Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Alfa Romeo 147 GTA - 147 1.9 JTD 16v

Spetterend speelgoed

Alfa Romeo 147 GTA - 147 1.9 JTD 16v
  • Henny Hemmes
  • Eerste rijtest
5 december 2002 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2002 week 44
AutoWeek 2002 week 44

Je leest het in AutoWeek 2002 week 44

Alfa Romeo liet hem in Parijs voor het eerst zien: de 147 GTA. Lekker dik en ózo snel. Vorige week gingen we naar Italië om de nieuwe 147 te rijden. En dat niet alleen, ook de 147 1.9 JTD 16v met zijn nieuwe turbodiesel stond voor ons klaar.

Je hoeft niet speciaal een Alfa-liefhebber te zijn om rijkhalzend uit te kijken naar een rit met een snelle GTA-versie. Maar geldt dat eigenlijk niet voor al dat mooie, sportieve speelgoed op wielen? Alleen al het feit dat een auto snel is en bij deze en gene emoties losmaakt, is vaak voldoende voor een algemene hebberigheid in de trant van mag-ik-even-(mee)rijden! Iets dat vanaf nu ook zal gelden voor de Alfa Romeo 147 GTA.

Alfa presenteerde zijn nieuwe sportmodel in de buurt van thuishaven Turijn en op de wegen rond het testcircuit van de Fiat Groep in Balocco. We vallen maar met de deur in huis en blazen meteen de loftrompet over de rijkwaliteiten van deze nieuwe GTA. Onze eerste rit gaat over de Autostrada van Turijn naar Milaan. Op dat traject ondervind je onmiddellijk de enorme gretigheid van de 250 pk sterke 3,2-liter V6-motor. Binnen de kortste keren rij je snelheden die in Nederland totaal ondenkbaar zijn. Maar dan nog, rechtuit hard rijden is geen kunst. Het gaat om het bochtenwerk, om de onverwachte manoeuvres. Het onderstel van de 147 GTA is stevig, maar niet eens hard afgesteld. Als we met een mooie snelheid de bocht naar de volgende snelweg nemen, is het opeens een beetje glad. De 147 GTA laat je dat onmiddellijk voelen met een minimale beweging van de achterkant. Met een ietsepietsje gas terug en een heel klein beetje sturen, vervolgt hij onverstoorbaar zijn weg. Zó mooi! Gebeurt natuurlijk wel met behulp van het (standaard) VDC, het vehicle dynamic control system.

Wellustig
Met een gerust hart laten we de naald van de kilometerteller richting topsnelheid bewegen. Het klinkt wellustig, maar in Italië hebben we een soort vrijbrief en veel belangrijker nog, het kón ook veilig op het stuk naar het zuiden richting Alessandria. Er was soms kilometers lang geen andere auto dan de vier GTA's van ons eigen ploegje te bekennen.
Op de kronkelwegen die we later rijden, voel je hoe heerlijk direct de Alfa stuurt, hoe precies en probleemloos de zesbak schakelt (hoef je heus geen Selespeed) en hoe comfortabel hij eigenlijk is afgesteld.
Om weer even met beide benen op de grond te belanden, stappen we op Balocco over in de nieuwe 1.9 JTD 16v. Ook geen straf, maar we weten dat we nog even terug mogen in de GTA en dan nog wel op een bochtig deel van het testcircuit, voor de foto's... Dat uurtje benutten we om het uiterste uit de Alfa te halen. De verslaving slaat weer toe. De GTA wil graag, zijn zachte Bridgestone-banden piepen zo nu en dan van genot. Techneut Giorgio Marchesa klimt op de passagiersstoel en gaat een rondje mee. Sterker nog, hij beveelt om een andere weg te nemen, die van het grote testcircuit. Een paar ronden als bonus. Dank je Giorgio, dank je Alfa. Deze 147 GTA is zulk mooi speelgoed, dat ik mijn schoen voor 5 december vast klaar zet.

Potente motor
Het verlaagde onderstel van de 147 GTA heeft een nieuwe voorwielophanging gekregen en afgesteld op de potente motor en zijn sportieve aspiraties. Ook de achterwielophanging is verbeterd en de geometrie is aangepast. Verder zijn er stabilisatorstangen met een grotere diameter toegepast. Nieuwe aandrijfassen, een grotere koppelingsplaat behoren ook tot de wijzigingen. En vanzelfsprekend is het Brembo-remsysteem berekend op een sportief rijgedrag. Het hele regiment met systemen met drie letters, zoals ABS, EBD, VDC, MSR (dat de remdruk aanpast tijdens terugschakelen om blokkeren te voorkomen) en ASR ontbreekt evenmin.

Beter ademenen
Het spreekt vanzelf dat ook het uiterlijk van de GTA is aangepast. De bredere spatborden voor waren nodig om de 17-inch wielen een plaatsje te geven. Om de motor goed te kunnen laten ademen zijn de mistlampen naar de zijkanten verhuisd om ruimte te bieden aan luchtinlaten en ook naast de koplampen zien we extra luchtinlaten. Achter is een nieuwe, grotere bumper met een bumperspoiler met verticale metalen schotjes voor een betere aerodynamic onder de auto. Opvallend zijn natuurlijk ook de twee ovale uitlaatpijpen. Nieuw en exclusief voor de GTA is de witte parelmoerkleur Nuvola White.
Alfa heeft het GTA-interieur voorzien van een nieuw driespaaks stuur, aluminium pedalen een voetsteun met rubber doppen. Sportstoelen met een geïntegreerde hoofdsteunen zijn bekleed met stof in rood, zilver of blauw en leer is als optie leverbaar in zwart of als two-tone. De deurpanelen zijn bekleed met stof en leer.
Het instrumentenpaneel heeft een zwarte achtergrond, de wijzerplaten van de klokken hebben een andere indeling en op het multifunctionele display is de temperatuur van de motorolie af te lezen.

Al met al is deze Alfa 147 GTA een compleet, fijn rij-ijzer. Het prijskaartje valt al evenmin tegen: met een bedrag van € 39.500 is de GTA beslist elke cent waard.

  • Houd me op de hoogte over de Alfa Romeo 147
Alfa Romeo Alfa Romeo 147

Uitgelicht aanbod

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Distinctive,Airco,Cruise Control,Elektrisch Pakket,Lichtmetalen velgen 15Inch

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Distinctive,Airco,Cruise Control,Elektrisch Pakket,Lichtmetalen velgen 15Inch

    • 2002
    • 218.127 km

    € 650

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Collezione

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Collezione

    • 2007
    • 173.102 km

    € 2.992

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Veloce Progression*NAVI*APK*NAP*Airco*Elkt-ramen*1e Eigenaar

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Veloce Progression*NAVI*APK*NAP*Airco*Elkt-ramen*1e Eigenaar

    • 2007
    • 127.208 km

    € 2.999

Meer Alfa Romeo 147 occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Alfa Romeo 147 specificaties
  • Alfa Romeo 147 occasions
  • Alfa Romeo 147 video's
Advies en informatie
  • Alfa Romeo 147 tests
  • Alfa Romeo 147 gebruikersreviews
  • Alfa Romeo 147 index
PREMIUM
Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Alfa Romeo 166 vs. Lancia Thesis - Occasion dubbeltest

Het lijkt soms wel alsof niet alleen de leeftijdsgrens van vijftien jaar als voorwaarde geldt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression (2002)

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Progression...

    2
    • 8 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive (2001)

    Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive...

    8
    • 30 november 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2003)

    Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2003)

    13
    • 19 november 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Collezione (2006)

    Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Collezione...

    14
    • 15 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2005)

    Alfa Romeo 147 3.2 V6 24V GTA (2005)

    18
    • 12 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Collezione (2007)

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Veloce Collezione...

    10
    • 28 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive (2002)

    Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark 16V Distinctive...

    1
    • 9 maart 2021
meer reviews
Alfa Romeo 147 1.6 TS - 2002 - 464.842 km - Klokje Rond

Alfa Romeo 147 1.6 TS - 2002 - 464.842 km - Klokje Rond

69

De Twin Spark van Alfa Romeo staat niet echt bekend als een langloper, maar daarbij rekenen...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Alfa Romeo 147

    Facelift Friday: Alfa Romeo 147

    91
    • 27 oktober 2017
  • Alfa Romeo 147 1.6 TS - 2002 - 464.842 km - Klokje Rond

    Alfa Romeo 147 1.6 TS - 2002 - 464.842...

    69
    • 4 september 2017
  • PREMIUM
    Alfa Romeo 147

    Alfa Romeo 147

    • 22 augustus 2017
  • Nieuws
    In het wild: Alfa Romeo 147 GTA

    In het wild: Alfa Romeo 147 GTA

    78
    • 21 maart 2015
  • Nieuws
    VriMiBolide: Alfa Romeo 147 GTA

    VriMiBolide: Alfa Romeo 147 GTA

    61
    • 10 mei 2013
  • Autotest
    Alfa Romeo 147 1.9 JTDm Blackline (2008)

    Alfa Romeo 147 1.9 JTDm Blackline (2008)

    1
    • 19 mei 2008
  • Nieuws
    147 Ducati Corse: geen 170 pk in Nederland

    147 Ducati Corse: geen 170 pk in Nederland

    • 28 november 2007
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina een vroege alleskunner

    Met de Alfa 33 Giardinetta 4x4 maakte Pininfarina...

    • 21 mei 2022
  • Test: Alfa Romeo Tonale

    Test: Alfa Romeo Tonale

    100
    • 5 mei 2022
  • Achtergrond
    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van X5-formaat

    Het grote Alfa-interview: CEO wil SUV van...

    80
    • 23 april 2022
  • Achtergrond
    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de Oude Doos

    BMW 320i vs. Alfa Romeo 155 V6 - Uit de...

    80
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    Eerste prijs Alfa Romeo Tonale bekend

    113
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    Nieuwe Alfa Romeo Giulia wordt elektrisch

    114
    • 5 april 2022
  • Nieuws
    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    Alfa Romeo Giulia en Stelvio als Estrema

    38
    • 28 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden