Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 3.2 V6 24V GTA |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
KM-stand laatst | 137.054 km |
Eindelijk mijn droomauto in bezit
- 131.700 km
Na mijn laatste eigen auto, de voorgaande Alfa Romeo 147 1.6 Twin Spark, had ik het mezelf al een beetje beloofd: mijn volgende auto wordt een Alfa Romeo 147 GTA met befaamde 3.2 V6 Busso motor. Zo gezegd, zo gedaan.
Nee, even alle gekkigheid terzijde. De Alfa Romeo 147 GTA is eigenlijk wel de reden dat ik vanaf mijn vijftiende Alfa Romeo fanaat ben en zodoende dus ook mijn eerdere "normale" Alfa 147 gekocht had. Dit is echt een jongensdroom die ik eerder dan verwacht werkelijkheid heb kunnen maken. Een droom die ik soms nog steeds niet altijd kan geloven wanneer ik weer eens de V6 Busso opstart in de garage. De auto is tevens voorzien van een Ragazzon einddemper en dat heeft deze auto ook wel echt nodig. Iedere keer als je de auto start wordt je gewoonweg blij. Een geluid wat je niet echt kan vergelijken met andere auto's, dat is wat deze motor in de relatief compacte 147 produceert.
Het bochtenwerk van mijn GTA is ook stukken beter door het achteraf gemonteerde Q2 sperdifferentieel. Ook de remmen hebben de 330mm upgrade gehad. Eerst heb ik proefgereden in een 147 GTA welke al deze upgrades miste, en het is werkelijk een wereld van verschil. De algemene beleving in mijn GTA is heel anders vergeleken met de eerder proefgereden GTA.
Zijn er dan ook minpunten aan mijn 147 GTA? Jazeker. Een rechterachterruit die niet juist gemonteerd is en een rammel heeft daardoor, de versnellingsbak die soms niet helemaal lekker in de 1e versnelling of achteruit wilt, krakende draagarmrubbers (heerlijke nostalgie naar mijn eerdere 147 TS...), een koppeling waarmee je de benen kunt trainen, doffe remklauwen, het verbruik van 1 op 6 en een rammeltje vanuit de kofferklep vanwege een loszittend paneel. De remklauwen worden komende week gespoten, dit zal de auto een stuk mooier laten ogen.
Het rijden met een 147 GTA kun je eigenlijk niet beschrijven. Telkens als ik er in rijdt wordt ik blij. Blij dat de mensen in Italië dat geniale idee hadden om een 3.2 V6 in hun meest compacte model te lepelen. Want eigenlijk is de GTA nergens echt klinisch goed in zoals bijvoorbeeld een Golf R32 of Focus RS van die tijd dat wel waren. Niet de snelste, niet de scherpste, niet de meest doordachte auto. Maar, naar mijn mening, zeker wel de meest leuke. De V6 Busso is een genot om te zien en om door de toeren te horen janken. 50 km/h in de tweede versnelling en dan vol gas, dan weet je waarvoor je om de 300km bij de pomp staat.
Rijplezier in de puurste zin van het woord. Dat is deze auto voor mij. En met het oog op de toekomst ben ik erg bang dat dit iets is wat vele autofanaten zullen gaan missen.
Een aantal verbeterpunten aangepakt
- 137.054 km
Anderhalf jaar heb ik de 147 GTA nu in bezit, en ik heb de auto naar eigen zeggen verder kunnen "perfectioneren". Het volgende heb ik nog aan de auto laten doen:
- Opnieuw gespoten remklauwen (die waren echt ver heen...)
- Montage van een demperloze Ragazzon eindpijp, nooit genoeg geluid uit een Busso!
- Velgen volledig hersteld met nieuwe naafkapjes en nieuwe wielbouten. De velgen zijn gespoten in de kleur Grigio Antracite.
- Grote onderhoudsbeurt uitgevoerd met vernieuwen distributie.
- Montage van een KW V2 schroefset.
- Rechterachterruit vastgezet.
- Nieuwe remschijven voor. Na een paar rondjes Zandvoort waren deze 100% krom.
Voornamelijk de montage van de schroefset is een top keuze geweest. Mocht je hierover twijfelen bij een Alfa 147 GTA, dan zou ik het zeker weten aanbevelen! De auto transformeert er echt van. Het kost wat, maar dan heb je ook wat. Zo hadden ze de 147 GTA eigenlijk af-fabriek moeten leveren.
Zijn er dan ook minpunten geweest de afgelopen periode? Uiteraard wel. Het is en blijft een auto van 18 jaar oud, en dat is ook zeker enorm bevestigd bij het monteren van de schroefset in de vorm van vastzittende delen en een kraakje en piepje af en toe.
Ook ga ik de auto van binnen nog een keer flink oplappen, de schakelpook is namelijk zeer beschadigd en moet een keer opnieuw bekleed gaan worden. Dan wil ik wellicht ook gaan kijken naar het opnieuw bekleden van het stuur. Wellicht weet iemand een adres in het zuiden van het land hiervoor?
Qua kosten moet je natuurlijk niet opkijken van een bedrag met drie nullen als je een 147 GTA wegbrengt voor een grote onderhoudsbeurt. Ik heb de Alfa tevens helemaal vanuit Limburg naar H&S Corse in Almere gebracht. Mocht je opzoek zijn naar liefhebbers van het merk die er echt veel verstand van hebben, dan moet je bij H&S langsgaan!
Wel ben ik enorm blij dat ik deze auto rij als weekendauto. Voor het dagelijkse woon-werk verkeer zou het waarschijnlijk allemaal net iets te gortig zijn. Daarbij heb ik altijd nog een enorme glimlach op mijn gezicht als ik weer eens twee versnellingen terugschakel en dan volgas geef. Wat een beleving blijft deze auto hebben.
Ik rij vrij potente auto's voor mijn werk met veel meer vermogen dan mijn GTA, maar toch is het explosieve en directe vermogen van een 3,2 liter V6 bijna niet te evenaren. En dat zegt vooral heel veel over de Alfa 147 GTA...
Op naar nog meer mooie upgrades en sportieve kilometers! Zoals sommige wel weten is een hobby auto natuurlijk nooit helemaal klaar. Wordt vervolgd. ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Edizione Esclusiva NEW-APK.AIRCO.NAP!
- 2003
- 223.904 km

Alfa Romeo 147 3.2 V6 GTA Nieuwe apk en db riem vervangen bij 200000 km
- 2002
- 201.506 km

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Progression Clima, Cruise control, Radio, Mistlamp, Lichtmetalen velgen Bij de verkoop van gebruikte voertuigen door CD-Cars wordt geen standaard garantie verstrekt. De koper aanvaardt het voertuig in de staat waarin het zich bevindt op het moment van aankoop, in
- 2005
- 288.626 km