudingsgewijs te duur (zie wat de nieuwe GT moet kosten).

Behalve de hiervoor genoemde olieverbruik- en remproblemen niet of nauwelijks, of het zou het overmatige verbruik van gloeilampen moeten zijn. Dit fenomeen doet zich alleen voor met de koplamen.
De standaard gemonteerde mistlampen zijn erg gevoelig voor steenslag: er zijn er al twee glaasjes gesneuveld en omdat ze van het sealed beam type zijn, betekent dat volledige vervanging van de unit.

Korte update bij het afscheid.

Er heeft zich nog één probleempje voorgedaan: rond KM 120.000 stegen op een zaterdag dusdanig onheilspellende geluiden op uit het motorcompartiment, dat ik de Wegenwacht maar heb gebeld. Deze kon de oorzaak niet achterhalen maar achtte rustig doorrijden wel verantwoord.
Dat heb ik, met samengeknepen billen, dan maar gedaan maar ik was blij toen ik op maandagochtend bij de dealer aankwam zonder wezenlijke onderdelen verloren te hebben.
Daar was de oorzaak in vijf minuten gevonden: het rubber in een motorsteun was enigszins getordeerd waardoor de motor ongedempt contact kon maken met de koets. Montage van een nieuwe motorsteun loste het probleem op.

Ik blijf onder de indruk van de betrouwbaarheid van de 1.8 TS motor op LPG. Samen met de vorige 156 heb ik nu in vierenhalf jaar tijd 280.000 km op gas gereden zonder één enkele hapering. Had ik eigenlijk niet verwacht van een Italiaans merk.
Deze week wordt de auto ingeleverd (het is een lease-auto)en vervangen door een Saab 9-3 2.0t. Saab durft het nog wel aan hun (turbo!) motoren op LPG te laten lopen. Ik ben zeer benieuwd.