Alfa Romeo 156 GTA 3.2 V6 24V (2002)

autoreview

Alfa Romeo 156 GTA 3.2 V6 24V (2002)

Signalement

Uitvoering156 GTA 3.2 V6 24V
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf181.006 km
KM-stand laatst212.124 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 181.542 km

Ik had deze auto al heel lang op het oog, eigenlijk sinds zijn introductie. Veel te duur, te indrukwekkend en te onverstandig, maar met name dat eerste.

Op het moment komen er wat GTA's die betaalbaar zijn. Maar meestal moet je snel zijn, want het duurt geen weken voor ze weer weg zijn.

Van de versies die ik heb gereden, was deze het strakst. Nog steeds geen piepje of kraakje. Ik heb hem voor de koop ook eerst laten nakijken bij mijn eigen eigen garage. Dat dat kon vond ik al heel betrouwbaar overkomen van de garage waar ik hem heb gekocht (www.wereldauto.n), dat de eigenaar echt een autofreak was hielp ook.

De auto heeft de volgende modificaties gehad:
-- Q2 differentieel
-- 330mm remmen (carbone lorraine RC5/geboorde brembo's)
-- Supersprint einddemper
-- Koni onderstel
-- 18" Blackline wielen
-- Madeno veerpootbrug

Ok maar dan de auto, wat een schoonheid is dat zeg! Ik ben een Alfist dus niet helemaal onbevooroordeeld, maar ik raak er niet op uitgekeken. In de kleur Alfa Rosso en die Blackline velgen heeft hij misschien iets schreeuwerigs, maar zelf nu de auto 9 jaar oud is, lijkt het net alsof je met een Zweeds naaktmodel over straat loopt. Mannen kijken om en opgestoken duimen vallen je ten deel. Bij de benzinepomp maken mensen een praatje.

De motor is van het zeer vriendeljke soort. Pakt vanaf praktisch geen toeren op en blaast dan trillingsloos door naar 6500tpm (misschien zit er nog wel meer in, maar dat heb ik ff gelaten voor wat het is). Het geluid dat ie daarbij produceert is gewoon pure oorporno, Ge-WEL-DIG! Dat metalige van een bmw 6-cilinder is prachtig bij de laatste 1500 toeren van zijn bereik, die van een 911 boxer ook over het hele toerenbereik (heb alleen in een 1978 versie gereden), maar deze motor past zeker in dat rijtje staan. Boze brom bij lage toeren naar een heel soepel kllnkende bulder bij hoge toeren. Echt rasentertainment!

Hij pakt ook heel makkelijk op en hangt aan het gas. Elke milimeter pressie resulteert in een stap vooruit. Jammer dat de 'toekomstige' turbomotoren dat missen. Je rijdt ok heel snel véél te hard en dan schraapt hij zijn keel pas ;-). Ik zal moeten vertrouwen op mijn discipline om mijn rijbewijs te houden. En het het verbruik is astronomisch. Ach voor mijn werk neem ik wel het OV.

De remmen zijn absoluut klaar voor hun taak. Je werpt snelheid net zo snel weer af als je het verzamelt. Dat geeft vertrouwen en is naar mijn mening net zo belangrijk voor het plezier als een snelle motor.

Over de wegligging kan ik nog niet veel zeggen, want ik heb nog geen grenzen opgezocht. De vering is heel stevig, maar wel gefilterd. Je vullingen springen niet uit je kiezen. Als je te snel op het gas gaat staan in een bocht voel je het Q2 differentieel inschakelen en dat voel je in je stuur.Hij trekt je de bocht door zonder enig drama verder.

Dat sturen is misschien wel het beste aan deze auto. Vlijmscherp en kraakheler. Ook in volledige uitslag geen trekken of duwen. Alles licht, gevoelig en lineair.

Het interieur is prachtig qua vormgeving. Je vraagt je af hoe dit ooit door een MT vergadering is gekomen, maar het is absoluut niet ordinar, maar wel erg opvallend. De materialen zijn prima en de afwerking ook (zoals gezegd nog steeds geen kraakje oid). De eerljkheid gebied te zeggen dat het natuurlijk geen Audi is qua afwerking. De stoelen met hun vaste hoofdsteunen ademen iets van Ferrari's uit de jaren 70. Ze zitten hard, maar goed. Typisch Alfa; het is allemaal niet perse logisch maar het went wel. Rugleuning elektrisch, maar hoogte- en lengteverstelling is met de hand. De boordcomputer is me ook een raadsel nog.

Ja wat valt me verder dan nog op. Er zitten iets van 8 airbags in. Dat had wmb niet gehoeven. Is alleen maar gewicht en wanneer gebruik je die nou? Net als de elektrische stoelverwarming en verstellng. Laat dat gewicht achterwege. De draaicirkel is echt 'huge'. Op zich een prima ruil met het erg directe sturen, maar het staat toch knullig als je 3 keer staat te steken. Oh en de lengteverstelling van het stuur zou wel iets verder mogen.

Én van de kentekenplaatlampjes doet het niet. Alle andere elektrische stuff wel. Dat ben ik bij Alfa wel anders gewend.

Geen idee of de aankoop van deze auto verstandig blijkt op lange termijn, maar dat interesseert me nu niks. Hij is het geld nu al waard.

UPDATE:17 oktober 2011 (184.000)

Een paar dagen nadat ik de erste review van deze auto heb geschreven is er iemand met zijn sleutels van voor tot acter over de zijkant van mijn auto gegaan (heen en terug). Ik heb hem vervolgens laten spuiten en daarna nog een keer (omdat ze een verkeerde kleur rood hadden gebruikt). Maar goed zoals ik al eerder schreef is het een opvallende verschijning die niet alleen positieve reacties oproept. Ik snap trouwens echt niet wat zo iemand bezielt, wat levert je zo'n daad op.

Buiten dat kreeg ik ook meldingen dat de remkrachtverdeler het niet deed en ook de ABS gaf problemen. Het bleek de ECU te zijn., Dat ding kost nieuw 2200,- Euro, maar gelukkig heeft Wereldauto deze vervangen door een gereviseerd exemplaar. Grappig is dat het boekje van Alfa een onderscheid maakt tussen "een ernstig probleem" en "een vreselijk probleem", tsja.....;-)

Ook lekte hij wat olie. Dat is gedeeltelijk opgelost, maar ik ruik nog steeds olie die op de uitlaat drupt.

Ohja, de draaicirkel blijft bizar groot. De weggebruikers denken vast: "die gast kan niet rijden" en het benzineverbruik zit nog steeds aan de verkeerde kant van 1 op 9.

Tot zover het gezeik, want wat een fantastische auto is dit!!!! Elke keer als ik instap is het weer een feest. Het interieur vind ik ook prachtig, de rode avondverlichting, de Italiaanse jaren 70 sportautostoelen met geintegreerde hoofdsteunen, het ronde dashboard met scherpe lijnen waar de controls zitten, de antraciete hemel en raamstijlen, de aluminium pedalen en de diepliggende klokken.

Ook de buitenkant lijkt elke keer mooier te worden. Subtiel sportief, maar nergens ordinair, ook niet in die rode kleur. De deurklinken verdienen een speciale vermelding. Dat zijn echt kunstwerken op zich. Waar elke auto gewoon van die trekklinken , op omhoogklappers heeft, lijken deze speciaal ontworpen. Kijk er maar eens naar bij een willekeurige 156.

De stoelen zien er prachtig uit, maar zijn geen racekuipjes. Ze houden je niet super goed vast. Bovendien kost het wel even tijd voor je de ideale zitpositie hebt gevonden. Als ik aan het cruisen ben op de snelweg zet ik de stoel in de achterste stand, maar als ik even los ga, zet ik hem juist wat naar voren.

Verder is het een opvallend comfortabele auto. Hij is absoluut stevig geveerd, maar ik vind hem helemaal niet oncomfortabel. Ik moet wel zeggen dat mijn vorige auto een circuit-onderstel had, dus ik ben snel tevreden. Maar serieus, het is een hele fijne reisauto. Stil en heel erg stabiel. Ik heb gezien dat er in de wielkasten een soort naaldvilt zit om de geluiden tegen te houden. Trouwens de regensensor werkt perfect. En juist dat had ik niet van Alfa verwacht, dat ze dat zo perfect zouden krijgen. Je moet hem trouwens wel elke dag opnieuw activeren (ondanks dat er iets anders in het boekje staat).

De motor blijft de grootste attractie van deze auto. Van 0 tot 7500 toeren blijft de motor erg soepel draaien. Het geluid is prachtig, 'glorious' vind ik een passende engelse term. Ik merk dat ik niet alleen doortrek toto hoge toeren, maar met het gaspedaal eigenlijk elke toerengebied verken. Prachtig!Ik heb op vakantie twee weken een E 350 gehad en het motorkarakter daarvan is geweldig,maar compleet tegenovergesteld aan deze auto. De GTA reageert al als je aan gasgeven denkt.

Ik heb nog niet alle nuances van de wegligging ontdekt, maar ik ben nog geen onderstuur tegengekomen. Het ingebouwde mechanische sperdifferentieel geeft hem twee karakters. Normaal staat het electronisch sper aan wat ervoor zorgt dat hij vermogen wegneemt zodra een wiel grip verliest. Als je het uitzet, wordt juist het vermogen naar het wiel gestuurd dat de meeste grip heeft. Je voelt dat echt dat de auto door de bocht wordt getrokken. Echter, ik kan het pas echt reviewen als ik wat meer durf met de auto.

Ik denk niet dat ik er ooit afstand van kan doen

  • 212.124 km

Het is al twee jaar geleden sinds mijn laatste review van deze auto. De auto is al meerdere keren bekrast en daarom staat hij nu in niet meer op straat, maar in een garage. Dat helpt hem ook te conserveren.

ONDERHOUD:
Wat is er sindsdien aan gebeurd:
- Bougies vervangen
- Oliewissel (2X)
- Probleem met ECU (bleek na een kostenintensieve exercitie, louter een kabeltje te zijn)
- Aircopomp vervangen
- Draagarmen voor vervangen
- Stabilisatorstang voor vervangen
- Aandrijfasje
- Wiellager rechtsachter
- Luchtfilter K&O vervangen door ene standaard exemplaar

De meeste kosten hebben gezeten in een verkeerde diagnose van het ECU en ja het verbruik is pittig.

Nu ik de auto wat beter ken weet ik ook dat hij niet helemaal standaard is. Zo zit er een Koni onderstel onder, zat er een K&O luchtfilter in en heeft hij geperforeerde schijven rondom.

AANKOOPTIP:
Ik kan echt iedereen aanraden een keer een GTA te gaan rijden. Ook van medegebruikers weet ik dat ze heel betrouwbaar zijn. Als je het onderhoud goed bijhoud is er niks aan de hand. Natuurlijk moet je wel een goede inspectie doen bij aankoop. De draagarmen slijten sneller dan gemiddeld en de koppeling slijt ook sneller dan gemiddeld. Beiden hangen af van hoe hij bereden is. Je merkt het ook snel als je er mee proefrijdt.

RIJDEN:
Het is werkelijk een feest om in deze auto te rijden. Ook puur als cruiser is het een fijne auto. Hij is stil, heeft een super rechtuitstabiliteit, je kunt er heel schakellui mee rijden (in de stad kun je alles in 3) en er zit alles op een aan wat je nodig hebt (gescheiden airco, regensensor, cruise control en een fantastische geluidsinstallatie, stoelverwarming, etc).

Maar je neemt hem natuurlijk om hem af en toe uit te laten. Door het Q2 differentieel en de Koni dempers is onderstuur vrijwel niet-bestaand. Op nat wegdek kun je dat wel forceren met vermogen. Dat mechanische sper zorgt er wel voor dat op een ongelijke weg en bij flink gassen je de aandrijfkrachten in je stuur voelt. Iets wat ze bij de standaard versie zonder sper heel knap hebben weggewerkt.

Bij gas- los in bochten treed heel mooi en beheersbaar overstuur ok. Als je op het gas gaat staan hef je dat weer op (NIET remmen, dan sta je achterstevoren). Door de koni dempers duikt de auto bij gas- los en remmen minder waardoor minder snel overstuur optreed.

NADELEN:
- De stoelen zien er prachtig uit, maar klemmen je noch vast, noch zijn ze comfortabel op lange ritten. Dit is met name zo als je lang bent. Als je de stoelen hoger zet, zit je beter maar dat vind ik niet fijn
- De ruimte op de achterbank voor je benen is erg beperkt
- Trekt klootzakken aan die hem bekrassen
- Het materiaal van de deurgrepen aan de binnenkant waar ook de raambediening in zit, is niet gebouwd voor de eeuwigheid. De bovenlaag wordt zacht waardoor het zeer krasgevoelig is.
- De boordcomputer heeft veel functies waar je doorheen moet klikken. Nu wil ik altijd het allerlaatste zien; een grafische diagram van de olietemperatuur en die zit op de laatste plaats. Dis elke keer als ik start moet ik 15 keer klikken ouzo

VOORDELEN:
- Elke keer als ik hem zie kan ik er naar blijven kijken. Interieur is heeft niet de afwerking van Audi, maar vind het toch erg mooi.
- Motor is FAN-TAS-TISCH. Hij is soepel waardoor je hem op koppel kunt rijden, maar hij is ook heel opzwepend als je hem op zijn staart trapt. In elke versnelling en bij elk toerental is er veel vermogen beschikbaar. Maar hoe hoger de toeren, hoe meer hij trekt (zoals het hoort imho)
- Het geluid van de motor is verslavend kan de concurrentie aan met motoren van veel exclusievere merken
- Ondanks motor voorin en aandrijving ook op de voorwielen zijn er weinig auto's die zo tof zijn om in te rijden als deze.
- Ondanks zijn leeftijd zit alle luxe erop
- GTA rijders hebben veel kennis en hebben een groot netwerk. Als je een vraag hebt, is er altijd wel iemand die je kan en wil helpen
- Ondanks zijn sportieve kwaliteiten is hij hele praktisch. Ruimte voor 4 a 5 en ruime bagageruimte.
- Ja ik durf het best te zeggen na mijn ervaring en die van medebezitters: betrouwbaar!

Ze worden zeldzaam (zeker de 156 Berline, de 147 wat minder), dus nu het moment om in te stappen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens