Alfa Romeo 147 2.0 T.Spark 16V Business (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 147 2.0 T.Spark 16V Business |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 53.200 km |
Cuoro Sportivo
Deze auto heb ik nu ruim drie jaar in mijn bezit. In totaal heb ik 8 jaar een 147 in mijn bezit. Een driedeurs uit 2001 en nu deze 147 5deurs uit 2007.
Aflevering van mijn Alfa in 2007
Vandaag mijn nieuwe lease auto afgeleverd gekregen op de parkeerplaats van mijn werk. Ik had namelijk geen zin om de auto op te halen, dus komen ze hem maar brengen.
Aangezien ik al een jaartje of 5 in een 147 reed en deze mij zo goed beviel ging ik er nu een bijleasen en mijn "oude 147" voor erbij. De 2.0 liter heeft een lage cat. waarde en was net zo compleet als mijn oude 147.
Eerste indruk
Al met al sleutels in ontvangst genomen van mijn 147 vijfdeurs met grigio stromboli kleur. Mijn andere 147 is een 3deurs 1.6 (105pk met squadra chip 110pk) azzuro gabianno.
Wat mij meteen opviel aan de nieuwe 147 was dat je in een vijfdeurs hoger zit dan de 3deurs en dat de nieuwe uitvoering qua interieur lelijker is geworden, goedkoper plastic en de klokken zijn ook minder mooi. Wat wel prettig is de 2.0 twinspark motor.
Rijplezier
Verder rijdt de auto net zo goed als de ander. Het is een prettige rijdersauto. De 2.0liter motor hangt lekker aan het gas. Doortrekken naar de 7.000 toeren geeft een lekker geluid en derhalve trek ik hem standaard lekker door. Benzineverbruik is ongeveer 1 op 9. Met een volle tank haal ik 450km en dat is ongeveer 49 liter wat er in gaat. Alfa's zijn dorstig en dat weet je vooraf. Daarentegen krijg je er een hoop plezier voor terug.
Onderhoud enzo
Met al mijn auto's en dus ook mijn Alfa's nooit problemen gehad. Je moet de auto goed behandelen en niet beknibbelen op onderhoudskosten. Ik breng mijn auto's dan ook allemaal naar een Alfa Specialist in Amsterdam. Dit zijn echte liefhebbers en je kan ook wat van ze leren aangezien ze je uitgebreid laten zien wat ze hebben gedaan aan je auto.
Het enige noemenswaardige probleem heb ik gehad met de audiobediening in het stuur. Als ik het volume hoger of lager zette ging mijn auto toeteren en stopte daarmee nadat ik de motor had uitgezet. Best vervelend als je door een tunnel rijdt en je auto begint te toeteren.
Probleem is opgelost door een deel van de audiobediening te vervangen, bij de jaarlijkse beurt. Ik heb er een half jaar mee rond gereden omdat, het geen onoverkomelijk probleem was.
Met mijn 1.6 147 ben ik jaarlijks zo'n 1000 euro kwijt aan onderhoud. Met mijn 2.0 147 weet ik dat niet aangezien deze een leaseauto betreft.
Korte update
- 50.264 km
Winterbanden zijn er weer onder gegooid (michelin Alpins). Dit is de laatste winter die ik met deze auto rij aangezien ik hem in april moet inleveren.
Ik zal dan verder gaan met mijn 156 V6 aangezien dit goedkoper zal zijn dan een Guiletta in mijn huidige lease regeling. (cat waarde 31.000 met 20% bijtelling blijft prijzig). Bij een prive auto krijg ik het leasebudget als bruto salaris naast kilometervergoeding en is derhalve financieel aantrekkelijker.
Verder geen bijzonderheden.
Met het koudere weer merk je wel het gepiep en gekraak bij de drempels. Het bekende stabilisatorstang gebeuren. Wel opmerkelijk dat ik dit bij deze auto heb en bij mijn andere Alfa's niet. Deze 147 is namelijk de jongste en laatste generatie 147.
Bij de 156 zijn ze al een keer vervangen en bij mijn 147 ook. Maar dat was pas rond de 140.000. Bij deze heb ik het al vanaf 15.000 km. Aangezien deze auto bijna alleen zakelijk gebruik maakt het me niet zoveel uit. Dat is ook de reden waarom ik hem niet chip aangezien het mijn auto niet is.
Verbruik is nog steeds 1 op 9 (zal ook niet veranderen denk ik zo).
Korte update
- 53.110 km
Maandag 24 januari gaat de 147 naar de garage. Er wordt gekeken naar de linker achterrem.
Deze loopt aan. Ik merkte tijdens het rijden van langere afstanden dat na 45-50 min. een piepend geluid ontstond dat leek alsof er metaal tegen metaal liep. Dit verdween dan 10-15 minuten en op korte afstanden merkte ik helemaal niks.
Ik heb dit geluid opgenomen en laten horen aan mijn monteur. Deze zei dat er blijkbaar iets aanliep bij de achterremmen en we hebben gelijk een afspraak gemaakt.
Nu we weer wat verder zijn komt het geluid nu steeds sneller, nu is het al hoorbaar na 10-15 minuten rijden. Daarnaast merk ik dat ik steeds dieper het rempedaal moet indrukken.
Ik ben benieuwd wat er maandag allemaal loos is.
Rondom nieuwe schijven en dito blokken
- 53.200 km
Zoals ik al eerder aangaf bleek dat mijn achterrem aanliep.
Rondom zijn de schijven vervangen en remblokken. Oorzaak teveel korte ritten en niet hard genoeg remmen. Daarnaast stond deze auto lang stil. 4 weken in de zomer en ook 2 a 3 weken rond de kerst.
De afgelopen winters hebben de stilstaande periode in de winter geen goed gedaan. Ik laat de auto in de versnelling staan, handrem gebruik ik bijna niet.
Ik merkte in Januari al op de 1ste werkdag dat mijn auto het zwaar had. De auto reed weg met een harde knal (de remmen kwamen los van de schijven). De eerste dagen remmen leverde een trillend stuur op en een geluid dat klonk als metaal op metaal.
Mijn vorige baan was op 8km van mijn huis, waardoor de motor soms niet goed warm werd doordat ik geen file had. Het is de ring op en weer af zodat ik niet veel hoef te remmen, dus die dingen werden dan ook niet goed schoon.
Hij remt nu weer als nieuw en een collega heeft mijn auto overgenomen. Hij rijdt in ieder geval een stuk meer in de wagen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.