Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 147 2.0 T.Spark 16V Distinctive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 83.000 km |
KM-stand laatst | 118.000 km |
Een jaar verder...
- 96.000 km
Een jaar geleden op zoek gegaan naar een auto voor privé gebruik; met name weekendtrips en vakanties.
Vanwege een voorkeur Italiaans design en een auto met net wat meer pit dan gemiddeld kwam ik uit op de volgende 2 kandidaten, allebei 5-deurs:
- Fiat Grande Punto 1.4 T-Jet Sport uit 2008
- Alfa 147 2.0 T.S. Distinctive uit okt. 2006
De proefrit met de Punto beviel goed; redelijk pittige motor, mooi interieur in deze sportuitvoering. Groot minpunt vond ik het ontbreken van cruise control bij dit exemplaar. Daarnaast minder te spreken over de bespoilering van deze sport uitvoering, waardoor de auto toch neigde naar een 'petjes'-uitvoering.
Vervolgens gaan kijken naar de 147. Bij de eerste aanblik was de Punto geheel uit het geheugen gewist...wat een beauty was deze uitvoering in de kleur 'Grigio Stromboli', met prachtige 17" spaakvelgen, en beige lederen bekleding. Ook het interieur stond duidelijk een klasse hoger dan de Punto; mooiere materialen, lagere zit. Na een geslaagde proefrit en succesvolle onderhandeling met de merkdealer de auto gekocht. De auto kreeg nog een beurtje incl. distributieriem.
Een jaar en 13000km verder.
Na 1 jaar en 13000km is het tijd om een eerste balans op te maken.
EXTERIEUR
Over de buitenkant heb ik nog niemand horen klagen. Wat mij betreft is dit dan ook de meest geslaagde uitvoering van de 147. De kleur is veel mooier dan het typische 'leasebakken'-grijs, en de velgen staan er perfect onder; 17" lijkt de perfecte maat voor deze auto. Hoewel ik opvolger Giulietta steeds mooier vind, weet ik niet of hij qua uiterlijk de strakke lijnen van de 147 verslaat.
INTERIEUR
Hoewel het interieur inmiddels 10 jaar oud is, straalt het nog steeds klasse uit. In het donker is de rode verlichting een plaatje. Wat mij opviel is dat de leren bekleding na bijna een ton op de teller er nog heel fris uitziet. Vaak zie dat leer gaat kreukelen of glimmen, wat een pauper indruk maakt, maar het alfa leer ziet er nog steeds top uit. Bijzonder mooi is ook de leren bekleding van de portieren iets wat de nieuwere Giulietta en Mito helaas moeten missen.
Een heel sterk punt van deze auto zijn de stoelen. Ik heb in 10 jaar in veel auto's gereden, maar zelden in zulke lekker stoelen als deze; een perfect compromis tussen steun (in onderrug en zijkanten) en comfort. Dus niet zo knetterhard als sommige duitsers, maar ook niet zo week als sommige fransen. Hierdoor stap je bijzonder fris uit na 1000km rijden, daar waar je in andere auto's reeds last hebt van pijn in je kont.
Qua ruimte voldoet het prima voor 2 mensen. Achterin is goed te doen. Wel merk je dat de 147 over het algemeen wat compacter is dan de huidige auto's uit het C segment.
RIJDEN
De 2.0 motor maakt van de 147 een vlotte en soepele auto, met ruim voldoende prestaties voor NL. Het is echter zeker geen race-monster, en met name in de lage toeren voelt de motor een tikkeltje 'lui'. Je moet hem echt toeren klimmen als je door wil rijden. Wanner je rustig aan wil doen, kun je de auto zeer schakellui rijden; vanaf 1000tpm rijdt de auto soepel, dit is ws. wel een voordeel t.o.v. een kleinere motor. Om de gasreactie en power bij lage toeren een boost te geven zal ik dit jaar eens een bezoekje brengen aan Squadra Tuning.
De versnellingsbak is ok, maar ik mis wel een 6e versnelling. Ik vind dat de auto bij 120kmh vrij veel toeren maakt (iets van 3500tpm) uit mn hoofd, en daarom is hij minder stil dan concurrenten.
Een ander nadeel betreft de cruise control; ik mis een 'pauze'-knop, waarmee je de cruise tijdelijk uit kan schakelen. Dit kan nu alleen door of de koppeling of de rem in te drukken, wat niet fijn is bij 130kmh. Een grote misser dat ze deze functie bij de Giulietta niet hebben toegevoegd.
Het rijgedrag maakt echter heel veel goed; wat stuurt deze auto strak en direct! Echt een feest om bochtige weggetjes mee te pakken.
PROBLEMEN
Ik was aan bij aankoop erg benieuwd hoe dit hoofdstuk zou gaan uitpakken....Een jaar verder ben ik zeker niet teleurgesteld. De volgende zaken kwamen in de afgelopen 13k aan het licht:
- lichte rammel in rechtervoorportier
- kapot stadslichtje (vervangen)
- deurhendel kapot (vervangen)
- na 1 jaar een paar nieuwe bandjes erop
- in de recente vriesperiode heeft de auto wat last gehad van de combinatie 3 weken stilstaan met -10graden + handrem; achterste remblok zat vervolgens een beetje vast. Garage heeft dit met loshalen en een beetje poetsen en smeren weer verholpen.
Al met al geen grote issues gehad, en geen grote reparaties/kosten gehad. Motor loopt nog steeds als een zonnetje.
VERBRUIK/KOSTEN
Het gemiddelde verbruik komt uit op ca. 11km op 1 liter, met een combinatie van stad en snelweg. Dit is ongeveer wat ik verwachtte met de toch wat oudere 2liter motor. Benzine is dan ook eigenlijk de grootste kostenpost.
Pluspunten
- strak en direct rijgedrag
- heerlijke stoelen
- soepele motor
- prachtig uiterlijk
Minpunten
- geen 6e versnelling is een gemis
- cruise control kan niet op 'pauze'
- verbruik hoger t.o.v. huidige generatie motoren
2 jaar en 13.000km verder...
- 109.000 km
Inmiddels staat de teller op 109.000. De afgelopen 13.000km zijn niet geheel vlekkeloos gegaan; een jaar geleden heeft de fasesensor het begeven; om dit onderdeel te vervangen moet wel de distributieriem eraf. Deze gelijk ook maar vervangen, ookal was ie nog niet aan vervanging toe. Tegelijkertijd een klein roestplekje op de motorkap later wegwerken alsook een deukje in een portier. Dit was dus een pittige beurt, maar zowel qua uiterlijk als qua motor is de 147 hierdoor wel weer in topconditie. Sindsdien loopt ie dan ook weer als een zonnetje.
De 147 is ook bij Squadra Tuning onder handen genomen. Dit heeft geleid tot een wat meer pittige gasreactie en een wat soepelere motor. Niet wereldschokkend maar zeker merkbaar en de moeite waard wat mij betreft.
Het rijgedrag, de stoelen en het design blijven wat mij betreft de grootste pluspunten van deze auto.
Belangrijkste nadeel vind ik het feit dat de motor bij 130kmh relatief veel toeren maakt (rond de 4k) met negatieve gevolgen voor verbruik en interieurgeluid. Je mist duidelijk een 6e versnelling. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 10/11km, met een mix van stad en snelwegverkeer.
Ondanks dat, blijf ik echter nog een tijdje van deze karaktervolle Italiaan genieten!
alweer 3,5 jaar in deze Alfa
- 116.000 km
De Alfa heeft net zn APK keuring gehad, waarbij de volgende punten zijn aangepakt;
- Nieuwe draagarmen voor, want er zat speling op de fusee
- 2 nieuwe achterbanden
Verder heeft ie de APK dus prima doorstaan.
De vorige banden waren Michelin Pilot Exalto, maar die zijn niet meer leverbaar. Daarom zitten er nu Michelin Pilot Sport 3 banden op; wat een bakken met grip hebben ze! Bovendien zijn ze stiller dan de vorige banden, dus al met al vind ik het een prettige mix tussen sportiviteit en comfort.
Alles is wederom keurig gedaan door de heren van Alfa Garage Grand Prix Amsterdam.
Al met al blijft de Alfa een fijne auto, die nog wel een tijdje blijft. Ik vind de goede stoelen, de gretige motor, en het design van interieur en exterieur nog steeds de grootste pluspunten. Een tijdloos ontwerp, dat zeker in de kleur grigio stromboli en 17" velgen niet verveelt.
De grootste minpunten vind ik het gemis van een 6e versnelling, verbruik van benzine (1 op 11 bij normale rijstijl) en olie (1 liter per 5000km ongeveer). Daaraan merk je toch dat de auto qua algemeen ontwerp wat ouder is. Qua betrouwbaarheid blijf ik bij 3 sterren: opzich heeft hij me nog nooit echt laten staan, maar de onderhoudskosten in de afgelopen 3,5 jaar waren toch hoger dan ik had verwacht.
Na 3,5 jaar kijk ik wat rond naar een evt opvolger, maar dat is niet makkelijk. De Giulietta in QV versie is fraai, maar eigenlijk wil ik in mn volgende auto wel een automaat. De gloednieuwe QV met automaat is mooi, maar met 40k Euro gewoon te duur voor een auto die eigenlijk alweer 5 jaar oud is. Misschien toch maar wachten tot de nieuwe Giulia zich aandient eind 2015, en nog lekker een tijdje doorijden in de 147!
Afscheid
- 118.000 km
Na 4 jaar en een kleine 40.000km heb ik afscheid genomen van de 147, o.a. vanwege gezinsuitbreiding.
Al met al is de 147 een hele fijne auto geweest in die 4 jaren, met een ideale combinatie tussen comfort en sportief karakter. Het tijdloze design verveelde na 4 jaar nog steeds niet. Het verbruik is aan de hoge kant, meer dan 1 op 10/11 is lastig haalbaar.
Belangrijkste positieve eigenschappen in de afgelopen jaren:
-Lichtvoetige wegligging, heerlijke stuurmachine
-Zeer fijne stoelen, goede kwaliteit leer; nauwelijks slijtage na 9 jaar en 118k km
-Sportief motorkarakter (toerenmachine), met de mooie Twin Spark snerp
Belangrijkste minpunten:
-Gemis van 6e versnelling, veel (onnodige) toeren op snelweg
-Cruise control zonder pauze knop
-Verbruik aan de hoge kant ook bij normaal rijgedrag
De auto is redelijk betrouwbaar gebleken, zeker in de laatste 2 jaar hebben zich eigenlijk geen noemenswaardige mankementen vertoond.
De 147 heeft een waardige opvolger gekregen, in de vorm van een Alfa 159 Sportwagon 1750 TBI.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark Distinctive 150pk LEDER
- 2006
- 235.228 km

Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark Collezione Selespeed
- 2006
- 168.194 km

Alfa Romeo 147 1.6 T.Spark Progression Clima, Cruise control, Radio, Mistlamp, Lichtmetalen velgen Bij de verkoop van gebruikte voertuigen door CD-Cars wordt geen standaard garantie verstrekt. De koper aanvaardt het voertuig in de staat waarin het zich bevindt op het moment van aankoop, in
- 2005
- 288.626 km